Fast kamera har givet 150 blink
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-01-09 20:35

http://www.jv.dk/modules/debat/topic.php?topicid=79185#p18576

--
Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-01-09 20:40

Per Henneberg Kristensen skriver:

> http://www.jv.dk/modules/debat/topic.php?topicid=79185#p18576

Og tudekiksene er allerede på vej til et par debattører.......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-01-09 21:05

> Per Henneberg Kristensen skriver:

> Og tudekiksene er allerede på vej til et par debattører.......

Hvis det kan nedsætte skatten på arbejde, så synes jeg det er i orden :)

--
Per

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-01-09 22:04

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev

> Hvis det kan nedsætte skatten på arbejde, så synes jeg det er i orden :)

Der bliver i hvert fald fast arbejde med at genopstille ødelagte stærekasser
om føje tid.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-01-09 22:05

Hej!

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev
>
> Der bliver i hvert fald fast arbejde med at genopstille ødelagte stærekasser
> om føje tid.

Næppe. Måske lidt i starten, men så begynder vi at finde os i det, som
så meget andet.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens

Dato : 16-01-09 22:17

> Næppe. Måske lidt i starten, men så begynder vi at finde os i det, som så
> meget andet.

Det er ingen problem, når man har en fartpilot. Vi har jo disse stærkasser
overalt her, og man lærer lynhurtigt at rette sig ind - og dette er specielt
nemt, når man har piloten

Fra : Klaus G.

Dato : 17-01-09 00:42

> Det er ingen problem, når man har en fartpilot. Vi har jo disse stærkasser
> overalt her, og man lærer lynhurtigt at rette sig ind - og dette er
> specielt nemt, når man har piloten
Jeg vil faktisk mene det er et must med sådan en pilot. For det er ret
stressende, hvis man HELE tiden skal glo på sit speedo, for at være sikker
på ikke at overskride 80km/t og det går ihvertfald ikke at køre 78-79km/t :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Klaus G.

Dato : 17-01-09 00:43

> Næppe. Måske lidt i starten, men så begynder vi at finde os i det, som så
> meget andet.
I Norge opgav de ihvertfald :)

Fra : NHF

Dato : 16-01-09 21:06

Gad vide hvor længe der går inden der er udarbejdet POI til TomTom.

NHF, Århus

NB: Vi har også prøvet kamera i Århus uden succes

Fra : Ralph Køster

Dato : 16-01-09 22:39

De skal vel bare have lidt sort spraymaling fra tid til anden.
Det ødelægger vel nok til at billederne ikke kan ses.

Men det er der nok andre der allerede har testet.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-01-09 04:07

"NHF" <volvo4saleFJERNDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Gad vide hvor længe der går inden der er udarbejdet POI til TomTom.

De er da lavet. Også til andre navi-systemer..

--
Per

Fra : Peter_C

Dato : 17-01-09 10:25

Som jeg har forstået det, så de opstillet som en prøve, og efter et stykke
tid, vil man så evaluere om det har været en succes.

Hvis ALLE begynder at køre 80 på de strækninger de står, vil man udråbe det
som en succes, da man har fået farten ned på vejen.

Hvis de fotograferer den ene fartsynder efter den anden vil man udråbe det
som en success, da der jo tydeligvis har været et stort behov for at få
gjort noget ved farten på den strækning. (og det vil man så påstå at
fotofælderne gør nu)

Mit spørgsmål er ganske enkelt: Hvad skal der til for det bliver en fiasko ?

MVH Peter

Fra : JK

Dato : 17-01-09 10:38

"Peter_C" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fotofælderne gør nu)
>
> Mit spørgsmål er ganske enkelt: Hvad skal der til for det bliver en fiasko

Godt spørgsmål men havde alle nu overholdt fartgrænsen +5-10 km/t så havde
de aldrig kommet op.

Jeg kører selv ca. 50.000 - 60.000 kilometer om året og det er med en maks
overskridelse på 10 km/t og uden de farlige chance overhalinger, med
stærekasser ender jeg nok med at ligge på maks +5 km/t i timen for at undgå
blitzen.

Men alt i alt kan jeg ikke se problemet hvis det kun kan blive en succes
fart eller pengemaskine, pengemaskine bliver det jo kun af billisternes
dumhed og fartbøllernes hasaderede kørsel.

Så bare få flere stærekasser op med det samme, og til dem der kører for
stærkt smil

Hilsen

Johnny

Fra : N/A

Dato : 19-01-09 12:44

Fra : N/A

Dato : 19-01-09 12:44

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-01-09 15:29

"Peter_C" <pede_71@hotmail.com> wrote in

> Mit spørgsmål er ganske enkelt: Hvad skal der til for det bliver en
> fiasko ?

Det kan ikke lade sig gøre - faste fotofælder er en win-win situation
(måske med en lidt alternativ definition af win-win ;)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-01-09 16:52

"Peter_C" <pede_71@hotmail.com> skrev
> Mit spørgsmål er ganske enkelt: Hvad skal der til for det bliver en fiasko
> ?

At de bliver sat op på uberettigede steder, og derfor får en af en hammer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-01-09 11:26

"Peter_C" <pede_71@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> fotofælderne gør nu)
>
> Mit spørgsmål er ganske enkelt: Hvad skal der til for det bliver en fiasko

Jeg skrev lidt om det samme emne den 8/1-09:
I starten var det meningen, at de først skulle lave nogle målinger, på de
nævnte steder, så de efterfølgende havde noget at sammenligne med, når nu
kameraerne havde stået der noget tid, men det opgav de vist igen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : KimH

Dato : 17-01-09 14:16

Vil lastbilerne så blive blitzet når de kører over 70 km/t ??

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-01-09 14:20

On Sat, 17 Jan 2009 14:15:32 +0100, "KimH" <kimho@c.dk> wrote:

>Vil lastbilerne så blive blitzet når de kører over 70 km/t ??

>--

Nej, det vil de ikke.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : JK

Dato : 17-01-09 23:56

> Nej, det vil de ikke.

Sikker det bliver de hvis de kører 60 km i timen i byområde hvor 60 er
tilladt, der kan de alm fotovogne faktisk skelne mellem person og lastbil,
for selvom det er 60 km zone i byen må lastbiler kun køre 50

Så mon ikke denne feature også er indbygget i stærekassen.

Hilsen

Johnny

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 18-01-09 12:46

> Nej, det vil de ikke.

Nej da , det er jo proffér, ligesom ham jeg mødte forleden på ringvejen her
i Næstved, jeg kører ca 75 på speedo, han ligger helt oppe i rumpen med sin
sættevogn med hænger, nå men jeg gider ikke have ham liggende der, så jeg
giver lidt mere gas og kører ca 90 på klokken, han ligger der stadig!!! Da
vi kommer til rundkørslen ved ydernæs er der ikke andre biler så jeg stopper
og spørger om han ikke vil holde en anstændig afstand, pis af og pas dit
eget lort lyder det gode svar.
Det er da dejligt at vide at det er sådanne båtnakker der vælter rundt i 40
tons.
Personligt så jeg gerne at fotoboksene kunne se sådan noget og forhindre ham
i at køre mere en den 45 knallert han var ved at spare op til.
Nu er chancen for at folk som ham har børn nok ikke så stor, men tænker man
aldrig på konsekvenserne ved at trampe igennem en by med 70+? Og igen skal
jeg vel forsvare forskellen på at gøre ovenstående i en personbil og en
lastbil?

/Carsten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-01-09 02:34

On Jan 17, 10:37 am, "JK"
<jkp6670haderspamsaasletbaredetfraspamogher...@hotmail.com> wrote:
> Men alt i alt kan jeg ikke se problemet hvis det kun kan blive en succes
> fart eller pengemaskine, pengemaskine bliver det jo kun af billisternes
> dumhed og fartbøllernes hasaderede kørsel.

De bliver en større pengemaskine hvis folk sætter farten ned og de
ingen bøder udskriver.
Hvorfor ?
Fordi samfundet vil spare enorme summer til tilskadekomne og
sygedagpenge etc.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-01-09 12:07

Christian B. Andresen skrev:
> [...]
> ingen bøder udskriver.
> Hvorfor ?
> Fordi samfundet vil spare enorme summer til tilskadekomne og

Det er sådan en drøm nogen har.

Hvis folk ville holde en acceptabel afstand var det mindre vigtig om
nogle politiske fartskattegrænser blev overholdt eller ej.

Så længe du ikke har fået "bilisten" lært at holde afstand er det
ligemeget om hastigheden ligger 10% over eller under det politikerne nu
har fundet på skal gælde det pågældende sted, ulykkerne vil stadig ske i
lige stor omfang.

Men få lavet noget elektronik der kan kontrollere afstand og du skal se
løjer.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Kåre

Dato : 24-01-09 13:49

> [...]
> ligemeget om hastigheden ligger 10% over eller under det politikerne nu
> har fundet på skal gælde det pågældende sted, ulykkerne vil stadig ske i

Det du snakker om der er det der kaldes "et tog". Der er det med at holde
afstand ret naturligt. Derfor an de tillade sig at køre hurtigere.

På en offentlg vej derimod, der kaldes køretøjerne for cykler, knallerter,
motorcykler, lastbiler, biler, biler med trailer, campingvogne, traktorer.
Førerne hedder Brian, Johnny, Niels, Fru Pedersen osv.
Bilerne hedder C1, BMW og MF35.
Og så er der modkørende, som ovenikøbet kan finde på at overhale, så de i
den grad kan kaldes "modkørende" i egen banehalvdel.

Med andre ord, så er det en våd drøm du har, at det kan lade sig gøre at
holde perfekt afstand til forankørende på en offentlig vej hvor alle har
adgang.
Perfekt adfstand kan tilmed kun opnås hvis ALLE kører lige hurtigt, og INGEN
overhaler, og INGEN trækker ind foran een, og INGEN har en uheldig dag og
kommer til at lave en fejl (så er vi tilbage til toget...).

Drøm sødt

Kåre

Fra : Kåre

Dato : 24-01-09 13:52

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> INGEN overhaler, og INGEN trækker ind foran een, og INGEN har en uheldig
> dag og kommer til at lave en fejl (så er vi tilbage til toget...).

....og så glemte jeg lige en pointe mere:

Når folk kører som de selv lyster, så bliver det noget rod, og det er
ekstremt umuligt at holde den der perfekte afstand so du nævner.
Netop fordi folk kører så forskelligt sætter man så stærekasser op, for at
få folk til at køre lige hurtigt, og dermed undgå alt for mange unødvendige
overhalinger.

Kåre

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-09 21:34

Kåre skrev:
> [...]
> få folk til at køre lige hurtigt, og dermed undgå alt for mange unødvendige

Jeg ved ikke hvordan du har det med det, men for mig er der altså stor
forskel på at folk køre efter forholdene og at "folk kører som de selv
lyster".

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-09 21:33

Kåre skrev:
> [...]
> overhaler, og INGEN trækker ind foran een, og INGEN har en uheldig dag og
> kommer til at lave en fejl (så er vi tilbage til toget...).

Hvem, ud over dig, snakker om "perfekt afstand"? Jeg snakker blot om
afstand NOK.

Og så vil jeg lige tillade mig at min "drøm" altså ikke er længere væk
end det der skal til for at få Politiet til at kontrollere folks
afstand, og bøde dem hvis den er for kort.

Fra : Kåre

Dato : 25-01-09 19:02

> Hvem, ud over dig, snakker om "perfekt afstand"? Jeg snakker blot om
> afstand NOK.

Afstand nok til hvad? Det er jo en vurderingssag, som kan være forskellig
fra bilist til bilist.
Min svigerfar hold afstand "nok", gange et par stykker efter min smag. Nogle
vil kalde ham generende for den øvrige trafik. Ikke desto mindre må han
gerne færdes på vejene.

> Og så vil jeg lige tillade mig at min "drøm" altså ikke er længere væk end
> det der skal til for at få Politiet til at kontrollere folks afstand, og
> bøde dem hvis den er for kort.

Som sagt mellem linierne mener jeg det er mindst lige så "uperfekt" en
målemetode, at måle afstand som det er at måle hastighed. Hastigheden kan
man sætte en fælles regel op for, mht. max hastighed. Jeg tror næppe heller
en stærekasse tager hensyn til "efter foholdene". Kan den finde på at give
en bøde hvis man kører 80 i tæt tåge, på en vej med max 80 ?

Min svigerfar har en lidt dårligere reaktionsevne end mange andre. En måling
af om han holder afstand nok tager ikke hensyn til dette forhold.

Så bare at gå fra at måle afstand i stedet for hastighed ændrer næppe
verden.

mvh
Kåre

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-01-09 20:01

Kåre skrev:
> Afstand nok til hvad? Det er jo en vurderingssag, som kan være forskellig
> fra bilist til bilist.

Det kan jeg ikke se noget problem i. Forskellige bilister vil bare holde
forskellig afstand.

> Min svigerfar hold afstand "nok", gange et par stykker efter min smag. Nogle
> vil kalde ham generende for den øvrige trafik. Ikke desto mindre må han
> gerne færdes på vejene.

Hvad er hans ulykkes-/uhelds-statistik i forhold til din?

> [...]
> af om han holder afstand nok tager ikke hensyn til dette forhold.
> Så bare at gå fra at måle afstand i stedet for hastighed ændrer næppe

Jeg havde et lille lønligt håb om at kontrol ville blive udført af
rigtige levende betjente.

- at hastighed måles af et hold betjente med en laserpistol og stop af
syndere umiddelbart efter.
- at manglende afstand spottes og synderen stoppes umiddelbart efter.

Fra : Kåre

Dato : 25-01-09 21:03

> Hvad er hans ulykkes-/uhelds-statistik i forhold til din?

Vi har den samme statistik : 0 uheld. Svigerfar over 50 år, mig selv over 16
år.
Jeg har heller ikke sagt at jeg selv ikke holder afstand (det gør jeg), men
min svigerfar holder ekstremt afstand. det kan være svært når man skal vise
vej et sted hen, og han følger efter...

> Jeg havde et lille lønligt håb om at kontrol ville blive udført af rigtige
> levende betjente.
hahaha...så skal du squ have den store check op til skattefar...

mvh
Kåre

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-01-09 23:21

Kåre skrev:
> [...]
> min svigerfar holder ekstremt afstand. det kan være svært når man skal vise

Sådan noget vender man sig til.

> hahaha...så skal du squ have den store check op til skattefar...

Eller også skal vi bare have en regering der sparer andre steder end på
trafiksikkerhed.

Fra : N/A

Dato : 19-01-09 12:07

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-01-09 04:19

On Jan 19, 12:06 pm, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> Det er sådan en drøm nogen har.

Jeg tror det kan regnes ud ret præcist.

> Hvis folk ville holde en acceptabel afstand var det mindre vigtig om
> nogle politiske fartskattegrænser blev overholdt eller ej.

Ja, men det er ikke helt så enkelt.
Hvis nu jeg holder en pæn afstand, så er der lynhurtigt en bil som
trækker derind, og så er vi jo lige vidt indtil jeg har lavet bedre
afstand igen.

> [...]
> ligemeget om hastigheden ligger 10% over eller under det politikerne nu
> har fundet på skal gælde det pågældende sted, ulykkerne vil stadig ske i

Ja, men omfanget er afhængigt af hastigheden.

> Men få lavet noget elektronik der kan kontrollere afstand og du skal se
> løjer.

Helt enig, men omfanget af ulykkerne er voldsommere jo højere
hastighed.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-01-09 12:44

Christian B. Andresen skrev:
> Jeg tror det kan regnes ud ret præcist.

Ligesom alle de penge visse render rundt og regner med samfundet
skalspare ved at forbyde al rygning?

> Ja, men det er ikke helt så enkelt.
> Hvis nu jeg holder en pæn afstand, så er der lynhurtigt en bil som
> trækker derind, og så er vi jo lige vidt indtil jeg har lavet bedre
> afstand igen.

En naturlig del af at lære at holde afstand vil jo være at lære at
respektere andres.

> Ja, men omfanget er afhængigt af hastigheden.

Forskellen mellem om du ligger lidt over eller lidt under en politisk
grænse bliver nu ikke så stor.

> Helt enig, men omfanget af ulykkerne er voldsommere jo højere
> hastighed.

Forskellen mellem om du ligger..... osv.

Forskel i omfang af ulykke kan vist ikke på påvises om hastigheden har
været 79,9 km/t eller 83,1 km/t.

En ting jeg endnu ikke har set oplyst er hvilke hastigheder der har
udløst de 150 blink.

Hvis de alle, eller de fleste, ligger mellem 4 og 10% betragter jeg det
som et udtryk for at de politiske grænser er vigtigere end hvorfor de er
der.

Fra : N/A

Dato : 19-01-09 15:17

Fra : claus b.p.

Dato : 20-01-09 10:23

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg tror det kan regnes ud ret præcist.
Ligesom da eksperterne regnede ud hvor mange flere ulykker der ville ske
hvis man formastede sig til at sætte hastighedsgrænsen op fra 110 til
130km/t på motorvejene? Hvor blev stigningen lige af?

Lige som man nu med vished kan forlare hvorfor uheldstallene er gået op
(uden for motorvejene) det sidste års tid?

Sandheden er at de "videnskabelige" modeller man bruger ingen hold har i
virkeligheden. Desværre er det stadig dem politikerne lovgiver efter.

Principielt er det efter min mening mere iorden at man udvælger nogle sorte
pletter, og sætter stærekasser op for at tvinge hastigheden ned, end at man
bare udvælger nogle tilfældige steder, hvor folk uvilkårligt kommer til at
overskride hb pga. at vejen indbyder til det, - men når man nu kender visse
folks holdning til emnet, vil det jo ikke blive ved det. Man må ikke glemme
at fotofælder er en dårlig erstatning for at have politi til at holde øje
med trafikanterne.

/Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-01-09 05:13

On Jan 19, 12:43 pm, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:>>> De bliver en større pengemaskine hvis folk sætter farten ned og de
>
> Ligesom alle de penge visse render rundt og regner med samfundet
> skalspare ved at forbyde al rygning?

Man kan jo ret præcist finde ud af hvad de tilskadekomne koster at
blive behandlet + hvad koster udrykningen.
De dræbte koster jo manglende produktion eller lign.
Prøv at forestil dig et alm. trafikuheld, hvor 2 biler er stødt
sammen, hvad det koster med følgende:
- få lægeambulance ud til ulykken ?
- 2 alm. ambulancer ud til ulykken ?
- få behandlet de 2 tilskadekomne, der skal mange folk og meget udstyr
i sving
- så er der måske diverse scanninger eller andre undersøgelser,
yderligere udstyr og folk
- så er der sygeperioder
- materielle udgifter

Helt klart samfundet vil være tjent med at folk satte farten ned.
Gør jeg det selv ?
Ja, men det har jeg altid gjort, kører aldrig over 90 på landesvej,
altid max 50 i byen, med mindre det er en ringvej med skiltet højere
max fart.
Og højest 130 km/t på motorvej.
Om min glorie er renpudset ? Osse i den grad !!!!

Jeg tror helt bestemt at den eneste måde fartkontrolkameraerne kan
blive en pengemaskine er ved at virke efter hensigten, og få alle ned
så der ingen billeder tages.

> En naturlig del af at lære at holde afstand vil jo være at lære at
> respektere andres.

Ja, men gensidig respekt i dansk trafik er tæt på utopi.

> Forskellen mellem om du ligger lidt over eller lidt under en politisk
> grænse bliver nu ikke så stor.

Nej, men grænsen skal jo være et sted, og var den 10 km/t højere ville
man jo stadigvæk kunne få en bøde ved en lille overskridelse.

> Forskellen mellem om du ligger..... osv.
>
> Forskel i omfang af ulykke kan vist ikke på påvises om hastigheden har
> været 79,9 km/t eller 83,1 km/t.

Næppe nej.

> En ting jeg endnu ikke har set oplyst er hvilke hastigheder der har
> udløst de 150 blink.

Ja, det vil være spændende.

> Hvis de alle, eller de fleste, ligger mellem 4 og 10% betragter jeg det
> som et udtryk for at de politiske grænser er vigtigere end hvorfor de er
> der.

Det giver jeg dig ret i.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-01-09 15:17

Christian B. Andresen skrev:
> [...]
> Jeg tror helt bestemt at den eneste måde fartkontrolkameraerne kan
> blive en pengemaskine er ved at virke efter hensigten, og få alle ned

Du kan komme med alle de, lange, forklaringer du vil.

Det korte af det lange er at det er for nemt at sige at blot de
politiske fartgrænser overholdes sker der ingen ulykker.

Indsatsen skal lægges overfor at folk virkelig lærer at køre bil, ikke
blot at opfylde nogle minimumskrav der er lagt efter at flest
muligeskalkunne være med.

Du skal lære at afpasse din hastighed efter de forhold der er på det
sted du færdes, og ikke inde på "Borgen" i Kbhstrup.

Og du skal lære at holde afstand.

Det er IMO de to vigtigste ingredienser i at få nedbragt ulykkestallet.

At fokusere på hastighed i forhold til nogle politiske grænser er efter
min mening at hoppe overhullet i hækken.

> Ja, men gensidig respekt i dansk trafik er tæt på utopi.

Deri kan vi kun være enige.

> Nej, men grænsen skal jo være et sted, og var den 10 km/t højere ville
> man jo stadigvæk kunne få en bøde ved en lille overskridelse.

Basalt set behøver vi ingen faste grænser, hvis vi blot blev krævet til
at havde lært at afpasse hastigheden efter forholdene, og at holde
afstand, inden vi blev sluppet løs, alene, i trafikken.

Fra : Mogens

Dato : 19-01-09 18:21

> Du kan komme med alle de, lange, forklaringer du vil.

Jeg har stort set samme holdning til mange af dine indlæg

> [...]

> Indsatsen skal lægges overfor at folk virkelig lærer at køre bil, ikke
> blot at opfylde nogle minimumskrav der er lagt efter at flest

Enig - der skal langt bedre undervisning OG test til. F.eks. bør kørelæreren
lære eleven at holde til højre på motorvejen og ikke til eksempel lægge sig
midt i de 3 baner...

> Det er IMO de to vigtigste ingredienser i at få nedbragt ulykkestallet.

Det kan siges langt mere enkelt: De trafikanter, som ikke kan bevise, at de
evner at styre / køre et køretøj, skal anvende det offentlige
transportmiddelsystem.

> At fokusere på hastighed i forhold til nogle politiske grænser er efter
> min mening at hoppe overhullet i hækken.

"Fri hastighed til frie borgere i et frit samfund"

> Deri kan vi kun være enige.

Gælder i hele EU - næsten

> Basalt set behøver vi ingen faste grænser, hvis vi blot blev krævet til at
> havde lært at afpasse hastigheden efter forholdene, og at holde afstand...

Og sådan kører "vi" nemlig i hverdagen - på motorvejen og i byen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-01-09 22:59

Mogens skrev:
> Enig - der skal langt bedre undervisning OG test til. F.eks. bør kørelæreren
> lære eleven at holde til højre på motorvejen og ikke til eksempel lægge sig
> midt i de 3 baner...

Aldeles enig. Har sommetider overvejet om der ville komme noget ud af
det hvis man sået tlf-nummer på en skolevogn og ringede og hørte hvad de
havde gang i hvis det ikke just lignede det eleverne burde lære.

> Det kan siges langt mere enkelt: De trafikanter, som ikke kan bevise, at de
> evner at styre / køre et køretøj, skal anvende det offentlige
> transportmiddelsystem.

Hvornår kan vi få det indført? Det vil løse de flesteproblemer på
vejene. Men jeg tror nok den kollektive transport vil få sig nogle
pladsproblemer.

> "Fri hastighed til frie borgere i et frit samfund"

Ikke helt, men nok i den retning. En absolut topgrænse på et eller andet
mellem 130 og 160 km/t er nok ingen skade til.

> Og sådan kører "vi" nemlig i hverdagen - på motorvejen og i byen

Desværre er der vist flere der kører "som om", end der er der faktisk
har lært det.

Fra : Leonard

Dato : 19-01-09 23:23

Finn Guldmann wrote:

> Aldeles enig. Har sommetider overvejet om der ville komme noget ud af
> det hvis man sået tlf-nummer på en skolevogn og ringede og hørte hvad
> de havde gang i hvis det ikke just lignede det eleverne burde lære.

Hvis det er kørelæreren i bilen, der besvarer opkaldet, så er
vedkommende helt klart ikke egnet til sit job.
Desværre findes der nok procentvis ligeså mange dårlige kørelærerer som
der findes dårlige bilister og alt muligt andet.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-01-09 05:52

Leonard skrev:
> [...]
> Desværre findes der nok procentvis ligeså mange dårlige kørelærerer som
> der findes dårlige bilister og alt muligt andet.

Det har du sikkert ret i. Men det er alligevel beskæmmende.

Fra : Leonard

Dato : 20-01-09 10:17

Finn Guldmann wrote:

> Men det er alligevel beskæmmende.

Jeg vil ikke engang sige alligevel.

Nogle faggrupper bør efter min mening gå foran med et godt eksempel og
i trafikken gælder det erhvervschauffører, dvs. alle dem med et
erhvervskort som har været til ekstra prøve for at få det, de burde sgu
køre bedre end dem, der kun har det almindelige B.
Folk, der fragter personer, burde køre bedre end folk der fragter ting.
Og når der står Falck, Politi el. lign. så burde det være endnu bedre.
Kørelærerer burde være de bedste til at overholde alle reglerne.

Desværre er det langtfra således, gennemsnittet er lavt i alle brancher.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-01-09 15:13

Finn Guldmann skrev:

> Hvornår kan vi få det indført? Det vil løse de flesteproblemer på
> vejene. Men jeg tror nok den kollektive transport vil få sig nogle
> pladsproblemer.

Stærekasser! Får man en fartbøde er det en måned med bus :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-09 21:42

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Stærekasser! Får man en fartbøde er det en måned med bus :)

Det ville måske ikke være den dårligste tillægsstraf, eller måske den
eneste straf.

MÃ¥ske endda gradueret; 0-10% = 1 uge, 11-21% = 2 uger, 21-30% = 4 uger,
31-40% = 6 md, over 40% = 1 år uden kørekort.

For de første tre vil jeg dog tillade mig at det kun bør være privat
kørsel, da det for dem der lever af at køre bil i deres erhverv vil
kunne betyde den ekstra straf at de mister deres job.

En sådan ordning, med "køreløse" tidsrum ville jo så også fjerne
grundlaget for at kalde stærekasserne for pengemaskiner.

Det vil så bare afstedkommer at der skal til at køre en del Telebusser
for at opveje alle de mangler der er i nettet af kollektiv transport.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-01-09 12:19

Finn Guldmann skrev:

> Basalt set behøver vi ingen faste grænser, hvis vi blot blev krævet til
> at havde lært at afpasse hastigheden efter forholdene, og at holde
> afstand, inden vi blev sluppet løs, alene, i trafikken.

Problemet med det er vel grundlæggende at folk ikke er enige om hvad
forholdene kræver.

Fx tror jeg gennemsnitshastighederne alle vegne ville stige markant hvis
det blev overladt til folk selv at vurdere hvad der var rimeligt.

Fra : Leonard

Dato : 24-01-09 12:25

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Fx tror jeg gennemsnitshastighederne alle vegne ville stige markant
> hvis det blev overladt til folk selv at vurdere hvad der var rimeligt.

Og så ville de udskældte "eksperter" få ret, ulykkestallene ville
stige ligeså markant.
Nåh, nej, det må jeg jo ikke skrive her, for så hører jeg jo til
det holdningsløse kor af autoritetstro borgere uden frihed til at
vælge selv og sige politikerne imod.
Jeg vil dog gerne vælge friheden til ikke at blive slået ihjel (eller
mere til krøbling) af trafiknater, der har valgt en for høj hastighed.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-09 12:34

> Problemet med det er vel grundlæggende at folk ikke er enige om hvad
> forholdene kræver.

Som det er lige nu har du ganske ret. Men meget kunne måske ændres hvis
køreundevisningen blev lavet til det.

> Fx tror jeg gennemsnitshastighederne alle vegne ville stige markant hvis
> det blev overladt til folk selv at vurdere hvad der var rimeligt.

Det vil den sikkert. Men det er jeg ikke så bange for.

Hvis folk tager højtidelig at det at køre efter forholdene også
indebærer at man kører efter at man ikke er alene på vejene vil man jo
alene på den konto kunne opnå meget.

Fra : Knut

Dato : 24-01-09 12:37

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> Som det er lige nu har du ganske ret. Men meget kunne måske ændres hvis
> køreundevisningen blev lavet til det.

Det vil jo tage op til godt 50 år før det i så fald slår igennem!!

Knut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-09 21:26

Knut skrev:
> Det vil jo tage op til godt 50 år før det i så fald slår igennem!!

Det kommer da an på; 1) hvor længe det vil tage at uddanne kørelærerne
til "den nye model", og 2) hvor længe der går inden man finder ud af at
alle dem der har erhvervet et kørekort, for op til 52 år, lige skal en
tur omkring "den nye model" inden de får lov at beholde det.

Ikke de store problemer i det, bortset fra at en masse vælgere bliver
sure og flytter deres stemme. Og det kan vi jo ikke have, så hellere
blive ved kun at kontrollere hastigheden.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-09 22:55

Finn Guldmann skriver:

> [...]
> alle dem der har erhvervet et kørekort, for op til 52 år, lige skal en
> tur omkring "den nye model" inden de får lov at beholde det.

Hvem skal betale for det?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-01-09 02:56

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Hvem skal betale for det?

Det skal naturligvis dem der mener de har brug for at køre bil.

Skulle økonomien ikke kunne række til et kørekort under de betingelser
er behovet nok ikke så stort.

IMHO er der for mange der betragter det som en "allemandsret" at kunne
erhverve sig et kørekort.

Der bør være en vis, rimelig høj, grad af evner udi forsvarlig kørsel
tilstede før et kørekort udleveres.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-01-09 08:46

Finn Guldmann skriver:

> Det skal naturligvis dem der mener de har brug for at køre bil.
>
> Skulle økonomien ikke kunne række til et kørekort under de betingelser
> er behovet nok ikke så stort.

Hvor tit skulle denne prøve så tages, så man er sikker på at folk ikke
glemmer det?

Hvis nu det indføres, hvor mange her i gruppen vil så skrige "Det er en
skjult skat" ?

Dig selv inclusive?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-01-09 11:14

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Hvor tit skulle denne prøve så tages, så man er sikker på at folk ikke
> glemmer det?

Hver 5. eller 10. år syntes rimelig.

> Hvis nu det indføres, hvor mange her i gruppen vil så skrige "Det er en
> skjult skat" ?
> Dig selv inclusive?

Nu skulle det jo gerne være mere end blot et girokort der dumper ind af
døren.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-01-09 11:16

Finn Guldmann skriver:

> Hver 5. eller 10. år syntes rimelig.

Tjah...

> Nu skulle det jo gerne være mere end blot et girokort der dumper ind af
> døren.

Du mener som det 2 årisge syn af din bil?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-01-09 13:40

"Finn Guldmann" skrev

> Hver 5. eller 10. år syntes rimelig.

Hvorfor ikke bare lade det første klip være lig med en ny køreprøve?

- Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-01-09 18:30

Peter Lykkegaard skrev:
> Hvorfor ikke bare lade det første klip være lig med en ny køreprøve?

Det vil nok medføre at en del vil køre "absolut klipfri", med det ene
formål ikke at skulle op til køreprøver, men til stor irritation for andre.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-01-09 01:02

On Jan 25, 6:29 pm, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Peter Lykkegaard skrev:>> Hver 5. eller 10. år syntes rimelig.
>
> Det vil nok medføre at en del vil køre "absolut klipfri", med det ene
> formål ikke at skulle op til køreprøver, men til stor irritation for andre.

Jeg kører absolut klipfri, men er bestemt ikke til stor irritation for
andre. Jeg følger trafikken og overholder reglerne og pudser min
glorie jævnligt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-01-09 01:09

On Jan 24, 9:34 pm, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> Jeg ved ikke hvordan du har det med det, men for mig er der altså stor
> forskel på at folk køre efter forholdene og at "folk kører som de selv
> lyster".

Da det jo er folk selv som skal bedømme om det er efter forholdene
bliver det jo også som folk selv lyster.