Danske ugenumre
Fra : Frowning Freezer

Dato : 19-01-09 10:56

Nogen der har en funktion til at udregne danske ugenumre korrekt?

date('W') passer ikke, og strftime('%V'), som vist ellers skulle give det
korrekte nummer, giver bare en blank streng hos mig!

Allan

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 12:34

Frowning Freezer wrote:

> Nogen der har en funktion til at udregne danske ugenumre korrekt?
>
> date('W') passer ikke, og strftime('%V'), som vist ellers skulle give det
> korrekte nummer, giver bare en blank streng hos mig!

Kender ikke lige funktionerne, men er det ikke blot at tælle uger fra
den første.

Husk, at har årets allerførste uge fire dage, så er det uge 1. Er der
derimod kun tre dage tilbage af den allerførste uge, så er det et levn
fra uge 53.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 19-01-09 12:37

"Frowning Freezer" <pub1@hverdag.dk> writes:

> Nogen der har en funktion til at udregne danske ugenumre korrekt?
>
> date('W') passer ikke, og strftime('%V'), som vist ellers skulle give det
> korrekte nummer, giver bare en blank streng hos mig!

Hvad mener du, nå du siger date('W') ikke virker?

--
/Wegge

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-01-09 12:39

"Frowning Freezer" wrote

> date('W') passer ikke, og strftime('%V'), som vist ellers skulle give det
> korrekte nummer, giver bare en blank streng hos mig!

Mangler du ikke datoen i strftime?
http://dk.php.net/manual/en/function.strftime.php

Ellers fandt jeg denne
http://www.opencms.dk/ugenummer.txt

Har dog ikke kikket nærmere på koden

- Peter

Fra : Carsten

Dato : 19-01-09 13:34

"Frowning Freezer" <pub1@hverdag.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen der har en funktion til at udregne danske ugenumre korrekt?
>
> date('W') passer ikke, og strftime('%V'), som vist ellers skulle give det
> korrekte nummer, giver bare en blank streng hos mig!

Jeg bruger date('W') i stor stil og det virker fint - tilmed i år som
starter med eller slutter med uge 53 eller 1

Carsten

Fra : Leif Neland

Dato : 19-01-09 15:32

"Frowning Freezer" <pub1@hverdag.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen der har en funktion til at udregne danske ugenumre korrekt?
>
> date('W') passer ikke,

Er det mon et spørgsmål om serveren/siden er sat til dansk locale, så den
udregner ugerne på dansk?

Har ikke tid til at se nærmere i manualen lige nu, der skal hentes børn...

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-09 16:16

Frowning Freezer skrev:

> date('W') passer ikke

Har du sat locale til dansk?

--
Bertel

Fra : Ole Nielsby

Dato : 25-01-09 20:32

Frowning Freezer <pub1@hverdag.dk> skrev:

> Nogen der har en funktion til at udregne danske ugenumre korrekt?

Har ikke lige noget PHP på lager, men princippet er simpelt:

1. Gå til nærmeste torsdag.
2. Find ud af hvilket nummer torsdag det er i året, så har du
ugenummeret.

Bemærk at skridt 1 kan krydse en årsgrænse. Ugen hører til
det år hvor torsdagen ligger. Mandag-onsdag 29. 30. og 31.
december 2008 hører til uge 1 i 2009, fordi den nærmeste
torsdag er nytårsdag 2009.