Varmeapparat på en dieselbil
Fra : Ukendt

Dato : 20-01-09 14:45

Hej

Jeg har en nyere dieselbil, Opel Astra.
Jeg har fået fortalt at jeg kan aktivere den varmeapparat med en dims til
under 100 kr, men mit værksted siger at det koster over 3000,-.

Findes denne dims og hvad koster den egentligt.

Reelt set ville jeg bare gerne kunne sætte varme på kabinen, uden at starte
motoren og gerne inde fra huset

/karsten

Fra : KASO

Dato : 20-01-09 14:52

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Findes denne dims og hvad koster den egentligt.
>
> Reelt set ville jeg bare gerne kunne sætte varme på kabinen, uden at

Du vil gerne have en motorvarmer med fjernbetjening. Forudsat at din Astra
har oliefyr som tilskudsvarmer, skal der bygges en styring på - det koster
nok tættere på de 3000kr. en de 100kr. Fjernbetjening kommer så derudover -
og koster vel omkring de 3000kr. alene. Du kan se lidt mere her:
http://www.kjoeller.com/bilvarme_prisliste.html

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-09 16:59

> [...]
> nok tættere på de 3000kr. en de 100kr. Fjernbetjening kommer så
> derudover - og koster vel omkring de 3000kr. alene. Du kan se lidt mere

Fint, tak for info

/karsten

Fra : Kragelund

Dato : 20-01-09 19:15

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> wrote

> Findes denne dims og hvad koster den egentligt.

Der er et quick heat system i de nyere opel diesel. Det er et elektrisk
forstærkning af varmen.

Jeg har ikke prøvet det, men det har vel formålet at hurtigere varme kabinen
op, så man ikke skal vente på at motoren begynder at afgive noget varme.

> Reelt set ville jeg bare gerne kunne sætte varme på kabinen, uden at
> starte motoren og gerne inde fra huset

Hvis du vil varme både motor og kabine op uden at tænde motoren, er du ude i
en motorvarmer, som KASO også har skrevet.

/Jakob

Fra : Armand

Dato : 20-01-09 20:05

Kragelund skrev:
> [...]
> op, så man ikke skal vente på at motoren begynder at afgive noget varme.

Dieseler tager en hulens tid om at køre sig varme, og eftersom at de har
en øget brændstoftilførsel mens de er kolde, er det vel ligesåmeget for
at bringen motoren over kold-kørsels justeringerne ("choker") hurtigst
muligt :-/

--
Armand.

Fra : Kragelund

Dato : 20-01-09 20:26

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote
> [...]
> bringen motoren over kold-kørsels justeringerne ("choker") hurtigst muligt

Jeg tænkte også tanken, men syntes egentlig at det burde kræve et voldsomt
varmelegme for at påvirke motorens temp. vha el.

Det kan sagtens være at du har ret...

Er der ikke en astra ejer i gruppen der kan gøre os klogere?

/Jakob

Fra : Armand

Dato : 20-01-09 20:44

Kragelund skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote

> Jeg tænkte også tanken, men syntes egentlig at det burde kræve et voldsomt
> varmelegme for at påvirke motorens temp. vha el.
>
> Det kan sagtens være at du har ret...

Hvis det kun er for at afdugge ruden er det en komfort-gadget, og i
disse dage er øko-gadgets i højsædet!
Jeg synes at huske at det var omkring Mini D at jeg først læste om
brugen af elvarme i kølekredsløbet!

--
Armand.

Fra : Kragelund

Dato : 21-01-09 08:55

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message news:49762916$0$56767
> [...]
> dage er øko-gadgets i højsædet!
> Jeg synes at huske at det var omkring Mini D at jeg først læste om brugen

Hej igen,

Fandt en artikel fra 2003, hvor dette står i:

Comfort and safety are combined in a further new feature, the 'Quickheat'
system. This prevents the windscreen from frosting over in winter after it
has been cleared of ice. Surveys have established that most accidents in
winter take place within 15 minutes of starting the journey. The 'Quickheat'
system also warms the interior of the car more rapidly. Astra drivers
therefore benefit from a fast and affordable windscreen-heater, without the
irritating visual effect of wire heating elements in the glass.

http://irishcar.com/opelastradetbb.htm

Det ser ud til at være en komfort ting only

/Jakob

Fra : Armand

Dato : 21-01-09 12:57

Kragelund skrev:

> [...]
> irritating visual effect of wire heating elements in the glass.
>

> http://irishcar.com/opelastradetbb.htm
>
> Det ser ud til at være en komfort ting only

Hvorfor gå udenfor landet?
" Quick-Heat (standard på dieselmotoren) - Quick-heat er et elektronisk
styret system, der hurtigt smelter isen på ruderne. Systemet sikrer et
godt udsyn og varme i kabinen, kort tid efter motoren er startet."

<http://www.opel.dk/action/go?page=astra_twintop_equipment&cntryCd=DK&langCd=da&webSiteId=GBPDK&BROWSER=&VERSION=&OS=&referrer=http%3A//www.google.dk/search%3Fq%3Dopel+Quickheat%26ie%3Dutf-8%26oe%3Dutf-8%26aq%3Dt%26rls%3Dorg.mozilla%3Ada%3Aofficial%26client%3Dfirefox-a>

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-01-09 20:48

Kragelund skriver:

> Jeg tænkte også tanken, men syntes egentlig at det burde kræve et voldsomt
> varmelegme for at påvirke motorens temp. vha el.

El tilskudsvarme findes i mange biler - eksempelvis i Lupo.

Men det er ikke til motoren, kun til kabinevarmen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Leonard

Dato : 20-01-09 21:10

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> El tilskudsvarme findes i mange biler - eksempelvis i Lupo.

Og det er dælme også nødvendigt på denne årstid.

Der er ikke noget termometer i min Lupo 3L, men en lampe, der lyser
blåt når motoren er kold. Den begynder selvfølgelig med at være kold på
denne årstid (om sommeren lyser den ikke, jeg har ikke tjekket hvilken
temperatur det skifter ved). Så kører jeg ad små snoede veje i
adstadigt tempo og lampen slukkes efter 4-5 km. Når jeg så kører på
motorvejen 7 km hjemmefra og sætter farten op, lyser den blå lampe igen
når jeg kommer over 90 km/t og det bliver den så ved med en lille km
med 110 km/t.

Når der skrues helt op for kabinevarmen bliver der rimeligt hurtigt
lidt lunt i kabinen, fordi der tændes for elvarmen. Det er først efter
10-15 km, at der kommer rigtig varme på, så uden elvarme ville det
kræve handsker at køre det første stykke.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Nicolai

Dato : 20-01-09 21:23

> El tilskudsvarme findes i mange biler - eksempelvis i Lupo.
>
> Men det er ikke til motoren, kun til kabinevarmen.
Hvordan finder man ud af om man har en sådan og om den virker? :)

Fra : Leonard

Dato : 20-01-09 21:36

Nicolai wrote:

> Hvordan finder man ud af om man har en sådan og om den virker? :)

Læs i instruktionsbogen om varmeindstilling, der står måske noget.
Sæt dig ind i den kolde bil, start motoren, skru varmen helt op og mærk
efter om der kommer lun luft ud af dyserne.
Hvis der er varme på næsten med det samme i en moderne diesel, så er
der nok lidt hjælp fra noget elvarme.

Fra : Nicolai

Dato : 21-01-09 16:56

> [...]
> efter om der kommer lun luft ud af dyserne.
> Hvis der er varme på næsten med det samme i en moderne diesel, så er

Først efter 3-4 km rører nålen på sig, og først derefter får jeg varme i
kabinen. En Golf V Variant 15 mdr gammel.

Fra : Leonard

Dato : 21-01-09 17:45

Nicolai wrote:

> Først efter 3-4 km rører nålen på sig, og først derefter får jeg
> varme i kabinen. En Golf V Variant 15 mdr gammel.

Så er der nok ikke noget elvarme i den.
Står der noget om elvarme i instruktionsbog?
- så virker det nok ikke.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-01-09 22:03

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> [...]
> bringen motoren over kold-kørsels justeringerne ("choker") hurtigst muligt

Nej, det er en kabineluft-varmer. Er den der ikke, kan man jo bare købe løse
varmeblæsere.

Jeg har selv oliefyr, og er yderst tilfreds dermed, ville meget nødigt
undvære den komfort.
Egentlig skulle dieseler aldrig sælges uden oliefyr.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 08:24

> [...]
> Hvis du vil varme både motor og kabine op uden at tænde motoren, er du ude
> i en motorvarmer, som KASO også har skrevet.

Takker for input, jeg har bestilt fjernbetjeningsdimsen hos min forhandler -
han sagde omkr 3000,-, så det regner jeg også med at han holder sig på.

/karsten