Musik med saxofon
Fra : Ukendt

Dato : 17-01-09 20:28

Hej.

Jeg vil meget gerne have inputs til forskelligt musik med saxofon (titler,
komponister og kunstnere).

Jeg er vild med saxofon, men vil meget gerne have inputs til mere med dette
skønne instrument - både klassisk -, big band - og pop musik har interesse.

Glæder mig til at høre fra jer.

mvh

Jesper

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-01-09 21:12

"Jesper" <christop at post1.dknet.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg er vild med saxofon, men vil meget gerne have inputs til mere med
> dette skønne instrument - både klassisk -, big band - og pop musik har
> interesse.
>
> Glæder mig til at høre fra jer.

Da er det jo nok TANZPALAIS, som er en tysk gruppe, som du skal satse på. De
er nok førende i Europa indenfor den genre. Du får lige deres hjemmeside
her:

hjemmeside
http://www.tanzpalais.de/?sitename=disco&ARTIST=90702

billeder af gruppen. bemærk saxofonerne
http://artists.kochuniversal.com/_daten/tanzpalais/galerie/default.htm

Her er et par links med sange hvor saxofonen er meget fremtrædende. Jeg
giver dig ret i at instrumentet faktisk er fantastisk. Det kan egentlig ikke
undværes i et godt hit.

youtube-links med Tanzpalais
http://www.youtube.com/watch?v=zSusgrgQLqs

youtube links med Vikingarna
http://www.youtube.com/watch?v=uS5FrHiO-9Q

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-09 22:03

"Jesper" <christop at post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dette
> skønne instrument - både klassisk -, big band - og pop musik har

Rolling Stones-Brown Sugar
http://www.youtube.com/watch?v=J5sc94xaqaM

med den uforlignelige Bobby Keys på sax

Fra : Bagmanden

Dato : 17-01-09 22:49

"Jesper" <christop at post1.dknet.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg vil meget gerne have inputs til forskelligt musik med
> saxofon (titler, komponister og kunstnere).

Lad krigen bryde ud

Nedenstående navne er et vildt udpluk af mere eller mindre
betydende saxofonister, der alle har det til fælles at de tager
udgangspunkt i jazzen og fusionmusik.

Som jeg oplever det, og her er der sikkert nogen der vil være
uenige, så har saxofonen kun en mindre betydning i pop, rock og
andet populærmusik, og typisk som brugt som backin´(riff´s) og
sjældent som soloinstrument.

Der er dog eksempler, bare for at nævne et par plader: Lou Reeds
"Walk on a wild side" fra "Transformer), her blev sax´en spille
af Ronnie Ross, - og Pink Floyds "Money" og "Us and Them" fra
"Dark side of the moon" her spillet af Dick Perry.

Fine soloer, ingen tvivl om det, og andre kan sikkert byde ind
med mere fra samme skuffe.
Dog er mit postulat at du vil typisk opleve, når der tales om
betydende og stilskabende saxofonister, at de kommer fra jazzen.

Her er en oplistning af en r..fuld udenlandske og danske
saxofonister:
Jeg har sat en * ud fra dem jeg holder mest af...

Wayne Shorter*
Charlie Parker*
Sonny Rollins*
John Coleman*
Coleman Hawkins
Lester Young*
Anthony Braxton
Michael Brecker*
Max Brüel
Cannonball Adderley
Ornette Coleman*
John Coltrane*
Paul Desmond
Emilio Castillo
Kenny Garrett
Stan Getz*
Dexter Gordon
Johnny Griffin
Coleman Hawkins*
John Helliwell
Johnny Hodges
Bobby Keys
Lee Konitz
Steve Lacy
Hank Mobley
Gerry Mulligan
Tom Politzer
Don Redman
Joshua Redman
Sonny Rollins
Stephen Kupka
Grover Washington Jr.
Ben Webster
Conrad Keely
Chris Cheek
Evan Parker*

Finn Odderskov
Frans Bak
Mads Mathias
Hans Ulrik
Jens Severin
John Tchicai*
Jesper Thilo
Christian Winther
Lotte Anker*
Bob Ricketts
Elith Nykjær Jørgensen
Karsten Vogel*
Niels Lyhne Lykkegaard
Simon Spang-Hanssen
Thomas Franck*
Emil Hess*
Frederik Lundin*
Tim Berne*
Jacob Dinesen
Sten Vig

God jagt

Mmmmm, saxomofone (Homer Simpson)
--
Bagmanden

Fra : ASKF

Dato : 17-02-09 23:45

Bagmanden ytrede sig i <49725244$0$90262$14726298@news.sunsite.dk> med
dette:

> [...]
>uenige, så har saxofonen kun en mindre betydning i pop, rock og
>andet populærmusik, og typisk som brugt som backin´(riff´s) og

Et stort firserband var Mezzoforte og det vil jeg da klart placere som
populærmusik <http://www.youtube.com/watch?v=gmSDTutGyIw>

Netop lyden af den sprøde sax var kendetegnet for meget af
populærmusikken i firserne, og den blev ofte brugt til soloer i stedet
for guitar, eller der kunne veksles mellem dem. Du har dog ret i at de
ikke havde så dominerende en rolle og primært var backing selvom der
måske var en solo med dem på nogle numre.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-01-09 23:13

"Jesper" <christop at post1.dknet.dk> skrev i meddelelsen
> Hej.
>
> Jeg vil meget gerne have inputs til forskelligt musik med saxofon (titler,
> komponister og kunstnere).

KIM OG HALLO har forresten for nylig lavet en cd, hvor de udelukkende
spiller instrumentale saxofonhits. Der er mange fantastisk mange gode numre´
på cd-en. Det er kvalitetsmæssigt på højt niveau. De har jo en af
Skandinaviens mest kendte saxofonister med i orkesteret. Det er ham der står
i frot på cd-omslaget,
når du åbner hjemmesiden. Han hedder Martin Rydnemalm.
Der er mulighed for smagsprøver på denne side:
http://www.kimoghalloshop.dk/shop/cd-saxofon-182p.html

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-09 10:55

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> De har jo en af Skandinaviens mest kendte saxofonister med i orkesteret.
> Han hedder Martin Rydnemalm.

Ham har jeg godt nok aldrig hørt om, så ret kendt kan vist ikke være.
Mon ikke ham her er lidt mere kendt: http://www.damu.dk/dk.asp?thilo

Fra : Michel

Dato : 18-01-09 17:48

> [...]
> numre´
> på cd-en. Det er kvalitetsmæssigt på højt niveau.

Jeg er helt enig! Det er pokkers iørefaldende. De har i øvrigt også lavet en
cd med den lidet opfindsomme titel "Harmonika", hvor de beviser, at det
forholdsvis kedelige musikinstrument kan lyde rigtigt godt i de rigtige
hænder.

Mvh
Michel

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 18-01-09 18:15

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg er helt enig! Det er pokkers iørefaldende. De har i øvrigt også lavet
> en cd med den lidet opfindsomme titel "Harmonika",

Står henne på hylden

> hvor de beviser, at det forholdsvis kedelige musikinstrument kan lyde
> rigtigt godt i de rigtige hænder.

Ja, for at lyde godt skal det i hvert fald i de rigtige hænder. Og jeg vile
også gerne at det ikke har en alt for fremtrædende rolle. Ellers synes jeg
det kommer til at lyde alt for spillemand-med-gammel-folkedragt-på-agtig.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-09 11:01

"Jesper" <christop at post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil meget gerne have inputs til forskelligt musik med saxofon (titler,
> komponister og kunstnere).

Nu har "Bagmanden" jo næsten nævnt revl og krat, men af disse hører jeg mest

Charlie Parker
Lester Young
Stan Getz
Jesper Thilo
og ikke mindst John Coltrane

/Alex

Fra : Henrik Laursen

Dato : 18-01-09 11:54

"Jesper" <christop at post1.dknet.dk> wrote in

> [...]
>
> Jeg er vild med saxofon, men vil meget gerne have inputs til mere med
> dette skønne instrument - både klassisk -, big band - og pop musik

Guru Josh - Infinity
Det var et meget spillet acid house nummer da det udkom i 1990. Folk kunne
genkende det nummer med det samme blot på saxofonen.
http://www.youtube.com/watch?v=YNlDczS4YK4

2008 versionen af den:
http://www.youtube.com/watch?v=w9KnuJZkBjg
Har en del nok spottet i forskellige musik programmer på tv.

--
Henrik Laursen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-01-09 14:09

> [...]
dette
> skønne instrument - både klassisk -, big band - og pop musik har

Tja, de to som først ramte mine tanker

Moon Jam & James Last

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 18-01-09 14:42

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.inv> skrev i meddelelsen

> Tja, de to som først ramte mine tanker
>
> Moon Jam & James Last
>
> M.V.H....Benny..

Sv: James Last? - Øhhhhh...... saxofoner. Hmmm...... Jeg synes da det er
trompeter de tramper i. Jeg kan da ikke lige erindre numre hvor der indgår
saxofoner. Har du youtube links?
Når det drejer sig om Tyskland, synes jeg da ikke lige der er andre end
TANZPALAIS, der er kendt for den stil.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-01-09 15:29

> [...]
> saxofoner. Har du youtube links?
> Når det drejer sig om Tyskland, synes jeg da ikke lige der er andre

Næ nu er jeg ikke en flittig tube bruger.... Men du kan da bare lede efter
Sax a go go
Der er også en af hans hammond skiver, hvor det er lige før, der er mere sax
end hammond.
Men flot skive alligevel.

M.V.H....Benny..

Fra : Martin Christiansen

Dato : 18-01-09 16:33

"Jesper" <christop at post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg vil meget gerne have inputs til forskelligt musik med saxofon (titler,
> komponister og kunstnere).

Jeg synes, du skulle kigge nærmere på vores egen Benjamin Koppel.

Han har bl.a. lavet en dejlig CD, som hedder "Blues & Ballads", bl.a.
indeholdende et skøøønt nummer, som hedder "Adjö, Adjö".

Han har også lavet en jazzet CD md Alberte Winding, som vistnok blot hedder
"Alberte Winding & Benjamin Koppel". På denne CD har de lavet dejlige
jazz-udgaver af bl.a. "Se, nu stiger solen" og "Sig nærmer tiden". Skøøøn
musik at svømme væk til....

- Martin.

Fra : Michel

Dato : 18-01-09 17:51

> Jeg er vild med saxofon, men vil meget gerne have inputs til mere med
> dette skønne instrument - både klassisk -, big band - og pop musik har
> interesse.

Morten Kærsaa og Moonjam har lavet ret meget musik med saxofonen som bærende
element. Måske et "lyt" værd?

Mvh
Michel

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-09 22:15

> [...]
>
> Jeg er vild med saxofon, men vil meget gerne have inputs til mere med
> dette skønne instrument - både klassisk -, big band - og pop musik har

Boots Randolph.

Venlig hilsen.
Anne

Fra : Bruno

Dato : 19-01-09 13:11

Jesper wrote:
> [...]
> skønne instrument - både klassisk -, big band - og pop musik har interesse.

Her er et par stykker de andre har glemt

Candy Dulfer

Hun har haft et mindre hit med nummeret "Lily was here" som er lavet
sammen med David Stewart (Eurythmics) og har vist begået et par albums
selv. Det er ikke vildt spændende, men det håndværksmæssige kan man vist
ikke sætte en finger på.

Og så i en helt anden klasse

Clarence Clemons

Han er en del at "The E Street band" som i "Bruce Springsteen & The E
Street Band" iæsr live har han virkelig fået lov at folde sig ud.

Her er klip fra gamle dag, soloen kommmer noget inde i nummeret.

http://www.youtube.com/watch?v=0aRhqVWUPPs

Desværre virker "The Big Man" til og være tynget af sin alder, han er
årgang 1942, og det ville ikke overraske mig hvis han snart træder ud af
E Street Band.

Mvh
Bruno

Fra : Per Hagemann

Dato : 20-01-09 17:10

"Jesper" <christop at post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg vil meget gerne have inputs til forskelligt musik med saxofon (titler,
> komponister og kunstnere).

Benny Andersson fra ABBA brugte ofte saxofoner i sin musik:

ABBA - I Do, I Do, I Do, I Do, I Do

http://www.youtube.com/watch?v=PjgxxeA83FQ

Brightnights (Jan Hansen) har også lagt en ny video på youtube med en sang
af Björn & Benny med indledende saxofon:

Benny Anderssons Orkester & Tommy Körberg - Fait Accompli

http://www.youtube.com/watch?v=V3grEtYedXY

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-01-09 17:26

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Benny Andersson fra ABBA brugte ofte saxofoner i sin musik:
>
> ABBA - I Do, I Do, I Do, I Do, I Do
>
> http://www.youtube.com/watch?v=PjgxxeA83FQ

Ja, svenskerne ved hvordan man bruger en saxefon.

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-09 17:41

> Ja, svenskerne ved hvordan man bruger en saxefon.

Hmm.. jeg kender da flere svenskere der ikke aner hvordan man spiller på
vandlås :)

Fra : Bagmanden

Dato : 20-01-09 20:23

"Alex Linaa" <www.migogmolly.dk> skrev i meddelelsen:

> Hmm.. jeg kender da flere svenskere der ikke aner hvordan man
> spiller på
> vandlås :)

Til den kategori hører *ikke* Christer Eklund, der spillede sax
og producerede flere Jukka Tolonen albums. (... og Jukka er en
fremragende finsk guitarist)

Hvis I vil høre Funk/Rock i absolut spitzenklasse, så find
"Passenger to Paramarimbo" (1977) her spiller Jukka og Christer
fremragende soloer og riff´s.

--
Bagmanden

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-09 07:23

> [...]
>
> Jeg er vild med saxofon, men vil meget gerne have inputs til mere med
> dette skønne instrument - både klassisk -, big band - og pop musik har

Jeg siger mange tak for alle inputs.

mvh

Jesper.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-02-09 22:49

Jesper wrote:
> Hej.
>
> Jeg vil meget gerne have inputs til forskelligt musik med saxofon
> (titler, komponister og kunstnere).

Hej Jesper,

lidt sent - men jeg vil også anbefale
boots randolph
mads mathias

boots randolph hører du bl.a. på "like a baby" med Elvis Presley...

Rasmus