Badevandstermometer monteret indvendigt.
Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 12-01-09 13:40

Jeg faldt lige over denne artikel på Danske Bådejere :

http://danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/El%20installationer/Badevands%20termometer.aspx

Jens Koch har monteret et fjerntermometer i båden til at måle
badevandstemperaturen. Selve temperaturføleren er monteret indvendig
op af den søventil der henter kølvand ind til motoren.

Det virker ret smart. På min båd er der dog ingen indenbordsmotor, så
jeg vil ikke kunne lave helt samme løsning. Min idé ville være bare at
sætte føleren ned imod glasfiberen i bunden af båden og isolerer den
lidt - jeg er bare i tvivl om den vil måle præcist nok eller om det
vil være varmere end vandet.

Er der nogen der har lavet noget lignende?

Jeg kunne selvfølgelig bare købe et termometer og teste i forhold til
vand temperaturen, men det ville være lidt ærgeligt at købe et hvis
det så ikke virker

Fra : Ole Pagh

Dato : 13-01-09 05:26

elquapo@ofir.dk kom med følgende:
> Min idé ville være bare at
> sætte føleren ned imod glasfiberen i bunden af båden og isolerer den
> lidt - jeg er bare i tvivl om den vil måle præcist nok eller om det
> vil være varmere end vandet.

Det vil nok ikke virke særlig godt, da glasfiber og bådens
distancemateriale isolerer.

Hvis du har en skroggennemføring af bronce eller messing, vil det være
bedre at sætte føleren tæt op ad denne og så tæt på bunden som muligt.
Messing leder varme godt.
Kølboltene af RS stål kunne også bruges. Stål leder ikke varme så godt
som messing, men da de er meget kraftige, kompenserer det noget.

Føleren kan du give endnu bedre kontakt ved at montere den i lidt
varmeledende pasta. Enten det hvide som bruges i elektronik eller evt.
kobber eller aluminiumsfedt.

Hvis du samtidigt også isolerer omkring føleren med et par centimeter
isoleringsmateriale, har du gjort det godt.

Nogen fejlmåling må du alligevel regne med. Måske 1-2 °C fejl. Fejlen
er afhængig af forskellen mellem vandets temperatur og temperaturen
inde i båden.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 13-01-09 03:43

Hej Ole.

Tak for svaret.

Det var også lidt det jeg ville have gættet på - hvis det ikke er
præcist, så er det ikke ret interessant, så hellere bare smide et
badetermometer i vandet hvis man lige har lyst til at kende
temperaturen

Fra : Steffen Skov

Dato : 13-01-09 19:22

Ohøj
Det er faktisk et spændende emne, det der med strømforhold, dybde, vind og
vandtemperatur. I flere år har jeg haft et kombineret ekkolod og log. På
giveren til loggen er en føler til vandtemperatur (ca. 50 cm under
vandoverfladen), og temperaturen skifter meget inden for få sømil, hvilket
jeg aldrig har tænkt nærmere over. Men i fremtiden vil jeg da osse se på
vandtemperaturen og sammenstille det med positionen i søkortet. Tak for
input til mere arbejde på kommende sejladser
Ellers plejer jeg (efter at have tjekket strømforhold), at hoppe i vandet og
tage "tyrkeren", svømme et par hundrede meter og dykke ned til bunden for at
blære mig. Vel oppe i båden og efter endt hjertemassage får jeg en varm
rom-toddy, og så er jeg klar til alt, for sådan en tur i baljen gør sgu
godt.
God vandtur med eller uden termometer!
Hilsen Steffen
---
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : SørenH

Dato : 13-01-09 19:43

Steffen Skov skrev:
snip
> Ellers plejer jeg (efter at have tjekket strømforhold), at hoppe i vandet og
> tage "tyrkeren", svømme et par hundrede meter og dykke ned til bunden for at
> blære mig.
snap

Hvis du osse udfører det stunt i det sydlige lillebælt så har du
virkelig grund til at blære dig! Respekt!

Og til ham den flotte (el guapo):
Man kan få sådn nogen fikse badevandstermometre i lidt
ædeltræindramning, og med et par meter flagline bundet i er det en
perfekt fødeselsdagsgave til kahytsjomfruen!

Mvh
Don Juan de la Næstved

Fra : Harding Larsen

Dato : 13-01-09 20:16

Hvad mener du med "præcist"?
Er det temperaturen som instrumentet måler?
Er det tidsforsinkelsen, som følge af at målestedet sidder langt
fra vandet?
Er det tilsforsinkelsen som følge af massen? Eller er det den
absolute temperatur i vandet?

Alle disse parametre og endnu flere indgår i afklaringen.

Skal du "bare måle temperaturen som et rimeligt gennemsnit så er
monteringen på en søventil eller lign. ganske udmærket.
Skal du måle temperaturen i vandet som strømmer forbi skal du
have en måler med lille masse og siddende ret så direkte i
vandstrømmen.

De multimålere (log/lod/temp) som har indbygget termometer har
en indbygget føler siddende nede lige bag loggiverens hjul. Den
måler temperatursvingningerne rimeligt hurtigt; men den har den
store fejl at vandet diffunderer ret hurtigt ind til ledningerne
og de tæres bort.

Skal du bare vide batevandstemperaturen kan snart ethvert
måleinstrument og proncip anvendes.

Mvh/Harding

Fra : N/A

Dato : 14-01-09 10:31

Fra : Harding Larsen

Dato : 14-01-09 22:54

Præcionen afhænger af bearbejdningen af kontaktfladerne.
Den ledende kontaktflade er meget mindre end den tilsyneladende
kontaktflade. Derfor vil modstanden man vil have i overgangen
være forøget. En lille punktføler vil være at foretrække.
Desuden vil oxydering af fladerne over tid forøge modstanden.
Evt. brug af kontaktpaste vil være overfladebeskyttende i
udgangspunktet men med udtørring stiger modstanden igen.

Kontaktpasta anvendes ofte mellem transistorer og køleplader
hvor bearbejdningsnøjagtigheden af overfladerne og deres
udbredelse er betydeligt større og tollerancerne på
temperaturoverførslen er betydelige større.

Følerne i sig selv er behæftede med en ulinaritet som
instrumentets elektronik skal kompensere for til en anvendelig
nøjagtighed og selve insterumentet har også unøjagtigherer
typisk +/- ét tal på det mindst betydende ciffer.

Væsentligt er tillige isolationen omkring ventilen og
gennemføringen. her må der ikke være en luftstrømning fra bådens
indre luft til giveren, ventil og gennemføring.

Unøjagtigheden af den samlede konstruktion kan kun eftervises
med en sammenlignende måling med et sprit/kviksølv termometer i
vandet nær ventilen.
Et sådant instrument har typisk den fejlvisning på max den halve
afstand mellem to streger.

Med det ønske du har til måling af badevandet vil et alm.
badetermometer være at foretrække; men bliv ikke overrasket når
du kommer ned i vandet for temperaturen i overfladen er som
regel væsentligt højere end i 1,5 meters dybde.

Mvh/Harding

Fra : Lars Thorborg

Dato : 15-01-09 10:31

Bruger selv tåen - Virker hver gang +-1 grad. Alt under 30 grader er dømt
for koldt
Lars - Bianca 28 - Fr.sund

Fra : Torben Bach

Dato : 15-01-09 10:33

Lars Thorborg wrote:
> Bruger selv tåen - Virker hver gang +-1 grad. Alt under 30 grader er
> dømt for koldt
> Lars - Bianca 28 - Fr.sund

Jeg bader kun, når rejerne bliver røde

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------

--
Torben

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 13-01-09 14:47

Fra : SørenH

Dato : 14-01-09 10:31

elquapo@ofir.dk skrev:

> SørenH :
> Det er lidt sjovt med ElQuapo/El Guapo - jeg har altid kaldt mig det
> første på nettet, og vidste ikke før et par år siden at det rent
> faktisk betød noget hvis man skiftede Q ud med G

Jeg fik læst det som G, men når man så slår det op med Q så blir det
rigtig interessant

QUAPO
(pronounced: "kwahpo").
A quarter of a pound of marijuana.
"Hey man, what's up with that quapo you was supposed to get?"
(Urban dictionary)

Pas på narkohundene i havnene

SørenH

Fra : N/A

Dato : 14-01-09 10:31

Fra : Erik

Dato : 14-01-09 17:22

On 13 Jan., 05:25, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> [...]
>
> Nogen fejlmåling må du alligevel regne med. Måske 1-2 °C fejl. Fejlen
> er afhængig af forskellen mellem vandets temperatur og temperaturen

Det er kun af det gode, hvis termometret viser et par grader for meget
- så er det nemmere at komme i vandet.