Bådmotorers timer kørt.
Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 13-01-09 15:39

Jeg har lagt mærke til, at man med bådmotorer ofte skriver hvor mange
timer de har kørt når man sælger både (eller motorer).

Det giver selvfølgelig god mening, da man ikke ligesom i en bil kan
sige hvor langt den har kørt/sejlet.

Mit spørgsmål er så egentlig bare - hvornår anses en motor normalt for
at være gammel timemæssigt?

Ved biler siger man jo f.eks. at 200.000km er meget og ved at være ved
enden for nogle motorer.

Hvordan er det med bådmotorer?

Fra : Ivar

Dato : 13-01-09 23:45

elquapo@ofir.dk skrev:

> 200.000km

Det er cirka 4.000 timer for en bilmotor.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 13-01-09 23:52

<snip>
>Hvordan er det med bådmotorer?

Hejsa...

Puha... det er et svært spørgsmål, for der er flere parameter der spiller
ind, f.eks.:

Benzinmotor / Dieselmotor
Inden- / udenbordsmotor
Motorstørrelse
Salt- / fersk-vandkølet
Service-niveau

Er der noget specielt du har kikket på ?

Mvh
Leon

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 13-01-09 15:54

> Er der noget specielt du har kikket på ?

Hej Leon.

Nej, det er bare ren og skær nysgerrighed og undren

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 15-01-09 00:37

<elquapo@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Er der noget specielt du har kikket på ?

Okai...

Saltvandskølet benzin V6/V8 200+hk 1000timer/5år kunstigt åndedrat og
hjertmassage (manifolder) så holder den måske 800 timer til.
Saltvandskølet diesel 2-4cyl. 10-50hk 3000-5000timer nogle sikkert mere !!
Ferskvandskølet er +1000 timer for benzin og +2000 for diesel.

Jeg skal lige sige, at gætte en maritim motors levetid er lige så let som at
vinde i lotto.

Det er det vi alle elsker mest som er synderen, saltvand.

Mvh
Leon

Fra : Harding Larsen

Dato : 15-01-09 14:22

En motors levetid er først og fremmest afhængig af materialevalg
og bearbejdning af de enkelte dele i motorens design.
Grundlæggende forsømmelser hævner sig.
Er dette i orden vil nedbrydningkomme fra driften.
Smøreolie og kølevæsken skal skiftes med jævne mellemrum og hvis
der i motorolien findes metalsplinter er der ved at ske noget i
motoren. Nedbrydningsprodukter kan sætte sig uheldige steder og
forårsage et mindre slid og helt op tile et total haveri.
Væsentlig årsag til olieskift er fjernelse af slamprodukter m.m.
Indsugningsluften skal selvfølgelig være ren.
Megen forurening kommer fra brændstoffet.
Forkoksningsrester giver et udtryk for brændstofoliens
tilbæjlighed til at afsætte koks og sod.
Faste stoffer i brændstoffet skal filtreres fra, ellers
forstopper de dysehuller og fremkalder slid. Især sand virker
slivende på brændstofpumper og ventiler.
Brændstofoliens svovlindhold kan forårsage korrosion idet SO2
kan trænge ned i krumtaphuser og forene sig med vand til
svovlsyrling og svovlsyre, der angriber jern og stål.
Fenoler der findes i tjæreolie, angriber kobber og zink, så
disse materialer skal man helst undgå i motorer, der kan blive
udsat for at arbejde med tjæreolie. Ved blanding af tjæreolie og
olier af jordolien kan der udskilles faste partikler, så man bør
altid rense tankene godt før man fylder en anden art olie i dem.
Det gælder især ved påfyldning med biodiesel.
Det må frarådes at påfylde biodiesel for anvendelse i en alm
dieselmotor.

Det er vigtigt altid at passe motoren omhyggeligt, det giver den
længste levetid alt andet lige.

Mvh/Harding

Fra : Harding Larsen

Dato : 14-01-09 23:12

I en bil bruges kilometertælleren til at bestemme eftersyn på
bilen/motoren.
I en båd bruges motortimetælleren som indikator. I en sejlbåd er
logvisning ikke egnet til at fortælle noget om motortiden, og
dermed tid til eftersyn.
En bilmotor bliver ikke belastet så meget som en bådmotor under
drift, undtagen hvis kasketskyggen vender bagud på føreren, så
bliver nedslidningen i begge tilfælde stor.
Så en sammenligning timer/km er ikke fuldt ud relevant.
Motortype og vedligeholdelse samt drift er væsentlige parametre.

Det er relevant at se på fabrikantens angivelse af hovedeftersyn
af motoren. Ved hovedeftersyn akiftes de vitale sliddele der
sikrer motorens drift til næste hovedeftersyn o.s.v.
Ved biler er det ofte rust der begrænser bilens levetid. Det er
vi ikke så afhængige af med både.

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 15-01-09 04:01

Der er vel også voldsom forskel på, om det er motorer i sejl- eller
motorbåde. Motorbådene må vel formodes at have længere sammenhængende
driftsperioder end sejlbådenes. Min egen VP MD7b fra 1984 i en sejlbåd
har her ved dens 25-års jubilæum rundet 1000 driftstimer, hvoraf de
fleste har været med ferskvandskøling. Sidste sæson blev det kun til
25 driftstimer............. så den burde jo være uopslidelig (= jeg
skal ikke forvente at få bevilget en ny motor af familiens
finansudvalg i min levetid). Men de relativt mange meget korte
driftsperioder - 10min ud af havnen, nogle timer for sejl og igen
10min ind i havn er nok ikke så sundt. Men indtil videre kører den som
da den var ny!
Her i sommers var jeg med til at udskifte en 50år gammel Albin O21
benzinmotor med saltvandskøling, også i en sejlbåd - saltvandet stod
op i den ene cylinder så der blev dømt skrot. Men det er jo stadigvæk
en meget høj alder for et stykke mekanik, der er ikke mange 50-årige
biler på vejene.

Hans-Henrik

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 15-01-09 19:26

Interessant spørgsmål. Jeg har også tænkt på, hvorfor der er så utroligt
meget mere bøvl med en bådmotor end med en bilmotor. Bilens motor kører
langt mere end bådmotoren, men der kan i de fleste tilfælde gå år imellem,
at der er seriøse problemer med bilmotoren, mens bådmotoren (ligeledes i de
fleste tilfælde) er en nærmest legendarisk kilde til bøvl. Hvorfor?
Jeg ville tro, det var omvendt. Bådmotoren har et langt mere stabilt og
vibrationsfrit miljø at arbejde i, og den kører som sagt langt mindre. Jeg
undres...

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : Harding Larsen

Dato : 15-01-09 22:08

Der er ingen bøvl med en vedimmensioneret og korretk installeret
motor.
Ofte er årsagen til bøvlet ikke selve motoren men
amatørinstallationen af de tilsluttede komponenter og så
væsentligst at der ikke er udført den fornødne vedligeholdelse.

Biler kommer jo til regelmæssige eftersyn bl.a. i forbindelse
med de tilbagevendende syn. Her stilles der bl.a. krav til
motorens udledning. Skal man holde en motor i top er den bedste
indikator for tilstanden udstødningstemperaturen. Så en
temperatur giver og en datalogger her vil give forunderlige
oplysninger.

Begge motortyper er bygget og skal være installeret under hensyn
til deres funktion og miljø.
Det bedste design vil være at alle enheder holder til den
stipulerede levetid for det samlede produkt produktet.
Her vil bilen nok tabe stort til båden m.h.t. levetid.

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 15-01-09 12:32

Jeg synes ikke at der er meget mere bøvl med en bådmotor - min som
nævnt 25år gamle bådmotor har aldrig været årsag til nogetsomhelst
bøvl - det er som Harding skriver et spørgsmål om en ordentlig motor
som vedligeholdes nogenlunde omhyggeligt med olie, kølevæske og
renlighed (ro, regelmæssighed og renlighed som det gælder for pleje af
småbørn). I de 25 år har jeg vel smidt en 3-4 biler ud!

Men for 31 år siden købte jeg til min foregående sejlbåd en 4HK
Evinrude to-takts påhængsmotor - det var intet andet end bøvl - mage
til dårlig og upålidelig kontruktion skal man lede længe efter - og at
dømme efter den relativt hyppige snurrende lyd af uheldige startforsøg
fra påhængsmotorer i min havn så er problemerne med disse måske ikke
overstået endnu?

Hans-Henrik

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 22-01-09 09:34

På min egen båd har jeg en firetakts Mercury påhængsmotor. På en dårlig dag
starter den først i tredie ryk, for det meste i første.
Før den havde jeg en totakter, også Mercury, som var lige så pålidelig. Før
den igen en 25 år gammel Evinrude, som var en katastrofe.
Jeg tror, at påhængsmotorer generelt er lige så pålidelige, eller det
modsatte, som indenbordsmotorer, hvis de altså er af en ordentlig kvalitet
og passes fornuftigt.

Mine overvejelser om bøvl med motorer hidrører fra, at jeg stort set ikke
kender nogen, som ikke har haft en masse af slagsen med deres motor. Og
motoren er jo den klassiske showstopper ved langturssejlads. Man ligger og
venter på reservedele...