Hvordan får jeg menupunkterne vist i samme~
Fra : Dennis

Dato : 18-01-09 18:13

Hejsa alle.

Jeg har et ønske til den hjemmeside jeg er igang med som lyder
som følgende!

Jeg bruger Dreamviewer og har taget udgangspunkt i en skabelob i
dette program. Skabelonen hedder "3 column, liquid, header and
footer"

Som det fremgår af denne skabelon har jeg en top (header) og en
bund (footer), en venstre (sidebar1) og en højre (sidebar 2) og
en midtersektion (maincontent).

I min top (header) har jeg en flashmenu hvor hvert enkelt
menupunkt linker til et html domument med hver deres forskellige
indhold.

Det jeg gerne vil er, at når jeg klikker på feks. menupunkt 1
vises indholdet som menupunktet linker til i
midtersektionen/maincontent i stedet for at åbne et nyt vindue,
og ligeså for de andre menupunkter.

Jeg har prøver med server-side include men kan ikke få dette til
at virke og er iøvrigt i tvivl om hvorvidt det er det rigtige at
bruge?

Er der slet ingen gode ideer eller bud på hvordan jeg klare den?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-01-09 18:20

Dennis wrote:
> Hejsa alle.
>
> Jeg har et ønske til den hjemmeside jeg er igang med som lyder
> som følgende!

URL? Kan vi ikke se siden kan vi heller ikke hjælpe. Så upload og kom med
adressen.

Erik Ginnerskov

Fra : Dennis

Dato : 18-01-09 19:48

Hej Erik og tak for dit svar!

URL ser således ud!
www.harking.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-01-09 21:49

Dennis wrote:

> I min top (header) har jeg en flashmenu hvor hvert enkelt
> menupunkt linker til et html domument med hver deres forskellige
> indhold.

Kun to links ser ud til at fungere i den menu. I øvrigt er flash ikke det
smarteste til en menu. Det kan give problemer, dels hvad angår indeksering
af siden i søgemaskinerne og dels for de brugere, som ikke har installeret
en flash-player i browseren - de kommer til en side, hvorfra de ikke kan
komme videre.

Flash er til dekorative elementer, ikke til navigation.

I øvrigt ser siden ret kikset ud både i FF og i IE, hvis browservinduet ikke
er mindst 1250px bredt. Rigtig mange har vinduet sat til 1024 eller mindre.

> Jeg har prøver med server-side include men kan ikke få dette til
> at virke og er iøvrigt i tvivl om hvorvidt det er det rigtige at
> bruge?

Du får det forklaret her, det er ikke så svært:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

Erik Ginnerskov

Fra : Dennis Harking

Dato : 18-01-09 22:31

Hej Erik og mange tak for dit uddybende svar

Mit webhotel ser således ud og jeg vurderer at det lever op til de krav du
beskriver?
3000 MB serverplads
Fri trafik
500 e-mail konti
Ubegrænset antal e-mailalias
Online mailadministration
Spamprotection
Døgnovervågning
Gratis mail/telefonsupport
Mulighed for catchall funktion
1 FTP-konto
HTML
PHP med MySQL database
Professionel statistik

Jeg er helt bekendt med at det kun er 2 af menupunkterne der virker. Jeg har ret
bevidst undladt at lave alle menupunkterne færdig før jeg havde styr på
Server-side include!

Jeg vil arbejde videre med det du har skrevet og vil blive taknemmelig hvis jeg
må have lov at vende tilbage hvis ikke det lykkedes mig at få den ønskede effekt
uden yderligere hjælp. Er det et spørgsmål om et lille honoar for din hjælp er
det bestemt også helt ok! Kan du muligvis fortælle mig hvor jeg sætter
browservinduet til de 1024 du nævner?

På forhånd tak!
Dennis

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-01-09 13:05

> [...]
> det bestemt også helt ok! Kan du muligvis fortælle mig hvor jeg sætter

Helt vederlagsfrit har jeg lavet et screendump af din
hjemmeside i min favoritbrowser:

http://733.dk/misc/vibyb.jpg

Hvordan synes du lige det går?

Tips til layout her:
http://webdesign101.dk/layout/

Tips til menukonstruktion her:
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Dennis

Dato : 19-01-09 18:35

Jørgen.
Du har taget dit screendump i en 800 opløsning og jeg tror det er fåtallet der
stadig køre med så lav en opløsning. Men det er da korrekt at der er noget galt i
skærmstørrelsen og det må jeg da se at få rettet.

Tak for dit indlæg!

/Dennis

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-09 19:43

Dennis wrote:
> [...]
> fåtallet der stadig køre med så lav en opløsning. Men det er da
> korrekt at der er noget galt i skærmstørrelsen og det må jeg da se at

Det har ikke noget med skærmopløsning at gøre. Derimod er størrelsen på
brugerens browservindue det, du skal bekymre dig om.

Sidstnævnte har ikke nødvendigvis sammenhæng med førstnævnte.

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-01-09 10:32

Dennis skrev:
> [...]
> stadig køre med så lav en opløsning. Men det er da korrekt at der er noget galt i
> skærmstørrelsen og det må jeg da se at få rettet.

Godt nok, men pointen var lissom, at jeg ikke kan se
den menu du skriver om.

Når du svarer i en nyhedsgruppe, så skriv venligst
dit svar under det citerede.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-09 18:46

Dennis Harking wrote:

> Mit webhotel ser således ud og jeg vurderer at det lever op til de
> krav du beskriver?
> PHP med MySQL database
> Professionel statistik

Det skulle gøre det muligt at includere med php:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclphp

> Jeg vil arbejde videre med det du har skrevet og vil blive
> taknemmelig hvis jeg må have lov at vende tilbage hvis ikke det
> lykkedes mig at få den ønskede effekt uden yderligere hjælp.

Det er du altid velkommen til.

> Er det
> et spørgsmål om et lille honoar for din hjælp er det bestemt også
> helt ok!

Den hjælp, der ydes her i nyhedsgrupperne plejer at være vederlagsfri - til
gengæld kan du så heller ikke gøre krav på at lige netop jeg står til din
rådighed når du har hjælp behov. Men andre plejer at kunne byde ind.

> Kan du muligvis fortælle mig hvor jeg sætter browservinduet
> til de 1024 du nævner?

Du har noget breddedefinition, der konflikter med hinanden: Kolonnebredder,
som tilsyneladende er defineret i % af browservinduet og kolonneindhold
defineret i en fast bredde. Men du har fjernet siden, så jeg kan ikke
kontrollere.

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-01-09 06:05

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> indeksering af siden i søgemaskinerne og dels for de brugere, som ikke
> har installeret en flash-player i browseren - de kommer til en side,

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev

Også for os der _har_ Flashplayer installeret, er det irriterende.
Jeg har vænnet mig til at jeg kan bestemme hvordan jeg vil åbne en ny
side via klik på et link.

1) I samme vindue (alm. venstreklik)
2) I nyt vindue (shift + venstreklik)
3) I nyt faneblad (midterklik, altså med scrollhjulet - gælder i alle
browsere jeg kender undtagen IE6)

Specielt det med fanebladene bruger jeg hyppigt, når jeg er på nettet.