flytning af bornholmerur
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 12-01-09 22:35

Hej

Jeg skal flytte et bornholmerur.
Er der nogler særlige ting jeg skal tænke på ?

Jeg påtænker at tage pendulet & lodderne ud. Kan det bare sættes ind igen,
når flytningen er foretaget.
Skal jeg tage særlige hensyn til selve urværket ?

Hilsen

Kim

Fra : CC

Dato : 13-01-09 02:04

"Kim Jørgensen" skrev i en meddelelse
> [...]
> når flytningen er foretaget.
> Skal jeg tage særlige hensyn til selve urværket ?

Jeg ville....
Lade værket "løbe" ud, så der ikke er spændte fjedere når du flytter uret.
Check retheden med et vaterpas
Fjerne lodder og pendul
Flytte urværket i opretstående position (ikke noget med at lægge ned osv)
Stille uret op det op med samme rethed som før igen.
Monter lodder og pendul igen.
Trække værket op 3/4
Lade urværket afklimatisere sig og sætte det igang.

Fra : Anders Majland

Dato : 13-01-09 07:05

> Fjerne lodder og pendul
> Flytte urværket i opretstående position (ikke noget med at lægge ned osv)

Urværket kan sikkert tages ud - det gør det nemmere at tranportere det
stående mens kassen så kan lægges ned.

Det var urmagere der lavede urværkerne og møbelsnedkere der lavede kassen Så
det er normalt ganske ligetil at tage uret ud. Hvis uret ikke er lige til at
tage ud forfra så er det sikkert nemt ved at skrue en bagbeklædning af.

> Stille uret op det op med samme rethed som før igen.

Jeg vil stille det helt i lod - selvom det måske stod en smule skævt før (og
regne med lidt justering på pendulet)

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-09 11:09

CC wrote:

> [...]
> Monter lodder og pendul igen.
> Trække værket op 3/4
> Lade urværket afklimatisere sig og sætte det igang.

Der ikke fjedre i et bornholmerur.

Når jeg har flyttet mit har jeg gjort følgende:

Stands pendulet.
Tag toppen af. Den øverste krans løftes af og selve kassen med glaslågen
trækkes ud mod dig selv.
Træk uret op og løft lodderne af. Hvis du lader uret løbe ud som anbefalet
andetsteds kommer du op at slås med 2 gange 1,5 meter snor.
Løft pendulet af.
Løft værket ud. Gem hvad der måtte ligge af underlag hvor værket hviler på
kassen.
Det er svært lade værket være lodret fordi pendularmen stikker ud under
værkets bundplade. Hvis det skal rejse langt pakker du det ned i tæpper. Det
overlever snildt at ligge ned.

Urværkskassen med glaslågen skal du lade stå lodret, så glasset ikke kommer
til skade.

Inden du stiller uret op igen var det værd at overveje om det trænger til en
kærlig hånd hos urmageren. Rense/smøre kan man ikke selv. Hvis du selv
smører det, er der stor sandsynlighed for at du bagefter samler støv i
lejerne, så de hurtigere bliver slidt.

Når du skal stille det op er det i omvendt rækkefølge. Når du skal have det
til at gå, skal du lytte efter om det går jævnt. Du kan ændre på det ved at
løfte værket lidt i den ene side. Det er vigtigere end hvad et vaterpas
viser.

Mit eget, som familien har kendt siden 1844, går i dag med forbløffende
præcision. Det er få sekunder det ændrer sig om måneden. Jeg plejer at
checke det på ved starten af TV2 nyhedsjinglen kl. 7 om morgen. Det rammer
hvergang.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 13-01-09 22:10

Tak for jeres svar.

Det har været til stor hjælp.

Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 14-01-09 15:00

> [...]
> præcision. Det er få sekunder det ændrer sig om måneden. Jeg plejer at
> checke det på ved starten af TV2 nyhedsjinglen kl. 7 om morgen. Det rammer

Vi har valgt at vores går et par min foran - det står tæt på tv'et så passer
det kan man ikke høre starten af nyhederne

Fra : Søren Larsen

Dato : 17-01-09 10:47

"Kim Jørgensen" <kim_jj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> når flytningen er foretaget.
> Skal jeg tage særlige hensyn til selve urværket ?

Husk at notere klokken når du stopper uret, så du kan sætte tiden korrekt
igen