Nabostøj (igen igen)
Fra : mtc2300@yahoo.dk

Dato : 14-01-09 13:32

Hejsa

Jeg bor i en etageejendom, og er meget generet af min nabo, der kommer
sent hjem og spiller høj musik. Uanset hvilken dag det er. Det kan
også være tidligt om morgenen i weekenden, eller f.eks. en hel lørdag
fra tidlig morgen til søndag morgen.

Der er ingenting, der hjælper. Jeg har henvendt mig til vores
bestyrelse, og nu kommer sagens kerne.

De (bestyrelsen) vil have mig til at notere dag, tidspunkt og type af
støj ned. Mit spørgsmål er:

Er det lovligt at føre en sådan "dagbog" over sin nabo?

Mange hilsner

Martin

Fra : Kim2000

Dato : 14-01-09 21:38

<mtc2300@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Selvfølgelig. Du noterer ikke ned hvad de nabo laver, du noterer ned hvad du
hører i din lejlighed.

Fra : J

Dato : 15-01-09 00:57

[...]

Du godeste! Hvad gjorde folk, inden de fik Usenet til at stille intelligente
(!) spørgsmål?

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 15-01-09 08:36

J tastede følgende:
> [...]
>
> Martin
>

> Du godeste! Hvad gjorde folk, inden de fik Usenet til at stille intelligente

....og svare intelligent, uden at svare på spørgsmålet.
Kai

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 15-01-09 15:47

J skrev:
> [...]
>
> Martin
>

> Du godeste! Hvad gjorde folk, inden de fik Usenet til at stille intelligente

Ja, man spørger sig selv, men jeg kan godt følge spørgeren.
Lovene er efterhånden så underlige, omfattende og uigennemskuelige at de
færreste med sikkerhed kan sige at de er lovlydige fra de står op om
morgenen til de gå i seng om aftenen.

Svaret er at man gerne må notere kommen og gåen samt niveauet af larm
fra naboerne.
Kontakt evt. Lejernes Landsorganisation.

- cep

Fra : Kim Larsen

Dato : 16-01-09 23:02

> [...]
> støj ned. Mit spørgsmål er:
>
> Er det lovligt at føre en sådan "dagbog" over sin nabo?

Naturligvis er det lovligt og en meget fornuftig fremgangsmåde fra
bestyrelsens side.

Du skriver ikke om du bor i andelsbolig, lejebolig eller ejerbolig.

Hvis du bor i andelsbolig plejer der at være ret præcise regler for hvad man
må og ikke må. Mange steder handler det om at der skal udvises særligt
hensyn i tidsrummet kl. 22.00 - kl. 06.00 med hensyn til udvikling af støj
men udgangspunktet er at man ikke på noget tidspunkt må være til unødig gene
for ens naboer. Alt dette står i ejendommens vedtægter og eventuel husorden.

Såfremt at ejendommen har fået en andelshaver som ikke har vilje til at
udvise det fornødne hensyn over for naboerne og der gennem advarsler fra
bestyrelsen ikke er sket en tilstrækkelig forbedring, kan vedkommende
andelshaver stilles til eksklusion på en ekstraordinær generalforsamling.
Det tager tid men det lykkes som regel hvis den som støjer ikke kan tales
til orden. Det er vigtigt for ejendommen at have bevisbyrden i orden hvis en
sag ryger en tur i boligretten på baggrund af en eksklusion af et medlem af
andelsboligforeningen.

Hvis du i lejebolig kan det være enten en meget tungere proces eller lettere
proces, lige fra at være næsten umuligt til at være nemmere end med
andelsbolig, det er meget forskelligt. Hvis det handler om ejerbolig er det
ofte komplet umuligt, her er rådet fra min side: Find en ejendomsmægler til
din lejlighed og kom af med den og din ulidelige nabo.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : mtc2300@yahoo.dk

Dato : 19-01-09 02:52

On 16 Jan., 23:01, "Kim Larsen" <kl2...@gmail.com> wrote:

> [...]
> ofte komplet umuligt, her er rådet fra min side: Find en ejendomsmægler til
> din lejlighed og kom af med den og din ulidelige nabo.

Tak for svarene.

Jeg bor i ejerlejlighed og ejer lejligheden. Vedkommende der støjer
bor i lejligheden som fremleje, har formanden for bestyrelsen fortalt.
Der er faktisk ganske få lejligheder i ejerforeningen, hvor det er
ejeren der selv benytter lejligheden.

Mht. til "dagbogsføring" spurgte jeg kun af ren tvivl, da man jo ikke
må spionere mod sin nabo. Altså skrive ned hvem der kommer, hvad de
laver og i den dur der, og syntes det balanceredede meget lige på
kanten.

Jeg har dog kopieret et skema fra hjemmeside, og der notere man dag,
tidspunkt samt typen af støj. Jeg har så aftalt et møde med vores
bestyrelse, hvor jeg fremlægger mine observationer. De afholder
derefter et møde med ejer, og beder denne indskærpe reglementet for
støj, og at hvis det fortsætter, så kræves lejemålet ophævet.

Mange hilsner

/Martin

Fra : Jesper Juul

Dato : 19-01-09 19:06

mtc2300@yahoo.dk skrev:

> [...]
> må spionere mod sin nabo. Altså skrive ned hvem der kommer, hvad de
> laver og i den dur der, og syntes det balanceredede meget lige på

Ifølge hvem?

Jesper

Fra : N/A

Dato : 19-01-09 19:06