Kan tyske stikkontakter bruges i Danmark?
Fra : peter

Dato : 17-01-09 11:32

Hej

Nogle her, der ved om tyske stikkontakter kan bruges i Danmark?
Standarden skulle vist være anderledes end i Danmark, men stik til
danske elapparater kan vel komme ind i kontakterne, ikke? Det ville
være dejligt, hvis der var en eller flere elektrikere, eller andre med
forstand på disse ting, der kunne forklare forskellene mellem det
danske system og det tyske og hvad det betyder i daglig brug.
Mvh og på forhånd tak for svarene!

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-01-09 19:49

peter skrev:

> Nogle her, der ved om tyske stikkontakter kan bruges i Danmark?

Får du ikke svar hér så prøv evt. news:dk.teknik.el

(Skal det bare være billigt har Harald Nyborg mange stumper til ingen penge)
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivar

Dato : 17-01-09 23:44

peter skrev:

> Nogle her, der ved om tyske stikkontakter kan bruges i Danmark?

De kan sagtens bruges, men du må ikke bruge dem. Din installation
er ulovlig, hvis du bruger dem.
Du kan ikke afmontere en dansk, og så sætte en tysk i, dåsen skal
også skiftes. Det har dog ikke den store betydning, da du som
sagt ikke må bruge dem. Desværre, det tyske system er ellers
bedre end det danske.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 18-01-09 00:25

Ivar wrote, On 1/17/09 11:43 PM:

> [...]
> også skiftes. Det har dog ikke den store betydning, da du som
> sagt ikke må bruge dem. Desværre, det tyske system er ellers

hvem siger, hvorfor det?

Fra : Ivar

Dato : 18-01-09 00:40

Master Fat Bastard skrev:

> hvem siger, hvorfor det?

Stærkstrømsbekendtgørelsen.
Fordi, at det skal være sådan, at ethvert i Danmark lovligt solgt
apparat skal kunne tilsluttes forsvarligt. Det vil man ikke
kunne gøre med apparater, der er solgt med dansk jordstik. Og heller
ikke nogle typer af de firkantede flade man selv kan montere, da
de er for bredde.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 18-01-09 12:44

Ivar wrote:

> Stærkstrømsbekendtgørelsen.

Samt ens tegnebog den dag ejendommen skal sælges. Da de tyske
stikkontakter (osse kendt som Schuko) ikke er tilladt i DK-land, er en
elinstallation, der anvender disse ulovlig og den skal derfor lovligøres
for sælgers regning.

Ebbe

Fra : Elmer Fjort

Dato : 18-01-09 13:12

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stikkontakter (osse kendt som Schuko) ikke er tilladt i DK-land, er en
> elinstallation, der anvender disse ulovlig og den skal derfor lovligøres

Synes at jeg for et par år siden i Tv, så at man ville lave om på det,
således at
Schuko kontakterne også blev lovlige i DK.
Der var ganske mange med indsigt i de nærmrer detaljer mente at det
danske
regelemt lå lidt for meget til LK, som jo stort set har patent på at lave
stik og kontakter
til Danmark
Og at det faktisk var en bedre løsning for sikkerheden at Schuko blev
godkendt til brug her i landet.

Elmer

Fra : Max

Dato : 18-01-09 15:54

Hej Elmer

> regelemt lå lidt for meget til LK, som jo stort set har patent på at
> lave stik og kontakter til Danmark

At LK laver deres materiale så det lige passer til hjemmemarkedet,
ja det kan vel ikke undre nogen. Hvis det var så lukrativt at lave
elmateriel, ja så var der nok flere på markedet.

> Og at det faktisk var en bedre løsning for sikkerheden at Schuko blev
> godkendt til brug her i landet.

Sikkerhedsstyrrelsen vil nu stadigvæk ikke anbefale dem til
godkendelse i DK.

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 18-01-09 20:24

Max skrev:

> At LK laver deres materiale så det lige passer til hjemmemarkedet,
> ja det kan vel ikke undre nogen. Hvis det var så lukrativt at lave
> elmateriel, ja så var der nok flere på markedet.

Nu har det jo også en betydning, hvor stort markedet er.
I Tyskland kan man købe stikkontakter betydeligt billigere end
man kan i Danmark, det gælder også selvom de tyske er med metalramme,
og de danske er af plastik.

Ivar Magnusson

Fra : Max

Dato : 18-01-09 08:57

http://www.sik.dk/Professionelle/El-branchen/faq/Elspoergsmaal/anvendelige_stikkontakter.html

--
Mvh Max

Fra : Calle e mann fro Syn~

Dato : 23-01-09 01:45

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Begynd ikke på at bruge det lort, Du får problemer med jordben og runde
stikpropper, da der er 2 små flade sidder i de tyske

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-01-09 20:44

Calle e mann fro Synnejylland wrote:

> Begynd ikke på at bruge det lort, Du får problemer med jordben og
> runde stikpropper, da der er 2 små flade sidder i de tyske

Så passer de sikkert fint til de stikpropper, der er lovligt monteret på
masser af elektriske apparater man kan købe i danske butikker.

Erik Ginnerskov

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-01-09 17:04

Erik Ginnerskov wrote:

> Så passer de sikkert fint til de stikpropper, der er lovligt monteret på
> masser af elektriske apparater man kan købe i danske butikker.

Mnjaeh, det gør de da - men det er nu fordi Danmark ikke kan forhindre
at apparater med disse stikpropper sælges her i landet. Man ville
øjeblikkeligt få en sag om teknisk handelshindring på halsen hvis man
prøvede.

Problemet med de tyske stikpropper er at man kan bytte om på nul og fase
ved at dreje stikket 180 grader. Det kan man ikke med de trebenede
danske stik.

Ebbe