Test og analyse af Pages 09
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 15:48

En gennemgang og test af Pages 09...

Nu har man jo hørt og set så meget om og til, hvor godt den nye iWork 09
skulle være, så jeg har nu fået fat i en iWork 09 for at genemteste -
først og fremmest Pages.

Opsætning, indstillinger og standardisering
Når man åbner Pages, åbner den automatisk centreret på skærm i 125%s
sidevisning og med programbaggrund sat til hele tiden at vise 2 sider -
side-om-side. Ligeledes åbner den automatisk i 'Layout Mode' og ikke i
'Text Mode'. - Hvad godt det skal gøre, forstår jeg ikke. - Det er vel
først og fremmest et tekstbehandlingsmodul og ikke et modul beregnet til
illustration og layout.

Når man så åbner Pages første gang, står tekst standard til 'Text View'
og ikke 'Page View' med Helvetica 12p og en margen på 2cm hele vejen
rundt og ikke som tidligere til LucidaGrande og 2cm margen.... At ændre
på standardskrift er forholdsvis enkel, men hvor i alverden finder man
indstillingerne til sideopsætning, afsnit, margen, punktopstilling,
lister, nummerering osv.? - Jeg sad i går aftes (og nat) og brugte mere
end fire timer på at finde de indstillinger. De findes ganske enkelt
ikke under nogen af menupunkterne i arkivlinien!

Tilsidst forsøgte jeg så at bruge Pages Help og søgte på ordet 'margin',
(som det også kan hedde på dansk, når det er i et computerprogram), -
ingen hits. - Forsøgte så med ordet 'margen' - og fik en del hits i
Pages Help... Det viser sig så, at alt, hvad der har med sideopsætning
og hertil hørende indstillinger, er lagt ind i knappen *Vis Info* !!! -
Hvad i alverden har det at gøre dér? - Intet! - Det samme gælder for
punktopstilling, sektioner, lister m.v.. - Disse indstillinger findes
heller ikke direkte i hverken 'Indstillinger'/'Preferences' eller i
menulinien, men skal også findes under 'Vis Info' knappen

Nå, men fik da sat mine margins, som jeg ville have dem. - Kontrollerede
at div. punktopstillinger, lister sektioner, afsnit osv. også var sat,
som jeg ønsker dem...

Et enkelt plus eller to her... Det er en stor fordel, man straks kan se
på en tekstside, hvordan de forskellige indstillinger retter sig til,
når man vælger en bestemt indstilling. - MEN - det kræver altså, at man
i topmenuen 'Oversigt' har valgt 'Vis Layout'. Et andet stort plus (!!)
er, at man kan få siderne vist som thumbnailss (miniaturer) til venstre
for selve dokumentfeltet - præcis som i 'Billedfremviser' og
AcrobatReader, - nå nej... Adobereader hedder den jo nu.... - blot har
de to thumbnails til højre. En funktion, jeg ikke tidligere har bemærket
i andre versioner af Pages. Men det er en finesse, der i nødsfald kan
bruges istedet for den rulleskakt i venstre side, jeg har efterlyst i
mange, mange år nu, da det vil være en fordel for svagtseende, der
bruger forstørrelse. Det ville dog være en endnu større fordel, hvis
thumbnail-siden kunne deles op i fx. de enkelte afsnit/sektioner, så kun
det, man klikker på i thumb'en bliver vist øverst på selve
dokumentsiden. - Man kan vel kalde det for en slags 'section-scroll'...

Generelle indtryk mht. indstillinger. - Det er noget af det mest rodede
og usystematiserede, jeg endnu har mødt.! - Ulogisk, uoverskuelig -
kort sagt en værre omgang roderi! - Jeg bryder mig ikke meget om
TextEdit, men den er da 100 gange bedre og nemmere at sætte op. - Og så
'opdagede' jeg lige nu, at Pages ikke kan vise side-over-side, når der
skiftes til ny side, - men den viser kun side-om-side - altså rykker en
allerede fyldt side mod venstre, - så man er pisket til at have
programvisning til to sider ad gangen, hvis man vil følge med i den
sidste del af teksten på forrige side. - Dette betyder også, at man ikke
bare kan rulle gennem en flersidet tekst med fx. rullehjulet på en mus
eller trackball, når teksten står til sidelayout...

Og har man fx. en bærbar computer elelr en computer med en skærm, der er
mindre end 22", er det komplet umulig at følge med i en tekst på mere
end 1 side, når der scrolles...

Standardformat/template
Det er meget godt, at man har muligheden for selv at lave og vælge et
standard dokument og at man kan vælge dette dokument direkte i
indstillingerne. Men hvad hjælper det, når Pages går sine egne veje til
trods for det? - Jeg har fx. valgt følgende grundopsætning.

100% sidevisning
Arial 14p som standardskrift
Linieafstand 1
Sektions- og afsnitsskift 0p
Tabulator 1,25cm
Margins - 1,7cm(v)-1,5cm(h)-1,2/0,75cm(t/sh)-1,5cm(b/sf)
Vis sidelayout
Vis miniaturer
Tilpasset programbaggrund til 1 side

v = venstre, h = højre, t = top, b = bund, sh = sidehovede, sf = sidefod

Første gang, jeg valgte disse indstillinger og skrev noget i Pages, gik
det for såvidt godt nok... Afsluttede så Pages 09 og åbnede igen. -
Samtlige indstillinger m.u.a. indstilling af skrifttype og skriftstr.
var sat tilbage til factory default. - Der er jo ingen knap til at gemme
brugerdefinerede indstillinger med, så jeg gik ud fra som givet, at de
blev gemt, når de forskellige indstillingsvinduer blev lukket igen. - Om
igen..., men denne gang gik det jo noget hurtigere. Afslutte Pages,
genåbne Pages, - igen std. indstillinger m.u.a. skrifter. - Nok en
ommer... - I 'vis Info' panelet fandt jeg ved en tilfældighed knappen
'Sidelayout' og ville nu se, hvad der skete, hvis jeg trykkede på den. -
Ganske rigtigt åbnede den vinduet til sideopsætning.... Pludselig var
der et eller andet i de absolut bagerste vindinger i de små grå, der fik
mig til at klikke på popup-menuen 'Indstillinger' og dér vælge 'Arkiver
som standard' + klikke OK...

Nå, men jeg gad efterhånden ikke bøvle mere med de indstillinger, så jeg
afsluttede Pages igen for lige at gå på nettet og checke post, inden jeg
gik i seng. - Klokken var efterhånden blevet omk. 4:30 i morges... Da
det var gjort, ville jeg liiiige prøve nok engang... Til min store
undren havde Pages nu gemt samtlige indstillinger - bortset fra, at den
stadig åbner centreret på skærm og i side-om-side og ikke
side-over-side... - Nå, nu er jeg lige starte på side 3 i denne
'anmeldelse'. - og til min overraskelse åbner side 3 nu under side 1. -
Det her er da noget forbandet roderi! - Og 'Modstående sider' /er/ slået
fra!

Tekstformater og kompatibilitet
Det er dog noget af det ringeste, jeg endnu har set, og det i en
programpakke til flere hundrede kroner! - Der er siger og skriver *TRE*
tekstformater + 'Template' - '.pages', 'Word' og '.pdf'... - Jeg ledte
og ledte så efter en mulighed for 'Eksport' og fandt den langt om længe
under menupunktet 'Del'. Men ak, - kun eksport som PDF... Tilbage til
'Arkiver som'... - stadig kun 'Word' og 'iWork' som mulighed. - Og
hvilket 'Word' format er det så? - .doc, - .docx, - .rtf eller .rtfd? -
Det får vi skam ikke noget at vide om... - Er det da så 'tys-tys'?

Generelt indtryk
Hm, jeg véd snart ikke, hvad jeg skal kalde det. - Udseende (GUI) er
dårlig - gråt i gråt med elendig kontrast og farvevalg på knapper i
forhold til baggrund. Og det er flintrende ligegyldigt, om der bruges
normalvisning (sort tekst på hvid baggrund) eller, om man bruger omvendt
kontrast (hvid tekst på sort baggrund)....

Normalt bruger jeg en forstørrelsesfaktor på 3,75 (ved en skærmopl. på
1920x1280) i næsten alle andre programmer, men i Pages skal jeg op på en
fator på 5,25 for at kunne skelne de enkelte kanpper i omvendt kontrast
og en faktor på 7,00 i normal visning.

Hvis jeg skal sammenligne Pages 09 med de andre
tekstbehandlingsprogrammer, jeg lavede den store test på her i efterret,
så vil jeg ikke give den mere end højst 2,0 point ud af 10. Den er
ganske enkelt ikke de 599kr. værd, som iWork 09 pakken koster!

Jeg vil endda gå så langt og hævde, at TextEdit overhaler Pages med
flere længder. - Selv gratisprogrammet Bean 2.0b4 er Pages overleget på
samtlige punkter! - Og skal jeg sammenligne med de programmer, det vel
er meningen fra Apples side - Word, MarinerWrite, Nisuswriter, RagTime,
- ja selv Mellel, så er Pages så dårlig, at det aldrig nogensinde burde
være sendt på markedet. Apple vil gøre sig selv - og os brugere - en
enorm tjeneste ved at pille selve tekstdelen ud af Appleworks 6 og
omskrive det til cocoa, så vil vi da få et tekstprogram, der både er
avanceret og som vil kunne opfylde næsten ethvert behov for at kunne
skrive og redigere i tekstdokumenter. - Og hvis de så tillige med
indlagde ODF formatet som en std. del, vil et program som Pages godt
kunne være med. Men som det er nu, så er programmet værdiløst!

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-01-09 16:26

In article <496b5802$0$24432$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

> [...]
> 'Text Mode'. - Hvad godt det skal gøre, forstår jeg ikke. - Det er vel
> først og fremmest et tekstbehandlingsmodul og ikke et modul beregnet til

Efter de reklamer jeg har set på Apples hjemmeside, så har jeg opfattet
Pages som en slags DTP-program, lidt i retning af Publisher fra
Microsoft.
På den måde er det også fint at det kan eksportere som PDF, for det man
laver i sådan et program skal enten printes ud, eller sendes som PDF.

Jeg har prøvet 08 versionen, men da alle templates var på engelsk
kasserede jeg det igen.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-09 16:46

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> På den måde er det også fint at det kan eksportere som PDF, for det man
> laver i sådan et program skal enten printes ud, eller sendes som PDF.

Skal lige siges at alle programmer på Mac der kan printe også kan gemme
til PDF ... det er indbygget ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 16:54

Kurt Brixen wrote:
> [...]
> På den måde er det også fint at det kan eksportere som PDF, for det man
> laver i sådan et program skal enten printes ud, eller sendes som PDF.

Det er heller ikke PDF formatet, jeg har noget imod. - Jeg er selv
begyndt at bruge det mere og mere... Men jeg har noget imod, at Pages
bliver lagt op som værende 'fremtidens tekst og layoutprogram'. Faktisk
er Pages/iWork jo nærmest bygget op på samme måde som RagTime. Men
modsat ragTime, der automatisk åbner i tekstdelen, åbner Pages i layout.
- Det er en underlig gang misk-mask af tekstdelen i clarisWorks 1.0,
clarisImpact 1.0, MacPaint 1.0, ClarisPublisher 1.0 med en snert af
ClarisHomepage 1.0 - bare med reducerede indstillinger og lidt mere
moderne 'design'. - Altså et 15-års tilbageskridt i muligheder til
nutidens teknologi...

> Jeg har prøvet 08 versionen, men da alle templates var på engelsk
> kasserede jeg det igen.

Det er de stadig, selvom titlerne på den enkelte template er på dansk,
så er indholdet, - såvidt jeg kan se, - stadig på engelsk....

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-01-09 17:52

In article <496b5933$0$11594$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> [...]
> er Pages/iWork jo nærmest bygget op på samme måde som RagTime. Men
> modsat ragTime, der automatisk åbner i tekstdelen, åbner Pages i layout.

Hvis man åbner en blank template, ser det da ud som et almindeligt
tekstbehandlingsprogram, hvor man kan skrive tekst i lange baner.

> [...]
>
> Det er de stadig, selvom titlerne på den enkelte template er på dansk,
> så er indholdet, - såvidt jeg kan se, - stadig på engelsk....

Så kan jeg lige så godt selv lave det i InDesign.

Men et layoutprogram som Pages har da sin berettigelse. Det er godt til
at lave et smart papir man skal have med til et møde, og som skulle have
været lavet i går. Med programmer som Pages kan man jo nå at lave det
lige inden mødet.

Med Indesign skal jeg jo til at tænke layout samtidig, så det tager lidt
længere tid.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 19:16

Kurt Brixen wrote:

> Hvis man åbner en blank template, ser det da ud som et almindeligt
> tekstbehandlingsprogram, hvor man kan skrive tekst i lange baner.

Ja, et par stykker af dem er beregnet til tekst, men de er alle default
sat op...

> [...]
> lige inden mødet.
>
> Med Indesign skal jeg jo til at tænke layout samtidig, så det tager lidt

Jo, såmænd, men jeg synes alligevel, Pages er for rodet og usystematisk.
Så har du InDesign og er fortrolig med den, så lav nogle templates dér,
som du hurtigt kan go til og brug dem fremfor at smide penge efter
iworks 09. - Jeg vil endda sige det så stærkt, at både Cenon og Gimp er
betydeligt bedre, - selvom man skal arbejde gennem X11 - endnu, - der er
native OS X versioner på vej...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-01-09 22:48

In article <496b7a64$0$11582$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> Jo, såmænd, men jeg synes alligevel, Pages er for rodet og usystematisk.

Ja, jeg ser det som et amatør DTP program. jeg vil give dig ret i at
Pages er rodet, hvis det kun skal bruges til tekstbehandling.

> Så har du InDesign og er fortrolig med den, så lav nogle templates dér,
> som du hurtigt kan go til og brug dem fremfor at smide penge efter
> iworks 09.

Jeg har en del templates jeg selv har lavet i Indesign, men ikke nær
nok. Men der er ingenting der laver sig selv i Indesign - vi er nødt til
at bruge hovedet. Det kan jeg også godt, men det tager længere tid. Der
er godt nok nogle templates med, men dem synes jeg kun kan bruges som
eksempler til at lære lidt af.

Jeg ser Indesign og Works-programmer som Pages som to vidt forskellige
ting. Indesign bruger jeg når jeg vil have fuld kontrol over hvad jeg
laver - der er ingenting der binder mig dér.
På den anden side, så har jeg også af og til brug for at lave noget i en
fart, som skal se flot ud, og hvor jeg ikke behøver bruge hovedet for at
lave det - og der er programmer som Microsoft Publisher og Pages
perfekte til det - hvis de har templates nok - og de er på dansk!

Derfor vil jeg faktisk godt betale for et program der tænker for mig
Og layoutene i iWork ER flotte, synes jeg. Det er bare en skam at de
ikke også er på dansk.

> - Jeg vil endda sige det så stærkt, at både Cenon og Gimp er
> betydeligt bedre, - selvom man skal arbejde gennem X11 - endnu, - der er
> native OS X versioner på vej...

Cenon kendte jeg ikke. Jeg må sige at deres hjemmeside er da lige til at
skræmme folk som mig langt væk. Layoutet på deres CAM Anvenderhandbuch
bryder jeg mig ikke om.

Der er nogle testdokumenter her:
http://dokumentformater.oio.dk/leverancer/copy_of_test-selv-pakke
- Har du prøvet om Pages kan åbne nogle af dem? Openoffice 3 har i hvert
fald problemer med .docx dokumenterne.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 12-01-09 23:54

Kurt Brixen wrote:

> [...]
> at bruge hovedet. Det kan jeg også godt, men det tager længere tid. Der
> er godt nok nogle templates med, men dem synes jeg kun kan bruges som

Selvom jeg har Adobe CS - og snart også CS2, - så har jeg endnu ikke
brugt InDesign fra den pakke. - Sidst jeg brugte den var en ver. 1.5 på
min Beige G3..-)

Én ting, jeg har lagt mærke til i de ID templates, jeg dengang kiggede
på, var, at de fleste af dem var lavet til USLetter og ikke til A4, - så
man skulle alligevel ind og rette på dem...

> [...]
> lave det - og der er programmer som Microsoft Publisher og Pages
> perfekte til det - hvis de har templates nok - og de er på dansk!

Faktisk tror jeg godt, Pages kunne blive ret godt, hvis Apple kunne
systematisere div. indstillingsmuligheder lidt mere intuitivt.

> Derfor vil jeg faktisk godt betale for et program der tænker for mig
> Og layoutene i iWork ER flotte, synes jeg. Det er bare en skam at de
> ikke også er på dansk.

- Hvad det angår, så kan du jo give dig til at oversætte dem til dansk
sådan lidt efter lidt, når/hvis du har lidt tid i overskud. - Den metode
brugte jeg en del i go'e gamle ClarisImpact 2.0B, så dér har jeg da
lidt, der er hurtigt at gå til... Ak ja, - det var dengang man lavede
foreningsblade..

> Cenon kendte jeg ikke. Jeg må sige at deres hjemmeside er da lige til at
> skræmme folk som mig langt væk. Layoutet på deres CAM Anvenderhandbuch
> bryder jeg mig ikke om.

Nej, Cenon er et typisk X11 program med et virkelig grimt interface, men
funktionerne er faktisk ret gode

> Der er nogle testdokumenter her:
> http://dokumentformater.oio.dk/leverancer/copy_of_test-selv-pakke
> - Har du prøvet om Pages kan åbne nogle af dem? Openoffice 3 har i hvert
> fald problemer med .docx dokumenterne.

Hm, har lige prøvet. Excel filen i 'Drejebog' åbner ganske normalt i
Openoffice 3.0 (Intel), men vælger man et eller andet, så kan man ikke
umiddelbart komme tilbage igen. Det samme med filen 'vejledning.DOC', -
åbner fint, men alle hyperlinks er døde links... 'Testdokument.docx'
virker ganske normalt her i OOo3.x. Ã…bnes de samme dokumenter i pages,
bliver det hele til alm. ren 'text files'. en stor del af både
formattering o.a. forsvinder. Hyperlinks er 'døde' links osv..
Dokumentet 'Standardbrevdocx.docx' bliver til noget værre rod både i
OOo3 og pages. - Dokumentet 'Standardbrev - markup2.doc' ser ikke for
knøw ud i OOo3, - og det er da helt tosset i Pages. - Skrifttyper er
ændrede, str. er ændret, og det roder rundt... 'Testdokument med
opmërkning.docx' får OOo3 til at hænge. Pages 09 åbner det, men med helt
forkerte proportioner... - osv.osv...

Dokumentet 'standardbrev ODT.odt' ser faktisk rigtig godt ud i både
Nisuswriter Pro, NeoOffice 2.2.5p5 og Openoffice 3.0. Pages 09 kan
overhovedet ikke åbne dokumentet.

Faktisk er det ikke en dårlig pakke at have. - jeg vil lægge den sammen
med de andre testdokumenter, jegnormalt bruger...

mhv. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-09 17:19

Tak for din gennemgang af Pages, Erik.

Der er blot én ting, jeg ikke forstår?

Hvorfor vælger du ikke bare det tekstbehandlingsprogram, der er bedst
for dig, istedet for at banke alle tekstbehandlingsprogrammer til
jorden, når de ikke lige kan klare dine krav?

Pages er jo et Appleprogram, et Worksprogram, og som sådan beregnet til
den almindelige bruger, der har stor fornøjelse af skabeloner m.m.,
ligesom i MS Word.

Jeg synes, du skulle bedømme programmerne udfra producenternes
intentioner, og ikke efter dine ønsker.

Jeg bruger selv stadig AppleWorks og Textedit, men skal jeg lave et
rigtigt layout, bruger jeg InDesign.

Vælg din vej

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 18:23

Morten Lind wrote:
> Tak for din gennemgang af Pages, Erik.
>
> Der er blot én ting, jeg ikke forstår?

Kun én? - Du må dælme være en lykkelig pamjulefis..-))

> Hvorfor vælger du ikke bare det tekstbehandlingsprogram, der er bedst
> for dig, istedet for at banke alle tekstbehandlingsprogrammer til
> jorden, når de ikke lige kan klare dine krav?

Det gør jeg skam også. Mit absolut førstevalg er klart NisusWriter Pro -
skarpt forfulgt af RagTime 6 og OpenOffice 3, når der virkelig skal
laves noget. Til det hurtige og lette bruger jeg enten Marinerwrite
eller Bean. Og hvis der skal laves noget hurtigt grafik, så bruger jeg
stadig Appleworks 6,2.9...

Og så mener jeg nu ikke, jeg kun går efter, hvad jeg kan lide, når jeg
tester et program. - Jeg forsøger såvidt muligt at teste ud fra 2
forudsætninger - 1: den normale bruger og 2: den svagtseende bruger.

> Pages er jo et Appleprogram, et Worksprogram, og som sådan beregnet til
> den almindelige bruger, der har stor fornøjelse af skabeloner m.m.,
> ligesom i MS Word.

Hm, den definition kan jeg ikke tilslutte mig. - Pages som stand-alone
er et tekstbehandlings- og layout program. Men hvis du tager iWorks som
ét, så er det en pakke, der svarer nogenlunde - men ikke helt - til fx.
MSWorks 4,5 eller ClarisWorks 3.x

> Jeg synes, du skulle bedømme programmerne udfra producenternes
> intentioner, og ikke efter dine ønsker.

Hvis du kan huske den noget større test, jeg lavede i efteråret, så vil
du måske også kunne huske, hvilke kriterier, jeg går ud fra...

A - Speed in opening/saving
B - Conversion of non-native documents (e.g. RTF, RTFD, DOC)
C - Possibility in not loosing formatting in opening/conversion
D - Flexibility in using various file formats
E - Preference features
F - Possibility in converting non-Latin text
G - ODF ISO standard compatibility
H - User friendliness

...Det er præcis samme kriterier, jeg har lagt til grund for den her
test af Pages 09. - Jeg kunne jo selvfølgelig godt have henvist til de
krityerier og givet karakter efter dem. Det har jeg så valgt ikke at
gøre. Istedet sætte jeg mig ned med programmet - + et par testdokumenter
- og gennemtrævlede det fra først til sidst.

OK, jeg skal da gerne give resultatet jvf. ovenstående skala

A: 6 af 10
B: 2 af 10
C: 3,5 af 10
D: 1 af 10
E: 1,5 af 10
F: 0 af 10
G: 0 af 10
H: 2 af 10

Hvilket giver en samlet karakter på 1,5 i hele tal.

> Jeg bruger selv stadig AppleWorks og Textedit, men skal jeg lave et
> rigtigt layout, bruger jeg InDesign.

Jeg bruger også som nævnt stadig AWKS 6, men TextEdit går jeg helst
udenom, da det er umulig at lave noget i det program, hvis det skal se
nogenlunde ud og være til at regne med til fx. print. Til det lidt
'rigtig' grafik og layout, jeg laver, bruger jeg Photoshop til billede
og RagTime 6 til layout. - Eller jeg går ind og starter 'den gamle'
Beige op og bruger Adobe HomePublisher...

> Vælg din vej

Har jeg skam gjort... Jeg er ikke og vil ikke bare være en
'eftersnakker' til, hvad nu den ene eller anden måtte finde på at skrive
for godt eller skidt om dette eller hint program. - Deet er jo ikke på
den måde, man laver en seriøs test/review af et produkt...

mvh. Erik Richard