fyring af medarbejder
Fra : Ralph

Dato : 11-01-09 15:03

Dette er en tænkt situation, som sikkert ikke er så sjælden endda. Man må
ikke fyre en medarbejder der er syg (før der er gået 1 år), gravid og nu vil
man også "frede" lønmodtagere der vil udsendes til fredbevarende opgaver -
alt i alt god sikring af disse lønmodtagere.

Der er jo nok mange mindre virksomheder der er nødt til at ansætte en vikar
i den pågældende periode, når den "rigtige" medarbejder så kommer tilbage på
job, så er der en mand mere end der er arbejde til.
Mit spørgsmål er så: Er arbejdsgiveren forpligtet til at beholde den der kom
først, eller bestemmer han selv hvem der skal fyres - hvis han må fyre
"orlovsmanden" er en sådan garanti jo ikke noget-som-helst bevendt.

--
Ralph

Fra : Holst

Dato : 11-01-09 15:23

Ralph wrote:

> Der er jo nok mange mindre virksomheder der er nødt til at ansætte en vikar
> i den pågældende periode, når den "rigtige" medarbejder så kommer tilbage på
> job, så er der en mand mere end der er arbejde til.

Nej, vikaren vil jo normalt blot være ansat i en tidsbegrænset periode.

Fra : Ralph

Dato : 11-01-09 15:28

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, vikaren vil jo normalt blot være ansat i en tidsbegrænset periode.

Bestemmer arbejdsgiveren ikke det? Vikaren kunne jo være dygtigere end
"orlovsmanden" og derfor blive ansat på normale vilkår.

--
Ralph

Fra : Holst

Dato : 11-01-09 15:32

Ralph wrote:

> Bestemmer arbejdsgiveren ikke det? Vikaren kunne jo være dygtigere end
> "orlovsmanden" og derfor blive ansat på normale vilkår.

Så må arbejdsgiveren jo fyre "orlovsmanden" på normal vilkår, når han er
kommet tilbage igen.

Fra : Ralph

Dato : 11-01-09 15:41

> Så må arbejdsgiveren jo fyre "orlovsmanden" på normal vilkår, når han er
> kommet tilbage igen.

Det er det jeg mener, arbejdsgiveren kan jo se det som loyalitetssvigt at
Jens hellere vil ned til Afghanistan og kæmpe for fred, end passe sit
arbejde. Når så Jenny bliver vikar for Jens, så skal der måske ikke så meget
til før Jenny bliver den foretrukne.
Derfor HVAD er en sådan garanti værd?

--
Ralph

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-01-09 15:25

> Dette er en tænkt situation, som sikkert ikke er så sjælden endda. Man må
> ikke fyre en medarbejder der er syg (før der er gået 1 år),

Jo da. Man kan bare i visse situationer fyre en funktionær med forkortet
varsel (120-dages reglen), men man kan altid opsige folk selv om de er syge.

Mvh Maria

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-01-09 16:07

"Maria Frederiksen" wrote

> Jo da. Man kan bare i visse situationer fyre en funktionær med forkortet
> varsel (120-dages reglen), men man kan altid opsige folk selv om de er
> syge.

Funktionærer har en vis beskyttelse mod fyring generelt set omend det ikke
er så vanskeligt at "omgå"

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 11-01-09 16:17

"Ralph" skrev

> Man må ikke fyre en medarbejder der er syg (før der er gået 1 år), gravid
> og nu vil man også "frede" lønmodtagere der vil udsendes til fredbevarende
> opgaver - alt i alt god sikring af disse lønmodtagere.

Der er ikke noget forbud mod at opsige syge eller gravide medarbejdere, blot
opsigelsen er begrundet i andre forhold end at medarbejderen er syg/gravid.

> [...]
> først, eller bestemmer han selv hvem der skal fyres - hvis han må fyre
> "orlovsmanden" er en sådan garanti jo ikke noget-som-helst bevendt.

Næh, ud over at opsigelsen skal være begrundet i andet end at medarbejderen
har været frivillig.
At komme tilbage fra en udsending til en fredsbevarende styrke, er nok som
at komme tilbage fra en barsel,
måske er man blevet til overs, og så varer det ikke længe før man er opsagt.

Men man får dog retten til at komme tilbage til sit gamle arbejde, hvis det
stadig findes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-01-09 17:30

> Der er ikke noget forbud mod at opsige syge eller gravide medarbejdere,
> blot
> opsigelsen er begrundet i andre forhold end at medarbejderen er
> syg/gravid.

Angående gravide, så har arbejdsgivere forsøgt med alle mulige
fyringsgrundlag i årevis, men de har mig bekendt altid tabt sagerne og
måttet betale erstatning.
Men medarbejderen blev fyret, det kostede bare en del på pengepungen og
image kontoen.

Mvh Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-01-09 17:42

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote in

> [...]
> måttet betale erstatning.
> Men medarbejderen blev fyret, det kostede bare en del på pengepungen og

Så kort sagt, hvis du er kvinde og din arbejdsgiver er i problemer så se at
blive gravid - så kan du ikke fyres.

Fra : Hm

Dato : 11-01-09 18:03

> Så kort sagt, hvis du er kvinde og din arbejdsgiver er i problemer så se
> at
> blive gravid - så kan du ikke fyres.

Har faktisk læst et sted at en mand hvis kæreste/kone er gravid, er det også
svært at komme af med uden problemer

Hanne

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-01-09 20:08

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in

> Så kort sagt, hvis du er kvinde og din arbejdsgiver er i problemer så
> se at blive gravid - så kan du ikke fyres.

Ikke rigtigt.

Den gravide er beskyttet mod afskedigelse pga. graviditeten. Ikke andet.

Normalt kan danske timelønsmodtagere faktisk afskediges nærmest vilkårligt
uden konsekvenser. Især hvis de ikke er overenskomstdækket.

Ved gravide medarbejdere skal arbejdsgiveren sikre sig dokumentation for at
afskedigelsen ikke sker pga. graviditeten.

Og jo, det sker faktisk at gravide afskediges af saglige og dermed lovlige
grunde.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-01-09 21:17

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

> Ikke rigtigt.

I praksis er det stort set sådan det virker.

> [...]
> for at afskedigelsen ikke sker pga. graviditeten.
> Og jo, det sker faktisk at gravide afskediges af saglige og dermed

Jow, men det er sjældent - måske også fordi mange arbejdsgivere ikke tør
fyre en gravid fordi de ved det bliver en fagforeningssag som de sikkert
vil tabe uanset hvad.

Men det er vist ved at være en politisk sag og ikke en jura sag...

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 11-01-09 23:06

Kent Oldhøj wrote, On 1/11/09 8:08 PM:
> [...]
> afskedigelsen ikke sker pga. graviditeten.
>
> Og jo, det sker faktisk at gravide afskediges af saglige og dermed lovlige

netop!

Fra : alexbo

Dato : 11-01-09 19:15

"Niels Bengaard" skrev

> Angående gravide, så har arbejdsgivere forsøgt med alle mulige
> fyringsgrundlag i årevis, men de har mig bekendt altid tabt sagerne og
> måttet betale erstatning.

Det er fordi man kun fører sager der er mulighed for at vinde, og en
fagforening kun reklamerer med de sager der er vundet.
en butik der lukker og fyrer alle medarbejdere vil ikke blive slæbt i retten
for at fyre en gravid.
En syg medarbejder der opsiges p.g.a. reklamationer på jobudførelsen fører
ikke sag mod virksomheden, og hvis fagforeningen alligevel gør det og taber
er der ingen der hører om det.

Når der er noget i medierne om en medarbejder der har vundet en sag,
er det fagforeningen der har henvendt sig, det er gratis reklame.

mvh
Alex Christensen

Fra : John Kurt Nielsen

Dato : 11-01-09 21:17

For at undgå evt. misforståelser og rygter, er her et kopi fra
Familieadvokaten.dk:

Det er en meget udbredt misforståelse, at det ikke er muligt at opsige
en syg funktionær før end efter 120 sygedage.
Funktionærloven indeholder intet forbud mod at opsige er syg
medarbejder på et hvilket som helst tidspunkt, blot det sker med
sædvanligt varsel.
"120 dages reglen" går ud på, at man - hvis reglen er aftalt - kan
opsiges med forkortet varsel efter 120 sygedage indenfor et år.
Derimod indeholder en række overenskomster bestemmelser om at
medarbejdere ikke kan opsiges under sygdom

hilsen
John