CSS erstatter tabeller og Iframes?
Fra : Flemming Jessen

Dato : 14-01-09 16:47

Jeg læser meget om at "nu skal alt sættes op med CSS og DIV'er er
det helt store".
Her ud over skal indlejret materiale på siden ikke lægges i
Iframes, men indlejeres vha. Ajax eller CSS

Jeg ønsker ikke at starte en ophedet debat, men bare nogle helt
enkle svar på mine spørgsmål, da jeg godt ved, at du har en
mening, men jeg bare søger en løsning

Når man sidder i CMS system bliver det noget rod ikke at have
layoutet i tabeller - eller har du et godt forslag til at ændre
mit synspunkt?

Hvordan er den "rigtige" metode til at sætte indlejret indhold
ind i en side - anvisning ønskes, når jeg nu skal droppe min
Iframe.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-01-09 17:23

Flemming Jessen skrev:

> Når man sidder i CMS system bliver det noget rod ikke at have
> layoutet i tabeller - eller har du et godt forslag til at ændre
> mit synspunkt?

Tabeller i ét niveau er hurtige og lette at sætte op, men de har
den ulempe at overskydende indhold bliver skjult. Hvis de er
bredere end det browservindue som brugeren sidder med, skal han
rulle sidelæns frem og tilbage for at læse siden. Det gider man
ikke.

Derudover skal man ikke stille ret store krav til sin sides
opbygning før ét niveau ikke rækker. Så bliver det to, tre eller
flere niveauer - og så er det et helvede at vedligeholde når der
lige skal puttes et nyt felt ind. Jeg har prøvet den slags (før
CSS).

Derfor er det meget letter at bruge floatede bokse sat op med
CSS. De flyttes automatisk på plads. Hvis man yderligere giver
den breddeangivelser i %, så har man sikret sig at de også
automatisk tilpasser sig det aktuelle vindue - helt uafhængigt af
system, browser, opløsning og aktuelt vinduesstørrelse. Det er
mere brugervenligt og mere designervenligt.

Du kan kikke på et eksempel på en side som glimrende illustrerer
hvor meget bedre flydende bokse er end tabelfelter:

   http://bertel.lundhansen.dk/?page=snowpictures/snowpictures

Prøv at ændre dit browservindues størrelse og se hvordan designet
tilpasser sig.

Man skal dog ikke kaste tabellerne helt væk som nogle fejlagtigt
tror. Den lille tabel skal stadig mest logisk sættes op i en
tabelstruktur, og det skal andre tabulære data naturligvis også.
Det er det overordnede design der ikke skal lægges i tabeller.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-01-09 17:50

Flemming Jessen skrev:
> Jeg læser meget om at "nu skal alt sættes op med CSS og DIV'er er
> det helt store".

Så stort er det vel heller ikke længere?
CSS er fra 1997 og browsere, der kan
tolke CSS nogenlunde korrekt er fra
ca. 2000. Ideen om adskillelse af form
og indhold er født med HTML i 1991.

> Her ud over skal indlejret materiale på siden ikke lægges i
> Iframes, men indlejeres vha. Ajax eller CSS

Du kan ikke tilføje indhold til
til en webside med CSS (bortset
fra de lidt eksotiske egenskaber
som :after, :before, counter osv.

Den mest almindelige måde at føje
indhold til en side på er SSI (Server
Side Includes).

> Jeg ønsker ikke at starte en ophedet debat, men bare nogle helt
> enkle svar på mine spørgsmål, da jeg godt ved, at du har en
> mening, men jeg bare søger en løsning

Hvilke spørgsmål? Andre end det med ind-
sættelse af indlejret indhold?

> Når man sidder i CMS system bliver det noget rod ikke at have
> layoutet i tabeller - eller har du et godt forslag til at ændre
> mit synspunkt?

Ikke forstået. Så vidt jeg ved går et
CMS system ud på at man netop /ikke/
skal skrive HMTL-kode til struktur-
formatering og CSS-kode til præsentations-
formatering, men kan nøjes med at indsætte
indhold.

Og hvis CMS-systemet har bestemt, at layout
skal ske ved hjælp af tabeller, er det eneste
du kan gøre at vælge et andet CMS-system.

> Hvordan er den "rigtige" metode til at sætte indlejret indhold
> ind i en side - anvisning ønskes, når jeg nu skal droppe min
> Iframe.

SSI er svaret på dine bønner. Du /kan/
eftergøre et iframe layout med CSS, men det
er at gøre livet besværligt for sig selv.

Den afgørende forskel på iframes (og frames)
og SSI er at alt indhold præsenteres på siden,
når den indlæses. Èn url, én side. Basta.

Indhold, der er ens fra side til side, såsom
sidehoved, sidefod, navigationssystem osv.
indlæses på hver side vha. de inkluderede
filer. Her er et typisk eksempel fra en af
mine sider:

<?php include("res/banner.inc");?>
<?php include("res/sti.inc");?>
<?php include("res/artikel.inc");?>
<?php include("res/menu.inc");?>
<?php include("res/udm4annonce.inc");?>
<?php include("res/footer.inc");?>

Fjerde linje er i princippet den eneste forskel
på to sider.

(Eksemplet er lidt forsimplet, men skulle
være tilstrækkeligt til at illustrere
princippet.)

Jørgen Farum Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-01-09 18:00

Flemming Jessen formulerede spørgsmålet:
> [...]
>
> Hvordan er den "rigtige" metode til at sætte indlejret indhold
> ind i en side - anvisning ønskes, når jeg nu skal droppe min

Hvad er det helt store?
Først og fremmest, skal tabellerne ikke smides ud. De skal bare kun
bruges til det de er beregnet til : tabulære data.
Og designet udføres med elementer der er beregnet til det : primært
div.

Pointen med CSS, er at adskille indhold og formattering - det gør det
muligt at vise det samme indhold på forskellige måder.
CSS erstatter ikke noget. Det er en anden måde at angive tingene på,
end at rode formattering sammen med indholdet.
Det gør koden let at overskue, og let at vedligeholde.

I stedet for iframes, bruger de fleste i dag vist include på
serversiden - enten i scripting eller SSI. Men som du selv nævner, er
AJAX en alternativ mulighed (som søgemaskinerne har lidt svært ved at
håndtere).

Jeg kender ikke så meget til CMS - men har lidt svært ved at forestille
mig et sådant, der bygger tabeller. I hvert fald findes der mange, der
ikke gør...

Birger

http://bbsorensen.dk