Varmeovn Gas ell. petroleum ?
Fra : Rosendal

Dato : 17-01-09 18:17

Jeg er ved at lave nye gipsvægge i et kolonihavehus.
Mens jeg har gået og sat væg op har jeg haft en gasovn kørende så jeg kunne
holde varmen.
Nu skal jeg så til at spartle og male, og så var det at jeg tænkte på om det
er så godt at varme op med gasovnen imens ? Den afgiver jo en masse fugt og
det er vel ikke så godt når spartel og maling skal tørre ?

Jeg har overvejet en petroleumsovn evt. som denne:
http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10201&storeId=10201&mfPartNumber=coming&productId=33937&langId=-100&categoryId
Det giver vel mindre fugt at brænde petroleum af end gas ??

Jeg kunne også bruge et el panel eller el varmeblæser, men det bliver nok
dyrt på elregningen.

Er der nogen der har et bud på hvilken varmekilde der er bedst ???

Fra : Mogens

Dato : 17-01-09 21:30

Rosendal wrote:
> [...]
> dyrt på elregningen.
>
> Er der nogen der har et bud på hvilken varmekilde der er bedst ???

Ved petroleum/gas skal du have ind/udsugning så du ikke bliver kvalt
grundet iltmangel, men er det blot til at varme op i medens du maler kan
du vel godt lade varmeapperatet køre eks. om natten (hvor du ikke er i
lokalet), og så lige lufte ud om morgenen når arbejdet starter. Det
forsvinder der jo ikke ret meget energi ved, og du får frisk ren luft
ind. Det vigtige er at du indimellem lufter ud så al fugten i luften
bliver erstattet af frisk tør luft udefra. Om du bruger gas eller
petroleum påvirker vel ikke luftfugtigheden i rummet i nævneværdig grad?

Er det noget der sker i en kort periode vil det efter min mening ikke
være umagen værd at bekymre sig om energiforbruget. Vi har varmet hele
vores 185 m2 hus of med 1 3000 W varmeblæser i tre uger sidste vinter
(hvor det var koldest), og det var nok. Så de 100 kr. i døgnet til
elopvarming var da godt nok dyrere end naturgassen, men for en kort
periode ikke værd at bekymre sig om.