forældreorlov, kan din chef nægte ??
Fra : P+S

Dato : 15-01-09 03:39

Hej.

Et spørgsmål om forældreorlov...

Hvis man søger forældreorlov, så skal man have sin chef til at
underskrive at man kan vende tilbage til jobbet bagefter...
- men hvad hvis han nægter at skrive under ??

Er forældreorlov ikke en ret man har ??
- og uanset at man måske har en chef der er negativt stemt, eller som
måske ikke mener at han har brug for dig mere bagefter eks. pga.
"krisen", har man så stadig ikke denne ret ??

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-01-09 12:29

"P+S" <ps9998@gmail.com> writes:

> Er forældreorlov ikke en ret man har ??

Jo. Hver forælder har ret til 32 uges orlov i forbindelse med at man
får et barn. Har man brugt de uger, har man ikke ret til mere.

For at få et konkret svar må du lige sige hvornår barnet er født og
hvad hver af forældrene allerede har holdt af orlov.

Mvh Trine, hvis barselsorlov slutter på næste mandag! Så er det
mandens tur til at gå hjemme 19 uger.

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : P+S

Dato : 15-01-09 23:39

Hej.

Det var ikke barselsorlov jeg snakkede om...
- men nej, det fremgik ikke klart af mit spørgsmål.... undskyld...!

Det er det der heder børnepasningsorlov....

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-01-09 15:09

"P+S" <ps9998@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Hej.
>
>Det var ikke barselsorlov jeg snakkede om...
>- men nej, det fremgik ikke klart af mit spørgsmål.... undskyld...!
>
>Det er det der heder børnepasningsorlov....

Se så er det jo noget lettere at finde det rigtige svar.
Du skal have fat i "Bekendtgørelse af lov om børnepasningsorlov", som
findes her https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30047

<SNIP>
§ 4. Beskæftigede lønmodtagere har ret til orlov fra arbejdet til at passe
egne børn i en sammenhængende periode på mindst 8 og højst 13 uger. Der er
dog ret til orlov i mindst 8 og højst 26 uger, hvis barnet ikke er fyldt 1
år på tidspunktet for orlovens begyndelse. For adoptivbørns vedkommende
gælder denne ret uanset barnets alder, jf. dog § 2, stk. 1, indtil der er
gået 1 år fra barnets modtagelse i hjemmet.

Stk. 2. En lønmodtager, der ønsker at udnytte retten efter stk. 1, skal give
meddelelse herom til arbejdsgiveren med 4 ugers varsel. Varslet kan tidligst
afgives efter 3 måneders ansættelse i pågældende ansættelsesforhold.
</SNIP>

Så, jo du har "ret" til børnepasningsorlov