Hjælp til diagnose
Fra : Ukendt

Dato : 13-01-09 13:28

Hej.
Min bil fejler et eller andet, men jeg kan ikke hitte ud af hvad - det skal
siges at jeg ikke har videre forstand på biler,
men jeg laver de nemmeste ting selv (skift af væsker, filtre, batteri,
generator, etc)

Motoren kører fint, men der er en motorlignende lyd der tager til når
motoren rammer 2k omdrejninger.
Det er en kraftig summen der topper når bilen kører 60 km i timen. Herefter
er det som om at udfases af motorens egen lyd ved
de højere omdrejninger.

Når jeg træder på koblingen så dykker omdrejningstælleren, men det gør lyden
ikke, hvilket får mig til at tro at den lyd der høres er en anden lyd,
der ligner motorlyden (altså hørt indefra kabinen med lukkede døre og
vinduer) og overdøver den. Umiddelbart passer lyden i styrke med hjulenes
omdrejningshastighed, så jeg tror umiddelbart at det er en bevægelig del der
oparbejder en friktionslyd.....

Mon jeg har ret ? Og hvad bør jeg checke ?

mvh Andreas
Toyotal Corolla 1.6 GSI, 1992

Fra : alexbo

Dato : 13-01-09 13:37

"Andreas Palsgård" skrev

> Mon jeg har ret ? Og hvad bør jeg checke ?

Hjullejerne, prøv nogle store sving på en øde vej så vil du lige så stille
kunne bedømme hvilket hjul, lyden ændrer sig i takt med at belastningen
stiger og falder.
En rundkørsel er også fin, bliver det værre eller mindre, hvis du kan så
modsat rundt, så er du ikke i tvivl.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-01-09 14:03

> En rundkørsel er også fin, bliver det værre eller mindre, hvis du kan så
> modsat rundt, så er du ikke i tvivl.

Det kan jeg ikke anbefale!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Christian Flasche

Dato : 13-01-09 13:39

"Andreas Palsgård" <skodmail at get2net dot com> skrev i meddelelsen
> [...]
> der oparbejder en friktionslyd.....
>
> Mon jeg har ret ? Og hvad bør jeg checke ?

Hej Andreas

Et hjulleje måske ?

--
Hilsen Christian

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-09 21:21

> Et hjulleje måske ?
>

> --
> Hilsen Christian

Det lader til at I har ganske ret :)

Har været ude og slingre og ganske rigtigt - når jeg drejer kraftigt mod
højre (og vægten lægger sig på venstre side) så forsvinder lyden.
Deraf kan jeg vel konkludere at det er højre forhjulsleje den er gal med ?
(lyden kommer forfra :) )

Hvor hurtigt bør jeg få det lavet ? Og hvad kan der ske ved at jeg
fortsætter med at køre som den er ?
(ment som 'kan jeg godt køre i den indtil mekanikeren har tid til mig?')

mvh Andreas Palsgård

Fra : alexbo

Dato : 13-01-09 23:17

"Andreas Palsgård" skrev

> Hvor hurtigt bør jeg få det lavet ? Og hvad kan der ske ved at jeg
> fortsætter med at køre som den er ?

Til sidst larmer det så meget at du ikke vil køre i bilen, men det kan tage
flere måneder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Petersen

Dato : 14-01-09 08:23

> Til sidst larmer det så meget at du ikke vil køre i bilen, men det kan
> tage flere måneder.

Få det skiftet ved førstkommende lejlighed - jeg har kørt temmelig længe
nogen gange (med 50k km pr. år går der et par stykker til).

Mvh
Jan Petersen