Dværgbambus eller...
Fra : S.B.

Dato : 18-01-09 11:07

Vil have et levende hegn mellem min terasse og græsplænen, sådan for at få
lidt læ på de blæsende dage.
Havde en ide om at dværgbambus nok var et godt bud.
Men for den nu ikke skal brede sig ind under fliserne vil jeg så støbe en
sokkel ned langs med dem.
Hvor langt skal jeg grave den ned for at være rimelig sikker på rødderne
ikke kravler under og der begynder at skyde nye bambusse op under min grille
og havebord.

Hvis der er andre gode ideer mht. valg af planter til formålet - vil jeg
også gerne høre om dem, skal ca. være 50 - 100 cm høje, og gider ikke
liguster

Søren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-01-09 11:32

On Sun, 18 Jan 2009 11:06:34 +0100, "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk>
wrote:

> [...]
>ikke kravler under og der begynder at skyde nye bambusse op under min grille

40 cm ned bør være rigeligt. Rødderne på bambus kravler ikke så dybt i
jorden, de kravler mere til siderne.

>Hvis der er andre gode ideer mht. valg af planter til formålet - vil jeg
>også gerne høre om dem, skal ca. være 50 - 100 cm høje, og gider ikke
>liguster

Kirsebærlaurbær 'Otto Luyken' - stedsegrøn, ca. en meter høj og en meter
bred, men kan let beskæres.
Jeg syntes bambus er flot, men ikke når den bruges som hæk. Men til
gengæld har den jo fordelen af ikke rigtig at skulle klippes, hverken i
højden eller bredden, hvis du vælger den rigtige sort.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 18-01-09 12:31

Hej Mads

> 40 cm ned bør være rigeligt. Rødderne på bambus kravler ikke så dybt i
> jorden, de kravler mere til siderne.

Jeg har noget der ligner bambus, nemlig elefantgræs. De er plantet i
store nedgravede spande uden bund, og de vokser nu fint ned og ud
så de kan skyde uden for spanden.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-01-09 12:38

On Sun, 18 Jan 2009 12:30:56 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Jeg har noget der ligner bambus, nemlig elefantgræs. De er plantet i
>store nedgravede spande uden bund, og de vokser nu fint ned og ud
>så de kan skyde uden for spanden.

Jeg har været med til at fjerne meget store, meget gamle bambus plantet
i sådan en form for rør (støbte kanter med fliser omkring.)
De var ikke groet ret meget længere ned i siderne, selv om de ikke kunne
komme længere ud.
Til gengæld var de begyndt at gro ovenud.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 18-01-09 12:43

Hej Mads

> De var ikke groet ret meget længere ned i siderne, selv om de ikke
> kunne komme længere ud.

Ja, jeg ville bare lige påpege at der er forskel på de forskellige
kæmpegræstyper. Jeg havde en stor bambus stående i terassen,
den blev fint holdt inde af mursten der var stille på højkant, der-
imod blev terassen løftet og ødelagt af en elefantgræs der stod
i kanten, endda på trods af at jeg stak rødderne med en spade
flere gange om året.

--
Mvh Max

Fra : Leonard

Dato : 18-01-09 11:40

S.B. wrote:

> [...]
> for at være rimelig sikker på rødderne ikke kravler under og der
> begynder at skyde nye bambusse op under min grille og havebord.

Ligger dine fliser tæt?
Så gror der ikke noget op imellem dem.
Det der gror imellem fliser er frø, der er faldet ned i mellemrummet.
Rødder breder sig ikke ind under fliser, slet ikke hvis der er tæt, så
er der ikke noget vand at komme efter derinde.

Jeg har i hvert fald aldrig set rødder fra bambus under fliser og jeg
har efterhånden gravet en hel bambus op uden at tage fliserne ved siden
af med.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : S.B.

Dato : 18-01-09 21:12

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har i hvert fald aldrig set rødder fra bambus under fliser og jeg
> har efterhånden gravet en hel bambus op uden at tage fliserne ved siden

Mine fliser ligger slet ikke endnu, kommer de til i løbet af foråret.
Men tak for rådene og vejledning, har en ide om hvad jeg vil gøre nu

Søren