295km vinterveje
Fra : oz3bto

Dato : 20-01-09 16:50

Måtte på skiferien ud og køre 295km vinterveje .. Ja visse steder ville al
unødig udkørsel frarådes hvis det var i DK '

De 295km gik bla. igennem en del snoet fjeld landskab og var på en fredag
morgen/formiddag,
Ikke en enste bil lå der i grøften på hele turen selvom farten var over
70kmt det meste af tiden.. på det bette stykke motorvej vi kørte på
(Hønefoss - Larvik) var farten endog 90kmt til trods for at der lå mellem 5
og 15cm sne

Fremme ved færgen breder panikken sig blandt de andre der skal med da
opkørslen til færgen er dækket af sne.. ja nogen begynder enda at montere
snekæder

Vi køre op med 2wd RWD uden kæder og uden problemer.. En ældre mercer samt
en volvo 242GL på norske skilte køre også bare op

En del danske biler må have tilløb for at komme op.. En enkelt så vi fik
hjælp fra mandskabet.. Dog kun et bette skub

Hvad er det lige med danskere og vinterkørsel :P

Fra : Knut

Dato : 20-01-09 16:57

"oz3bto" <no@in.dk> wrote in message
> [...]
> hjælp fra mandskabet.. Dog kun et bette skub
>
> Hvad er det lige med danskere og vinterkørsel :P

De er vel ikke så vant til det!!
Eller man er nogen kyllinger.

Knut

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-09 17:34

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det lige med danskere og vinterkørsel :P
Vinterkørsel ?
I danmark ?
Ja med den mindste rim på sporet går dk i stå.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 20-01-09 18:59

oz3bto har bragt dette til verden:
> Hvad er det lige med danskere og vinterkørsel :P

Det samme som med DSB og sne:
Når de to ting mødes bryder helvede løs

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-01-09 23:55

oz3bto wrote:
> [...]
> over 70kmt det meste af tiden.. på det bette stykke motorvej vi kørte
> på (Hønefoss - Larvik) var farten endog 90kmt til trods for at der lå

Hvilket også er dybt uforsvarligt.

/F

Fra : oz3bto

Dato : 21-01-09 00:07

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket også er dybt uforsvarligt.
>
> /F

Det mente jeg også indtil jeg havde prøvet at bremse i det .. Man kan fint
stå fast .. OK jeg var godt hjulpet af en total vægt henad 3 tons 4WD og
gode dyre vinterdæk

Fik under ferien lov til at pjatte lidt rundt i en audi quattro tingest
med pig dæk und alles ... Ordentlig fodtøj til bilen gør underværker

Fra : claus b.p.

Dato : 21-01-09 01:48

oz3bto wrote:
>... Ordentlig fodtøj til bilen gør underværker
Ja, forskellen er måske at de har krav om a bilerne skal være monteret med
forsvarlige dæk.
Det vil også være urimeligt, måske endda uforsvarligt, at køre langsommere
end de indfødte gør.
Har en sjælden gang set en ulykke deroppe, men oftest er det turisterne der
kører galt. Believe me! De norske myndigheder er endnu mere emsige end de
danske med at lovgive om forsvarlig kørsel.

/Claus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-01-09 12:30

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

> stå fast .. OK jeg var godt hjulpet af en total vægt henad 3 tons 4WD og

Hvilken fysisk lov mener du hjælper med at gøre bremselængden kortere des
mere du vejer?

--
Per

Fra : oz3bto

Dato : 21-01-09 13:20

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilken fysisk lov mener du hjælper med at gøre bremselængden kortere des
> mere du vejer?
>
> --
> Per
> Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
> fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte

Den større vægt presser hjulene mere imod sneen og derved får du bedere
greb som med mindre vægt ..

En af grundene til at RWD biler tit skal have lidt vægt i røven for at stå
fast om vinteren

Jeg har INTET skrevet om at bremselængden var kortere

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-01-09 12:39

> [...]
> fast om vinteren
>
> Jeg har INTET skrevet om at bremselængden var kortere

Så det du beskriver som bedre greb har altså ikke noget at gøre med når du
bremser .. hvad har det så at gøre med?

--
Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-01-09 06:24

Eller 4WD ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : oz3bto

Dato : 21-01-09 18:15

<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:
> "oz3bto" <n...@in.dk> skrev i
> meddelelsennews:gl5lea$1fv9$1@newsbin.cybercity.dk...

> Hvilken fysisk lov mener du hjælper med at gøre bremselængden kortere des
> mere du vejer?

Eller 4WD ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

4WD hjælper en hel del i sving og når det går op og ned

Men hvis den kørsel nordmændene har er så uforsvarlig hvorfor har de så
færre uheld på de glatte veje som danskerne .. Kør 290km på danske
vinterveje og du vil se MANGE biler i grøften

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 21-01-09 23:31

> [...]
> færre uheld på de glatte veje som danskerne .. Kør 290km på danske
> vinterveje og du vil se MANGE biler i grøften

Ja - 4WD + vinterdæk er altså en rigtig overbevisende kombi.
Kom hjem lørdag aften efter 900 km gennem Sverige. På udturen slog jeg 4WD
til i Torsby - og fra igen samme sted på hjemturen.
Det gav ca 2 x 300 km på vinterveje - overvejende fastkørt sne/is. Fart
mellem 60 og 90. Ingen problemer i det.
Turen fra Sälen til Särna er 68 km snoet og ganske afvekslende landevej -
det er der, de 60 km/t kommer ind i billedet flere stedet.
Kortere standselængde med 4WD ? (IKKE kortere bremselængde !)
Ja - det syntes jeg faktisk, forstået sådan at motorbremsning er meget
effektiv - i det mindste på vor lille bil. Det er sikkert ret forskelligt
fra bil til bil.
Men med 4WD+vinterdæk betænker jeg mig ikke på at motorbremse ned ad bakke -
jeg har aldrig været rigtig tryg ved at motorbremse fuldt på glat underlag
med hverken for- eller baghjulstræk (+vinterdæk).

Men jeg kan forstå at nordmændene kører lissom svenskerne når det er glat -
og svenskerne ligger heller ikke i grøften og fiser den af

------------------------------------
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-01-09 02:43

On Jan 21, 6:15 pm, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> 4WD hjælper en hel del i sving og når det går op og ned

Ved kørsel ja, men intet ved bremsning.

> Men hvis  den kørsel nordmændene har er så uforsvarlig  hvorfor har de så
> færre  uheld på de glatte veje som danskerne ..  Kør 290km på danske
> vinterveje og du vil se MANGE biler i grøften

Jeg siger ikke den er uforsvarlig, de har ubetinget mere styr på deres
vinterkørsel end danskere.