Udedørs lys med 2 infrarødefølere
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-07-01 13:45

Hej,

Jeg skal i gang med at etablere lys i min indkørsel.

Jeg planlægger at opsætte en række lamper i den en side af indkørslen
som så skal være forbundet med en infrarødføler som tænder for lyset.

Jeg vil meget gerne have en føler ude ved vejen og en inde ved
hoveddøren, således at lyset tænder uanset om jeg kommer hjem eller er
på vej ud, men kan det lade sig gøre?

Hvis ja hvordan med ledningsførelsen det må vel være noget med et kabel
med et fæles nulkabel eller hvad?
--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark

Fra : jso

Dato : 27-07-01 20:29

Hvis du skal have oplysninger om hvordan du gør, bør du nok holde fingerne
væk.
Men jeg har 4 lamper der tænder nor jeg går ud af døren eller kører ind i
min indkørsel.
Dette kører på en føler der peger langs med huset , den tager også
indkørslen, men jeg har kun 8 m. fra garage til fortov

Hilsen
Jørgen

Fra : Klaus Trampedach

Dato : 29-07-01 07:32

On Fri, 27 Jul 2001 21:29:02 +0200, "jso" <jso@c.dk> wrote:

>Hvis du skal have oplysninger om hvordan du gør, bør du nok holde fingerne
>væk.

Enig et stykke af vejen. Men man kan jo ikke vide alt, før man har
undersøgt sagen

Da jeg købte sådan en føler var der en rimeligt beskrivende forklaring
vedlagt, også på hvordan to følere principielt skulle forbindes. Og
det var en helt "standard" føler. Jeg kan ikke huske mærket.

mvh
Klaus

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 27-07-01 21:08

Michael Rasmussen wrote:

> Hej,
>
> Jeg skal i gang med at etablere lys i min indkørsel.

Klip

Jeg vil anbefale dig at spørge i dk.teknik.el.

Mvh. Jørgen

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 30-07-01 09:48

Hej

Den føler, jeg har erfaringer med (JO-EL fra Silvan), har to "til-ledninger"
(fase & nul) og én "fra-ledning" ("styre-ledning", eller hvad den nu kaldes
i brugsanvisningen. Rød, så vidt jeg husker ). Føleren indeholder et
lille relæ, der slutter forbindelsen mellem fase og "fra-ledningen", når
bevægelse (varme) registreres i følerens felt. Principielt nøjagtigt det
samme, som en "almindelig" afbryder i 230V installationerne. Iøvrigt er det
altid fase, der skal sluttes/brydes; aldrig nul! Et ganske almindeligt 3x1.5
kvadratmm. installationskabel (+ eventuelt jord, selvom der ikke er noget at
bruge den til) du'r.

Man kan derfor sætte dem parallelt over hinanden, som man har lyst til (dvs.
alle "fra-ledningerne" fra de enkelte følere føres til det punkt (= fase på
lamperne), man ønsker forsynet med 230V). Hvis dit udelys p.t. er styret af
et kip-relæ, skal der dog lidt mere hekseri til - jeg vil anbefale at lade
en autoriseret installatør klare sagen.

PS! Disse infrarøde følere fungerer absolut bedst, hvis de monteres, så de
kigger "på tværs" af bevægelsesretningen, og ikke "på langs" af den.
PPS! Køb følere, hvor du både kan justere følsomhed og periode!
PPPS! Ovenstående oplysninger er givet efter bedste overbevisning; jeg
fraskriver mig ansvaret, hvis der er fejl og mangler i dem!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-07-01 20:16

"Malmolin & Velschow" <dr-bo@post2.tele.dk> wrote:

> [...]
>PPPS! Ovenstående oplysninger er givet efter bedste overbevisning; jeg
>fraskriver mig ansvaret, hvis der er fejl og mangler i dem!

Tak for info, det lyder rigtigt så jeg prøver at følge din vejledning

--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark