Når klassisk møder pop
Fra : Michel

Dato : 13-01-09 19:43

Hej,

Jeg har siden jeg hørte "Hooked on Classics" tilbage i 1981 haft et
lidenskabeligt forhold til blandingen af klassisk (eller "neoklassisk" -
dvs. nykomponeret til lejligheden) og pop/disco/dance. Og det fik jeg nok
allerede tilbage i 1976, hvor jeg som tiårig stiftede bekendtskab med
Walther Murphy Band og "A fifth of Beethoven".

Her er et par eksempler:

Bond: Victory
Desværre er musikvideoen ikke til at se mere, da den åbenbart er lukket for
danske øjne og ører, men her er en live version, hvor de fire nydelige damer
optræder sammen med flødebollen André Rieu. De alle "violinmimer", da
musikken er fra cd . Jeg har i øvrigt samtlige deres af slagsen, og de
er ikke værst.

http://www.youtube.com/watch?v=yNRXhYyGpss

Rondo Veneziano: La serenissima
Skøn musik og forbasket flot video (den er fra 1981), hvis I spørger mig.
Jeg har vist 25 cd'er med dette orkester, så de er ikke helt hen i vejret
hos mig

http://www.youtube.com/watch?v=G9tLzLtAj6w

Van: Ice got my love (Mozart har ikke levet forgæves

http://www.youtube.com/watch?v=TUDwuspe7fM

Og selvfølgelig "Hooked on classics" med Royal Philharmonic Orchestra, men
videoen findes ikke hos YouTube, så denne er en senere computeranimeret, der
da er meget godt lavet (af en amatør?)...

http://www.youtube.com/watch?v=EzzQJafPbhg

Og hvis du er mere til Swing, så er der også her "Hooked on Swing":

http://www.youtube.com/watch?v=3jcRodJR6YQ&feature=related

Der er et hav af kunstnere, der i tidens løb med større eller mindre held
har kombineret klassisk med tidens lyd. Fx også hollandske Ekseption, Waldo
de los Rios osv. For dem, der også interesserer sig for dette, så må I da
meget gerne komme med lidt inspiration til noget af alt det, jeg har
overset - eller overhørt om man vil.

Mvh
Michel

Fra : Henrik Laursen

Dato : 14-01-09 13:21

"Michel" <nosp@mthanks.dk> wrote in

> Hej,

Hej selv

Så skal du prøve at høre hvordan det lydder når opera møder techno.
Prøv at se om du kan fremskaffe Apotheosis - O Fortuna
Måske lidt svært, for den maxi release er tilbage fra 1991.
Men fed er den sgu, synd der ikke rigtig var andre der turde at prøve
kræfter med den sammen blanding.

--
Henrik Laursen

Fra : Michel

Dato : 14-01-09 19:52

Hej Henrik,

> [...]
> Måske lidt svært, for den maxi release er tilbage fra 1991.
> Men fed er den sgu, synd der ikke rigtig var andre der turde at prøve

Tak for tippet! Jeg har selv en cd-maxi med Carl Orff's "O fortuna" med
nogle, der kalder sig Fortuna feat. Satenig. Det er også dance/techno og
bestemt heller ikke ueffent. Hvis jeg falder over Apotheosis et eller andet
sted, ryger den med hjem

Opera vs. (ret tidlig!) dance er nu heller ikke værst, når det er Kimera &
The Operaiders:

http://www.youtube.com/watch?v=rJJD0SvrcqQ

Mvh
Michael

Fra : Henrik Laursen

Dato : 15-01-09 12:08

> [...]
> Apotheosis et eller andet sted, ryger den med hjem
>
> Opera vs. (ret tidlig!) dance er nu heller ikke værst, når det er

Jeg fandt sgu Apotheosis med O Fortuna på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=_Vf72U1ZnQw
Kun nummeret though, men så kan du se coveret til maxien.

--
Henrik Laursen

Fra : TL

Dato : 16-01-09 22:47

On Tue, 13 Jan 2009 19:43:20 +0100, in dk.kultur.musik "Michel"
<nosp@mthanks.dk> wrote:

> [...]
>de los Rios osv. For dem, der også interesserer sig for dette, så må I da
>meget gerne komme med lidt inspiration til noget af alt det, jeg har

Du kan prøve East Village Opera Company, f.eks. Habanera Redux eller
Nessun Dorma Redux.