søjleboremaskine, hvilken ?
Fra : Thomas

Dato : 18-01-09 21:01

Hej NG

Jeg vil have mig en lille søjleboremaskine. Den skal kun bruges til enkelte
små opgaver, som opstår hist og pist.

Jeg ved at de helt billige til 395,- eller deromkring er det rene skrammel
( har dissekeret en på et studie engang), men hvor højt skal man op i pris
for at få noget der er i nærheden af det man kan kalde kvallitet og noget
der også kan holde i mange år ?

Jeg har lige rodet rundt på nettet, men blev træt af at læse ordet
"proffesionel" alle steder. Nu skal jeg ikke have en "proffesionel" model,
men dem jeg fandt, var da aldrig havnet på et "proffesionel" værksted.

Håber en eller flere derude har en anbefaling

På forhånd tak

Thomas

Fra : Max

Dato : 18-01-09 21:36

Hej Thomas

> Håber en eller flere derude har en anbefaling

Jeg er så en proffesional bruger der faktisk vil påstå
at man kan lave næsten alt hvad man har bruge for
på en af 395 kr. modellerne. Men det kan knibe med
kræfter, så valget afhænger meget at hvilken fysisk
størrelse man har brug for, hvor store kræfter man
har brug for, og så syntes jeg at en selvspænnende
borepatron er et must.

--
Mvh Max

Fra : Armand

Dato : 18-01-09 22:20

Max skrev:
> [...]
> størrelse man har brug for, hvor store kræfter man
> har brug for, og så syntes jeg at en selvspænnende

Jeg er smed og har privat adgang til en lille søjleboremaskine fra HN,
som jeg finder alt for slasket til ordentlig brug: 4 hastigheder med en
dårlig fastspænding af remstrammer-mekanikken er ulidelig hvis man skal
bore med lidt varierende bor-diametre. Dertil kommer at patronen/akslen
også centrerer elendigt!

Skal man have noget der virker bliver man nødt til at få læderet op over
kanten af baglommen, men som Thomas selv har konstanteret er benævnelser
(á: proffessionel) og for den sags skyld prisen i sig selv ikke et
entydigt parameter, så det drejer sig om at holde øjnene åbne!

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-01-09 23:36

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Jeg er smed og har privat adgang til en lille søjleboremaskine fra HN, som
> jeg finder alt for slasket til ordentlig brug:

Gør den nu ikke ringere. Hvordan vil du skaffe et apparat der kan lave
perfekt trekantede huller, til den pris?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 19-01-09 00:20

Hej Preben

> Gør den nu ikke ringere. Hvordan vil du skaffe et apparat der kan lave
> perfekt trekantede huller, til den pris?

Du burde vide at hulfaconen afhængere mere af operatøren end
maskinen og værktøjet :)

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-01-09 19:41

> Hej Preben

> Du burde vide at hulfaconen afhængere mere af operatøren end
> maskinen og værktøjet :)

Det kan selvfølgelig minimeres, men jeg fornemmer at du ikke har stået og
fået massage ved en model HN. Hvor billig den så end måtte være, er hver en
krone smidt lige i skraldespanden.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 19-01-09 20:06

Hej Preben

> være, er hver en krone smidt lige i skraldespanden.

Se det er vi så ikke enige om, jeg har udført en masse arbejde
af høj kvalitet på sådan en maskine, en del af det kan ses på
disse billeder

http://www.sandcastle.dk/index.htm

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-01-09 21:54

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
> Se det er vi så ikke enige om, jeg har udført en masse arbejde
> af høj kvalitet på sådan en maskine, en del af det kan ses på
> disse billeder
>
> http://www.sandcastle.dk/index.htm

Du må have strammet remmen, så den bliver ovre i den ene side af der hvor
der skulle have været lejer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus G.

Dato : 21-01-09 19:06

> Gør den nu ikke ringere. Hvordan vil du skaffe et apparat der kan lave
> perfekt trekantede huller, til den pris?

lol, den var altså god :)

Minder lidt om den her vittighed:

En engelsk bilproducent tænkte at de ville spare lidt på produktions
omkostningerne og ville derfor se om der var noget at spare ved at få lavet
stumper udenlands. De sendte derfor et tandhjul til tyskland og spurgte om
en pris hvis de købte 100.000stk om året. Et par uger senere fik de besked
fra den tyske producent. "Vi kan lave hvert tandhjul til 2kr. stykket". Det
undrede englænderne meget, for de kunne lave det for kun 1kr. stykket selv.
Så de spurgte tyskerne hvorfor de var så dyre. "Jo, hvis vi må lave et 100%
rundt tandhjul med ligelangt mellem tænderne og ikke som det skæve tandhjul
vi fik tilsendt, så kan vi lave det til 50øre stykket" :)

Nå, nok Off Topic herfra :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-01-09 19:31

On Wed, 21 Jan 2009 19:06:06 +0100, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>rundt tandhjul med ligelangt mellem tænderne og ikke som det skæve tandhjul
>vi fik tilsendt, så kan vi lave det til 50øre stykket" :)

Er det en familie til denne klassiske:
Tyskerne sendte en bolt Ø1 mm til Sveitz og bad dem lave en møtrik.
sweitz returnerede bolten med kronemøtrik, hul gennem bolten og en split
isat
mvh Ebbe

Fra : Klaus G.

Dato : 21-01-09 22:42

> Er det en familie til denne klassiske:
> Tyskerne sendte en bolt Ø1 mm til Sveitz og bad dem lave en møtrik.
> sweitz returnerede bolten med kronemøtrik, hul gennem bolten og en split
> isat
Ligesom den med at to lande havde et lille væddeløb om hvem der kunne lave
det mindste bor. Nu var den ene nation helt sikker på at de havde lavet det
mindste bor og sendte det afsted til "modstanderen". En uge efter kom det
retur med et hul igennem :)

Men din var sq meget god, lol!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-09 20:25

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev
> [...]
> hvis vi må lave et 100% rundt tandhjul med ligelangt mellem tænderne og
> ikke som det skæve tandhjul vi fik tilsendt, så kan vi lave det til 50øre

Eller den her: Et parti varer skulle produceres i Japan, og der skulle kun
være 5% fejl. Så kom der brev fra Japan med en forespørgsel, om de 5% skulle
pakkes for sig, eller om man ønskede dem blandet imellem de fejlfrie.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus G.

Dato : 21-01-09 22:43

> [...]
> være 5% fejl. Så kom der brev fra Japan med en forespørgsel, om de 5%
> skulle pakkes for sig, eller om man ønskede dem blandet imellem de
Ja, så bliver man sq sat på plads, haha! :)

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-01-09 22:35

Thomas <bambanosFJERN@hotmail.com> wrote:

> Håber en eller flere derude har en anbefaling

Jeg valgte at købe en brugt Arboga, det er kram, det er med morse3 konus, 16
mm selvspændende borpatron, og tanshjulsgear i stedet for rem..

Den er væsentligt bedre end det de har i HN, og bedre end de billige
Scantool

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-01-09 23:20

Hej!

Du kunne måske overveje noget i den stil her:

http://www.dvsalg.dk/is/dansk/vare.asp?id=ZQJ4119K

Ligner "en af de billige", men det tror jeg ikke det er. Den vejer 53kg
og er faktisk stadig rimelig prissat. Tror dog ikke den er med
gearkasse, men den er med garanti bedre end HNs til en plov. Jeg er
ihvertfald irriteret over centreringen hver gang jeg bruger deres :(

BTW: Der er kun eet "f" i professionel ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Max

Dato : 18-01-09 23:25

Hej Kim

> BTW: Der er kun eet "f" i professionel ;)

Men der er to gange "d" i dum degn :)

--
Mvh Max

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-01-09 20:46

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:
> [...]
> gearkasse, men den er med garanti bedre end HNs til en plov. Jeg er
> ihvertfald irriteret over centreringen hver gang jeg bruger deres :(

Den er med remme, (du kan se det på at hatten er en tynd blikkasse der er
delt, så den kan åbnes)
Noget andet er at planet er så lille at der knap kan stå en ordentlig
skruestik..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Armand

Dato : 20-01-09 10:45

Petersen_Michael skrev:

> Den er med remme, (du kan se det på at hatten er en tynd blikkasse der er
> delt, så den kan åbnes)

Håndtaget på den venstre side, samt "det runde kile-tegn" i forbindelse
med, kunne ellers tyde på at der sidder en trinløs remgearkasse :-/
At dét så også er "med remme" er en anden sag.

--
Armand.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-01-09 00:02

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Håndtaget på den venstre side, samt "det runde kile-tegn" i
> forbindelse med, kunne ellers tyde på at der sidder en trinløs
> remgearkasse :-/ At dét så også er "med remme" er en anden sag.

Jeg ser det som et håndtag til at forskyde det ene sæt remhjul, således at
remmen bliver slap og kan krænges op på den næste skive, for efterføjlgende
at strammes igen..

Om det er godt nok afhænger af hvad den skal bruges til..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-01-09 03:04

On Jan 21, 8:24 pm, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> [...]
> pakkes for sig, eller om man ønskede dem blandet imellem de fejlfrie......

112%

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Rasmus

Dato : 25-01-09 11:22

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> wrote in

> [...]
> værksted.
>
> Håber en eller flere derude har en anbefaling

Hvis du kan finde en model med gearkasse, i stedet for en med rem,
plejer de at være en ok kvalitet. Men som med det meste værktøj, får man
hvad man betaler for. Altså pris og kvalitet hænger sammen.