Hvordan skal pladebranchen agere?
Fra : Steen

Dato : 14-01-09 20:15

De klager sig jo, over det faldende salg af fysiske medier.

De kunne måske forsøge at lave et fysisk medie mere atraktivt, måske ved
at lave track ID på CD'erne (som der fx er på en mp3). Måske (hvis det
kan lade sig gøre) gøre lydkvaliteten på CD'er endnu bedre, inkludere
noget multimediehalløj, links til forums på nettet etc.

Hvad skal de stakkels mennesker dog gøre?

Fra : Hauge

Dato : 14-01-09 20:20

Steen wrote:
> De kunne måske forsøge at lave et fysisk medie mere atraktivt, måske
> ved at lave track ID på CD'erne (som der fx er på en mp3).

Mener du CD-text?
http://en.wikipedia.org/wiki/CD-Text

Mvh Hauge

Fra : Steen

Dato : 15-01-09 08:28

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Mener du CD-text?
> http://en.wikipedia.org/wiki/CD-Text
>
> Mvh Hauge

Ja

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-01-09 09:28

"Steen" <isteen@gmail.rygeloven.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Jeg ved ikke om det stadig er tilfældet, men det lå på alle Sony's cd'er
førhen. Er vist dem der har opfundet formatet, og har eneretten til det.

- Martin

Fra : Hauge

Dato : 15-01-09 15:45

Martin Petersen wrote:
> Jeg ved ikke om det stadig er tilfældet, men det lå på alle Sony's
> cd'er førhen. Er vist dem der har opfundet formatet, og har eneretten
> til det.

Nåja, det er jo også Sony og Philips der har "opfundet" CD'en, så det kunne
da sagtnes være sandt.
Men jeg mindes da også at have set CD-text på andre cd'ere end fra Sony.

Mvh Hauge

Fra : Martin Bak

Dato : 15-01-09 00:24

"Steen" <isteen@gmail.rygeloven.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget multimediehalløj, links til forums på nettet etc.
>
> Hvad skal de stakkels mennesker dog gøre?

Bare acceptere at fysiske medier er fortid som salgsobjekt, og indstille sig
på at fremtidens musiksalg vil foregå online. Hvad de i vid udstrækning
iøvrigt allerede har indstillet sig på. Og så selvfølgelig gøre hvad de kan
for at forhindre at musikken bliver tyvstjålet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per H

Dato : 15-01-09 01:01

On Thu, 15 Jan 2009 00:23:40 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev:

> [...]
>iøvrigt allerede har indstillet sig på. Og så selvfølgelig gøre hvad de kan
>for at forhindre at musikken bliver tyvstjålet.

De skal da bare gøre pladerne billigere, så er der nok langt flere der
ikke vil tyvtjæle dem.

Jeg syndtes også at mange musikere, har tjent fuldstændige vilde
beløb. Selv børnene. og dem der producerer musikken.

nå det er jeg sikkert den eneste der mener. men jeg har nu ret...

per

Fra : Per H

Dato : 15-01-09 01:02

On Thu, 15 Jan 2009 00:23:40 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev:
Og så selvfølgelig gøre hvad de kan
>for at forhindre at musikken bliver tyvstjålet.

Og kunstnerstøtten skal afskaffes helt. på alle områder...

per

Fra : Bruno

Dato : 15-01-09 00:43

Steen wrote:
> [...]
> noget multimediehalløj, links til forums på nettet etc.
>
> Hvad skal de stakkels mennesker dog gøre?
Indse, at tiden hvor brugerne genkøber musik for at få det på CD er slut
og det er trods ikke så mange der vil genkøbe musik for at få det som
lydfiler.

Der er mange CD'er som indkludere alt det du nævner, men for og udnytte
det meste skal skiven i en computer. Mht. bedre lyd så findes der flere
formater og fælles er de ligner en CD, men er i virkeligheden et medie
med højere kapacitet som kræver en afspiller der kan benytte medietypen.

Mvh
Bruno

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-01-09 16:48

> [...]
> noget multimediehalløj, links til forums på nettet etc.
>
> Hvad skal de stakkels mennesker dog gøre?

Tja, de kunne jo starte med at sikre sig, at deres plader var i
forretningerne.

De klager over porto priserne, men så kunne de jo bare lave centrallagre.

Når nu mindste pakke efterhånden koster Kr 70,-

Så skal alle pakker helst veje 20 Kg.

Og så skal de holde op med at bruge tid og energi på at have ondt af sig
selv, og i stedet koncentrere sig om de kunder de stadig har.... Det kan
godt være de kan nappe en eller to mere, for piratkopiering, men for hver de
fanger, mister de vel ca 1000 kunder i butikkerne, ikke fordi de har taget
Piraterne, men fordi de i deres iver, glemte deres kunder. Og ingen gider
løbe forgæves i butikkerne, op til flere gange, så holder folk op med at
komme... Så er det meget lettere, at bestille via nettet.

M.V.H....Benny..

Fra : Steen

Dato : 16-01-09 17:41

Jeg har tænkt lidt over det.
Branchen skal nok tilbyde betalende kunder noget ekstra.
Fx noget multimediehalløj, som når man smider den originale CD i en
computer, registreres den automatisk på en global database, hvor hver
enkelt bruger så har sin musiksamling automatisk opdateret.

Samitidigt kunne en original CD give adgang til et fansite for alle
købere, hvor der kunne diskuteres "etellerandet".

Får branchen ikke fingeren ud, er jeg bange for deres levetid er ved at
være begrænset.

Fra : ASKF

Dato : 25-01-09 21:23

Steen ytrede sig i <1itnctq.136ebog1aqfei1N%isteen@gmail.rygeloven.com>
med dette:

> [...]
>
>Samitidigt kunne en original CD give adgang til et fansite for alle
>købere, hvor der kunne diskuteres "etellerandet".

Jeg har før i diskussioner med brancefolk foreslået noget lignende, og
leveret dem flere ideer til indholdet på et site: Forslag til lignende
kunstnere (helst på tværs af selskaber og med mulighed for at høre disse
kunstnere), mulighed for at se musikvideoer, info om koncerter, billeder
og videoklip fra koncerter mm.

Der er et væld af muligheder, men når man ser på de typiske sites som
selskaberne har lavet for deres kunstnere, sidder man oftest men en
fornemmelse af at de ikke har forstået nettet som medie.

>Får branchen ikke fingeren ud, er jeg bange for deres levetid er ved at
>være begrænset.

Det tror jeg nu ikke den er, der vil blot komme nye til mens de gamle
mastodonter langsomt kæmper en larmende og volsom dødskamp.

Noget der er værd at bemærke er at salgstallene har stabiliseret sig på
niveauet fra midtfirserne og at selskaberne nu også har øget deres
indtægt på grund af videospil.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Steen

Dato : 25-01-09 22:03

ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> Noget der er værd at bemærke er at salgstallene har stabiliseret sig på
> niveauet fra midtfirserne og at selskaberne nu også har øget deres
> indtægt på grund af videospil.

Jeg synes ellers jeg læste (for e uges tid siden - og kan ikke huske
hvor), at både salgstal for CD'er og download af musik stadig faldt støt
i 2008. 2008 var året hvor betalte downloads begyndte at falde, delvist
pga. services som TDC Play

Fra : ASKF

Dato : 26-01-09 16:20

Steen ytrede sig i <1iu4d3g.1wq3kunpwcyhqN%isteen@gmail.rygeloven.com>
med dette:

> [...]
>hvor), at både salgstal for CD'er og download af musik stadig faldt støt
>i 2008. 2008 var året hvor betalte downloads begyndte at falde, delvist

Det er lokalt for Danmark, jeg taler om tallene på verdensbasis.

Fra : Steen

Dato : 26-01-09 19:06

ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> Steen ytrede sig i <1iu4d3g.1wq3kunpwcyhqN%isteen@gmail.rygeloven.com>
> med dette:

> Det er lokalt for Danmark, jeg taler om tallene på verdensbasis.

Det gør jeg også, men jeg må hellere jorrigere mig selv.
CD-salget styrtdykker jo, men det ligger lidt anderledes med downloads.
I 2007 steg salget af downloads med 45% - i 2008 var stigningen
halveret, således at stigningen af downloads kun steg 27%

80% af det musik der udgives, sælges overhovedet ikke - folk vil
åbenbart hellere have noget de kender