Københavnernes koncertsal.
Fra : wx

Dato : 20-01-09 10:40

Det er vel OT?
Nej, for vi jyder er der noget specielt ved koncertsalen: vi skal REJSE for
at nyde den.

Og den er for dyr for os!
Her tænker jeg da'tte på byggeomkostningerne, men på, at for at få del i
dette musikkens nirvanna, hvor pop, rock og klassisk samt den del af jazzen,
som kaldes Big Band, er forenet, ja, så må vi som H C Andersen REJSE. Og
hvad enten man rejser med DSB eller egen limousine, løber udgifterne op. For
nu slet ikke at tale om billetprisen, som jeg ikke kender. Men man KAN altså
ikke bevæge sig til HOVEDSTADEN fra Jylland, gå til koncert, og så returnere
samme dag, der må også en overnatning til.
Hvad koster et hotelværelse i København? Næppe meget under 1000 kr, vel?
Dermed når prisen (og tidsforbruget) nok langt over den imaginære grænse,
som vi, der er bosiddende i hovedlandet (jow, så'en sa' H C Andersen!), kan
bruge på projektet.

Jamen, hvad med den enestående akustik? Den, som blev berømmet på DR1 tv, og
som ALLE adspurgte medgav var fænomenal? Det er fristende at vende sig til H
C Andersen igen ("Han har jo ikke noget på"), men akustikken kan altså ikke
bedømmes på TV, og næppe heller på radiotransmissioner; den er forbeholdt
de, der opsøger koncertsalen..

I måneder blev vi (og bliver fortsat) overvældet af radio-reklamer om DR's
koncerthus; vi skal alle komme til en eller anden koncert ultimo marts,
biletter fås på Billetnet - jamen, man tror sig hensat til Københavns
Lokalradio, for som ovenfor savet ud i krydsfiner er det så temmelig nær
praktisk umuligt for os jyder (vi ER vist 2,5 million indbyggere) at
valfarte til Kbh. for at gå til koncert.

Jeg vender mig atter til H C Andersen: At rejse er at leve. Jamen, ikke at
rejse til København, Hamburg er meget nemmere og noget billigere at komme
til.

Tillykke med koncerthuset, Københavnere - nyd det, men glem nu ikke hvem der
betalte!

Fra : jk

Dato : 20-01-09 12:12

On Tue, 20 Jan 2009 10:40:15 +0100, "wx" <wx@nomail.eu> wrote:

> [...]
>til.
>
>Tillykke med koncerthuset, Københavnere - nyd det, men glem nu ikke hvem der

Betaler de skat (og moms) i Jylland ? Glem ikke hvorfor det hedder en
jydekrog.
Man ser da ellers i X-faktor, at talentmassen er bedre i Aarhus end i
København. Så måske går det udmærket i Jylland uden den koncertsal ?

mvh

John

Fra : Cykellapper

Dato : 23-01-09 15:15

jk wrote:

> Betaler de skat (og moms) i Jylland ? Glem ikke hvorfor det hedder en
> jydekrog.

Det sker faktisk lejlighedsvist

> Man ser da ellers i X-faktor, at talentmassen er bedre i Aarhus end i
> København. Så måske går det udmærket i Jylland uden den koncertsal ?

Jeg er nødt til at korrigere dig her:
X-faktor har ikke en skid med talent at gøre. Vil man opleve talent, bør man
henvende sig på det nærmeste konservatorie.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Carsten Keller

Dato : 20-01-09 14:22

"wx" <wx@nomail.eu> wrote in message
> Det er vel OT?

Temmelig, men jeg samler lige lidt op hvis nogen skulle komme for skade at
fange indlægget på google når de leder efter hoteller og transport til
København.

<snip noget om at det også er dyrt at bygge hus i København>

> hvad enten man rejser med DSB eller egen limousine, løber udgifterne op.
> For

Hvis du booker i nogenlunde god tid er DSB Orange ikke så dyrt igen. Vi har
betalt 756,- for 2 retur når vi skal derover om 14 dage, det kunne have
været lidt billigere på andre afgange.

> nu slet ikke at tale om billetprisen, som jeg ikke kender. Men man KAN
> altså ikke bevæge sig til HOVEDSTADEN fra Jylland, gå til koncert, og så
> returnere samme dag, der må også en overnatning til.

Ikke nødvendigvis. Det bliver ikke en aftenkoncert, men der er vist mange
arrangementer om eftermiddagen også.

> [...]
> Dermed når prisen (og tidsforbruget) nok langt over den imaginære grænse,
> som vi, der er bosiddende i hovedlandet (jow, så'en sa' H C Andersen!),

Dobbeltværelser fåes fra under en plovmand, hvis man vil have eget bad og
toilet lidt dyrere. Jeg tror vi ender med at betale omkring 800 når vi skal
derover. Men hvad din imaginære grænse er skal jeg ikke kunne sige. Hvis den
er imaginær er det vel ikke noget problem.

<snip, noget om akustik>

> [...]
> praktisk umuligt for os jyder (vi ER vist 2,5 million indbyggere) at
> valfarte til Kbh. for at gå til koncert.

Umuligt er vel så meget sagt. Dem af os der bor på DSB's hovedstrækninger
har da gode muligheder, men jeg medgiver at det bliver lidt mindre
interessant at tage en dagstur fra Thyborøn til det nye vidunder i DR-byen.
Men mange af de 2,5 mio. kan da nok komme derover på noget der ligner 3
timer.

> [...]
> til.
>
> Tillykke med koncerthuset, Københavnere - nyd det, men glem nu ikke hvem

Jeg tror de takker, så må vi håbe at der ikke er nogen tyskere der stiller
sig op langs A7 og hyler når du kører til Hamborg på den vej de har
betalt...

Keller

Fra : Peter T.

Dato : 21-01-09 00:14

In article <gl4664$tsv$1@newsbin.cybercity.dk>, wx@nomail.eu says...

> Det er vel OT?
> Nej, for vi jyder er der noget specielt ved koncertsalen: vi skal REJSE for
> at nyde den.

Rejse? Seriøst. Jeg har kørt så meget i tog, at feks. Ålborg-Kbh blot
kan sammenlignes med en længere tur i en landbus. Jeg nægter
simpelthen, at kalde det for en rejse! Og H.C. Andersen ville trille
rundt af grin i sin grav hvis han læste, hvordan du misbruger hans
citater. ;)
Derudover ligger der to absolut glimrende vandrehjem i nærheden af
koncerthuset, hvor du kan leje værelser til 2 personer.

--
Peter T. - eksiljyde i Kbh.

Fra : Armand

Dato : 21-01-09 12:29

Peter T. skrev:
> [...]
> Derudover ligger der to absolut glimrende vandrehjem i nærheden af
> koncerthuset, hvor du kan leje værelser til 2 personer.

Sikkert nok!

Men prøv lige at vende biledet på hovedet: I hvilken grad ville en fra
Amager føle sig inciteret til at skulle tage til Nørre Sundby som eneste
mulighed for at komme til en given koncert :-/

Selvom jeg er boende på den anden side af Lillebælt, kan jeg godt finde
tråden over målet:
Hvis snakken havde gået på teater eller operahus var det mere entydigt,
men DR's koncertsal et primært til for at kunne levere koncerter på TV
og radio - men har så tilskuerladser i det frirum som ordentlig
ludbillede alligevel kræver - At ærgre sig over ikke umiddelbart at
kunne komme til en sådan plads er på brok-planet!

Til gengæld har VX ret i at det er sædvanligt Københavneri når
landsdækkende radio reklamerer for koncerten i den grad som det er
foregået i ugerne op til åbningen :-|

--
Armand.

Fra : Peter T.

Dato : 22-01-09 08:48

In article <49770660$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...

> Men prøv lige at vende biledet på hovedet: I hvilken grad ville en fra
> Amager føle sig inciteret til at skulle tage til Nørre Sundby som eneste
> mulighed for at komme til en given koncert :-/

Ja, men hvad med dem på Bornholm, Anholt eller endda færøerne? :)

> Selvom jeg er boende på den anden side af Lillebælt, kan jeg godt finde
> tråden over målet:
> Hvis snakken havde gået på teater eller operahus var det mere entydigt,

Hvad er forskellen?

> [...]
> ludbillede alligevel kræver - At ærgre sig over ikke umiddelbart at
> kunne komme til en sådan plads er på brok-planet!

Et hus som DRs nye koncertsal vil altså trække meget med sig rundt
omkring i landet. Og det kan der ikke sættes konkrete tal på -
overskridelse af budget eller ej.
Som gammel tekniker indenfor musik må jeg sige, at Danmark slet ikke har
haft nogle ordentlige sale til klassisk musik. Indtil musikhuset i
Århus fik en ekstra sal dedikeret til klassisk musik for 3-4 år siden,
var der reelt set kun et godt sted for klassisk musik - og det var når
membranen i Århus musikhus blev trukket på store scene frem hver
torsdag. Men det var desværre til stor skade for huset øvrige
arrangementskalender.
Nu er der to sale i landet, der giver klassisk musik gode forhold; Et i
Århus og et skideflot prestigebyggeri + et sammenrend af politikere ved
håndvasken i Kbh.
At det er DRs klassiske orkester, der fører an i landet, er nok ret
tilfældigt og beror på historiske ting. For mig kunne det lige så godt
have heddet Danmarks Klassiske Orkester eller hovedstadens klassiske
orkester. Det er stadig lige så åbent for gæster, at komme ind og høre
dem, som det er ved ethvert andet orkester. For det er eliten, der
spiller der. Og de har blot den fordel, at deres musik også sendes i
radio og en meget sjælden gang i tv.

Og den der påstår, at Ålborg Kongres Center eller Esbjerg musikhus er
supergodt til klassisk musik, skal dyppes i tjære og fjer! :)

> Til gengæld har VX ret i at det er sædvanligt Københavneri når
> landsdækkende radio reklamerer for koncerten i den grad som det er
> foregået i ugerne op til åbningen :-|

Tjah tjoh. Hvis man ikke kan være stolt af sin hovedstad, så er der vel
et eller andet galt?

--
Peter T.

Fra : Armand

Dato : 22-01-09 12:39

Peter T. skrev:
> In article <49770660$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, armand@mc-
> chaufforerne.dk says...

> Ja, men hvad med dem på Bornholm, Anholt eller endda færøerne? :)

Der må man jo ikke bo længere - Nu vil de jo til at deportere unge
mennesker fra Samsø :-|

Derfor!

--
Armand.

Fra : Peter T.

Dato : 23-01-09 13:07

In article <49785a8e$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...

> Der må man jo ikke bo længere - Nu vil de jo til at deportere unge
> mennesker fra Samsø :-|

:)

> Derfor!

Hvorfor pokker har de så installeret sæder til tilskuere i salen? Jeg
ser det som en sal, hvor alle kan gå ind og høre musik og hvor DR har
formidable muligheder for tv-sending. Det er da at slå to fluer med et
smæk.

--
Peter T.

Fra : Carsten Keller

Dato : 22-01-09 11:13

> Til gengæld har VX ret i at det er sædvanligt Københavneri når
> landsdækkende radio reklamerer for koncerten i den grad som det er
> foregået i ugerne op til åbningen :-|

Det var vel lige så meget en reklame for udsendelserne i Tv og måske radio
(ved ikke om den blev sendt på FM også). Det stod da i hvert fald enhver
frit for at åbne for tossekassen og se det hele. Det var jo også kun en
brøkdel af alle københavnerne der kunne presses ind i salene hvis nu endelig
de benyttede sig af deres geografisk fordelagtige placering.

Keller

PS: Nu må vi vist hellere FUTte et andet sted hen hvis der skal diskuteres
kulturpolitik. Men da jeg ikke ved hvilken gruppe der er mest relevant og
heller ikke har tænkt mig at futte med sætter jeg den til dk.politik.
Beklager til brugerne i den gruppe hvis det er malplaceret.

Fra : marlene

Dato : 22-01-09 20:45

"wx" <wx@nomail.eu> skrev i en meddelelse
> Det er vel OT?
> Nej, for vi jyder er der noget specielt ved koncertsalen: vi skal REJSE
> for at nyde den.

vi andre skal da også rejse for at komme over til jer, jeg sender to
teenagere fra slagelse til Brørup i uge 7
for 300,- med tog, det er ikke dyrt at rejse i mine øjne,

> [...]
> rejse til København, Hamburg er meget nemmere og noget billigere at komme

priser må da gælde på retur også.
så book de orange billetter.

> Tillykke med koncerthuset, Københavnere - nyd det, men glem nu ikke hvem
> der betalte!

nåe, det var faktisk der skoen trykkede....he he.
det må den tanke jeg har om alle de jyske - tomme - motorveje.

Fra : michael

Dato : 22-01-09 21:36

marlene skrev:
> nåe, det var faktisk der skoen trykkede....he he.
> det må den tanke jeg har om alle de jyske - tomme - motorveje.

Prøv en gang at gå ind på nogle af vejdirektoratets webcams på en af
disse sider og se, hvorvidt de berømte motorveje nu også er så tomme.

http://www.trafikken.dk/wimpdoclet.asp?page=document&objno=89713
http://www.trafikken.dk/wimpdoclet.asp?page=document&objno=89711

/michael