Test af Mercedes 300 TD
Fra : Jacob Bjørn

Dato : 18-01-09 18:28

Jeg har fået tilbudt en Mercedes i bytte med min egen bil, og jeg er lidt
nysgerrig om der er nogen der har noget godt og skidt at sige om denne:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58121271

Mvh Jacob

Fra : claus b. p.

Dato : 18-01-09 19:54

"Jacob Bjørn" <jacobkosovo@hotmail.comREMOVE> wrote in message
> Jeg har fået tilbudt en Mercedes i bytte med min egen bil, og jeg er lidt
> nysgerrig om der er nogen der har noget godt og skidt at sige om denne:
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58121271

Jeg tror at den annoncerede pris er ok, hvis bilen er i rimelig stand.
Med 16-17 år og 716000 km på bagen er det klart at den skal gennemgås nøje
for rust, og slidtage i undervogn, der kan være mange forestående udgifter,
selv om den generelt ikke er dyr i dele. Er den i orden er det en særdeles
rummelig, velkørende og komfortabel vogn. Måske den bedste Mercedes i nyere
tid....
Den har fået facelift til -94 model foran, har den haft større skade eller
er det blot aht. det smartere look? Blev de forcromede skærmkanter sat på
før eller efter den begyndte at ruste?
Lækkert med læder, - måske er den bygget op af dele fra en tyskimporteret?
Sørg for at papirer er 100% iorden, stelnummer og type skal stemme. Hvis den
fx. har startet sit liv som 250'er vil den ikke være lovlig med en 300 turbo
uden at der skal betales afgift en gang til! (Den har jo fået ny motor)

/Claus

Fra : BikeManiac

Dato : 18-01-09 12:01

On 18 Jan., 18:27, "Jacob Bjørn" <jacobkos...@hotmail.comREMOVE>
wrote:
> Jeg har fået tilbudt en Mercedes i bytte med min egen bil, og jeg er lidt
> [...]

Det ER en kanonlækker vogn. Hvis den havde kørt 200000 km så var det
et kanon køb . Aj seriøst, 716000 ER mange mange km. 716000 km kan
betyde at diverse ting i instrumentbrættet ikke virker korrekt mere,
at diverse platikting knirker når man kører, at inderpaneler begynder
at blive løse osv. Motoren vil med sine 187000 ikke mugge meget
bortset fra at turboen kan give anledning til en del problemer. Jeg er
dog mest nervøs for automatgearkassen som typisk skal skiftes komplet
for hver 300000 km (har jeg læst i diverse forums). Det nævnes også at
klima er koblet fra. Det er et meget dårligt tegn. Det kan være
kompressoren nu har sat sig fast og det hele skal udskiftes. Jeg ville
ikke købe den med mindre der var tale om hovedkuls forelskelse blandet
med en god portion lidenskab. Der findes bedre tilbud.

Lucas

Fra : Andreas Jensen

Dato : 19-01-09 21:34

.....klip....
Jeg er dog mest nervøs for automatgearkassen som typisk skal skiftes komplet
for hver 300000 km (har jeg læst i diverse forums).
.....klipslut....

Dét er jeg meget ked af at høre. Jeg har lige passeret 400.000 km i min
230TE fra 1987 med den originale automatkasse, og der er ingen problemer med
denne.

Så om det er "typisk", véd jeg i sagens natur ikke på min statistisk set
lille population (= 1), men jeg har en idé om, at Mercedes automatgearkasser
bare generelt er nogle af de mest holdbare på markedet.

*G*

M.v.h.
Andreas Jensen

PS.... don't buy it. >700.000 er dælme mange kilometre !

Fra : claus b.p.

Dato : 20-01-09 10:04

"Andreas Jensen" <glem@alt.om.det> skrev i en meddelelse
> [...]
> lille population (= 1), men jeg har en idé om, at Mercedes
> automatgearkasser bare generelt er nogle af de mest holdbare på markedet.

Automatgearkasserne kan tit holde hele bilens levetid, men det afhænger af
mange ting, selvfølgelig ikke mindst af, hvordan den er blevet kørt... Klart
at jo ældre den er, jo større er risikoen for sammenbrud eller uacceptabel
slidtage. Man skal være forberedt på sådanne reparationsudgifter. Til
gengæld vil det som regel være nemt at skaffe en god brugt gearkasse, som er
billigere end en hovedrenovering af den gamle. Ligeså hvis motoren bryder
sammen. Jeg fik en god brugt motor + montering på en 250TD for mindre end
mit første serviceeftersyn på W210'eren. Men der skal arbejdes lidt med det,
og gamle biler er IMO kun økonomisk relevante hvis man selv kan og vil rode
lidt med dem selv. Normalt vil den lavere afskrivning på Mercedes kompensere
for sådanne udgifter, samtidig med at brugtprisen går lidt op hvis
motor/gearkasse er skiftet. Men om det kan svare sig at smide 20-30k efter
en bil der har en handelsværdi på 50k, - så er det ikke for at sælge den man
skal gøre det. Og der er andre ting som kan være dyre i reparationer, og som
kan få omkostningerne op på det uacceptable, så bilen skal checkes grundigt,
hvis man vil handle. Alternativt har man selvfølgelig bare en tilsvarende
uden afgift stående bagest i garagen, så man har noget at plukke fra.
Min 250TD'er (1988) var dyr de første par år, men så var jeg igennem de
værste ting, og jeg kørte derefter 5 år ganske billigt, hvor største problem
var at holde rusten nede. Nu kører jeg en E220TD W210'er, og der er
rusten_umulig_ at holde nede.
/Claus

Fra : Mogens

Dato : 18-01-09 21:39

"Jacob Bjørn" <jacobkosovo@hotmail.comREMOVE> skrev i en meddelelse

> Jeg har fået tilbudt en Mercedes i bytte med min egen bil, og jeg er lidt
> nysgerrig om der er nogen der har noget godt og skidt at sige om denne:
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58121271

Man skal være mere end almindelig sulten efter at komme af med sin vogn,
hvis man kunne finde på at "investere" i en vogn med det km-tal/årgang. Og
så er en del af dem sikkert kørt som taxa...

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 19-01-09 17:52

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in message

> [...]
> hvis man kunne finde på at "investere" i en vogn med det km-tal/årgang. Og
> så er en del af dem sikkert kørt som taxa...

Tja, der står jo at den er import fra Tyskland - jeg er dog hoppet fra ideen
igen, da vægtafgiften for sådan en ka'l er i omegnen af 10200 kr/årligt....

Fra : Mogens

Dato : 19-01-09 18:27

> Tja, der står jo at den er import fra Tyskland

OK- så har den nok skiftet farve undervejs

> - jeg er dog hoppet fra ideen

Af hjertet tak !!

Fra : Mathias

Dato : 19-01-09 18:00

> Man skal være mere end almindelig sulten efter at komme af med sin vogn,
> hvis man kunne finde på at "investere" i en vogn med det km-tal/årgang. Og
> så er en del af dem sikkert kørt som taxa...

Har du prøvet at køre i en?

- Mathias
(som hellere vil have en godt brugt MB end en spritny Honda/Deawoo/Kia
etc.)

Fra : Mogens

Dato : 19-01-09 18:15

"Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet at køre i en?

Ja, jeg har kørt en del Mercedes D TD (st car). De holder pænt, men man
balancerer på en knivsæg angående udgifterne. En ny motor, gearkasse eller
bagtøj er jo ikke speciel billig...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-01-09 18:16

Mathias skriver:

> Har du prøvet at køre i en?

Ja.....

> (som hellere vil have en godt brugt MB end en spritny Honda/Deawoo/Kia
> etc.)

Det er ikke fair at sammenligne Honda med Daewoo - der er kæmpe forskel.

Har du da prøvet alle de 3 du nævner?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe