Separation - hvad nu? Hjælp til det prakti~
Fra : L. Carlsen

Dato : 16-01-09 06:39

Hejsa...
Vi skal separares!
Allerede nu har vi aftalt hvordan børn og bo skal deles. Men, hvordan
udfærdiger vi et dokument der "holder i byretten", hvem og hvor mange
skal skrive under?
- hus
- indbo
- pension
- formue
- biler
Aftale om ungerne er sendt elektronisk til statsforvaltningen.
Pengene for overtagelse betales kontant - hvordan kvitterer man for
modtagelsen af dem? - skal det via banken?
Ligger der et pre-fabrikeret eksempel man kan "skrive af" nogen
steder?
....og hvad gør man helt konkret i forhold til at den ene part
overtager huset (tinglysning?!).
Kan man ikke selv klare det meste, eller skal man betale en advokat
5.000 - 10.000 Kr. for at ordne det (har lige fået et hurtigt tilbud
fra en lokal!).
Med venlig hilsen
-LC

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-01-09 00:17

L. Carlsen skrev den 16-01-2009 14:38:
> [...]
> Allerede nu har vi aftalt hvordan børn og bo skal deles. Men, hvordan
> udfærdiger vi et dokument der "holder i byretten", hvem og hvor mange

En skilsmisse er vel i bund og grund en privat retlig situation, hvor to
parter skal være enige om netop de ting du nævner.

> [...]
> Pengene for overtagelse betales kontant - hvordan kvitterer man for
> modtagelsen af dem? - skal det via banken?

Tja, hvis I gør det ved bankoverførslen på netbank, så kan du på din
netbank se transaktionen....din tidl. ægtefælle kan se transaktionen på
sin netbank....og så er den vist ikke længere.

> Ligger der et pre-fabrikeret eksempel man kan "skrive af" nogen
> steder?

Ved jeg ikke.

> ...og hvad gør man helt konkret i forhold til at den ene part
> overtager huset (tinglysning?!).

Den fraflyttende part skal i hvert fald ikke stå på som ejer længere.

> Kan man ikke selv klare det meste, eller skal man betale en advokat
> 5.000 - 10.000 Kr. for at ordne det (har lige fået et hurtigt tilbud
> fra en lokal!).

Advokater skal vel først bruges, når man ikke er enig om tingene.

Man kan sagtens klare kontakten til diverse myndigheder selv. De taler
trods alt dansk.
Husk også skattevæsnet, så I ikke udnytter hinandens fradrag længere.

Ovenstående er naturligvis min egen mening og har intet med min
arbejdsgiver at gøre.
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 17-01-09 01:33

Carsten Riis wrote:

> Husk også skattevæsnet, så I ikke udnytter hinandens fradrag længere.

Afhængig af, om der er en sådan udnyttelse, så kan det være værd at se på,
hvornår den endelige skilsmisse finder sted. Hvis skilsmissen først finder
sted f.eks. efter 31. december 2009, så er det helt legalt at den part, der
har rådighed over et eventuelt uudnyttet mellemfradrag fra den anden part
benytter dette i skatteåret 2009.

--
Kurt Lund