Fjernvarme / Termix One
Fra : gocha_dk@hotmail.com

Dato : 20-01-09 11:21

Jeg er lidt i tvivl om effekten af vores vandvarmer (Termix One).
Vores faste afgift til fjernvarme er fastsat efter antal m2 (1m2 = 0.1
kW). Dertil skal tillægges effekten for vandvarmeren. Det er jeg lidt
i tvivl om. Er der nogen der kan hjælpe.

Hvis antal m2 opvarmet = 150m2, vil den samlede effekt være 15 kW.
Efter hvad jeg kan læse på termix's website er effekten af
vandvarmeren 50 kW (!!!) Dvs. vandvarmeren koster 3½ gange så meget i
fast afgift som opvarmningen af hele huset tilsammen. Kan det virkelig
passe??

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 21-01-09 00:10

On Tue, 20 Jan 2009 10:20:34 -0800, gocha_dk wrote:

> [...]
> vandvarmeren 50 kW (!!!) Dvs. vandvarmeren koster 3½ gange så meget i
> fast afgift som opvarmningen af hele huset tilsammen. Kan det virkelig

Ring til dit fjernvarmeværk og spørg dem ad. En del steder er det ikke
tilladt at sætte en gennemstrømsvandvarmer op, men siden du har en sådan,
så har den person, der har monteret den, forhåbentligt undersøgt sagerne.

Hvis fjernvarmeværket tillader gennemstrømsvandvarmere, så koster det ikke
ekstra udover m2 afgiften - det gør det ihvertfald ikke her hos mig, og
jeg har aldrig hørt steder, hvor det er sådan.

m2 afgiften er forøvrigt udfra dit areal i BBR registret, så det vil
typisk være målt udvendigt, og det bliver ikke mindre, hvis du ikke
opvarmer en del af huset.

--
JÅH

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-01-09 23:37

<gocha_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Har aldrig hørt om hverken fjernvarme målt i kW, eller vandvarmere på 50 kW
til privat brug. Og hvis den bruger strøm, er den vel fjernvarmebetalingen
uvedkomende?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : claus b.p.

Dato : 21-01-09 01:40

gocha_dk@hotmail.com wrote:
> [...]
> vandvarmeren 50 kW (!!!) Dvs. vandvarmeren koster 3½ gange så meget i
> fast afgift som opvarmningen af hele huset tilsammen. Kan det virkelig

Normalt betaler man pr. MWh (1000kWh), dvs. det faktiske forbrug af energi
målt med en målerunit.
Har man en varmtvands beholder eller gennemstrømningsvarmer gør det
(teoretisk) ingen forskel hvor kraftig den er, for en større afgivet effekt
vil blot betyde at effekten afgives i kortere tid. (Wh = effekt x tid).
Derudover er der en fast afgift efter hvor stor den maximale effekt kan
blive. Her er tale om at rør og pumper i fjernvarmesystemet skal
dimensioneres efter det teoretisk maximale forbrug. Dette er et fast beløb,
udregnet fra de kvm. din bolig er opgivet til fx. i BBR. Det koster altså
normalt ikke mere at have en kraftig vandvarmer, for kvm. prisen skal tage
højde for den teoretiske belastning for antallet af personer, der
gennemsnitligt er i en husstand.
Det kunne selvfølgelig lade sig gøre at beregne på en mere individuel måde,
fx. efter antallet af beboere eller størrelsen på varmtvandsbeholderen, men
det gøres ikke i praksis.
Hvis der hos jeres fjernvarmeværk betales for max effekt af
varmtvandsanlægget, må det igen være fordi, det er nødvendigt at
dimensionere rør og pumper efter det maximalt teoretiske forbrug. Dette
burde ikke være den største del af jeres totale årlige betaling.

Der er en speciel undtagelse for ovennævnte, at nogle fjernvarmeværker tager
et ekstra gebyr hvis din gennemsnitlige afkøling af fjernvarmeværket er
mindre end fx. 30 grader. Dette fordi der ingen ide er i at pumpe varmt vand
tilbage til fjernvarmeværket. Det vil nemlig give et større varmetab i
ledningerne. Omvendt kan de så belønne forbrugere der køler mere end fx. 45
grader. (Hvis indgangstemperaturen til fjernvarmeanlægget fx. er 80 grader
og returen er <35 grader i snit, i dette tilfælde) På sådanne anlæg er der
altså penge at spare, hvis man har en god overvågning og justering af
temperaturerne. Generelt bør det være billigere at have en effektiv
vandvarmer, der kan køle fjernvarmevandet effektivt, end at have en
dårligere varmer, der godt nok ikke tager så meget effekt, men heller ikke
afkøler fjernvarmevandet så meget. Men alle gode intensioner kan jo
ødelægges af politik.

/Claus

Fra : gocha_dk@hotmail.com

Dato : 22-01-09 07:26