Forskel på maling
Fra : Leonard

Dato : 15-01-09 19:07

Jeg har lige været i Bauhaus og købe 11 liter hvid vægmaling.
Pris kr. 499,-

I Harald Nyborg kan jeg købe hvid vægmaling til en meget lavere pris.
Er kvalitet tilsvarende ringe og hvad er egentlig forskel på malingerne?

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Klaus G.

Dato : 15-01-09 20:34

> I Harald Nyborg kan jeg købe hvid vægmaling til en meget lavere pris.
> Er kvalitet tilsvarende ringe og hvad er egentlig forskel på malingerne?
Der findes et hav af forskellige malinger, alt efter hvad det skal bruges
til. Bare der er der kæmpe forskel, selvom man køber samme sted.

Ellers kan man risikere med noget rigtig billig lorte maling at skulle male
5gange eller mere, for at få det til at dække ordentligt. Helt præcist hvad
forskellen er på indholdet aner jeg ikke. Men man kunne nemt tro at der var
mere vand i det billige lort :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Max

Dato : 15-01-09 20:45

Hej Leonard

> Er kvalitet tilsvarende ringe og hvad er egentlig forskel på
> malingerne?

Forskellen i malinger ligger i de to ting der koster penge i
dem, nemlig bindemiddel og farvepigmenter. Så den
billige kan være en gang kridt med vand i og den dyre
næsten ren PVA lim med masser af farvepigment i.
Det siger sig selv at den dyre dækker meget bedr, holder
længere og er nemmere at arbejde med.

Men desværre er prisen ikke allene afgørende for kvaliteten,
der sælges masser af dårlig maling med "gode" navne på.
At købe maling er faktisk en rigtig tillidssag, det rigtige sted
kan man få ren guld til små penge.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-09 21:18

> Men desværre er prisen ikke allene afgørende for kvaliteten,
> der sælges masser af dårlig maling med "gode" navne på.
> At købe maling er faktisk en rigtig tillidssag, det rigtige sted
> kan man få ren guld til små penge.

Har netop investeret i Dyrup's "Væg Robust".
Er det en af de såkaldte "dårlige malinger med et godt navn på"?

Jeg regnede med at Dyrup var garant for en god maling og påregner kun at
skulle male 2 gange på det nyopsatte tapet.

Mvh Kim

Fra : Max

Dato : 15-01-09 22:37

Hej Kim

> Har netop investeret i Dyrup's "Væg Robust".
> Er det en af de såkaldte "dårlige malinger med et godt navn på"?

Jeg ved det ikke, har ikke brugt den.

--
Mvh Max

Fra : Leonard

Dato : 15-01-09 23:25

Max wrote:

> At købe maling er faktisk en rigtig tillidssag, det rigtige sted
> kan man få ren guld til små penge.

Jeg har indtil nu brugt 2 spande maling fra Bauhaus, ikke helt den
samme som den jeg lige har købt, men til næsten samme pris og de var
gode. Nemme at male med og dækker fint med 2 gange direkte på
gipsplader, så jeg fortsætter med at være glad.
En anden ting er jo, at det ikke er muligt at købe den helt billige
maling tonet i lige nøjagtig den farve jeg vil have, så det er kun den
helt hvide, som kan købes i HN. Og da den billige malings kvalitet jo
nok svarer meget godt til det tilsvarende billige værktøj og andet
kina-skrammel i HN, så er det nok ikke værd at have sparet de penge.

(Der kan også købes ordentlige ting i HN, så er prisforskellen til
kvalitetsting andre steder bare ikke så stor)

Fra : Max

Dato : 16-01-09 08:32

Hej Leonard

> En anden ting er jo, at det ikke er muligt at købe den helt billige
> maling tonet i lige nøjagtig den farve jeg vil have, så det er kun den
> helt hvide, som kan købes i HN. Og da den billige malings kvalitet jo

Hvis man skal bruge mere end bare lige en spand, ja så kan det
være en god ide at prøve at snakke med nogle af de malerudsalg
der ligger rundt omkring, de kan levere tonet maling, i den glans
man ønsker sig og alt andet man bruger til malerarbejdet og så kan
man forhandle sig frem til en kredit og noget rabat.

--
Mvh Max

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-01-09 11:03

Max wrote:

> Hej Leonard
> Hvis man skal bruge mere end bare lige en spand,

Nåh - ja, det er et par år siden, men på et tidspunkt snakkede jeg med min
lokale 'malerpusher'.

Han havde noget han kaldte 'håndværkerkvalitet', som gik på, at
minimumskvantiteten var 10L.

Dvs. at 10L var billigere end 4L,+ en slat af samme kvalitet, men det
handlede om mængder.

Stig Johansen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-01-09 03:21

On Jan 15, 7:07 pm, "Leonard" <piper...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> I Harald Nyborg kan jeg købe hvid vægmaling til en meget lavere pris.
> Er kvalitet tilsvarende ringe og hvad er egentlig forskel på malingerne?

Jeg har i hvert fald selv flere gange oplevet forskel på Dyrup og den
billige fra Jem og Fix.
Om det så generelt er sådan har jeg ingen videnskabelige beviser for
men jeg vælger at tro at pris og kvalitet til en vis grad hænger
sammen.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....