la cie harddisk skal den formateres?
Fra : thohei

Dato : 12-01-09 09:57

Hej gruppe,
Har købet en lille la cie rugged harddisk. Kan man bare hælde data på
den eller skal den formateres eller noget?
Thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-09 18:00

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Hej gruppe,
> Har købet en lille la cie rugged harddisk. Kan man bare hælde data på
> den eller skal den formateres eller noget?
> Thomas

Du hælder bare data på - skulle det mod forventning ikke lade sig gøre,
kan du altid formatere bagefter.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 19:20

Morten Lind wrote:

> Du hælder bare data på - skulle det mod forventning ikke lade sig gøre,
> kan du altid formatere bagefter.

og miste data? - Medmindre disken er købt som 'Macintosh Edition' er
alle LaCie diske DOS/FAT32 formatteret som standard, - så det vil nok
være en god idé at formattere den, _før_ den tages i brug.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-01-09 23:49

On 2009-01-12 19:19:51 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> og miste data? - Medmindre disken er købt som 'Macintosh Edition' er
> alle LaCie diske DOS/FAT32 formatteret som standard, - så det vil nok
> være en god idé at formattere den, _før_ den tages i brug.

Det er altså ret vilkårligt om Lacie diske er formateret efter fdisk
eller pdisk partiontabel og om den af lacie oprettede partition er i
FAT32, NTFS eller HFS+.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 13-01-09 01:05

> og miste data?

Det mister han da ikke data af.

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-01-09 18:24

On 2009-01-12 17:57:07 +0100, thohei <heinesen@mail.dk> said:

> Hej gruppe,
> Har købet en lille la cie rugged harddisk. Kan man bare hælde data p
> den eller skal den formateres eller noget?
> Thomas

hvilket format partitionen pt har.

HFS (extended) Mac OS filformat, kan ikke læses på windows uden køb af
komerciel software
NTFS: Windows NT og nyere format, kan ikke skrives til på Mac OS uden 3
parts software.
FAT(32): Dos/win 95 format, max filstørrelse 4GB.

Du vil blive ked af sidstnævnte.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : thohei

Dato : 12-01-09 11:10

On Jan 12, 5:59 pm, mortenl...@gmail.com (Morten Lind) wrote:

> Du hælder bare data på - skulle det mod forventning ikke lade sig gøre,
> kan du altid formatere bagefter.
Det håbede jeg også, men da jeg satte den til startede den selv et
formateringsprogram og spørger nu om jeg vil:
1. (recomended) Macintosh computers 320 GB mac os9 og osx eller
2. Exchange data also with Window & Linus (with some limitations) Your
LaCie drive will be spplit into two partitions.
Og så kan man så vælge hvor stor
Volume 1 La Cie (mac OSX and Mac OS 9) skal være og
Volume 2 Exchange (Windows, MacOS, Linux, etc) skal være. Den sidste
dog max 32 GB.

Hvad betyder det? At hvis jeg skal bruge disken til at udveksle med
Windows (og det skal jeg - Avid programmer) så kan jeg max losse 32 GB
på den del, eller er det noget andet der menes.

Jeg synes 1. lyder bedst, men den skal som sagt kunne læses af pc'ere.

Hvad gør jeg nu?

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 12-01-09 19:18

thohei skrev:
> Hej gruppe,
> Har købet en lille la cie rugged harddisk. Kan man bare hælde data på
> den eller skal den formateres eller noget?

Kommer an på om du er tilfreds med FAT32 begrænsningerne (som den
formentlig er formatteret i fra fabrikken). Det vil i praksis sige at
filer ikke må være større end enten 2 eller 4 Gb.

Ellers så bed Diskværktøj om at reformatere den som Mac OS (JOurnaled)

Fra : thohei

Dato : 12-01-09 11:23

> [...]
>
> --
>    Thorbjørn Ravn Andersen  "...plus... Tubular Bells!"

Der står dette LaCie-drev er formateret til HFS+-format og er direkte
kompatibelt med Mac. Du skal omformatere drevet, før det kan vises og
fungere sammen med Window-operativsystemer og før det kan bruges på
tværs af Mac- og Window-platforme.

Ved ikke lige hvad FAT32 begrænsningerne er, eller om jeg kan leve med
dem. Men da jeg skal bruge til pc'ere også må jeg vel omformatere
det? Hvor stor en del skal jeg væge til Volume 2 Exchange? Og hvad
betyder det om jeg vælger stor eller lille?
Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 19:27

thohei wrote:
> Har købet en lille la cie rugged harddisk. Kan man bare hælde data på
> den eller skal den formateres eller noget?

Hvis disken er købt som 'Macintosh edition', er en formattering ikke
nødvendig. Men langt de fleste LaCie diske leveres som 'generic' og er
DOS/FAT32 formatteret, så det vil nok være en god idé at formattere den
med Diskværktøj, inden du tager den i brug.

Sæt den til din computer, åbn Diskværktøj og marker disken. Klik på
'slet' og vælg den filstruktur, du vil bruge - fx. 'Mac OS
Extended(Journalized', 'Mac OS Extended' osv.. Sæt også et flueben i
'Installer Os 9 drivere', så kan du bruge den på en hvilken som helst
Mac helt ned fra mac OS 8.1 og til nu.

Når du så har formatteret disken, er den klar til brug. Men skal du også
bruge den på både OS X og windows, så skal du bagefter selve
formatteringen vælge DOS/FAT32 og bare slette den. Du sletter derved
ikke OS 9 drivere og vil stadig kunne bruge den på alle systemer.

mvh. Erik Richard

Fra : thohei

Dato : 12-01-09 11:30

On Jan 12, 7:26 pm, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> formatteringen vælge DOS/FAT32 og bare slette den. Du sletter derved
> ikke OS 9 drivere og vil stadig kunne bruge den på alle systemer.

Hvis den er DOS/FAT 32 fra starten og også bliver det efter den
operation, hvad har jeg så opnået? Mac OS9? Beklager jeg ikke
forstår det, er imponeret over jeres hurtighed.
Målet er som sagt at den skal kunne læses af såvel Mac (OSX burde være
rigeligt) og PC.
Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 19:50

thohei wrote:

> Hvis den er DOS/FAT 32 fra starten og også bliver det efter den
> operation, hvad har jeg så opnået? Mac OS9?

Ja, - altså både til OS 9, OS X og Windows maskiner.

> Beklager jeg ikke forstår det, er imponeret over jeres hurtighed.
> Målet er som sagt at den skal kunne læses af såvel Mac (OSX burde være
> rigeligt) og PC.

Hvis du ikke har brug for at kunne tilslutte og bruge den på en OS 9
maskine, og den allerede er DOS/FAT32 formatteret, behøver du ganske
enkelt ikke at gøre noget ved den. - Dvs., at når du tilslutter den, bør
den dukke op på skrivebordet som en alm. disk.

Men da den åbenbart selv starter formatteringsprogrammet, når du
tilslutter den, kan det tyde på, den kun er grundformatteret. I det
tilfælde vælger du så blot DOS/FAT32 og klikker på 'Slet' og bekræfter
med 'OK' - Så er den klar til begge styresystemer.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 12-01-09 20:11

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-01-09 21:15

On 2009-01-12 19:30:12 +0100, thohei <heinesen@mail.dk> said:

> [...]
> forstår det, er imponeret over jeres hurtighed.
> Målet er som sagt at den skal kunne læses af såvel Mac (OSX burde v

OS9 skal du bare glemme. Det hørte til i forrige årtusinde.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : N/A

Dato : 12-01-09 19:50

Fra : thohei

Dato : 12-01-09 11:57

On Jan 12, 7:50 pm, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> tilfælde vælger du så blot DOS/FAT32 og klikker på 'Slet' og bekræfter
> med 'OK' - Så er den klar til begge styresystemer.

Ok, mange tak. Du har ret, hvis jeg vælger det de kalder Exchange-
modellen, så bliver den formateret i FAT32. Eneste spørgsmål er så
hvor stor skal Exchange-delen være i forhold til Mac-delen. Det er
vel ikke sådan at man skal lægge filer til pc i FAT32-delen. Bruges
den del kun til at PC'en kan se og læse disken? Man kan altså max
vælge at den skal være 32 GB og 1 GB min. Hvad mon er afgørende for,
hvad man vælger?
Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 20:11

thohei wrote:

> [...]
> den del kun til at PC'en kan se og læse disken? Man kan altså max
> vælge at den skal være 32 GB og 1 GB min. Hvad mon er afgørende for,

Jo, hvis du vil lægge filer på disken, der skal kunne læses af windows,
skal disken være i Exchange/FAT32. Windows kan ikke læse Macs HFS
formatteringsstruktur.

Hvad med ganske enkelt at annulere det formatteringsprogram, - (det
lyder lidt bøvlet), - og så bruge Apples egen Diskværktøj. Start som
tidl. beskrevet Diskværktøj og vælg 'slet' og DOS/FAT32 som format, så
hele disken bliver FAT32 og ikke kun en del af den. OS X kan jo sagtens
læse og skrive både til/fra DOS/FAT32. Ligeledes kan windows også både
læse og skrive til/fra en stor FAT32 formatteret disk, så det bliver
ikke et problem for dig selvom den er på 320gb hverken at skrive til en
så stor disk, når du sætter den til en Windows baseret PC.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 12-01-09 23:03

Fra : thohei

Dato : 12-01-09 12:15

On Jan 12, 8:11 pm, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> ikke et problem for dig selvom den er på 320gb hverken at skrive til en
> så stor disk, når du sætter den til en Windows baseret PC.

Perfekt, jeg prøver det.
Tak for al hjælp, alle.
Thomas

Fra : thohei

Dato : 12-01-09 12:21

> [...]
> ikke et problem for dig selvom den er på 320gb hverken at skrive til en
> så stor disk, når du sætter den til en Windows baseret PC.

Der er ikke noget der hedder DOS/FAT32 i Diskværktøj.
Er det MS-DOS arkivsystem?
Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 23:03

thohei wrote:
> Der er ikke noget der hedder DOS/FAT32 i Diskværktøj.
> Er det MS-DOS arkivsystem?
> Thomas

Nå nej, det var i Os 9.x - Ja, det er 'MS-DOS arkivsystem'.

mvh. Erik Richard