Problem med rss feed og charset
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 16-01-09 12:11

Hej

Jeg ved ikke om dette er den rigtige gruppe til dette spørgsmål, men jeg
prøver!

Jeg har et større website som kører med iso-8859-1 som charset og vil
gerne vise et rss feed på sitet, men der er problemer med danske tegn,
ø, æ m.m. og det er fordi feedet er i utf-8.

Hvordan fikser jeg dette, hvis jeg vil undgå at lave hele sitet om til
utf-8?

/BB

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-01-09 15:27

Brian Bendtsen wrote:

> Jeg ved ikke om dette er den rigtige gruppe til dette spørgsmål, men jeg
> prøver!

Det er det nok ikke, men..

> Jeg har et større website som kører med iso-8859-1 som charset og vil
> gerne vise et rss feed på sitet, men der er problemer med danske tegn,
> ø, æ m.m. og det er fordi feedet er i utf-8.

Har du selv lavet RSS feed'et ?

> Hvordan fikser jeg dette, hvis jeg vil undgå at lave hele sitet om til
> utf-8?

Det afhænger af hvad du ønsker.

Du kan lave en AnsiToUTF8 funktion i dit feed, så RSS'et bliver leveret som
UTF8, eller du kan levere RSS'et som iso-8859-1.

Hvis du vil levere det som iso-8859-1 skal du angive det i prologen, samt
angive det (charset) i Content-type headeren.

Hvis du bruger ASP kan du få noget færdigt kode (helst i .serverside.asp
gruppen)
Hvis du bruger PHP, er der sikkert nogle i .serverside.php gruppen, der ved
hvordan.
Hvis du bruger noget 3., kan du sikkert få nogle input i .serverside gruppen

Hvad bruger du ?

Stig Johansen

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 16-01-09 16:37

Stig Johansen skrev:

> [...]
> hvordan.
> Hvis du bruger noget 3., kan du sikkert få nogle input i .serverside gruppen

Hej

Feedet er genereret af Yahoo pipes

http://pipes.yahoo.com/pipes/pipe.run?_id=xmIOFeHj3RGzmRgppwt1Yg&_render=rss

/BB

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-01-09 17:01

Brian Bendtsen wrote:

> Feedet er genereret af Yahoo pipes

http://pipes.yahoo.com/pipes/pipe.run?_id=xmIOFeHj3RGzmRgppwt1Yg&_render=rss

Jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener.

Hvis du vil 'vise' et eksternt RSS kan du hente det serverside, og
præsentere det som du vil.

Har du ikke et link til et eksempel, der beskriver hvad du vil ?

Stig Johansen

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 16-01-09 17:58

Stig Johansen skrev:

> [...]
> præsentere det som du vil.
>
> Har du ikke et link til et eksempel, der beskriver hvad du vil ?

For at tage det helt fra bunden, så benytter jeg typo3(cms) og et modul
hertil, der gør det muligt at importere dataen fra et rss feed ind i
mysql databasen.

Hvis jeg opretter data direkte i cms'et er der ingen problemer med æ, ø
og å, men de data der kommer fra feedet bliver æ, ø og å erstattet med
"underlige" tegn. Jeg er så overbevist om at det er fordi feedet er i
utf-8 og websitet er sat op til iso-8859-1.

Det er meget muligt at jeg skal pille i modulet som står for
importeringen, men ville bare høre om der var en måde man kunne ændre i
feedets charset.

/BB

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 16-01-09 19:32

Brian Bendtsen skrev:

> [...]
>
> Det er meget muligt at jeg skal pille i modulet som står for
> importeringen, men ville bare høre om der var en måde man kunne ændre i

Nå, jeg gravede lidt i php koden til import modulet og foretager en
konvertering ved at bruge php funktionen utf8_decode()

/BB