parkeringsafgift/bøde studerende
Fra : Ralph

Dato : 15-01-09 16:24

Der er noget om at studerende kan få halveret evt. bøder, gælder dette også
en parkeringsafgift?

--
Ralph

Fra : Holst

Dato : 15-01-09 16:37

Ralph wrote:

> Der er noget om at studerende kan få halveret evt. bøder, gælder dette også
> en parkeringsafgift?

Det kommer nok an på, hvem der har udsendt afgiften. Kig på den
forskellige selskabers hjemmesider og læs nærmere.

F.eks. fandt jeg hurtigt:

Studerende, lærlinge, bistandsklienter, pensionister m.fl.

* Ingen nedsat pris på afgifter - Prisen på en p-afgift kan ikke
nedsættes selv om du er studerende, lærling, bistandsklient eller
pensionist.

* Ingen reduktion i beløbet på afgifter - Det er ikke muligt at få
reduceret beløbet, da der er tale om en kontrolafgift og ikke en bøde.

Fra : Knut

Dato : 15-01-09 17:18

I øvrigt beløbet overstige 500 kr - så vidt jeg husker. Dvs. du tjener 10
kroner hvis du kunne få bøden nedsat.

Iøvrigt er nedsættelsesmuligheden indtægtsbestemt - det betyder at det
typisk er nævnte grupper, som har fordelen, men ikke at det kun er dem.

Knut

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 15-01-09 17:28

Ralph skrev:
> Der er noget om at studerende kan få halveret evt. bøder, gælder dette også
> en parkeringsafgift?

Ikke jurist, men jeg tror kun det gælder *bøder*.
Parkeringsafgifter er vist noget civilretligt, altså et mellemværende
mellem et firma og den der har brudt en aftale med firmaet.

- cep

Fra : blue

Dato : 15-01-09 17:43

""Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@" <"REMOVE> skrev i en meddelelse

> Parkeringsafgifter er vist noget civilretligt, altså et mellemværende
> mellem et firma og den der har brudt en aftale med firmaet.

Politiet udsteder altså også parkeringsafgifter.

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 15-01-09 19:10

blue skrev:
> ""Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@" <"REMOVE> skrev i en meddelelse

> Politiet udsteder altså også parkeringsafgifter.

I så tilfælde kan man "sidde" en p-afgift af?

- cep

Fra : blue

Dato : 15-01-09 20:23

> I så tilfælde kan man "sidde" en p-afgift af?

Nej.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-01-09 17:44

> [...]
> Parkeringsafgifter er vist noget civilretligt, altså et mellemværende
> mellem et firma og den der har brudt en aftale med firmaet.

En parkeringsafgift kan være udstedt både af kommunale og private
parkeringsvagter-
I begge tilfælde, fordi man overtræder parkeringsbestemmelserne (som enten
er fastlagt klommunalt eller af den private grundejer).

En parkeringsbøde udstedes af politiet, vidst nok kun for grelle
overtrædelser af parkeringsbestemmelserne i Førdselsloven og lokale regler.

/Per

Fra : Grethe Hoff

Dato : 15-01-09 20:56

> Der er noget om at studerende kan få halveret evt. bøder, gælder dette
> også en parkeringsafgift?
>
> --
> Ralph

Så enhver studerende må bli optimist??
Sorry, jeg kunne ikke la det være.

Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-01-09 22:21

Ralph skrev den 15-01-2009 16:24:
> Der er noget om at studerende kan få halveret evt. bøder, gælder dette også
> en parkeringsafgift?

nej.

Bøde"halvering" sker ikke pga. ens status som studerende, kun pga. at
man har en lav indtægt.
At man studerende har lav indtægt og derfor kan benytte reglen er en
anden sag.
Kald hellere bødehalverings-reglen for en fattigrøvs-rabat eller noget i
den stil.

Og som du selv skriver en parkeringsafgift er ikke en bøde.

Samt de bøder som der er tale kun er for trafikforseelser (og så vidt
jeg husker gælder det ikke spirituskørsels-bøder).

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Per

Dato : 15-01-09 23:16

Carsten Riis wrote:

> [...]
> noget i den stil.
>

> Og som du selv skriver en parkeringsafgift er ikke en bøde.

Nej ,men en parkerings overtrædelse kan godt skrives som en bøde af politiet

Dette gælder fx. ved parkering til ulempe - så skal ulempens karater
beskrives - og dette vil ske som en bøde.
Hvis en parkeringsovertrædelse skrives som en bøde, så skal det bevises hvem
der førte køretøjet = bøden tilfalder ikke automatisk ejeren af bilen som
det vil gøre ved en afgift udstedt af det offentlige (politi/Kbh.
Parkeringsvagter)
Ejeren/brugeren af køretøjer har dog pligt til at oplyse om førerens
identitet jf. Færdselslovens § 65, stk. 2.

Og en bøde kan nedsættes efter gældende regler.

Men en afgift kan ikke nedsættes.

Der er altså forskel på bøde og afgift.

Mvh. Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-01-09 23:30

Per skrev den 15-01-2009 23:16:

> Nej ,men en parkerings overtrædelse kan godt skrives som en bøde af
> politiet

Hvor taler jeg om parkeringsovertrædelse?

Jeg taler om parkerings_AFGIFT_.

> Dette gælder fx. ved parkering til ulempe - så skal ulempens karater
> beskrives - og dette vil ske som en bøde.

nemlig.

> en bøde kan nedsættes efter gældende regler.
>
> Men en afgift kan ikke nedsættes.
>

> Der er altså forskel på bøde og afgift.

har jeg påstået noget andet?

Og når vi nu er igang med det ordkløveri. Kan du så forklare mig,
hvorfor det hedder en opkaldsafgift? Mig bekendt får staten kun momsen
af de famøse ører som opkaldsafgifter har på sig. Den resterende
"afgift" ryger ned i teleselskabets lomme.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-01-09 06:05

Per wrote:

> Der er altså forskel på bøde og afgift.

For mange år siden var vi på (virksomhedsbesøg) besøg hos Vejdirektoratet.
Her var forklaringen at det var en afgift, fordi kun politiet kan udskrive
bøder.

Stig Johansen

Fra : J

Dato : 16-01-09 14:32

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> For mange år siden var vi på (virksomhedsbesøg) besøg hos Vejdirektoratet.
> Her var forklaringen at det var en afgift, fordi kun politiet kan udskrive
> bøder.

Hvad skal domstolene så lave, hvis de ikke kan udskrive (idømme) bøder?

Fra : battlefields

Dato : 16-01-09 15:12

"J" <j@nospam.xy> skrev i en meddelelse
> Hvad skal domstolene så lave, hvis de ikke kan udskrive (idømme) bøder?

Hej
Wikipedia skriver følgende om bøder:
En bøde er en økonomisk straf, der pålægges som retsfølge af en strafbar
lovovertrædelse. Bøde er en af de almindelige straffe, der anvendes i dansk
strafferet.

I straffeloven er der ikke fastsat noget maksimum eller minimum for bøder.
Udmålingen følger de almindelige regler for strafudmåling, og kan eventuelt
pålægges som tillæg til anden straf. Bøder for overtrædelse af straffeloven
fastsættes altid som et antal dagbøder. Dagbødens størrelse beregnes efter
gerningsmandens indtægt.

En bøde tilfalder altid statskassen.

Mon ikke den sidste sætning er forskellen på en afgift og en bøde?

Hilsen Vibeke

Fra : J

Dato : 16-01-09 15:43

"battlefields" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En bøde tilfalder altid statskassen.

> ------------------------------------
>

> Mon ikke den sidste sætning er forskellen på en afgift og en bøde?

Hvad har det med politiet at gøre?

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-01-09 15:43

J wrote:

> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> Hvad skal domstolene så lave, hvis de ikke kan udskrive (idømme) bøder?

Det var ikke pointen.
Pointen var, at hvis det var en bøde kunne man ikke benytte eget personale
(aka parkeringsvagter) til at udskrive disse parkeringsafgifter.

Stig Johansen

Fra : Jean Pierre

Dato : 22-01-09 11:27

> [...]
> sag.
> Kald hellere bødehalverings-reglen for en fattigrøvs-rabat eller noget i

Vil lige tilføje at med lav indtægt mener de virkelig også lav indtægt.
Mener det er en bruttoindkomst på under 10.000,- man skal have haft måneden
før man løber ind i politiet og modtager tilkendegivelsen.