Klinker i badeværelse
Fra : Morten P

Dato : 15-01-09 10:59

Når man lægge klinker på gulv og væg i en bruseniche, som er helt
ensfarvede, lægger med dem så symmetrisk med en lige stor skåret klinke i
begge sider eller lægger man den skårede i den ene side?

Når der nu er fald i brusenichen og man gerne vil have den starter med en
hel klinke, måler man så op, skruer et bræt på hele vejen rundt, lægger
klinkerne opad herfra, fjerner brædtet og skærer de nederste til?

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 15-01-09 12:55

1. Symmetrisk, enten med en hel flise i midten, eller med en fuge i
midten, vælg den af metoderne der giver mere en en halv flise i hver side.
Jeg har dog fraveget dette princip en smule, da jeg hellere ville have
væg-fugerne til at flugte med gulv fugerne.

2. Du er inde på noget det rigtige.
Jeg har lige lavet badeværelse nummer 2, og jeg starter med vægfliserne.
For ikke at ødelægge vådrumsmembranen, skruer jeg IKKE et brædt på væggen.
I stedet for laver jeg et brædt/lægte med 2 ben (lægter-stumper) på, og
med en stor skrue som fod i hver ben. Skruerne kan jeg så justere så den
vandrette lægte/brædt er i vater. Den næstenederste række væg fliser
bæres så af denne vandrette lægte.
Højden af denne konstruktion skal selvfølge passe med den væg flise du
har valgt, sådan at du for den nederste række fliser måske kan få en hel
vægflise inderst i brusenichen, men må skære af bunden af de næste
fliser på grund af faldet.
Da jeg ikke var sikker på hvor meget gulvfliser og klæb ville fylde,
valgte jeg dog at sænke vægfliserne lidt mere, så jeg skulle skære noget
af hele den nederste række fliser - men hellere det end at den nederste
flise ikke når lang nok ned til gulvflisen.

Dernæste lægges gulvfliser, og til sidst (eller evt. samtidigt/skiftevis
med gulvfliserne, hvis du synes du kan styre det) kan du tilpasse og
sætte den nederste række vægfliser på.
Cement- (og silikone i alle hjørner) -fugning og en masse rengøring
derefter hører med.
Knæ puder eller lignende er en god ting, man kommer til at lægge på knæ
tit og længe.

/Finn