Hvordan fastsætte en bredde?
Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 15-01-09 21:21

Hej.

www.familien-pultz.dk/print.htm

Når man holder musen over de tre udråbstegn, kommer der en tekst
frem i et felt.
I bunden af siden, hvor der står "Til toppen !!!" har jeg lavet
teksten, der fremkommer, vældig lang.

1. Jeg vil gerne i css´en fastsætte bredden på dette felt til 70
mm. Det virker i IE, men i FF virker det ikke, og W3C melder
parse error ved min fastsættelse af bredden. Hvordan kan jeg så
fastsætte bredden?

2. I IE kommer tekstfeltet frem ved siden af udråbstegnene, som
det gerne skal. Hvorfor kommer det i FF frem nedenunder? Kan det
laves, så det blivet ens i IE og FF, altså ved siden af
udråbstegnene?

3. Hvorfor kommer der en vandret scrollbar på siden i FF ?

Venlig hilsen Kirsten, som for en gangs skyld har skrevet linket
korrekt.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-01-09 21:41

Kirsten Elizabeth Pultz har bragt dette til os:
> [...]
>
> 3. Hvorfor kommer der en vandret scrollbar på siden i FF ?
>
> Venlig hilsen Kirsten, som for en gangs skyld har skrevet linket

Først er der 73 advarsler om HTML uregelmæssigheder.
De fleste går på dine filnavne (URI) - det er ikke tilladt at bruge
mellemrum, uden de escapes - de skal hedde %20, når der referes til
filer. Det er meget smartere at bruge et andet tegn - f.eks _
&nbsp skal hedde   - altså ende med et ;

CSS definitioner skal afsluttes med ;
Det mangler i sidste linie - som pudsigt nok er witdh - for alle dine
noter, og er formentlig årsag til at width bliver ignoreret...
Det kan også være fordi det hedder width : 70px; og ikke width=70

Der mangler også et ; i CSS for body.

http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-01-09 21:47

Glemte lige...
Dine noter har i css
cursor : default;
jeg tror du mener
cursor : pointer;

default er pilen som er der i forvejen - pointer er pegefingeren.
Og så skal man i øvrigt være opmærksom på, at cursoren er
brugerdefinerede. Det er ikke sikkert det ser ud hos andre, som du
tror.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 15-01-09 23:17

> [...]
> Og så skal man i øvrigt være opmærksom på, at cursoren er
> brugerdefinerede. Det er ikke sikkert det ser ud hos andre, som du

Nej, jeg mente faktisk default, pilen, men jeg kan da godt se, at
pointer er smartere. Tak for det!
Og nu godnat.

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 15-01-09 23:12

Tak for hjælpen. Bredden på de små felter er nu ens i IE og FF.

I FF kommer tekstfeltet stadigvæk frem nedenunder udråbstegene. Hvordan
kan man lave det, så feltet kommer frem ved siden af?

Og så må jeg have rettet de filnavne, der er vel ingen vej udenom.

Jeg opdagede lige, at det er på alle siderne, at der er en vandret
scrollbar i FF. Siderne fylder da ikke mere end skærmen, dvs 100%.
Hvorfor kan man så rulle længere til højre, ud hvor der ikke er nogen
baggrundsfarve?

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-01-09 23:53

Den 15-01-2009, skrev Kirsten Elizabeth Pultz:

> [...]
> scrollbar i FF. Siderne fylder da ikke mere end skærmen, dvs 100%.
> Hvorfor kan man så rulle længere til højre, ud hvor der ikke er nogen

Jeg bemærkede lige, at du mangler den ene halvdel af doc-typen...
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Det må godt stå på een linie - men uden den sidste del, er browserne i
quirks mode, og det er ikke hensigtsmæssigt...

Bredden kan jeg ikke lige greje - måske er det quirks-mode der gør det.
Du kan også prøve at sætte dit script op i <head> hvor det hører til...
Så var den der alligevel.
Din <div id="boks"> mangler en bredde. Den er pr definition lige så
bred som det element den er indsat i, så længe den ikke er sat sammen
med noget float. Du angiver left : 124px; - altså fylder den 124px ud
over kanten til højre. Så du skal sætte f.eks width : 500px; - eller så
billedet kan være inde i den.
Når du retter det, flyder tingene også rigtigt...
(Testet i FF - det virker!)

I øvrigt mangler du rent principielt også en clear-fix.
Det kommer ud rigtigt, fordi der ikke er mere indhold. Men når du
engang finder på en footer, går det galt, fordi du har noget float til
højre og noget float til venstre (spalte1 og spalte2). Det skal
afsluttes med et element der i CSS har clear : both;

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 16-01-09 11:25

Tusind tak.

> [...]
> højre og noget float til venstre (spalte1 og spalte2). Det skal
> afsluttes med et element der i CSS har clear : both;

Det er noget med at spalterne bliver lige høje, uanste hvor meget der står i
dem, ikk´? Jeg har brugt timevis på det, men kan ikke finde ud af det. I
stedet sætter jeg en fast højde på spalterne på hver enkelt side, f.eks er
siden med nodelinkene 800mm i højden...., så skulle siderne virke
nogenlunde, uanset om man har en bredskærm eller sådan en som min egen.
Det er bestemt ikke optimalt...- hvis du, eller andre, ikke ved, hvad I skal
få tiden til at gå med, er I velkomne til at forklare mig det igen.

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-01-09 20:57

Kirsten Elizabeth Pultz skrev:

> Det er bestemt ikke optimalt...- hvis du, eller andre, ikke ved, hvad I skal
> få tiden til at gå med, er I velkomne til at forklare mig det igen.

Jeg synes vi har været igennem det her
før, men det var måske en anden person...

Under alle omstændigheder prøver jeg at
forklare det på denne side:

http://webdesign101.dk/layout/eksempel6.php

Artiklen kan opsummeres på følgende måde:

Hvis du har to elementer hvoraf det
ene eller de begge er float'et, vil
indlejrede element der har det meste
indhold bestemme højden på det
overordnede element. Forudsætningen
for at det kan ske, er at der ind-
sættes et clear'ing element før
det overordnede element lukkes (afslutte).

Hvis du vil have at begge de indlejrede
elementer skal /se ud/ som om de er
er lige høje, forsyner du det overordnede
element med en grafisk baggrund, der
har samme bredde som det element, der
skal have baggrund. Denne baggrundsgrafik
vil så kunne ses igennem de øvrige elementer,
medmindre du givet dem en farve.

Jørgen Farum Jensen