depositum ved boligleje?
Fra : Lars Løth

Dato : 14-01-09 18:34

Hej,

Står i en situation, hvor jeg bliver nødt til at lege en bolig i KBH, i en
kort periode.

I den forbindelse har jeg fundet en studiehybel, som ejeren ønsker at
fremleje, alt det er jo fint nok.

Ejeren ønsker 3 x månedligt husleje i depositum, små 20.000, det er heller
ikke det store problem.

Problemet er at det virker som om ejeren ønsker at anvende depositummet til
at rejse for.

Det kan godt være at jeg er sortseer, men jeg frygter lidt at vedkommende
ikke vil være i stand til at tilbagebetale depositum, når jeg flytter ud
igen.

Hvor besværligt og omkostningfuldt vil det være at hente det depositum
tilbage, hvis ejeren på det tidspunkt ikke har pengene? I bund og grund
drejer det sig jo ikke om en formue.

Venligst

Lars

Fra : alexbo

Dato : 14-01-09 19:24

"Lars Løth" skrev

> [...]
> kort periode.
> Ejeren ønsker 3 x månedligt husleje i depositum, små 20.000, det er heller

Hvis en kort periode er længere end 3 mdr. så sig at du ønsker at
depositummet ændres til 3 mdr. forudbetalt husleje, og bo de 3 mdr. op til
sidst.
Eller evt en mellemting.

Ejeren har det modsatte problem, hvordan kan han være sikker at du kan og
vil betale for skader.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Løth

Dato : 15-01-09 14:29

> [...]
> Eller evt en mellemting.
>
> Ejeren har det modsatte problem, hvordan kan han være sikker at du kan og

Helt enig med hensyn til at ejeren har det samme problem.

Men når nu ejeren står og tripper efter at få depositum til at betale en
rejse med, kunne man jo godt frygte at der er lidt lavvande i kassen når
rejsen er slut.

Lejen forløber til aug. så super idé med at fratrække det i lejen, det vil
jeg foreslå.

Alternativt må jeg finde en udlejer jeg føler mig lidt mere tryg ved, bare
træls når nu lige denne lejlighed ligger meget belejligt.

Venligst

Fra : alexbo

Dato : 15-01-09 19:40

"Lars Løth" skrev

> Men når nu ejeren står og tripper efter at få depositum til at betale en
> rejse med, kunne man jo godt frygte at der er lidt lavvande i kassen når
> rejsen er slut.
Ja.

> Lejen forløber til aug. så super idé med at fratrække det i lejen, det vil
> jeg foreslå.

Det er ikke engang sikkert at udlejer lige har tænkt over forskellen på
forudbetalt leje og depositum, han vil bare gerne have nogle penge i hånden.

Hvis 20.000 ikke er det store problem, så er 35-40.000 måske muligt, det
giver basis for en forhandling om at betale hele lejemålet nu, og få en md.
gratis.

Udlejer kan komme på ferie og du har den lejlighed du ønsker lidt billigere.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 15-01-09 20:01

"alexbo" skrev

> Hvis 20.000 ikke er det store problem, så er 35-40.000 måske muligt, det
> giver basis for en forhandling om at betale hele lejemålet nu, og få en
> md. gratis.

Du bør selvfølglig sikre dig at det er lejlighedens ejer du taler med og
ikke en anden fremlejer,
så om en uges tid når ejer kommer hjem, så står du uden lejlighed og uden
penge.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Løth

Dato : 15-01-09 21:15

> [...]
> ikke en anden fremlejer,
> så om en uges tid når ejer kommer hjem, så står du uden lejlighed og uden

Har fået ID,
så den del af det har jeg sikret mig.
Godt med nye øjne på sagen, det havde jeg ikke selv overvejet endnu.

Venligst

Lars

Fra : Carsten

Dato : 14-01-09 19:32

"Lars Løth" <lat@rdaf.dk> skrev i en meddelelse
> Står i en situation, hvor jeg bliver nødt til at lege en bolig i KBH, i en
> kort periode.

Kort ? <3 mdr ?

> I den forbindelse har jeg fundet en studiehybel, som ejeren ønsker at
> fremleje, alt det er jo fint nok.

altså en privatperson som udlejer ?

> Det kan godt være at jeg er sortseer, men jeg frygter lidt at vedkommende
> ikke vil være i stand til at tilbagebetale depositum, når jeg flytter ud

det lyder jo unægteligt som et sandsynligt scenarie....

<non-juridisk-svar-on>
MEN hvad nu hvis du kringlede den anderledes med ham udlejer (hvis han er en
privatperson). Du aftaler simpelthen med ham at de 20.000 kr. du giver ham
ikke er depositum men derimod husleje for de første 3 mdr. Hvis du bor der
længere så får han næste portion, hvis du fraflytter inden de 3 mdr. (vel
ikke sandsynligt ?) så kan han beholde pengene.

Du får noget for dine penge og han får de 20.000 her og nu til brug for
rejsen.
<non-juridisk-svar-off>

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-09 12:14

Carsten skrev:

> [...]
> længere så får han næste portion, hvis du fraflytter inden de 3 mdr. (vel
> ikke sandsynligt ?) så kan han beholde pengene.

Det er ikke sådan man plejer at gøre. Hvis der lægges forudbetalt
husleje, så betaler man sin husleje normalt hver måned indtil man
har sagt op og der er tre måneder tilbage. Så holder man op med
at betale husleje.

Man kan fint foreslå den ordning, men udlejer behøver vel ikke
acceptere den. I øvrigft kan han kræve både tre måneder
forudbetalt samt et depositum svarende til tre måneders husleje.

--
Bertel

Fra : Carsten

Dato : 15-01-09 14:49

> Det er ikke sådan man plejer at gøre

"Plejer" er død har jeg hørt ude i byen

> Man kan fint foreslå den ordning, men udlejer behøver vel ikke
> acceptere den

Udlejer kan stille med alle de krav han lyster (indenfor lovens rammer) -
men hvis han vil have skidtet lejet ud så kan det være at han er nød til at
slække på sine krav (stadig indenfor lovens rammer).

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-09 15:02

Carsten skrev:

> Udlejer kan stille med alle de krav han lyster (indenfor lovens rammer) -
> men hvis han vil have skidtet lejet ud så kan det være at han er nød til at
> slække på sine krav (stadig indenfor lovens rammer).

Det er principielt rigtigt, men siden jeg blev student (68) og
opmærksom på udlejningssituationen har udlejer kunnet kræve
næsten lige hvad der passer ham.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-01-09 19:53

Lars Løth skrev:

> Hvor besværligt og omkostningfuldt vil det være at hente det depositum
> tilbage, hvis ejeren på det tidspunkt ikke har pengene?

I og med han har en lejlighed der kan sælges, burde det ikke være
det store problem at få pengene tilbage.

--
Bertel

Fra : Brian Sørup

Dato : 14-01-09 20:21

> I og med han har en lejlighed der kan sælges, burde det ikke være
> det store problem at få pengene tilbage.

Medmindre den er belånt til op over skorstenen......
--
Brian Sørup

Fra : Søren Blom

Dato : 14-01-09 20:44

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev

> Medmindre den er belånt til op over skorstenen......

Hvorfor ikke bare sætte pengene ind på en spærret konto, så er begge partner
sikret?

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : alexbo

Dato : 14-01-09 21:54

"Søren Blom" > skrev

> Hvorfor ikke bare sætte pengene ind på en spærret konto, så er begge
> partner sikret?

Fordi så kan udlejer ikke rejse for dem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Møller

Dato : 18-01-09 01:23

Eller få lavet en bankgaranti overfor udlejer. Den er lige så god som rede
penge, såfremt det skulle blive aktuelt at dit depositum skal anvendes til
udbedring/istandsættelse efter fra flytning!

Uffe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-09 10:49

Uffe Møller skrev:

> Eller få lavet en bankgaranti overfor udlejer.

Det er da ikke godt nok hvis udlejer vil have rede penge. Det kan
han selv bestemme. Han kan jo ikke rejse for en bankgaranti.

--
Bertel

Fra : Søren Blom

Dato : 18-01-09 11:20

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev

> Det er da ikke godt nok hvis udlejer vil have rede penge. Det kan
> han selv bestemme. Han kan jo ikke rejse for en bankgaranti.

Han kan heller ikke rejse for andres penge. Et indskud er jo ikke en
betaling for at leje en bolig, men et depositum for at sikre udlejer mod at
lejer misligeholder lejemålet. Så hvis udlejer har tænkt sig at rejse for
det depositum lejer vil lægge, så er udlejer ude på et skråplan og jeg vil
som lejer finder et andte sted at bo og kan man ikke det, så sæt indskudet
på spærret konto, Det er trods alt ikke lejeres problem at udlejeren ikke
har penge til at rejse for.