opbevaring af uafklarede data - hvad siger~
Fra : Elise Alderskov

Dato : 14-01-09 17:07

opbevaring af uafklarede data - hvad siger loven ?

jeg har en tvist med et mobil selskab om min regning igennem tele anke
nævnet - tele selskabet har 3 måneder til at svare mig , og det er da også 3
måneder de bruger må jeg sige - de har så sendt vores tvist videre til et
inkasso firma - men efter min indsigelse stillede inkasso firmaet sagen i
ro - men så fandt jeg ud af de stadigt havde mig stående i rik - kan de det
? jeg mener , jo på min side at tele selskabet skylder mig penge og de
mener jeg skylder dem penge - så længe det ikke er afgjort ved retten så kan
de da ikke registrere mig som dårlig betaler ? Hvad kan jeg gøre ved at de
gør det ? er det i det hele tage lovligt at registre nogen for et forhold
som ikke er afklaret ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-01-09 17:12

"Elise Alderskov" <a.skov@".mail.dk> wrote in

> så længe det ikke er afgjort ved retten så kan
> de da ikke registrere mig som dårlig betaler ?

Jo, hvis du selv har indrømmet at du skylder pengene, ellers ikke.

> Hvad kan jeg gøre ved
> at de gør det ? er det i det hele tage lovligt at registre nogen for
> et forhold som ikke er afklaret ?

RKI registrerer ikke sager med mindre du selv accepterer at skylde pengene
eller der er dom for det. Kontakt RKI om det.

Hvordan har du opdaget du står i RKI? De kan godt forud-registrere dig men
den registrering er det kun dem selv der kan se.

Fra : Elise Alderskov

Dato : 14-01-09 18:52

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> "Elise Alderskov" <a.skov@".mail.dk> wrote in

> Jo, hvis du selv har indrømmet at du skylder pengene, ellers ikke.

Det har jeg bestemt ikke !!

> RKI registrerer ikke sager med mindre du selv accepterer at skylde pengene
> eller der er dom for det. Kontakt RKI om det.

ingen af delene - jeg har ikke vedkendt mig noget eller er dømt for noget !

> Hvordan har du opdaget du står i RKI? De kan godt forud-registrere dig men
> den registrering er det kun dem selv der kan se.

jeg havde det på fornemmelsen der kunne være noget så jeg gik ind på deres
hjemme side tastede mit cpr nr ind
og de sendt mig hvad jeg var registreret for ... hvorefter jeg henvendte mig
til tele selskabet der henviste til Inkasso
- der bad mig sende en mail eller et brev med min indsigelse og de ville
fjerne mig fra RIK ...

men det som undre mig er om de kunne sætte mig der fra starten af ?

efter ( som jeg skrev ) jeg ikke har vedkendt mig gælden eller er blev dømt
til at skylde den ..

tak for dit svar - håber vi kan komme yderligger til bund i det her ..

!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-01-09 19:16

> ingen af delene - jeg har ikke vedkendt mig noget eller er dømt for
> noget !

Så burde du ikke kunne registreres i RKI, ikke i en offentlig registrering.

> [...]
> henvendte mig til tele selskabet der henviste til Inkasso
> - der bad mig sende en mail eller et brev med min indsigelse og de

Lyder jo som om de indrømmer det er en fejl at de har registreret dig.

Fra : Elise Alderskov

Dato : 14-01-09 20:56

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse

Hej Henrik

> Så burde du ikke kunne registreres i RKI, ikke i en offentlig
> registrering.

jamen det er jeg blevet ...!

> Lyder jo som om de indrømmer det er en fejl at de har registreret dig.

Hvad siger loven i grunden om den slags - hvis jeg ikke havde opdaget fejlen
kunne jeg jo være kommet i knibe
- jeg mener det kan da ikke være lovligt ?

der må være en korrekt procedure for den slags registreringer - hvor der
enten er faldet en dom
eller en underskrift fra den der skulle skylde penge væk - ingen af delene
eksistere !