Hvilke vinterdæk...
Fra : Ukendt

Dato : 13-01-09 17:01

Bilen skal have nye vinterdæk på, og valget står nok mellem Continental
WinterContact TS 810 eller TS 830. Men hvilke er bedst?
Det er en MB C-klasse (2006) og dækkene skal være 205/55-16 og H-mærket.

Som jeg læser det, er 830 en nyere konstruktion hvor man har lagt vægt på
egenskaber der passer til biler med ESP osv. Og måske mest til VW
Golf-størrelse biler?

810 ser jeg som "fuldblods"-vinterdæk til biler fra mellemklassen og op.

Det skal ikke være TS 810 Sport.

Er der nogen som har styr på hvilke af de to nævnte dæk der klarer sig bedst
i tests, og til hvilke priser de fås?

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Henrik B.

Dato : 13-01-09 18:54

"Søren Nielsen" <-----------------------------> skrev i meddelelsen

> WinterContact TS 810 eller TS 830. Men hvilke er bedst?

Tjah, 810 er rimelig støjsvag, men 830 endnu mere - hvis det har betydning.

> Er der nogen som har styr på hvilke af de to nævnte dæk der klarer sig
> bedst i tests, og til hvilke priser de fås?

Hvor i landet bor du?

--
Saab 9-5 Aero Estate sælges!

Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-09 19:02

Henrik B. wrote:
> Tjah, 810 er rimelig støjsvag, men 830 endnu mere - hvis det har
> betydning.

Det har egentlig mere betydning hvilken målgruppe 830 og 810 er til. Hvorfor
lave to typer vinterdæk hvis de kan det samme?

> Hvor i landet bor du?

Kolding.

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Carsten Andersen

Dato : 13-01-09 19:27

"Søren Nielsen" <-----------------------------> skrev i en meddelelse

> Det har egentlig mere betydning hvilken målgruppe 830 og 810 er til.
> Hvorfor lave to typer vinterdæk hvis de kan det samme?

> [...]

Hej,

830 er udviklet specielt til ESC
http://www.conti-online.com/generator/www/dk/dk/continental/automobil/emne/personvognsdaek/vinter/contiwintercontact_ts_830/contiwintercontact_ts_830_dk.html

Carsten Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-09 19:39

Carsten Andersen wrote:
> 830 er udviklet specielt til ESC
> http://www.conti-online.com/generator/www/dk/dk/continental/automobil/emne/personvognsdaek/vinter/contiwintercontact_ts_830/contiwintercontact_ts_830_dk.html

Spændende. Tak for linket.
Men er der nogen bud på hvilket dæk der er bedst til min bil, hvis man kan
formulere det så firkantet?

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Brian

Dato : 13-01-09 20:03

Søren Nielsen wrote:

> Spændende. Tak for linket.
> Men er der nogen bud på hvilket dæk der er bedst til min bil, hvis
> man kan formulere det så firkantet?

Eftersom du har ESP/ESC på din bil, må det jo være dem der er udviklet med
hensyn til netop dét system.

/Brian

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 13-01-09 12:27

On 13 Jan., 17:01, "Søren Nielsen" <----------------------------->
wrote:
> [...]
> Golf-størrelse biler?
>
> 810 ser jeg som "fuldblods"-vinterdæk til biler fra mellemklassen og op..

Continental WinterContact TS 830 får tallet 1,27
Continental WinterContact TS 810 får tallet 1,98
som refference får Goodyear ULTRA GRIP 7+ tallet 1,64 (lavest er best)

Se på www.tyretest.com

Benny

Fra : Klaus G.

Dato : 13-01-09 21:15

> Continental WinterContact TS 830 får tallet 1,27
> Continental WinterContact TS 810 får tallet 1,98
> som refference får Goodyear ULTRA GRIP 7+ tallet 1,64 (lavest er best)
Men TS 830 bliver slidt op på den halve tid...

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-09 21:20

Klaus G. wrote:
> Men TS 830 bliver slidt op på den halve tid...

I forhold til UG7+ eller TS 810 ?
Jeg vil ikke have Goodyear dæk mere, da netop den str. dæk jeg skal bruge i
UG7+ bliver produceret i Slovakiet hvor man åbenbart ikke kender
tyngdelovens regler. Dækkene er i hvert fald ikke runde fra den fabrik!

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Brian

Dato : 13-01-09 21:22

Søren Nielsen wrote:

> [...]
> bruge i UG7+ bliver produceret i Slovakiet hvor man åbenbart ikke
> kender tyngdelovens regler. Dækkene er i hvert fald ikke runde fra

Så skal forhandleren da bare have dem tilbage, såfremt man ikke kan
afballancere skidtet tilfredsstillende.

Jeg købte et sæt i November, de fejler intet.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-09 21:32

Brian wrote:
> Så skal forhandleren da bare have dem tilbage, såfremt man ikke kan
> afballancere skidtet tilfredsstillende.

Det fik han også De var simpelthen så ovale at man tror det var løgn. De
skulle raspes for at blive runde, men det nægtede jeg. Det var dog kun 3 ud
af 4 dæk der var deforme (hvilket sikkert er et ganske glimrende
succes-kriterie for slovakerne) hehe

> Jeg købte et sæt i November, de fejler intet.

Måske hopper de bare kontra, i forhold til Kadett'ens superbe
køreegenskaber, og derved udligner en eventuel skævhed i dækket?

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Brian

Dato : 13-01-09 21:51

Søren Nielsen wrote:

> Måske hopper de bare kontra, i forhold til Kadett'ens superbe
> køreegenskaber, og derved udligner en eventuel skævhed i dækket?

Hmm... jeg har svært ved at greje om det er mig eller Kadett, den noget
nedladende tone gælder ?

Det er på en Saab 9-3SS - ligeledes med superbe køreegenskaber

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-09 21:55

Brian wrote:
> Hmm... jeg har svært ved at greje om det er mig eller Kadett, den
> noget nedladende tone gælder ?

Just kiddin'
Men det kunne jo være at du var én af dem der gladeligt kørte rundt på flade
dæk, og ikke kunne mærke forskel da bilen i forvejen var i ringe stand.

> Det er på en Saab 9-3SS - ligeledes med superbe køreegenskaber

Ja, det er en fin vogn.

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-09 21:34

Brian wrote:
> Så skal forhandleren da bare have dem tilbage, såfremt man ikke kan
> afballancere skidtet tilfredsstillende.
>
> Jeg købte et sæt i November, de fejler intet.

Det skal dog retfærdigvis siges, at dækkene stod rigtig godt fast og var et
komfortabelt dæk.
Men det mener jeg nu også Contis WinterContact er.

Men venlig hilsen
Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-09 22:14

"Søren Nielsen" skriver:

> Jeg vil ikke have Goodyear dæk mere, da netop den str. dæk jeg skal bruge i
> UG7+ bliver produceret i Slovakiet hvor man åbenbart ikke kender
> tyngdelovens regler. Dækkene er i hvert fald ikke runde fra den fabrik!

Jeg vil hjertens gerne have UG7 igen på firmaslæden. De står bedre fast
end de Michelin'er jeg har på nu.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 15-01-09 02:36

> [...]
>
> Er der nogen som har styr på hvilke af de to nævnte dæk der klarer sig
> bedst i tests, og til hvilke priser de fås?

Bedst i test tror jeg kommer an på hvad hvilken test du læser. De test jeg
har set klarer TS830'erne sig meget godt i.
Bedst i praksis? TS 830 er mit bud - i hvert fald endnu.
Jeg har kørt på TS810 de seneste 2 vintre. Glimrende slidegenskaber og
køreegenskaber, men en smule støjende synes jeg. Kun en smule, men
alligevel.
Holder også ganske fint.
I år - eller rettere sidste år omkring 1. november kom der 830'ere på.
Der er mindre støj, og de står mindt lige så godt fast.
Begge modeller har i hvert fald bevist deres værd på natte- og
morgen-luskefise-glatte veje hvor en stor tung stationcar uden de rette dæk
hurtig ligner Bambi (uden Stampe) på glatis.
Jeg har kørt i sne med 810'erne og de var glimrende. Har ikke prøvet andet
end det småsjatteri der har været denne vinter, og der har 830'erne ikke
vist nogen unoder (men der har jo dårligt været så meget sne så man kan
kalde det et dækkende resultat).
Tilbage er der kun at vente og se hvor længe de holder

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved
MB W210 320CDI Stc.