Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Hva dælen ska' man?
Fra : ArJo

Dato : 27-07-01 15:15

Hej
Her er en hurtig smøre i sommervarmen. Mit TNT 2 Ultra 32mb har udtjent,
nyt skal til.
Vil jeg få noget ud af at købe et 64mb Pixelview GTS Pro med mit
nuværende system?? Kan det overhovedet køre på mit lidt ældre system???
Har også kig på Daytona 32/64Mb GTS Pro kort. Eller skal jeg bare gå
efter et 400MX kort??? De skulle jo også være hurtige (og billige)???!!!

Hva' dælen vil tjene mig bedst lige nu?? Har ikke tænkt at opgradere
yderligere lige foreløbig.
Og ja, jeg kan godt lide at spille lidt computerspil ind i mellem.

System :
Athlon 600
384MB ram
Win ME

--
mvh og pft
ArJo

[Email-X-Protected]

Fra : Peter Pan

Dato : 27-07-01 16:30

"ArJo" <aXXrjo@mailbXox.asX> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har også kig på Daytona 32/64Mb GTS Pro kort. Eller skal jeg bare gå
> efter et 400MX kort??? De skulle jo også være hurtige (og billige)???!!!

Det vil være dumt at skifte til et GeForce2 MX400 kort. Forskellen fra et
TNT2 Ultra er for lille. Hvis du endelig skal bruge penge, skal du ikke gå
efter noget under GeForce2 GTS. Jeg tror du vil være rigtig godt tjent med
et Pro kort med 64 mb ram.

Mvh
Anders

Fra : ArJo

Dato : 27-07-01 16:45

In article <9js12s$q58$1@sunsite.dk>, .@anders.dk says...

> [...]
> efter noget under GeForce2 GTS. Jeg tror du vil være rigtig godt tjent med

[snip/snap]

Har ej kunnet finde noget om hardware-krav til det Pixelview GeForce 2
GETS Pro m.64 MB ram. Set det til små 1500,- (PRC)
Mener du jeg kan køre det på mit gamle system??? Mener kun jeg kan 2xAGP
på mit FIC SD11 bundkort.

ArJo

[Email-X-Protected]

Fra : Peter Pan

Dato : 27-07-01 21:15

> [...]
> GETS Pro m.64 MB ram. Set det til små 1500,- (PRC)
> Mener du jeg kan køre det på mit gamle system??? Mener kun jeg kan 2xAGP

Hardware kravene er ganske simple. Et bundkort med en AGP port der kan
levere nok strøm til kortet.

Du kunne køre med en Pentium75 på et Super Socket 7 bundkort hvis du havde
løst. Flaskehalsen vil bare ligge i processoren, så det vil være et overkill
med et sådan grafikkort!!

Jeg kører selv med et GeForce2 GTS med min P3-500 MHz processor på et BX
board (også AGP 2x). Det kører fint. Og det kan godt være at jeg vil gå fra
150 fps til 200 fps i 640x480 i et eller andet 3D spil, hvis jeg smed en
hurtigere processor i den, men i de høje opløsligheder er det ikke
processoren der er flaskehalsen, men grafikkortet, hvorfor det ikke vil
betyde noget i praksis for mig, da jeg aldrig spiller i 640x480!

Iøvrigt betyder det nærmest intet for performancen om kortet kører AGP 1x,
2x eller 4x - Alle 3 modes er for langsomme til at kunne bruges til AGP
textureings, og alt andet er selv 1x rigeligt til.

Mvh
Anders

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 27-07-01 18:17

Jeg kan ikke forstå, hvordan forskellen på et kort med GPU (hardware T&L) og
et kort uden kan være lille. Spil, der understøtter T&L, må da være langt
hurtigere på et GeForce2MX end på et TNT2?

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 27-07-01 18:19

Mit råd ville være at opgradere til et GeForce2MX og så opgradere CPU og
grafikkort, når GeForce3 kommer ned i et prisleje, hvor det er til at have
med at gøre.

Du skal være opmærksom på at din CPU snart bliver en flaskehals for dit
systems ydelse. Et GeForce kort er rigtig glad for at have en del CPU kraft
bag sig ellers yder det ikke overvældende godt.

Fra : Lars Krag

Dato : 27-07-01 18:54

"ArJo" <aXXrjo@mailbXox.asX> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> ældre system??? Har også kig på Daytona 32/64Mb GTS Pro
> kort. Eller skal jeg bare gå efter et 400MX kort??? De skulle jo

Jeg ville helt klart ofre pengene på GF2 Pro kortet. Du kan evt. se her
http://www.rivastation.com/vgacharts.htm for en sammeligning af diverse
grafikkort på hhv. en 800 Mhz PIII og en Athlon 1.2 Ghz. Godt nok er din
cpu ved at være i underkanten, men Pro kortet vil stadig være væsentligt
hurtigere end MX kortet på din maskine.

> Hva' dælen vil tjene mig bedst lige nu?? Har ikke tænkt at
> opgradere yderligere lige foreløbig.
> Og ja, jeg kan godt lide at spille lidt computerspil ind i mellem.

Uanset hvad så vælg et 64 MB kort, det lyder måske som overkill, men med
de nyeste spil er det slet ikke for meget. Men det kommer selvfølgelig
an på hvad du spiller, og hvilken opløsning du gør det i. Jeg testede
engang et GF2 Ultra kort på en celeron300A@ 450 Mhz, og det kørte rigtig
godt. Quake 2 f.eks. kørte med ~110 fps (demo1) i alle opløsninger lige
fra 640x480 til 1600x1200, så selv også din cpu vil blive flaskehalsen i
dit system, vil du alligevel få meget pæne, og frem for alt særdeles
spilbare framerates i næsten samtlige opløsninger med et Pro kort.

Lars