On Sat, 17 Jan 2009 18:01:41 +0100, "Anders Houmark"
<no@email.available.dk> wrote:
>hehe blot og blot... Men igen, burde det ikke være muligt at finde en tysk
>forhandler som på grund af finanskrisen er ved at dreje nøglen om, og så
>tilbyde ham 3000 euro for en sprit ny CBR1000
>Så bliver maskinen jo temmelig billig herhjemme, selv efter afgift?
Du er velkommen til at forsøge, men i princippet (blot oftest i langt
større målestok) er det det, såvel parallel- som officielle importører
tit gør/har gjort i DK, de finder et større antal (f.eks
Skrammel-sukier
), som ingen andre i verden gider ha' og
henter så dem hjem billigt og sælger dem som tilbud, forhandler man
ligeledes reservedele kan det blive både gynger osv....
>Man kunne også forestille sig, at det var nemt at "snyde"?
Hvor nemt eller svært det reelt er, tror jeg ikke du får nogen,
hverken blandt (private) parallelimportører eller SKAT til at udtale
præcist (og korrekt) om
.
>F.eks. sige til forhandleren at han kunne få 3000 euro for cyklen, og at man
>på en anden regning, gerne ville købe en hjelm man vil give 12000 euro for?
For den "kreative" (den der _vil_ omgå reglerne/snyde) er der mange
muligheder, men SKAT accepterer ikke bare sådan _enhver_ indkøbspris
som afgiftsgrundlag og samarbejder iøvrigt også med udenlandske told-
og skattemyndigheder. Det er ikke sikkert, at en forhandler vil ha'
den slags opmærksomhed (fra myndigheder/importør/fabrikant). Husk
f.eks på, at DK i mange år var lavprisland for stort set alle mærker
(tilskud fra fabrikkerne for overhovedet at kunne sælge i DK pga de
høje reg.afgifter), når man udelukkende så på "råprisen" ex-afgift, og
mange udenfor DK var interesserede i at købe cykler uden afgift til
export fra DK. For at tækkes fabrikkerne, der naturligvis _ikke_ var
interesserede i en sådan trafik, blev der indført et tillæg på f.eks
10kkr, som man så kunne få refunderet ved indreg i DK...indtil den
praksis blev kendt ulovlig.
Når det så er sagt, så er der stadig som før skrevet en ofte
betragtelig spændvidde i den indkøbspris man kan opnå, f.eks i DE/UK
m.fl. i modsætning til herhjemme, og er pris den eneste(alt
overskyggende) parameter, så _kan_ parallelimport i en række tilfælde
være rentabelt...jo højere prisniveau fra den officielle importør
(*host*...Honda...*host), jo større incitament og muligheder.