12 volt forsyning i frtidshus
Fra : Søren Larsen

Dato : 17-01-09 10:44

Hvor tykke kabler skal der bruges for at trække 12V over 10 meter til en 40W
lampe?

--
/Søren

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-01-09 03:52

On 17 Jan., 10:43, Søren Larsen <sbl...@fjerndette.surfpost.dk> wrote:
> Hvor tykke kabler skal der bruges for at trække 12V over 10 meter til en 40W
> lampe?

Jeg vil sige du skal bruge 2x4kvd minimum 2,5kvd

Fra : Ceroy

Dato : 17-01-09 11:56

"Søren Larsen" <sblar1@fjerndette.surfpost.dk> skrev i melding
> Hvor tykke kabler skal der bruges for at trække 12V over 10 meter til en
> 40W lampe?
>
> --
> /Søren

I = P/U Altså Strøm = 40w delt på 12 volt dvs 3,33 ampere. Det holder godt
med 0,75 kvadrat,

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-01-09 11:57

Ceroy wrote:
> "Søren Larsen" <sblar1@fjerndette.surfpost.dk> skrev i melding
>
> I = P/U Altså Strøm = 40w delt på 12 volt dvs 3,33 ampere. Det holder
> godt med 0,75 kvadrat,

Men bliver spændingstabet ikke generende stort med 0,75 mm2?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-01-09 04:00

On 17 Jan., 11:55, "Ceroy" <roynorm...@mail.dk> wrote:
> "Søren Larsen" <sbl...@fjerndette.surfpost.dk> skrev i meldingnews:4971a84d$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> I = P/U Altså Strøm = 40w delt på 12 volt dvs 3,33 ampere. Det holder godt
> med 0,75 kvadrat,

Du glemte spændingsfaldet.... Nu har jeg ikke lige tid til at beregne
det... jeg gik bare ud fra dette skema på siden om spændingsfald:
http://www.sik.dk/global/publikationer_og_blanketter/Artikler/Oevrige_artikler/Bedre_lavvoltlysinstallationer.html

Det er rigtigt hvis man er ligeglad med spændingsfald er det jo fint
med 0,75kvd.... men der veil med et slag på tasken nok kun være
8-9volt i den anden ende og resten af energien afgivet i kablet.

Fra : Søren Larsen

Dato : 17-01-09 13:02

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

>med 0,75kvd.... men der veil med et slag på tasken nok kun være
>8-9volt i den anden ende og resten af energien afgivet i kablet.

Jeps, det var spændingsfaldet og ikke mindst varmeudviklingen i kablet jeg
var bekymret for. Der skulle gerne være lys i lampen og ikke lys lue i huset

/Søren

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-01-09 14:51

"Søren Larsen" <sblar1@fjerndette.surfpost.dk> skrev i meddelelsen
> Hvor tykke kabler skal der bruges for at trække 12V over 10 meter til en
> 40W lampe?

Jeg ville bruge normar 1,5 kvadrat. Så er man200% sikker på at det ikke
bliver for varmt og tabet er meget lavt.
Desuden er det billigt standardkabel.

Steen.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-01-09 14:54

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i meddelelsen

> "Søren Larsen" <sblar1@fjerndette.surfpost.dk> skrev i meddelelsen
>
> Jeg ville bruge normar 1,5 kvadrat. Så er man200% sikker på at det ikke
> bliver for varmt og tabet er meget lavt.
> Desuden er det billigt standardkabel.

Hvad skal du forøvrigt bruge en 40 watt lampe til? Det er da helt vildt hvis
man bruger lav energi, og det kan du sagtens få til 12 volt.

Steen.

Fra : Søren Larsen

Dato : 17-01-09 16:46

> Hvad skal du forøvrigt bruge en 40 watt lampe til? Det er da helt vildt
> hvis man bruger lav energi, og det kan du sagtens få til 12 volt.
>
> Steen.

12V glødepærer...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-01-09 08:20

On 17 Jan., 14:51, "Steen Jakobsen" <in...@post.dk> wrote:

> Jeg ville bruge normar 1,5 kvadrat. Så er man200% sikker på at det ikke
> bliver for varmt og tabet er meget lavt.
> Desuden er det billigt standardkabel.

Ja det er billigt...

Så vidt jeg lige har regnet med frem til giver det et spændingsfald på
0.8V ved 12V, og der afsættes 2,6W i kablet... Den omske modstand er
0,233ohm ved 10meter 1,5mm´2kabel.

Ved 2,5kvd
0,14ohm
1,55W
0,46v

ved 4kvd
0.09ohm
1w
0,3v

Så de 2,5kvd holder sig faktisk lige under 4% spændingsfald.

Fra : Søren Larsen

Dato : 17-01-09 16:49

> [...]

>1w
>0,3v

>Så de 2,5kvd holder sig faktisk lige under 4% spændingsfald.

Tak Bjarke.

Jeg konkluderer at jeg skal bruge 2,5 kvadrat.

/Søren