"Andreas Jensen" <glem@alt.om.det> skrev i en meddelelse
news:4974e3a7$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> ....klip....
> Jeg er dog mest nervøs for automatgearkassen som typisk skal skiftes
> komplet
> for hver 300000 km (har jeg læst i diverse forums).
> ....klipslut....
>
> Dét er jeg meget ked af at høre. Jeg har lige passeret 400.000 km i min
> 230TE fra 1987 med den originale automatkasse, og der er ingen problemer
> med denne.
>
> Så om det er "typisk", véd jeg i sagens natur ikke på min statistisk set
> lille population (= 1), men jeg har en idé om, at Mercedes
> automatgearkasser bare generelt er nogle af de mest holdbare på markedet.
>
Automatgearkasserne kan tit holde hele bilens levetid, men det afhænger af
mange ting, selvfølgelig ikke mindst af, hvordan den er blevet kørt... Klart
at jo ældre den er, jo større er risikoen for sammenbrud eller uacceptabel
slidtage. Man skal være forberedt på sådanne reparationsudgifter. Til
gengæld vil det som regel være nemt at skaffe en god brugt gearkasse, som er
billigere end en hovedrenovering af den gamle. Ligeså hvis motoren bryder
sammen. Jeg fik en god brugt motor + montering på en 250TD for mindre end
mit første serviceeftersyn på W210'eren. Men der skal arbejdes lidt med det,
og gamle biler er IMO kun økonomisk relevante hvis man selv kan og vil rode
lidt med dem selv. Normalt vil den lavere afskrivning på Mercedes kompensere
for sådanne udgifter, samtidig med at brugtprisen går lidt op hvis
motor/gearkasse er skiftet. Men om det kan svare sig at smide 20-30k efter
en bil der har en handelsværdi på 50k, - så er det ikke for at sælge den man
skal gøre det. Og der er andre ting som kan være dyre i reparationer, og som
kan få omkostningerne op på det uacceptable, så bilen skal checkes grundigt,
hvis man vil handle. Alternativt har man selvfølgelig bare en tilsvarende
uden afgift stående bagest i garagen, så man har noget at plukke fra.
Min 250TD'er (1988) var dyr de første par år, men så var jeg igennem de
værste ting, og jeg kørte derefter 5 år ganske billigt, hvor største problem
var at holde rusten nede. Nu kører jeg en E220TD W210'er, og der er
rusten_umulig_ at holde nede.
/Claus