hvorfor tisser den?
Fra : Therese Hjeltnes

Dato : 17-01-09 14:51

Hej Alle

Jeg har 2 katte den ene er en hun og er ca 2 år gamel,
Den anden er en han og er snart 1 år.

Den yngste fik jeg for at de var to sammen jeg bor i en lej øverst i en
boligblok, så de er inde hele tiden begge to.

Problemet er at den yngste alså han katten er begyndt at tisse i sofaen,
jeg har provet alt og jeg syntes det er ved at være meget trættende nu
for det stinker. han begyndte med det for ca 3 mdr siden, han gør det
ikke når jeg er til stede men feks. hvis jeg skal noget nogle timer og
kommer hjem må jeg gå det hele igennem og han har tisset hver gang i
sofaen, eller om natten når jeg sover næste morgen så er den sikker.

Jeg har taget ham i at gøre det og har skidt ud men han er tydeligvis
ligeglad og gør det igen og igen....

her til morgen er han så begyndt at tisse på gulvet :(

Jeg syntes dette er fustrerende for min hun kat gør det ikke. og han har
fået snittet det der skulle snittes for at han ikke skulle gå og afmærke
sit teritorium og det er heller ikke det han gør for det er jo helt
anderledes.

Han laver heller ikke stort i sofaen der går han i katte bakken.

Jeg er så fustreret og aner ikke hvad jeg skal stille op.

Er der nogen som ved hvad man kan gøre?

Syntes efterhånden jeg har prøvet en del.

Har skiftet kattegrus for at se om det var det og flyttet den osv.

HJÆÆÆÆÆLP.....

Med venlig hilsen
Therese Hjeltnes
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : ager

Dato : 17-01-09 15:25

"Therese Hjeltnes" <therese-hjeltnesKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i
meddelelsen news:4OydnbX7iKavf-zUnZ2dnUVZ8qydnZ2d@giganews.com...

> [...]
> ligeglad og gør det igen og igen....
>
> her til morgen er han så begyndt at tisse på gulvet :(

Jeg synes du skulle tage ham en tur til dyrlægen og få ham tjekket for
urinvejslidelser. det er et klassisk symptom på at der er noget galt, når de
går og tisser andre steder end lige i bakken.
har han bøvl den vej,har han smerter når han tisser, og undgår derved
bakken, fordi han forbinder den med smerte, derfor tisser de alternative
steder.

prøv også at sæt en ekstra bakke op i nærheden af hvor han tisser

Mvh. Marie

Fra : Therese Hjeltnes

Dato : 17-01-09 16:27

> [...]
> steder.
>
> prøv også at sæt en ekstra bakke op i nærheden af hvor han tisser

Tak det vil jeg gøre :)

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 17-01-09 16:30

"ager" <big@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> steder.
>
> prøv også at sæt en ekstra bakke op i nærheden af hvor han tisser

Det er også min erfaring. En af mine tidligere katte, en kastreret hankat,
gjorde det samme. Det viste sig, at han havde en blæresten, der
besværliggjorde vandladningen og en inficeret urin.
Efter at blærestenen var opløst ved hjælp af et foderskift (Hills S/D), og
han havde fået en antibioticakur for blærebetændelsen, blev han igen renlig.

Så du må nok afsted til dyrlægen med ham.

mvh Anelise

Fra : Therese Hjeltnes

Dato : 17-01-09 16:39

> [...]
> han havde fået en antibioticakur for blærebetændelsen, blev han igen renlig.
>
> Så du må nok afsted til dyrlægen med ham.

Jamen det vil jeg gøre :) mange tak for hjælpen :)

Fra : Tina.

Dato : 17-01-09 17:08

"Therese Hjeltnes" <therese-hjeltnesKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4OydnbX7iKavf-zUnZ2dnUVZ8qydnZ2d@giganews.com...
> [...]
>
> Syntes efterhånden jeg har prøvet en del.
>
> Har skiftet kattegrus for at se om det var det og flyttet den osv.

Er det ikke blæresten eller anden urinvejslidelse, vil en neutralisering
næsten med garanti afhjælpe problemet. Er det blot fordi han er blevet
kønsmoden, så vidt jeg kan regne ud er problemet startet samtidig med
kønsmodenheden, afsætter han duftmærker ved at tisse.

Tina

Fra : ager

Dato : 17-01-09 17:50

"Tina." <spørg@mig> skrev i meddelelsen

> [...]

> kønsmoden, så vidt jeg kan regne ud er problemet startet samtidig med
> kønsmodenheden, afsætter han duftmærker ved at tisse.

Han er blevet kastreret ifølge hvad Therese skriver..
og markering foregår ikke ved at de afleverer en sø, men ved strint op ad
lodrette flader.
så når kastrerede hankatte laver det nummer, er der god grund til at besøge
dr. dyr som det første.

Mvh. Marie

Fra : Tina.

Dato : 18-01-09 16:39

> Han er blevet kastreret ifølge hvad Therese skriver..
> og markering foregår ikke ved at de afleverer en sø, men ved strint op ad
> lodrette flader.

Markering kan også ske ved at aflevere en sø.

Tina

Fra : Tinka Vera

Dato : 18-01-09 03:12

> [...]
>
> Syntes efterhånden jeg har prøvet en del.
>
> Har skiftet kattegrus for at se om det var det og flyttet den osv.

Dyrlæge ja. HVis det er urinvejslidelse skal det behandles.
Og ekstra bakke vil også være en god ide.
Og skæld IKKE ud!!!

Hvordan kan du egentlig vide, at det (kun) er hankatten, der har tisset
i din sofa, mens du har været væk?

Er din hunkat fertil?

Med venlig hilsen
Tinka Vera
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Therese Hjeltnes

Dato : 18-01-09 13:31

> [...]
>
> Syntes efterhånden jeg har prøvet en del.
>
> Har skiftet kattegrus for at se om det var det og flyttet den osv.

Hej igen Jeg kan heller ikke være helt sikker i og med jeg jo har været
væk, men har skilt dem ad så de ikke gik sammen og jeg har kun taget ham
i at gøre (dog kun 2 gange) men det burde være nok bevis eller?

Ja håkon er kastereret og du har ret de efterlader ikke en stor pøl når
de afmærker, så jeg ved det ikke er det....

Men jeg må hellere få ham til dyrelægen i mogen mandag så min lille skat
kan få det bedre....

Har dårlig samvittighed over at jeg har skældt ham ud hvis det er fordi
han har ondt.... det kan han jo ikke gøre for.... :(

Men er glad for at alle hjælper mig det sætter jeg stor pris på :)

1000 tak alle sammen.

Fra : Tinka Vera

Dato : 19-01-09 12:54

> [...]
> han har ondt.... det kan han jo ikke gøre for.... :(
>
> Men er glad for at alle hjælper mig det sætter jeg stor pris på :)

Hvordan kan det være du skiller kattene ad?, er det fordi de trives
dårligt sammen … eller? For stress kan jo også være årsag til
urenlighed. (Du må vel have to bakker så, eftersom kattene er skilt ad...)

Læs evt her: http://www.inges-kattehjem.dk/Urenlighed#Urenlighed

Lad os høre hvordan det gik hos dyrlægen. Hvis det er en urinvejslidelse
er problemet let at løse, når det bliver behandlet i tide. Hvis (en af)
kattene virker stressede, så køb en Feliway med hjem fra dyrlægen.

Med venlig hilsen
Tinka Vera
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Therese

Dato : 20-01-09 12:11

> [...]
>
> Syntes efterhånden jeg har prøvet en del.
>
> Har skiftet kattegrus for at se om det var det og flyttet den osv.

Hej alle sammen som har været så behjælpelige :)
Jeg har været til dyrlægen med Håkon.
Jeg fik besked på at han katte der er kastereret som oftes er udsat for
nyresteen og at jeg skal skifte til deres foder for at få den det nedsat.

Syntes bare det er underligt at jeg ikke fik noget - altså en kur til
ham eller lig. kan fodder godt gøre hele arbejdet alene? det undre mig
meget.

Og nej jeg holdt dem hver for dig for at finde ud af (være sikker) på
hvem af dem der tissede. de elsker hinanden - godt nok er perle (min 2
år ældre hun kat ) lidt træt af ham en gang imellem når han har for
meget krudt i måsen :) men sådan er det jo. så det er ikke fordi de ikke
kan sammen jeg skilte dem af, det var kun
for at finde ud af hvem "synderen" var.... :)

Med venlig hilsen
Therese
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : ager

Dato : 20-01-09 13:30

"Therese" <therese-hjeltnesKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i meddelelsen
> Syntes bare det er underligt at jeg ikke fik noget - altså en kur til
> ham eller lig. kan fodder godt gøre hele arbejdet alene? det undre mig
> meget.

Det var godt du kom afsted! (-;

blev katten slet ikke undersøgt rigtigt?, eller konkluderede dyrlægen bare
at det ofte var et problem hos kastraterne?

Da Harald her havde en omgang af urinvejsbøvl fik han antibiotika og Hills
S/D, som opløser evt. sten i urinvejene, derefter Hills C/D, eller Specifik
struvit management, som jeg skifter imellem som forebyggende.

Og ja, i milde tilfælde kan S/D godt opløse småsten i maskineriet (-;

Mvh. Marie

Fra : Therese

Dato : 20-01-09 13:44

> [...]
> struvit management, som jeg skifter imellem som forebyggende.
>
> Og ja, i milde tilfælde kan S/D godt opløse småsten i maskineriet (-;

Jo jo han blev undersøgt af lægen... Vi har en god dyrlæge, kun den
beste er god nok til mine små søde "børn" :) men jeg syntes bare at det
er utroligt at der ik skal andet end nyt katte foder til.....

Men det er vist nok så hvis din Harald heller ik fik andet.... :) men
han fik ikke antibiotika, så det må ha været rigeligt med foderet så :)

Jeg håber bare det virker vil ikke have at han skal lidt han er jo mors
lille dreng :)

Med venlig hilsen
Therese
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 20-01-09 16:20

Therese <therese-hjeltnesKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote in

> Jo jo han blev undersøgt af lægen...

det var godt

> [...]
>
> Men det er vist nok så hvis din Harald heller ik fik andet.... :)
> men han fik ikke antibiotika, så det må ha været rigeligt med

foderet er iflg min dyrlæge det vigtigste. Antibiotikaen er vidst for
at sikre at der ikke er betændelsestilstand i urinrøret.

> Jeg håber bare det virker vil ikke have at han skal lidt han er jo
> mors lille dreng :)

Det kender vi nok til herinde

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Tinka Vera

Dato : 20-01-09 18:01

> [...]

> han fik ikke antibiotika, så det må ha været rigeligt med foderet så :)
>
> Jeg håber bare det virker vil ikke have at han skal lidt han er jo mors

Du FIK vel noget krystalopløsende foder med hjem fra dyrlægen, ik'?

Jeg håber det er nok til at klare skærene. Så vidt jeg ved, er det meget
vigtigt, at katten ikke får noget som helst andet foder end
specialfoderet i den tid kuren varer.
Fremover vil det være fornuftigt at bruge forebyggende foder eller noget
specielt kastratfoder. Her i huset er fx Royal Canin Young Male et hit.
Men der er også andre mærker, der er gode.

En ting der er vigtigt for kattes nyrer og urinveje er, at de får nok
væske. Især når kattene får meget tørfoder. Stil et par vandskåle rundt
omkring i huset. (Mange katte bryder sig ikke om at vand står for tæt på
madskål).

Og godt vådfoder (fx kogt hvidfisk eller kylling med kogevand) er også
godt ... altså når kuren er overstået.

Med venlig hilsen
Tinka Vera
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 21-01-09 16:10

Tinka Vera <tinkaverKATTE@BAKKEmail.stofanet.dk> wrote in

> [...]
> nok væske. Især når kattene får meget tørfoder. Stil et par
> vandskåle rundt omkring i huset. (Mange katte bryder sig ikke om

Og hvis de er som Lante bryder de sig heller ikke om friskt vand. Han
vil helst have det er daggammelt, så jeg har 2 vandskåle som bliver
skiftet forskudt af hinanden. Mowgli er ligeglad og drikker af den skål
der er nærmest.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Allan F

Dato : 21-01-09 02:20

"Therese" <therese-hjeltnesKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> han fik ikke antibiotika, så det må ha været rigeligt med foderet så :)
>
> Jeg håber bare det virker vil ikke have at han skal lidt han er jo mors

Been there - done that - got no t-shirt.

Min den ene havde symptomer på blæresten - hyppige bakke-besøg (5 min
imellem) med efterfølgende klagen og småtisseri rundt omkirng (3-4 dråber ad
gangen). Dyrlægen gav ham noget smertestillende og en antibiotikakur. Så fik
jeg noget andet foder (sten-reducerende og volumen-forøgende), og nogle dage
senere var alt i orden igen.

Så foderet har helt afgjort en stor betydning for stendannelse hos katte.

Da han kom hjem efter den smertestillende indsprøjtning rendte han rundt i
hele huset i fuld fart og opførte sig temmelig tosset et par timer - enten
var han glad for at slippe for smerterne, eller også var han bare høj og
skæv.

Allan F

Fra : Kate

Dato : 20-01-09 16:18

"ager" <big@city.dk> wrote in

> [...]
> som forebyggende.
>
> Og ja, i milde tilfælde kan S/D godt opløse småsten i maskineriet

Lante som også har haft urinvejssten indtil flere gange, er hver gang
blevet undersøgt grundigt hvorefter han har fået antiboitika og S/D i
(mindes) 6 uger.
Heldigvis er Lante ikke blevet afskrækket fra at benytte bakken under
normale omstændigheder, men efter at have prøvet det her nogle gange
genkender jeg også symptomerne hurtigt og har taget det tidligt de
sidste 2 gange.

--
Kate

gerne ældre.