usb-power fra pb g4
Fra : thohei

Dato : 20-01-09 12:19

Jeg har nogle strømproblemer i usb-porten på min alluminium powerbook
g4, 1.5 ghz. Jeg har købet en extern 2,5" harddisk som ikke kan
starte. Det kan den til gengæld på en nyere intel-model.
Jeg har søgt lidt og kan se at det er et almindeligt kendt problem.
Er der kommet nogen som helst løsning på hvordan man får mere strøm i
usb-stikket? Jeg kan forstå at en løsning kan være et Y-stik med to
usb-stik i, men det er ikke den smarte maskine at gøre det på, da de
to useporte sidder i hver sin side. Jeg vil jo heller ikke gerne
bruge en hub med ekstern strøm, så forsvinder ideen med en
transportabel hardddisk lidt.
Al hjælp modtages med tak.
Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-09 20:46

thohei wrote:
> Jeg har nogle strømproblemer i usb-porten på min alluminium powerbook
> g4, 1.5 ghz. Jeg har købet en extern 2,5" harddisk som ikke kan
> starte.

Porten(e) på AluBook G4 giver 500mAh pr port

> Det kan den til gengæld på en nyere intel-model.

Porten(e) på de seneste PB G4 (15" og 17" 1,67ghz) og MB/MBP giver 800mAh.

De fleste 2,5" UsB diske bruger omk. 550-650mAh.

> [...]
> to useporte sidder i hver sin side. Jeg vil jo heller ikke gerne
> bruge en hub med ekstern strøm, så forsvinder ideen med en

Hvis Y-kablet er så langt, at det kan bruges i hver side, er det nok
det, der fylder mindst. Ellers er en hub den eneste mulighed med en USB
disk på de modeller. Husk blot at hub'en skal være med 800mAh
stabiliserede kredsløb.

Det bedste havde været, om du havde købt en HD med enten Firewire eller
uSB+FW. - Jeg har selv en lille 100gb 2,5" med Firewire. Der fulgte godt
nok en strømforsyning med, men den har jeg endnu aldrig haft brug for,
uanset hvilken bærbar/stationær Mac med FW stik, jeg har haft den sat til.

mvh. Erik Richard

Fra : thohei

Dato : 20-01-09 12:58

> [...]
> nok en strømforsyning med, men den har jeg endnu aldrig haft brug for,
> uanset hvilken bærbar/stationær Mac med FW stik, jeg har haft den sat til.

Helt enig. Har altid kun brugt firewire diske, men da fw-porten er
fjernet fra de nye iBooks og min gamle allu-book jo ikke holder evigt,
troede jeg at en usb-disk ville gøre tricket. FW og usb sammen gør
som regel at disken bliver dyrere.
Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-09 21:30

thohei wrote:

> [...]
> fjernet fra de nye iBooks og min gamle allu-book jo ikke holder evigt,
> troede jeg at en usb-disk ville gøre tricket. FW og usb sammen gør

iBook? - du mener vel MacBook? - svjh. var det kun den allerførste
iBook, der ikke havde FW port og kun én elendig USB 1.1 port...

Det er da rigtig, at et USB+FW kabinet er lidt dyrere, men det synes jeg
nu ikke er galt. - Svjh. har Weiland en 2,5" USB2.0HS+FW800 boks til
349kr., og så er man klart bedre stillet uanset, hvor man vil koble sig
på. - Jeg har lige bestilt 2 sådanne bokse i 3,5" ver. til samme pris +
en 500gb MyBook til 849kr. til nogle af mine venner, der skal have
backup systemer sat til deres maskiner.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 21-01-09 01:10

Fra : N/A

Dato : 20-01-09 21:30

Fra : thohei

Dato : 20-01-09 14:13

> iBook? - du mener vel MacBook? - svjh. var det kun den allerførste
> iBook, der ikke havde FW port og kun én elendig USB 1.1 port...

Ja da, MacBook

> [...]
> på. - Jeg har lige bestilt 2 sådanne bokse i 3,5" ver. til samme pris +
> en 500gb MyBook til 849kr. til nogle af mine venner, der skal have

Det lyder billigt. Hvad eller hvem er Weiland?
Mvh, Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-09 01:10

thohei wrote:

> Det lyder billigt. Hvad eller hvem er Weiland?

Weiland er et prof mærke, der igennem de sidste par år er begyndt at
satse på det almindelige konsummarked. Det er mest hos MidtData, jeg har
set dem, og det er da også dér, jeg normalt handler den slags grej. -
MidtData forhandler også Apple nu, og jeg synes, man får en rigtig god
betjening både pr. tlf. og i butikkerne...

Fx. disse
Welland 2.5" HD Case - IDE-USB2+FW - til alm. ATA diske - 349kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=ME940D-N014&goto=productinfo&mainfunc=link
Welland ME940D - 2.5'' Eksternt HDD kabinet - til alm. ATA diske - 399kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=ME940D-N014-B&goto=productinfo&mainfunc=link
Welland 2.5'' ALU kabinet - USB-FireWire - til alm. ATA diske - 399kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=ME940U2FL&goto=productinfo&mainfunc=link

Hertil kommer så harddisk. - Jeg kan ikke huske, hvilken af dem, der kun
er til ATA-100/133 og hvilken til SATA. - Jeg mener han sagde i
telefonen, at en af dem kunne tage både alm. ATA og SATA. - Nu skriver
du ikke, hvor stor den disk er, du har købt og om det er ATA eller SATA.
- Du kunne jo evt. købe et kabinet, der passer til den og så sælge
kabinettet for sig i en af PC grupperne, så bliver prisen jo endnu lavere.

Eller disse inkl. harddiske
2,5" Lacie 250GB - USB/firewire Design by Sam Hecht - 799kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=301282&goto=productinfo&mainfunc=link
2,5" Lacie Little Disk - 320GB- 2.5''- FireWire/USB - 999kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=Lacie-301830&goto=productinfo&mainfunc=link
3,5" Lacie 750GB Ekstern HDD - 3.5'' - USB 2.0/FW - 999kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=301314EK&goto=productinfo&mainfunc=link
3,5" WD 500GB ekstern harddisk - USB 2.0, FW400, eSATA - 849kr. (det er
den, jeg har bestilt)
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=WDH1CS5000E&goto=productinfo&mainfunc=link
3,5" WD My Book - 500GB - USB, Firewire400/800, eSATA - 999kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=WDH1Q5000E&goto=productinfo&mainfunc=link

mvh. Erik Richard

Fra : thohei

Dato : 20-01-09 23:13

On Jan 21, 1:10 am, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> 3,5" WD 500GB ekstern harddisk - USB 2.0, FW400, eSATA - 849kr. (det er

1000 tak for svar. Jeg kender godt MidtData og har også gode
erfaringer. Jeg kigger på dine forslag, tak.
Thomas