Hvad fanden skal det gamle lort her oppe
Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 13-01-09 12:34

Tysken sen det gamle lort der ikke kan køres i til Danmark.

http://fpn.dk/motor/bil/article1565361.ece

Lad dog det antikke lort blive dernede.

Benny

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-01-09 20:37

<hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Tysken sen det gamle lort der ikke kan køres i til Danmark.

Er det ikke nærmere danskerne selv, der henter bilerne herop?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-09 20:59

hojvaelde@gmail.com wrote:
> Tysken sen det gamle lort der ikke kan køres i til Danmark.
> http://fpn.dk/motor/bil/article1565361.ece
> Lad dog det antikke lort blive dernede.

Jeg husker ikke den tyske bys navn, men byen har én miljøzone som strækker
sig 150 meter! That's it.
Og den går selvfølgelig lige igennem hjertet af byen, så folk nærmest er
tvunget til at køre den vej når de skal igennem byen. Og det betyder
miljø-plakette på bilen!
Det lyder mere til at være pengemaskine end miljøafgift. Målinger har da
heller ikke kunne vise renere luft eller mindre støj på strækningen.
Er jeg den eneste der synes at det kører nedaf for tyskerne i disse år?
Dengang Helmut Kohl sad ved roret, da var tysk lig med kvalitet og
dygtighed. I dag tåger de rundt ligesom resten af EU.

Med venlig hilsen
Søren

Fra : claus b.p.

Dato : 13-01-09 21:23

"Søren Nielsen" <-----------------------------> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dengang Helmut Kohl sad ved roret, da var tysk lig med kvalitet og
> dygtighed. I dag tåger de rundt ligesom resten af EU.

Den nye miljøzone for lastbiler i København betragtes også som en stor
succes - at der ikke kan påvises nogen ændring i forureningsniveauet er så
af mindre betydning.

/Claus

Fra : Armand

Dato : 14-01-09 00:14

Søren Nielsen skrev:

> Det lyder mere til at være pengemaskine end miljøafgift.

Eftersom at man skal have monteret mærkaten herhjemmefra (á købt ved FDM
for sølle halvandenhundrede kroner incl ca. et kvarters arbejde udført
af FDM-klerken) kan jeg ikke se hvad der driver den pengemaskine :-|

--
Armand.

Fra : claus b.p.

Dato : 13-01-09 21:29

<hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Tysken sen det gamle lort der ikke kan køres i til Danmark.
>
>http://fpn.dk/motor/bil/article1565361.ece

Hvis vi endelig skulle have en smule fornøjelse af EU parlamentet skulle det
da være i form af totalharmoniserede forureningskrav og bilafgifter!
At tyske biler exporteres fra Tyskland til Danmark er da de danske afgifters
skyld, - ikke tyskernes miljøzoner. Og dermed holder man antallet af gamle
(mere) forurenende biler oppe på europæisk topniveau.

/Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-09 22:19

hojvaelde@gmail.com skriver:

> Tysken sen det gamle lort der ikke kan køres i til Danmark.

Ja, dermed forynger vi gennemsnitsalderen på vores nuværende bilpark.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Armand

Dato : 14-01-09 00:11

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> hojvaelde@gmail.com skriver:
>
> Ja, dermed forynger vi gennemsnitsalderen på vores nuværende bilpark.

Jup!
Det er på vej til at være tyve år siden at katalysator blev et krav
herhjemme. Det vil sige at hvis en 15 år gammel tysk bil falder for
miljøkravet (i én af de storbyer hvor det er indført!) fordi at den ikke
har katalysator, vil den heller ikke kunne indregistreres herhjemme.
Det er altså at skyde langt over målet at tale om "gaaaamle outdatede
tyske biler" i denne forbindelse :-|

Til min store overraskelse kunne min fire år gamle Peugeot HDi kun få en
gul miljø-plakette fordi at den ikke har partikelfilter
D.v.s. At en af de importerede "miljøsyndere" kan være en ganske ny
økonomisk HDi'er uden partikelfilter, hvilket selvfølgelig ikke er
optimalt, ikke kritisabelt eftersom at der stadig sælges mange nye
dieselbiler herhjemme uden partikelfilter :-|
Efter at have fået mig den skuffende gule mærkat for at tage på weekend
i Berlin, kunne jeg dernede opleve en Mercedes 450SL (4½-liters V8 fra
sidst i 70'erne) med et grønt mærkat - Sikke miljørigtig at dén er i
forhold til en lille 1,4HDi

--
Armand.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-01-09 03:23

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in news:496d1f88$0$56768
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> i Berlin, kunne jeg dernede opleve en Mercedes 450SL (4½-liters V8 fra
> sidst i 70'erne) med et grønt mærkat - Sikke miljørigtig at dén er i

Nu kunne Merceren være eftermonteret med enten katalysator eller et
gasanlæg. Begge dele ganske populært i Tyskland.

Fra : Fly Christensen

Dato : 14-01-09 05:50

On 14 Jan 2009 02:22:59 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

>Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in news:496d1f88$0$56768
>$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>Nu kunne Merceren være eftermonteret med enten katalysator eller et
>gasanlæg. Begge dele ganske populært i Tyskland.

Gasanlæg betyder ikke noget. Det er den dårligste kategori, som der
udregnes efter. Begge vores kører på gas, men behandles
forureningsmæssigt som benzinbiler.

Fly

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-01-09 12:39

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> wrote in

> Gasanlæg betyder ikke noget. Det er den dårligste kategori, som der
> udregnes efter. Begge vores kører på gas, men behandles
> forureningsmæssigt som benzinbiler.

Det er fordi du har en tank til benzin på 15 liter eller mere. Gasbiler med
mindre benzintank end det, behandles som rene gasbiler.

Fra : Fly Christensen

Dato : 14-01-09 18:13

On 14 Jan 2009 11:39:27 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

>Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> wrote in

>Det er fordi du har en tank til benzin på 15 liter eller mere. Gasbiler med
>mindre benzintank end det, behandles som rene gasbiler.

Det er absolut de færreste gasbiler, som har det sådan. Jeg vil vove den
påstand, at det kun er OEM-gasbiler, som har det sådan. Det kan ikke
betale sig at fjerne benzintank etc ved et efternmonteret anlæg. Du
skrev om et eftermonteret gasanlæg. Derfor kommentaren.

Fly

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-01-09 21:56

> [...]
> ikke betale sig at fjerne benzintank etc ved et efternmonteret anlæg.
> Du skrev om et eftermonteret gasanlæg. Derfor kommentaren.

Lur mig om ikke det kan betale sig hvis forskellen er om man må køre der
hvor man vil eller ej.

Faktum er at flere og flere gasdrevne biler i Tyskland får sådden en
Umwelt-Plakette.

Fra : Fly Christensen

Dato : 15-01-09 06:11

On 14 Jan 2009 20:55:50 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

>Lur mig om ikke det kan betale sig hvis forskellen er om man må køre der
>hvor man vil eller ej.

Alle nyere biler får uden problemer en plakette. Min 10 år gamle Galant
kunne uden problemer få en grøn. Så du er luret - det kan ikke betale
sig.

>Faktum er at flere og flere gasdrevne biler i Tyskland får sådden en
>Umwelt-Plakette.

Faktum er, at flere og flere biler i Tyskland får Umwelt-Plakette. Det
hænger ikke sammen med gas. Gassen bruges kun fordi, at det er
billigere.

Begge vores er bi-fuel og kan begge få grønt mærkat. I vores tilfælde er
det benzinen, som er afgørende for, hvor vi ligger. Der er altså ikke
noget argument for at vælge at ombygge en benzinbil til ren gasbil.
Dieselbiler kan ombygges, men det kræver, at der indbygges et
tændingsanlæg i bilen. Det vil være rigtig dyrt at få gjort - og så skal
man virkelig være forelsket i sin bil.

Fly

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-09 07:23

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev :

>Dieselbiler kan ombygges, men det kræver, at der indbygges et
>tændingsanlæg i bilen. Det vil være rigtig dyrt at få gjort - og så skal
>man virkelig være forelsket i sin bil.

Det er ikke kun gjort med det - qua den meget større kompression, skal
man også lige gøre noget der - og så kører den sgutte diesel længere

alternativt skal man opfinde noget oktan 260
--
Jan_stevns

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-01-09 09:15

> Alle nyere biler får uden problemer en plakette. Min 10 år gamle Galant
> kunne uden problemer få en grøn. Så du er luret - det kan ikke betale
> sig.

Nu var spørgsmålet om hvorfor mon en 30-40 år gammel Mercedes 450 V8'er kunne
få en Plakette, hvortil jeg svarede at den kunne udstyres med enten
katalysator eller gasdrift. Du påstod at gasdrift ikke betyder noget. Det gør
det, hvis forudsætningerne er iorden.

At det er overvejende sandsynligt at de fleste vil vælge katalysatorløsningen
i slige tilfælde, er en anden snak.

Fra : Per

Dato : 14-01-09 03:49

On 14 Jan., 00:11, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> i Berlin, kunne jeg dernede opleve en Mercedes 450SL (4½-liters V8 fra
> sidst i 70'erne) med et grønt mærkat - Sikke miljørigtig at dén er i

Nu har du vist misforstået noget.
De tyske miljøzoner skal beskytte mod farlige partikler; sodpartikler
og ikke almindelig luftforurening, som CO2 CO eller evt.
brændstoffsforbrug.
En almindelig benzinbil med katalysator udleder faktisk ikke nogen af
de farlige kraftfremkaldende partikler og kan derfor godt få en grøn
miljø markat, bare den har katalysator.

Derimod udleder Diesel biler en masse farlige partikler som er
kraftfremkaldende og de er disse partikler de vil mindske. Miljø
mærkerne går især ud over diesel bilerne. Den grønne markat til diesel
biler har heller ikke noget med partikel filter at gøre, men hvilken
forureningsnorm din bil opfylder. Min "gamle" Skoda 2,0 TDI uden
partikel filter havde grøn mærkat. Så det kan man godt uden
partikelfilter.

Fra : Armand

Dato : 15-01-09 17:20

Per skrev:

> [...]
> En almindelig benzinbil med katalysator udleder faktisk ikke nogen af
> de farlige kraftfremkaldende partikler og kan derfor godt få en grøn

D.v.s. at "alt det gamle lort" der nu bliver solgt til de skatteplagede
danskere, bl.a. er 4 år gamle HDi'ere :-/

--
Armand.

Fra : Per

Dato : 14-01-09 03:51

On 13 Jan., 20:59, "Søren Nielsen" <----------------------------->
wrote:

> [...]
> Dengang Helmut Kohl sad ved roret, da var tysk lig med kvalitet og
> dygtighed. I dag tåger de rundt ligesom resten af EU.

Nu koster det 5€ at få mærkaten, så det er nok ikke den store
pengemaskine i dette. Da jeg fik min hos TÛV i Tyskland tog det
medarbejderen 30 min, at finde EU godkendelsen frem på bilen og det
betalte jeg 5€ for. Så det er ikke nogen overskudsforretning.

Fra : Per

Dato : 14-01-09 23:41

On 14 Jan., 13:58, "Martin" <martinf6...@hotmail.com> wrote:

> Nja, i Köln fik de 15 mill. kr. i indtægt for mærkaterne. Og det var
> allerede 3 uger inden zonerne blev indført, dvs. for næsten 1 år siden.
> Siden er der vist kommet yderligere 3-4 millioner kr. i kassen.

> 30 minutter? Man kan købe mærkaterne på tankstationer i Tyskland. Det skulle
> ikke tage mere end 5 minutter.
>
> Med venlig hilsen
> Søren

Du kan ikke købe mærkaten på tankstationer. Du kan købe den hos TÜV/
Dekra eller værksteder der er bemündige til at syne biler. De skal
finde typegodkendelsennr på bilen. Så skal de finde typegodkendelsen
på bilen. Ud fra typegodkendelsen kan de så finde hvilken EU-norm
bilen overholder. Disse oplysninger er reglen lette at finde i
tyskland, da de står på de tyske registreringsattester, men de står
ikke på den danske, så der skal lige findes frem manualt og det kan
tage tid.

Fra : N/A

Dato : 15-01-09 17:20