Seagatedrev
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-01-09 11:25

Seagate har anerkendt seriøse problemer med nogen af deres drev:

"Welcome, Seagate hard drive owners. A number of Seagate hard drives
from the following families may fail when the host system is powered on:

Barracuda 7200.11
DiamondMax 22
Barracuda ES.2 SATA
SV35

Once a drive has failed, the data is inaccessible to users. Seagate has
isolated this issue to a firmware bug affecting drives from these
families manufactured through December 2008. Please use the following
tools and instructions to determine if you have one of the affected
products. If you do, we recommend that you update the firmware on the
disk drive"

Av, av, av.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 17-01-09 17:16

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> [...]
> tools and instructions to determine if you have one of the affected
> products. If you do, we recommend that you update the firmware on the

Slog du dig.? - Men det var så nok det problem, jeg havde med min
WinXP Pro. - Den var på en 250gb Barracuda 7200.11...

Jeg var klar over problemerne med DiamondMax 2 og EV35 diskene, men
ikke, at det også gjalt nogle af Barracuda. - Kryds lige et par fingre
og tæer for, at mine 8 andre Barracuda 7200.11 diske ikke også står af
....pl...!!!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-01-09 18:54

> [...]
> ikke, at det også gjalt nogle af Barracuda. - Kryds lige et par fingre
> og tæer for, at mine 8 andre Barracuda 7200.11 diske ikke også står af

Jeg er så bare glad for at de fleste af mine data ligger på en drobo ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-01-09 19:11

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg er så bare glad for at de fleste af mine data ligger på en drobo ...

Nu behøver du altså ikke træde /for/ meget på mine ligtorne. - De gør
ondt nok i forvejen - Men jeg kan da så sige, at jeg heldigvis kun
har _1_ stk. af den nye serie 7200.11/32mb cache. - Resten er mellem 1
og 2 år. Og jeg læser det sådan, at det er de nyeste serier, der har
problemet... - Og heldigvis har jeg da også 99,9% af al software på
eksterne diske + en komplet klon af 10.5.x systemdisken...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-01-09 19:22

> [...]
> problemet... - Og heldigvis har jeg da også 99,9% af al software på
> eksterne diske + en komplet klon af 10.5.x systemdisken...

Jeg skal have chekket mine diske ... men jeg tror heller ikke de falder
ind under "problembørenene"

Men det her er et kæmpe problem for Seagate rent imagemæssigt. Det er
noget der kan få folk til at holde sig fra seagate i lang tid fremover

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-01-09 19:33

Thomas von Hassel wrote:
> [...]
>
> Men det her er et kæmpe problem for Seagate rent imagemæssigt. Det er
> noget der kan få folk til at holde sig fra seagate i lang tid fremover

Ja desværre. - Jeg håber ikke, det går så galt, som det gik med IBM.
'Fordelen' mht. Seagate er, at de selv er kommet ud med det og ikke bare
afvist det hele - modsat IBM, der hårdnakket blev ved med at benægte
alt, selvom +50% af DeskStar Series 60GXP, 75GXP, 120GXP, 180GXP + DTLA,
DTLS, DRRS og DTNS havde problemer.

- Jeg har stadig en enkelt DNRS i min MDD, så jeg krydser fingre for, at
det er en af de gode. - Den er heldigvis ikke produceret i Europa....

mvh. Erik Richard

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 20-01-09 12:16

Hvordan er det lige man opdaterer sin firmware? Det ser ud til at der kun er
Win software.

mvh. Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-09 22:01

On Sat, 17 Jan 2009 11:24:53 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> wrote:

> [...]
>tools and instructions to determine if you have one of the affected
>products. If you do, we recommend that you update the firmware on the

Halløjsa

Vil det sige at jeg skal være bekymret for mit nyindkøbte Seagate
FreeAgent Go 2½" eksterne drev på 500 Gb.

mvh
Allan

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 18-01-09 22:16

Allan Jensen wrote:

> Vil det sige at jeg skal være bekymret for mit nyindkøbte Seagate
> FreeAgent Go 2½" eksterne drev på 500 Gb.

Well..., som de siger over there. - Seagate 2,5" diskene er jo
"Momentus" og ikke nogen af de andre serier. Den, jeg har hørt om, der
er værst, er SV35...

Momentus har heller ikke altid haft det beste ry, men de er blevet klart
bedre inden for de sidste 6-8 måneder, så deres fejlrate er elt nede på
gennemsnitsniveau nu, så de nu er - efter mine meldinger - oppe på en
3.-4. plads - kun med WD Scorpio og TravelStar foran og helt på linie
med Samsungs nyeste 2,5" diske. - Men som alle 2.5" diske egner den sig
ikke til at køre i døgndrift.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-01-09 22:47

> Men som alle 2.5" diske egner den sig
> ikke til at køre i døgndrift.

du skal aldrig sige aldrig:

<http://www.seagate.com/www/en-us/products/servers/savvio/>

men med normale laptop drev har du ret ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-09 23:01

Thomas von Hassel wrote:

> du skal aldrig sige aldrig:
>
> <http://www.seagate.com/www/en-us/products/servers/savvio/>
>
> men med normale laptop drev har du ret ...

Det er dælendundedyttemig heller ikke 'almindelige' diske...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-09 20:04

On 2009-01-18 22:16:18 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Men som alle 2.5" diske egner den sig ikke til at køre i døgndrift.

Du mener forhåbenligt at 2.5" diske til notebooks ikk egner sig til
døgndrift. Det samme gælder 3.5" diske til desktoppen.

Der findes skam 2.5" diske til serverbrug, såvel til SAS, SATA, SCSI og
fiberchannel. De kan snildt køre 24/7/365.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 21-01-09 21:02

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Der findes skam 2.5" diske til serverbrug, såvel til SAS, SATA, SCSI og
> fiberchannel. De kan snildt køre 24/7/365.

Hvad gør man så ved skudår?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-01-09 21:13

> Hvad gør man så ved skudår?

Det samme som Zune .. slukker sine servere nytårsaften ...

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 21-01-09 10:57

=?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?= <nospam0002@gmail.com>
wrote:

> [...]
> tools and instructions to determine if you have one of the affected
> products. If you do, we recommend that you update the firmware on the

Al den snak om Segate harddiske der går ned, gør mig nervøs.
Til montering i min G4 (i morgen) har jeg købt to interne Barracudaer:
Seagate Barracuda - 160GB - 8MB - IDE ST3160815A

Og en Seagate extern:
FreeAgent Pro - Seagate - Maxtor 500GB Ekstern HDD -Firewire -USB -eSATA
ST305004FPD1E3

Tidligere købte jeg to FreeAgent (kun til USB) på henholdsvis 250 og 500
GB

Ved I om der er problemer med nogle af disse?
Er nogle af dem de åbenbart mindre stabile 2.5"??

Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-01-09 11:01

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> [...]
> Til montering i min G4 (i morgen) har jeg købt to interne Barracudaer:
> Seagate Barracuda - 160GB - 8MB - IDE ST3160815A

Det er ikke drev som er påvirket af denne fejl ...

> [...]
> ST305004FPD1E3
>
> Tidligere købte jeg to FreeAgent (kun til USB) på henholdsvis 250 og 500

Det er så spørgsmålet .. du aner jo ikke hvilket specifikt drev der
sidder i dem ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-09 11:15

Thomas von Hassel wrote:

> Det er så spørgsmålet .. du aner jo ikke hvilket specifikt drev der
> sidder i dem ...

Jo... 'ST305004FPD1E3'. Det er den nye series E3, og såvidt jeg kan se,
er den model ikke omfattet af Seagates advarsel.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-01-09 11:30

> Jo... 'ST305004FPD1E3'. Det er den nye series E3, og såvidt jeg kan se,
> er den model ikke omfattet af Seagates advarsel.

*suk* ... du ved stadig ikke hvilken specifik disk de har sat i, det
produktnummer referer kun til den samlede "pakke". Men jeg håber da at
de tilbagekalder freeagent bokse som har problemet ..

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 21-01-09 14:34

> Det er ikke drev som er påvirket af denne fejl ...

> Det er så spørgsmålet .. du aner jo ikke hvilket specifikt drev der
> sidder i dem ...

Jeg kan ikke finde noget om det er 2.5" - som åbenbart har sine egne
problemer....

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-01-09 14:59

> Jeg kan ikke finde noget om det er 2.5" - som åbenbart har sine egne
> problemer....

Der er ikke nogen 2.5" der er omfattet af den pågældende fejl/problem...

Fra : Jørgen Angel

Dato : 21-01-09 16:01

> Der er ikke nogen 2.5" der er omfattet af den pågældende fejl/problem...

Men jeg forstod at 2.5" generelt ikke var så stabile. Så ville jeg gerne
vide om disse FreeAgent var af den type. Jeg kan ikke finde noget om
det, tænkte at en af jer måske vidste det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-09 20:06

On 2009-01-21 16:00:57 +0100, angelFJERN@angel.dk (Jørgen Angel) said:

> Men jeg forstod at 2.5" generelt ikke var så stabile. Så ville jeg gerne
> vide om disse FreeAgent var af den type. Jeg kan ikke finde noget om
> det, tænkte at en af jer måske vidste det.

Jeg har rigtig dårlige erfaringer med de 2.5" 80GB seagate diske Apple
stoppede i macbooks sommeren 2006. For vores vedkommende er alle diske
afgået ved døden efter ca ét års drift.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 21-01-09 14:34

> Det er ikke drev som er påvirket af denne fejl ...

Så langt så godt.
Tak

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-09 11:12

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> GB
>
> Ved I om der er problemer med nogle af disse?
> Er nogle af dem de åbenbart mindre stabile 2.5"??

Såvidt jeg kan se, er der ingen af de diske, du nævner, der er omfattet
af Seagates udmelding. Og 'ST3160815A' er en Barracuda 7200.10 og i alm.
ATA. Det ser ud til, det kun er SATA diske, der er berørt. - så jeg tror
ikke, der er større risiko ved dine diske end normalt... - En disk kan
jo altid gå i stykker - noone is perfect.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 15:22

On Wed, 21 Jan 2009 10:57:03 +0100, angelFJERN@angel.dk (Jørgen Angel)
wrote:

> [...]
>GB
>
>Ved I om der er problemer med nogle af disse?
>Er nogle af dem de åbenbart mindre stabile 2.5"??

Gå ind på Seagates hjemmeside og hent drive detect programmet, og test
dine drev hermed.

mvh
Allan

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-01-09 15:25

Allan Jensen <> wrote:

> Gå ind på Seagates hjemmeside og hent drive detect programmet, og test
> dine drev hermed.

.... som kræver en PC ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 15:33

On Wed, 21 Jan 2009 15:25:12 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von
Hassel) wrote:

>... som kræver en PC ...
>
>/thomas

Ja, kender du ikke en der har ?

Allan

Fra : Jørgen Angel

Dato : 21-01-09 16:01

Allan Jensen <> wrote:

> Ja, kender du ikke en der har ?

Nej.
Men FreeAgents DriveManager har en Diagnostic feature. Den siger OK. Men
det er vel bare lige nu. Den kan vel ikke se om den har de omtalte fejl
- og står af i morgen??

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-01-09 16:15

Allan Jensen <> wrote:

> Ja, kender du ikke en der har ?

jojo .. men det er det jo ikke alle der gør ...

/thomas