/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Lanternepærer/dioder
Fra : Mads Bo Falk


Dato : 15-01-09 19:35

Jeg har, i toppen af masten, en trefarvet lanterne med pære. Ved afmontering
ifb. med afmastning for nylig kom jeg til at røre pæren. Det må man vist
ikke.
Spørgsmål 1: Kan man afrense "nallerne" med sprit el.lign. for at gøre
skaden god igen, eller er pæren kaput?

Spørgsmål 2: hvordan kan jeg se på pæren, hvor mange watt den er på? Der
står en kryptisk kode på glasset: "SM 4M NK LANTERN 12V 18cd"

Spørgsmål 3: hvor langt væk kan en sådan lanterne ses? 1 SM er vist
lovbefalet for både under 12 m. Jeg overvejer at udskifte lanternen med en
diode-lanterne. Har fundet en, som har en angivet synsvidde på 2 SM. Det
synes jeg egentlig ikke lyder af meget, men er pære-lanternen bedre?
Diode-lanternen bruger kun 0,2 A i strøm, og der er ikke risiko for, at
pæren springer midt i sæsonen, med store udfordringer for en højde-kylling
som mig til følge!

--


Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus


"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær






 
 
HH (15-01-2009)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 15-01-09 12:24

Der sker ikke nogetsomhelst ved at røre ved pæren, tør du den ren i en
klud hvis der er kommet fingeraftryk. Det er normalt kun halogenpærer
man ikke må sætte fedtfingre på!
De 18 cd er 18 Candela, et udtryk for den mængde lys som pæren
udsender - og jo iogforsig et bedre mål end hvor meget strøm den
bruger - men jeg mener at huske at en sådan pære bruger omkring 2 A
eller ca. 25W ved 12V.
Så en diodelanterne giver en væsentlig forbedring af strømforbruget,
og så behøver man heller ikke så tyk en ledning op i masten, fordi
spændingsfaldet ved den meget lavere strøm bliver ubetydeligt - og
diodelanternerne (min er en Lopoligth) korrigerer selv for afvigelser
i spændingen.

Hans-Henrik


Mads Bo Falk (15-01-2009)
Kommentar
Fra : Mads Bo Falk


Dato : 15-01-09 22:33

Tak for svaret.

Har du nogen ide om, hvor mange sømil en lanterne med 18 candela-pære er
synlig?

Jeg har kigget på Lopolight, men den koster jo over 3000 kr.!!! Har fundet
en NASA, som skulle være godkendt. Den koster kr. 500 i England, incl.
fragt. Håber ikke, det ærgrer dig, for det var ikke meningen... ;0)

--


Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus


"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær




"HH" <hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:7c9de759-c9a3-4163-9f4e-4c46f8a4fc74@a26g2000prf.googlegroups.com...
Der sker ikke nogetsomhelst ved at røre ved pæren, tør du den ren i en
klud hvis der er kommet fingeraftryk. Det er normalt kun halogenpærer
man ikke må sætte fedtfingre på!
De 18 cd er 18 Candela, et udtryk for den mængde lys som pæren
udsender - og jo iogforsig et bedre mål end hvor meget strøm den
bruger - men jeg mener at huske at en sådan pære bruger omkring 2 A
eller ca. 25W ved 12V.
Så en diodelanterne giver en væsentlig forbedring af strømforbruget,
og så behøver man heller ikke så tyk en ledning op i masten, fordi
spændingsfaldet ved den meget lavere strøm bliver ubetydeligt - og
diodelanternerne (min er en Lopoligth) korrigerer selv for afvigelser
i spændingen.

Hans-Henrik



Harding Larsen (16-01-2009)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 16-01-09 12:31

I tabellen i tillæg I stk 8 står der nogle værdier og så må du
interpolere her imellem.
0,9 candela 1 sømil, 4,3 candela 2 sømil, 12 candela 3 sømil, 27
candela 4 sømil, 52 candela 5 sømil, 94 candela 6 sømil.
Den maksimale lysstyrke for skibslys bør begrænses for at undgå
uhensigtsmæssig blænding.
Husk på at føreren af et andet skib ikke unødigt skal blændes
for så kan han ikke se et svagere lys fra en mindre båd.

Mvh/Harding

Mads Bo Falk <mads.falk@get2net.dk> skrev:
>Tak for svaret.
>
>Har du nogen ide om, hvor mange sømil
>en lanterne med 18 candela-pære er
>synlig?
>
>Jeg har kigget på Lopolight, men den
>koster jo over 3000 kr.!!! Har fundet
>en NASA, som skulle være godkendt.
>Den koster kr. 500 i England, incl.
>fragt. Håber ikke, det ærgrer dig,
>for det var ikke meningen... ;0)
>
>--
>
>
>Venlig hilsen
>
>Mads Bo Falk,
>S/Y Mathilde, Pd26, Århus
>
>
>"Får og beder kan ej forstå
>længslers tog over bølgen blå"
>
>Jeppe Aakjær
>
>
>
>
>"HH" <hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse
>news:7c9de759-c9a3-4163-9f4e-4c46f8a4
>fc74@a26g2000prf.googlegroups.com...
>Der sker ikke nogetsomhelst ved at
>røre ved pæren, tør du den ren i en
>klud hvis der er kommet fingeraftryk.
>Det er normalt kun halogenpærer
>man ikke må sætte fedtfingre på!
>De 18 cd er 18 Candela, et udtryk for
>den mængde lys som pæren
>udsender - og jo iogforsig et bedre
>mål end hvor meget strøm den
>bruger - men jeg mener at huske at en
>sådan pære bruger omkring 2 A
>eller ca. 25W ved 12V.
>Så en diodelanterne giver en
>væsentlig forbedring af
>strømforbruget,
>og så behøver man heller ikke så tyk
>en ledning op i masten, fordi
>spændingsfaldet ved den meget lavere
>strøm bliver ubetydeligt - og
>diodelanternerne (min er en
>Lopoligth) korrigerer selv for afvigelser
>i spændingen.
>
>Hans-Henrik


Harding Larsen (15-01-2009)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 15-01-09 21:56

Hej Mads,

Jeg tror at du er kommet til at sammenblande det med at man ikke
skal berøre halogenpærer ved monteringen men bruge detn
medfølgende beskyttelse arrangement.

Selvfølgelig skal en pærer ikke være fedtet fra fingre der har
berørt div. fedtede overflader. Pæren skal være ren. Rengøring
kan foretages med sprit.
Årsagen er væsentligt at lyset som udsendes skal være i.h.t.
specifikationerne i Søvejsreglernes tillæg I stykke 7.
Der skal til pæren være 12V og tilstrækkelig strøm for at
opfylde kravet til lyset. Her er tykkelsen af kablet betydende
og tillige de indgående forbindelser, kontakter og sikringers
spændingsfald.
Værdien Watt har ingen mening her det er lysets farve angivet
ved farvespekterets hjørnekordinater og lysets styrke der
udregnes ved hjælp af en formel hvori indgår lysstyrken i
Candela, når lanternen er installeret. Tærskelfaktoren.
Synsvidden i sømil. Den atmosfæriske transmissionsevne.
Tillige skal den maksimale lysstyrke for skibslys begrænses for
at undgå uhensigtsmæssig blænding. Denne begrænsning må ikke
tilvejebringes ved variabel regulering af lysstyrken.
En sådan regulering vil ændre lysfarven.

Hvor langt væk en lanterne kan ses står der også i
Søvejsreglernes tillæg I afsnit 7.
Jeg tror at din manglende viden hidrører fra at du ikke har
erhvervet et duelighedsbevis, kan det ikke være tilfældet?

Jeg tror at du skal vente med at udskifte til diodelys indtil du
kan få diodelys der opfylder bestemmelserne.

Konstruktion af lys og signalfigurer og installation af lys om
bord i skibet skal være i overensstemmelse med de krav, der er
fastsat af vedkommende myndighed i den stat, hvis flag skibet er
berettiget til at føre.

Mvh/Harding

Mads Bo Falk <mads.falk@get2net.dk> skrev:
>Jeg har, i toppen af masten, en
>trefarvet lanterne med pære. Ved afmontering
>ifb. med afmastning for nylig kom jeg
>til at røre pæren. Det må man vist
>ikke.
>Spørgsmål 1: Kan man afrense
>"nallerne" med sprit el.lign. for at gøre
>skaden god igen, eller er pæren kaput?
>
>Spørgsmål 2: hvordan kan jeg se på
>pæren, hvor mange watt den er på? Der
>står en kryptisk kode på glasset: "SM
>4M NK LANTERN 12V 18cd"
>
>Spørgsmål 3: hvor langt væk kan en
>sådan lanterne ses? 1 SM er vist
>lovbefalet for både under 12 m. Jeg
>overvejer at udskifte lanternen med en
>diode-lanterne. Har fundet en, som har
>en angivet synsvidde på 2 SM. Det
>synes jeg egentlig ikke lyder af
>meget, men er pære-lanternen bedre?
>Diode-lanternen bruger kun 0,2 A i
>strøm, og der er ikke risiko for, at
>pæren springer midt i sæsonen, med
>store udfordringer for en
>højde-kylling
>som mig til følge!
>
>--
>
>
>Venlig hilsen
>
>Mads Bo Falk,
>S/Y Mathilde, Pd26, Århus
>
>
>"Får og beder kan ej forstå
>længslers tog over bølgen blå"
>
>Jeppe Aakjær


Mads Bo Falk (15-01-2009)
Kommentar
Fra : Mads Bo Falk


Dato : 15-01-09 22:27

Tak for svaret.
Når jeg interesserer mig for forbruget i watt, skyldes det mine beregninger
over strømforbruget totalt ved havsejlads i flere døgn i træk. I den
sammenhæng er det jo yderst relevant, skulle jeg mene.

Jeg er bekendt med bestemmelserne i store træk (har Yachtskipper af 3. grad,
selvom det er mange år siden), men interesserer mig i det konkrete tilfælde
for netop min lanternes lys-evne, ikke i candela, men i sømil. Jeg håber, at
nogen i dette forum kan give mig et estimat over denne udfra hieroglyfferne
på pæren. Dette for at kunne vurdere, om jeg vil få en mindre lysstærk
lanterne ved udskiftning til diode. Får jeg ikke det, betyder det mindre for
mig, om lanternen er i helt nøjagtig overensstemmelse med bestemmelserne.
Det handler først og fremmest om at blive set!

--


Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus


"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær




"Harding Larsen (slet F8081)" <harding@F8081larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12320533820.629467042013587@dtext.news.tele.dk...
> Hej Mads,
>
> Jeg tror at du er kommet til at sammenblande det med at man ikke
> skal berøre halogenpærer ved monteringen men bruge detn
> medfølgende beskyttelse arrangement.
>
> Selvfølgelig skal en pærer ikke være fedtet fra fingre der har
> berørt div. fedtede overflader. Pæren skal være ren. Rengøring
> kan foretages med sprit.
> Årsagen er væsentligt at lyset som udsendes skal være i.h.t.
> specifikationerne i Søvejsreglernes tillæg I stykke 7.
> Der skal til pæren være 12V og tilstrækkelig strøm for at
> opfylde kravet til lyset. Her er tykkelsen af kablet betydende
> og tillige de indgående forbindelser, kontakter og sikringers
> spændingsfald.
> Værdien Watt har ingen mening her det er lysets farve angivet
> ved farvespekterets hjørnekordinater og lysets styrke der
> udregnes ved hjælp af en formel hvori indgår lysstyrken i
> Candela, når lanternen er installeret. Tærskelfaktoren.
> Synsvidden i sømil. Den atmosfæriske transmissionsevne.
> Tillige skal den maksimale lysstyrke for skibslys begrænses for
> at undgå uhensigtsmæssig blænding. Denne begrænsning må ikke
> tilvejebringes ved variabel regulering af lysstyrken.
> En sådan regulering vil ændre lysfarven.
>
> Hvor langt væk en lanterne kan ses står der også i
> Søvejsreglernes tillæg I afsnit 7.
> Jeg tror at din manglende viden hidrører fra at du ikke har
> erhvervet et duelighedsbevis, kan det ikke være tilfældet?
>
> Jeg tror at du skal vente med at udskifte til diodelys indtil du
> kan få diodelys der opfylder bestemmelserne.
>
> Konstruktion af lys og signalfigurer og installation af lys om
> bord i skibet skal være i overensstemmelse med de krav, der er
> fastsat af vedkommende myndighed i den stat, hvis flag skibet er
> berettiget til at føre.
>
> Mvh/Harding
>
> Mads Bo Falk <mads.falk@get2net.dk> skrev:
>>Jeg har, i toppen af masten, en
>>trefarvet lanterne med pære. Ved afmontering
>>ifb. med afmastning for nylig kom jeg
>>til at røre pæren. Det må man vist
>>ikke.
>>Spørgsmål 1: Kan man afrense
>>"nallerne" med sprit el.lign. for at gøre
>>skaden god igen, eller er pæren kaput?
>>
>>Spørgsmål 2: hvordan kan jeg se på
>>pæren, hvor mange watt den er på? Der
>>står en kryptisk kode på glasset: "SM
>>4M NK LANTERN 12V 18cd"
>>
>>Spørgsmål 3: hvor langt væk kan en
>>sådan lanterne ses? 1 SM er vist
>>lovbefalet for både under 12 m. Jeg
>>overvejer at udskifte lanternen med en
>>diode-lanterne. Har fundet en, som har
>>en angivet synsvidde på 2 SM. Det
>>synes jeg egentlig ikke lyder af
>>meget, men er pære-lanternen bedre?
>>Diode-lanternen bruger kun 0,2 A i
>>strøm, og der er ikke risiko for, at
>>pæren springer midt i sæsonen, med
>>store udfordringer for en
>>højde-kylling
>>som mig til følge!
>>
>>--
>>
>>
>>Venlig hilsen
>>
>>Mads Bo Falk,
>>S/Y Mathilde, Pd26, Århus
>>
>>
>>"Får og beder kan ej forstå
>>længslers tog over bølgen blå"
>>
>>Jeppe Aakjær
>



claus.b.p. (16-01-2009)
Kommentar
Fra : claus.b.p.


Dato : 16-01-09 11:44


"Mads Bo Falk" <mads.falk@get2net.dk> skrev i meddelelsen
news:496faa20$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Tak for svaret.
> Når jeg interesserer mig for forbruget i watt, skyldes det mine
> beregninger over strømforbruget totalt ved havsejlads i flere døgn i træk.
> I den sammenhæng er det jo yderst relevant, skulle jeg mene.
100% enig!
>
> Jeg er bekendt med bestemmelserne i store træk (har Yachtskipper af 3.
> grad, selvom det er mange år siden), men interesserer mig i det konkrete
> tilfælde for netop min lanternes lys-evne, ikke i candela, men i sømil.
> Jeg håber, at nogen i dette forum kan give mig et estimat over denne udfra
> hieroglyfferne på pæren. Dette for at kunne vurdere, om jeg vil få en
> mindre lysstærk lanterne ved udskiftning til diode. Får jeg ikke det,
> betyder det mindre for mig, om lanternen er i helt nøjagtig
> overensstemmelse med bestemmelserne. Det handler først og fremmest om at
> blive set!
Der er 3 krav til en lanterne: 1: Den skal have den rigtige farve, 2: den
rigtige lysstyrke, 3: den rigtige udstrålingsvinkel og 4: så skal den kunne
lyse.
Hvis den er godkendt af myndighederne til dinh størrelse båd, er krav nr. 1,
2 og 3 opfyldt. Og det er et krav at den er godkendt. (Både over 7 m.) Krav
4 er kun opfyldt hvis der er et stort nok batteri eller anden strømkilde.
Det er derfor yderst relevant at finde en strømbesparende lanterne. Der
findes hos bådtilbehørshandlerne LED pærer til udskiftning i alm. lanterner,
men så er de ikke længere godkendt. Så har jeg fundet denne lanterne, som er
godkendt, til fra 800,- til 2675,- : http://www.altombord.dk/-p-2786.html
Lopolight er en anden mulighed, men der er muligvis flere, ellers kan du
være helt sikker på at der snart dukker flere modeller op.
Om man vil se stort på evt. godkendelse ud fra andre kriterier, ( hvad er
bedst, en godkendt lanterne der er løbet tør for strøm, eller en ikke
godkendt der stadig lyser) er selvfølgelig en personlig sag; umiddelbart
synes jeg tit søfartsstyrelsens procedurer og regler er vildt overdrevet,
men det er på den anden side vigtigt at gøre sig klart hvad man risikerer,
hvis man ikke overholder loven.
Hvad LEDs angår, så er de idag særdeles lysstærke, og findes i mange farver,
men problemet kan være udstrålingsvinklen som er meget begrænset, man er
derfor som minimum nødt til at sammensætte flere LEDs for at opnå fx.
112grader. Men også vertikalt skal der være en god spredning, så man ikke
mister sigt til lanternen når båden vipper.
Husk at du for helt andre og billige penge kan få LED lamper i den øvrige
belysning på båden, og spare noget strøm på den måde.

Mvh. Claus


Harding Larsen (16-01-2009)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 16-01-09 12:05

Claus den IP 67 godkendelse der en tætheds godkendelse og har
ikke noget med lanternens evne til at afgive det rigtige lys.

Problemerne med LED lys er at de ine en koncentreret stråle
afgiver lys. Derfor laves rørpærer med et antal LED lys placeret
over hinanden i forskudt vinkel således at lyset bliver næsten
jævnt hele vejen rundt.
Det såkaldte hvide LED lys er ikke færdigudviklet til at upfylde
farvekravet. For at opnå det skal dioder med forskellige farver
sammensættes og det bliver mere besværligt at proppe ned i en
rørpære.

Det er rigtigt at en lanterne som samlet helhed er den som er en
godkendt lantern, derfor kan man ikke udskifte pæren med en
anden type og så tro at lanternen fortsat er godkendt.
Godkendelsen omfatter lysets spredning ud gennem linsen på
baggrund af glødetrådens ophængningsmetode og form. Derfor vil
erstatning med en anden type pære som ikke opfylder den
oprindelige pæres design ikke kunne anvendes.

Mvh/Harding

claus.b.p. <cbp33@hotmail.com> skrev:
>
>"Mads Bo Falk" <mads.falk@get2net.dk>
>skrev i meddelelsen
>news:496faa20$0$56785$edfadb0f@dtext02
>.news.tele.dk...
>> Tak for svaret.
>> Når jeg interesserer mig for
>>forbruget i watt, skyldes det mine
>> beregninger over strømforbruget
>>totalt ved havsejlads i flere døgn i træk.
>> I den sammenhæng er det jo yderst
>>relevant, skulle jeg mene.
>100% enig!
>>
>> Jeg er bekendt med bestemmelserne i
>>store træk (har Yachtskipper af 3.
>> grad, selvom det er mange år siden),
>>men interesserer mig i det konkrete
>> tilfælde for netop min lanternes
>>lys-evne, ikke i candela, men i sømil.
>> Jeg håber, at nogen i dette forum
>>kan give mig et estimat over denne udfra
>> hieroglyfferne på pæren. Dette for
>>at kunne vurdere, om jeg vil få en
>> mindre lysstærk lanterne ved
>>udskiftning til diode. Får jeg ikke det,
>> betyder det mindre for mig, om
>>lanternen er i helt nøjagtig
>> overensstemmelse med bestemmelserne.
>>Det handler først og fremmest om at
>> blive set!
>Der er 3 krav til en lanterne: 1: Den
>skal have den rigtige farve, 2: den
>rigtige lysstyrke, 3: den rigtige
>udstrålingsvinkel og 4: så skal den kunne
>lyse.
>Hvis den er godkendt af myndighederne
>til dinh størrelse båd, er krav nr. 1,
>2 og 3 opfyldt. Og det er et krav at
>den er godkendt. (Både over 7 m.) Krav
>4 er kun opfyldt hvis der er et stort
>nok batteri eller anden strømkilde.
>Det er derfor yderst relevant at finde
>en strømbesparende lanterne. Der
>findes hos bådtilbehørshandlerne LED
>pærer til udskiftning i alm. lanterner,
>men så er de ikke længere godkendt. Så
>har jeg fundet denne lanterne, som er
>godkendt, til fra 800,- til 2675,- :
>http://www.altombord.dk/-p-2786.html
>Lopolight er en anden mulighed, men
>der er muligvis flere, ellers kan du
>være helt sikker på at der snart
>dukker flere modeller op.
>Om man vil se stort på evt.
>godkendelse ud fra andre kriterier, ( hvad er
>bedst, en godkendt lanterne der er
>løbet tør for strøm, eller en ikke
>godkendt der stadig lyser) er
>selvfølgelig en personlig sag; umiddelbart
>synes jeg tit søfartsstyrelsens
>procedurer og regler er vildt overdrevet,
>men det er på den anden side vigtigt
>at gøre sig klart hvad man risikerer,
>hvis man ikke overholder loven.
>Hvad LEDs angår, så er de idag
>særdeles lysstærke, og findes i mange farver,
>men problemet kan være
>udstrålingsvinklen som er meget
>begrænset, man er
>derfor som minimum nødt til at
>sammensætte flere LEDs for at opnå fx.
>112grader. Men også vertikalt skal der
>være en god spredning, så man ikke
>mister sigt til lanternen når båden vipper.
>Husk at du for helt andre og billige
>penge kan få LED lamper i den øvrige
>belysning på båden, og spare noget
>strøm på den måde.
>
>Mvh. Claus


claus b.p. (16-01-2009)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 16-01-09 14:55


"Harding Larsen (slet DRV2L)" <harding@DRV2Llarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12321043090.62638830157886@dtext.news.tele.dk...
> Claus den IP 67 godkendelse der en tætheds godkendelse og har
> ikke noget med lanternens evne til at afgive det rigtige lys.
Der står også at lanternen er typegodkendt, og at den er til både op til
50m.
>
> Problemerne med LED lys er at de ine en koncentreret stråle
> afgiver lys. Derfor laves rørpærer med et antal LED lys placeret
> over hinanden i forskudt vinkel således at lyset bliver næsten
> jævnt hele vejen rundt.
Netop.
> Det såkaldte hvide LED lys er ikke færdigudviklet til at upfylde
> farvekravet. For at opnå det skal dioder med forskellige farver
> sammensættes og det bliver mere besværligt at proppe ned i en
> rørpære.
Der er rigtig meget udvikling på dette område netop nu, men hvis lanternen
er typegodkendt har producenten vel fundet løsningen, som jo meget vel kan
være at sammensætte flere dioder i forskellige nuancer. Det er jo stadig
ikke billigt THansen kram det her. Noget andet er, at hvis man har delte
lanterner, kan man jo beholde den hvide pærelanterne, og blot udskifte de
farvede. Derved vil man jo også opnå en strømbesparelse.
På motorbåde er strømforsyningskapaciteten næppe et problem, men når prisen
for LED lanterner bliver betalbar, er det jo et aktiv at LEDs har mange års
levetid. (Behandlet korrekt) Jeg må indrømme at jeg ingen anelse har om hvor
mange levetimer en lanternepære har, men det står sikkert ikke mål med de
125 kr. den koster...

Mvh. Claus



Harding Larsen (16-01-2009)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 16-01-09 21:58

Det er rigtigt at der står "Typegodkendt".

Lanterner i fritidsbåde skal være godkendt af
Søfartsstyrelsen enten ved en typegodkendelse, så
lanternen er mærket NP eller NK - eller ved at der
følger et godkendelsescertifikat med lanternen.
Det skal man se efter ved et evt. køb.

Ja priserne er noget høje for led lanterner.

Selv pærerne er der stor prisforskel på en alm. koster 62,- og
en Led koster 208,- og så er det værd at bemærke teksten ved
ledlamperne "Bemærk - lamperne er ikke godkendte.
I det katalog jeg læser i fra Nautisk Udstyr er der for de alm.
lamper af det givne fabrikat en liste med watt/cd. Den ser
således ud:
12V: 18/12,25/18
24V: 25/18, 50/35
Med underteksten:
Opfylder kravene i "De internationale søvejsregler".
Ud for Led lamperne står kun spænding og effekt ikke hvor mange
cd de kan præstere.

Lamperne i min båd (almindelige) anvendes ofte på natsejladser
og de har indtil nu holdt i 31 år.

Mvh/Harding

claus b.p. <cbp33@hotmail.com> skrev:
>
>"Harding Larsen (slet DRV2L)"
><harding@DRV2Llarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:12321043090.62638830157886@dtext.
>news.tele.dk...
>> Claus den IP 67 godkendelse der en
>>tætheds godkendelse og har
>> ikke noget med lanternens evne til
>>at afgive det rigtige lys.
>Der står også at lanternen er
>typegodkendt, og at den er til både op til
>50m.
>>
>> Problemerne med LED lys er at de ine
>>en koncentreret stråle
>> afgiver lys. Derfor laves rørpærer
>>med et antal LED lys placeret
>> over hinanden i forskudt vinkel
>>således at lyset bliver næsten
>> jævnt hele vejen rundt.
>Netop.
>> Det såkaldte hvide LED lys er ikke
>>færdigudviklet til at upfylde
>> farvekravet. For at opnå det skal
>>dioder med forskellige farver
>> sammensættes og det bliver mere
>>besværligt at proppe ned i en
>> rørpære.
>Der er rigtig meget udvikling på dette
>område netop nu, men hvis lanternen
>er typegodkendt har producenten vel
>fundet løsningen, som jo meget vel kan
>være at sammensætte flere dioder i
>forskellige nuancer. Det er jo stadig
>ikke billigt THansen kram det her.
>Noget andet er, at hvis man har delte
>lanterner, kan man jo beholde den
>hvide pærelanterne, og blot udskifte de
>farvede. Derved vil man jo også opnå
>en strømbesparelse.
>På motorbåde er
>strømforsyningskapaciteten næppe et
>problem, men når prisen
>for LED lanterner bliver betalbar, er
>det jo et aktiv at LEDs har mange års
>levetid. (Behandlet korrekt) Jeg må
>indrømme at jeg ingen anelse har om hvor
>mange levetimer en lanternepære har,
>men det står sikkert ikke mål med de
>125 kr. den koster...
>
>Mvh. Claus


Mads Bo Falk (17-01-2009)
Kommentar
Fra : Mads Bo Falk


Dato : 17-01-09 07:58

Jeg kan, udfra den lille tabel, se, at min pære må bruge 25 W. Det er jo en
del, men jeg kan, udfra et andet af dine glimrende indlæg, se, at pæren må
være synlig ca. 3 mil, når den lyser med 18 cd. Det er mere end
diodelanternen, som kun lover 2 mil, og så er der ikke problemet med
strålingsvinklen.
Jeg holder nok fast i min nuværende lanterne, men vil overveje at skifte
pæren til halogen. Jeg har hørt, at man kan få en fatning til at sætte i den
eksisterende fatning, så der kan gå en halogenpære i. Den bruger (ifølge
mine uverificerede oplysninger) kun 15 W for den samme lysstyrke. Mange
bække små...

--


Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus


"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær




"Harding Larsen (slet ZKNQ3)" <harding@ZKNQ3larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12321399200.984699877185513@dtext.news.tele.dk...
> Det er rigtigt at der står "Typegodkendt".
>
> Lanterner i fritidsbåde skal være godkendt af
> Søfartsstyrelsen enten ved en typegodkendelse, så
> lanternen er mærket NP eller NK - eller ved at der
> følger et godkendelsescertifikat med lanternen.
> Det skal man se efter ved et evt. køb.
>
> Ja priserne er noget høje for led lanterner.
>
> Selv pærerne er der stor prisforskel på en alm. koster 62,- og
> en Led koster 208,- og så er det værd at bemærke teksten ved
> ledlamperne "Bemærk - lamperne er ikke godkendte.
> I det katalog jeg læser i fra Nautisk Udstyr er der for de alm.
> lamper af det givne fabrikat en liste med watt/cd. Den ser
> således ud:
> 12V: 18/12,25/18
> 24V: 25/18, 50/35
> Med underteksten:
> Opfylder kravene i "De internationale søvejsregler".
> Ud for Led lamperne står kun spænding og effekt ikke hvor mange
> cd de kan præstere.
>
> Lamperne i min båd (almindelige) anvendes ofte på natsejladser
> og de har indtil nu holdt i 31 år.
>
> Mvh/Harding
>
> claus b.p. <cbp33@hotmail.com> skrev:
>>
>>"Harding Larsen (slet DRV2L)"
>><harding@DRV2Llarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>>meddelelse
>>news:12321043090.62638830157886@dtext.
>>news.tele.dk...
>>> Claus den IP 67 godkendelse der en
>>>tætheds godkendelse og har
>>> ikke noget med lanternens evne til
>>>at afgive det rigtige lys.
>>Der står også at lanternen er
>>typegodkendt, og at den er til både op til
>>50m.
>>>
>>> Problemerne med LED lys er at de ine
>>>en koncentreret stråle
>>> afgiver lys. Derfor laves rørpærer
>>>med et antal LED lys placeret
>>> over hinanden i forskudt vinkel
>>>således at lyset bliver næsten
>>> jævnt hele vejen rundt.
>>Netop.
>>> Det såkaldte hvide LED lys er ikke
>>>færdigudviklet til at upfylde
>>> farvekravet. For at opnå det skal
>>>dioder med forskellige farver
>>> sammensættes og det bliver mere
>>>besværligt at proppe ned i en
>>> rørpære.
>>Der er rigtig meget udvikling på dette
>>område netop nu, men hvis lanternen
>>er typegodkendt har producenten vel
>>fundet løsningen, som jo meget vel kan
>>være at sammensætte flere dioder i
>>forskellige nuancer. Det er jo stadig
>>ikke billigt THansen kram det her.
>>Noget andet er, at hvis man har delte
>>lanterner, kan man jo beholde den
>>hvide pærelanterne, og blot udskifte de
>>farvede. Derved vil man jo også opnå
>>en strømbesparelse.
>>På motorbåde er
>>strømforsyningskapaciteten næppe et
>>problem, men når prisen
>>for LED lanterner bliver betalbar, er
>>det jo et aktiv at LEDs har mange års
>>levetid. (Behandlet korrekt) Jeg må
>>indrømme at jeg ingen anelse har om hvor
>>mange levetimer en lanternepære har,
>>men det står sikkert ikke mål med de
>>125 kr. den koster...
>>
>>Mvh. Claus
>



Harding Larsen (16-01-2009)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 16-01-09 12:25

Hej Mads,

I det sammenhæng forstår jeg godt dit ønske men den korte
version er, det kan man ikke undtagen hvis den enkelte fabrikant
har kalkuleret både candela og watt, så skal du være meget
heldig.
Du kan søge på den enkelte fabrikants hjemmeside i håbet for at
finde denne information

I dette link gøres et svagt forsøg på at give et estimate:

http://en.wikipedia.org/wiki/Candela

Ja det er rigtigt at det handler om at blive set; men det er
ikke korrekt at sætte en kraftig projektør op, der kun mest vil
genere andre.
Derfor er reglerne om minimumafstanden at lyset kan se på,
afhængig af skibets størrelse en god retningslinie og tabellen i
tillæg I stk 8 giver en liste over sammenhørende værdier mellem
synsvidde og lysstyrke i candela for K- 0,8 der er atmosfærisk
transmissionsevne svarende til en meteorologisk synsvidde på ca.
13 sømil.

Du kan sammenligne din nuværende lanternes formåen med
specifikationen på en LED Lanterne og så se om det passer dig og
pengepungen.
Under alle omstændigheder skal din båd være indrettet således at
du vil have tilstrækkelig batterikapacitet til at lanternerne
kan lyse natten igennem (og i vejr med nedsat sigt) under
himmelstrøg hvor du end vil sejle.

Mvh/Harding

Mads Bo Falk <mads.falk@get2net.dk> skrev:
>Tak for svaret.
>Når jeg interesserer mig for forbruget
>i watt, skyldes det mine beregninger
>over strømforbruget totalt ved
>havsejlads i flere døgn i træk. I den
>sammenhæng er det jo yderst relevant,
>skulle jeg mene.
>
>Jeg er bekendt med bestemmelserne i
>store træk (har Yachtskipper af 3. grad,
>selvom det er mange år siden), men
>interesserer mig i det konkrete tilfælde
>for netop min lanternes lys-evne, ikke
>i candela, men i sømil. Jeg håber, at
>nogen i dette forum kan give mig et
>estimat over denne udfra
>hieroglyfferne
>på pæren. Dette for at kunne vurdere,
>om jeg vil få en mindre lysstærk
>lanterne ved udskiftning til diode.
>Får jeg ikke det, betyder det mindre for
>mig, om lanternen er i helt nøjagtig
>overensstemmelse med bestemmelserne.
>Det handler først og fremmest om at blive set!
>
>--
>
>
>Venlig hilsen
>
>Mads Bo Falk,
>S/Y Mathilde, Pd26, Århus
>
>
>"Får og beder kan ej forstå
>længslers tog over bølgen blå"
>
>Jeppe Aakjær
>
>
>
>
>"Harding Larsen (slet F8081)"
><harding@F8081larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:12320533820.629467042013587@dtext
>.news.tele.dk...
>> Hej Mads,
>>
>> Jeg tror at du er kommet til at
>>sammenblande det med at man ikke
>> skal berøre halogenpærer ved
>>monteringen men bruge detn
>> medfølgende beskyttelse arrangement.
>>
>> Selvfølgelig skal en pærer ikke være
>>fedtet fra fingre der har
>> berørt div. fedtede overflader.
>>Pæren skal være ren. Rengøring
>> kan foretages med sprit.
>> Årsagen er væsentligt at lyset som
>>udsendes skal være i.h.t.
>> specifikationerne i Søvejsreglernes
>>tillæg I stykke 7.
>> Der skal til pæren være 12V og
>>tilstrækkelig strøm for at
>> opfylde kravet til lyset. Her er
>>tykkelsen af kablet betydende
>> og tillige de indgående
>>forbindelser, kontakter og sikringers
>> spændingsfald.
>> Værdien Watt har ingen mening her
>>det er lysets farve angivet
>> ved farvespekterets hjørnekordinater
>>og lysets styrke der
>> udregnes ved hjælp af en formel
>>hvori indgår lysstyrken i
>> Candela, når lanternen er
>>installeret. Tærskelfaktoren.
>> Synsvidden i sømil. Den atmosfæriske
>>transmissionsevne.
>> Tillige skal den maksimale lysstyrke
>>for skibslys begrænses for
>> at undgå uhensigtsmæssig blænding.
>>Denne begrænsning må ikke
>> tilvejebringes ved variabel
>>regulering af lysstyrken.
>> En sådan regulering vil ændre lysfarven.
>>
>> Hvor langt væk en lanterne kan ses
>>står der også i
>> Søvejsreglernes tillæg I afsnit 7.
>> Jeg tror at din manglende viden
>>hidrører fra at du ikke har
>> erhvervet et duelighedsbevis, kan
>>det ikke være tilfældet?
>>
>> Jeg tror at du skal vente med at
>>udskifte til diodelys indtil du
>> kan få diodelys der opfylder
>>bestemmelserne.
>>
>> Konstruktion af lys og signalfigurer
>>og installation af lys om
>> bord i skibet skal være i
>>overensstemmelse med de krav, der er
>> fastsat af vedkommende myndighed i
>>den stat, hvis flag skibet er
>> berettiget til at føre.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>> Mads Bo Falk <mads.falk@get2net.dk> skrev:
>>>Jeg har, i toppen af masten, en
>>>trefarvet lanterne med pære. Ved afmontering
>>>ifb. med afmastning for nylig kom jeg
>>>til at røre pæren. Det må man vist
>>>ikke.
>>>Spørgsmål 1: Kan man afrense
>>>"nallerne" med sprit el.lign. for at gøre
>>>skaden god igen, eller er pæren kaput?
>>>
>>>Spørgsmål 2: hvordan kan jeg se på
>>>pæren, hvor mange watt den er på? Der
>>>står en kryptisk kode på glasset: "SM
>>>4M NK LANTERN 12V 18cd"
>>>
>>>Spørgsmål 3: hvor langt væk kan en
>>>sådan lanterne ses? 1 SM er vist
>>>lovbefalet for både under 12 m. Jeg
>>>overvejer at udskifte lanternen med en
>>>diode-lanterne. Har fundet en, som har
>>>en angivet synsvidde på 2 SM. Det
>>>synes jeg egentlig ikke lyder af
>>>meget, men er pære-lanternen bedre?
>>>Diode-lanternen bruger kun 0,2 A i
>>>strøm, og der er ikke risiko for, at
>>>pæren springer midt i sæsonen, med
>>>store udfordringer for en
>>>højde-kylling
>>>som mig til følge!
>>>
>>>--
>>>
>>>
>>>Venlig hilsen
>>>
>>>Mads Bo Falk,
>>>S/Y Mathilde, Pd26, Århus
>>>
>>>
>>>"Får og beder kan ej forstå
>>>længslers tog over bølgen blå"
>>>
>>>Jeppe Aakjær
>>


elquapo@ofir.dk (15-01-2009)
Kommentar
Fra : elquapo@ofir.dk


Dato : 15-01-09 14:57

> Jeg har kigget på Lopolight, men den koster jo over 3000 kr.!!! Har fundet
> en NASA, som skulle være godkendt. Den koster kr. 500 i England, incl.
> fragt.

Har du evt. et link til det sted du har fundet den?

Mvh Jesper

Per Svendsen (17-01-2009)
Kommentar
Fra : Per Svendsen


Dato : 17-01-09 00:09

http://stores.ebay.co.uk/Online-Marine-Mart

45 pund pr lanterne plus fragt ca 8,5 pund.

mvh Per

<elquapo@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:5800aa9a-ff5a-4242-9f68-07171425c3bb@o40g2000yqb.googlegroups.com...
> Jeg har kigget på Lopolight, men den koster jo over 3000 kr.!!! Har fundet
> en NASA, som skulle være godkendt. Den koster kr. 500 i England, incl.
> fragt.

Har du evt. et link til det sted du har fundet den?

Mvh Jesper



Mads Bo Falk (17-01-2009)
Kommentar
Fra : Mads Bo Falk


Dato : 17-01-09 07:59

Nemlig, det er den. Jeg har før handlet med Marine Mart, og det fungerer
fremragende.
Jeg har i går bestilt ankerlanterne-versionen derfra.

--


Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus


"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær




"Per Svendsen" <Pers@fejrn-post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:49711391$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> http://stores.ebay.co.uk/Online-Marine-Mart
>
> 45 pund pr lanterne plus fragt ca 8,5 pund.
>
> mvh Per
>
> <elquapo@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:5800aa9a-ff5a-4242-9f68-07171425c3bb@o40g2000yqb.googlegroups.com...
>> Jeg har kigget på Lopolight, men den koster jo over 3000 kr.!!! Har
>> fundet
>> en NASA, som skulle være godkendt. Den koster kr. 500 i England, incl.
>> fragt.
>
> Har du evt. et link til det sted du har fundet den?
>
> Mvh Jesper
>



Peter Lauridsen (17-01-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lauridsen


Dato : 17-01-09 09:01

"Mads Bo Falk" skrev:
....
> Spørgsmål 2: hvordan kan jeg se på pæren, hvor mange watt den er på? Der
> står en kryptisk kode på glasset: "SM 4M NK LANTERN 12V 18cd"

Løsningen til koden findes i den tidligere forskrift for KONSTRUKTION AF
LANTERNER

"7. Mærkning
Lanternen skal tydeligt og varigt mærkes med:
1. Fabrikantens navn eller mærke
2. Betegnelse ifølge anvendelse (jfr. regel 21 i 1972-søvejsregler) for
transportabel lanterne.
3. Typebetegnelse (fabrikantens typebetegnelse).
4. Produktions- eller certifikatnummer (også på eventuelle løsdele,
medmindre disse er mærket NK) eller godkendelsesmærker, hvis lanternen er
typegodkendt.
5. Det elektriske armatur skal være materielkontrol-mærket (kun for 110 volt
og 220 volt) eller have tilsvarende mærkning og eventuelle andre mærker, som
forlanges for at opnå den nationale materielkontrol-institutions
godkendelse.

SM (en fabrik af elpærer i Jylland) NK (Nordisk Kontrol, en tidligere
nordisk aftale om godkendelse af lanterner)

Hilsen Peter





elquapo@ofir.dk (17-01-2009)
Kommentar
Fra : elquapo@ofir.dk


Dato : 17-01-09 06:36

> http://stores.ebay.co.uk/Online-Marine-Mart
>
> 45 pund pr lanterne plus fragt ca 8,5 pund.
>
> mvh Per

Tak for linket - det var da godt nok helt vildt billigt. Lidt ærgeligt
der ikke er en version med både 3 farvet og ankerlys i en.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste