Gasbeton tyndere ?
Fra : Ukendt

Dato : 11-01-09 15:25

Hej

Mellem 2 parallelle gasbeton vægge er der 0,3 cm for smalt nogle steder, da
de ikke er 100% parrallelle eller 100% i lod (kun 99,5%) desværre. Hvordan
får jeg 'hakket' det overskydende af, uden at svine hele huset til med
byggestøv ?

Min første tanke var en raste (tror jeg den hedder), en slags rivejern der
betjenes som en høvl, kan rive gasbetonen af. Hedder det en raste, og findes
den til gasbeton ?

Findes det ern model der kan monteres på en langsomtgående excentersliber
elelr lignende ?

Brian

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-01-09 15:32

Brian wrote:

> [...]
> steder, da de ikke er 100% parrallelle eller 100% i lod (kun 99,5%)
> desværre. Hvordan får jeg 'hakket' det overskydende af, uden at svine

Af nysgerrighed, hvad er det du skal have anbragt mellem væggene hvor de
3 mm betyder noget?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-09 15:45

Et amerikaner køleskab, de har jo ikke standardmål. Det troede jeg den gang
det blev bygget.

Brian

Fra : Martin Bak

Dato : 11-01-09 15:56

"Brian" <desværre> skrev i en meddelelse
> Et amerikaner køleskab, de har jo ikke standardmål. Det troede jeg den
> gang det blev bygget.

Så lyder det som om der simpelthen bare /er/ for snævert på pladsen.
Køleskabet skal jo ikke gerne skabe langs muren når man sætter det ind.
Det lyder for mig som om, at der er behov for at fjerne mindst 10 mm. af
materialet ved den ene væg. (Er det måske en "vinge"?)
Det er ikke nemt, og det kan bestemt ikke gøres uden at det sviner. En
metode kan være at skære nogle (mange) spor i den rigtige dybde med en
langsomtgående vinkelsliber, og derefter hakke materialet væk med en mejsel
på en borhammer. Bagefter skal væggen pudses på ny. Men det støver ganske
meget, så det er en forudsætning at man kan afskærme området med
afdækningsplast fra gulv til loft, for ikke at få støvet ud overalt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-09 16:09

Ja det er en vinge dvs. behovet er kun på størrelse med siden af skabet,
dvs. ca. 65 x 180. Skabet kan komme ca. 5 cm ind før der bliver for smalt så
reelt kan jeg måske nøjes med 55-60 x 180.

Brian

Fra : bme

Dato : 11-01-09 17:42

Følgende er skrevet af Brian:
> Ja det er en vinge dvs. behovet er kun på størrelse med siden af skabet, dvs.
> ca. 65 x 180. Skabet kan komme ca. 5 cm ind før der bliver for smalt så reelt
> kan jeg måske nøjes med 55-60 x 180.

Jeg har kørt og monteret gasbeton for nogle år siden. Der brugte vi en
slags girafsliber med slibepapir korn 16. Det sviner, men ikke så meget
som en vinkelsliber.

Hvis det bare drejer sig om 3 mm ville jeg lave et brædt 10 cm bredt og
ca 40 cm langt, forsyne det med et passende håndtag og med hæfteklammer
sætte det groveste sandpapir på du kan komme i nærheden af. De fleste
tømmerhandler har i erhvervsafdelingen noget temmeligt groft sandpapir
beregnet til gasbeton.

alternativt en slibekop på en vinkelsliber, men så skal hele køkkenet
hovedrengøres bagefter.

/bo

Fra : Ralph

Dato : 11-01-09 15:45

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Af nysgerrighed, hvad er det du skal have anbragt mellem væggene hvor de 3
> mm betyder noget?

Jeg vil gætte på fliser, ingen andre end ejeren opdager nogensinde de 3 mm.,
men jeg tror også at jeg selv ville rette op, dog den anden vej, altså lægge
3 mm. på forneden istedet for at raspe 3 af foroven.

--
Ralph

Fra : Torben

Dato : 11-01-09 19:17

"Brian" <desværre> wrote in message
> [...]
> den til gasbeton ?
>
> Findes det ern model der kan monteres på en langsomtgående excentersliber

Jeg kan ikke huske navnet, måske en facadesliber, det er til at sætte på en
vinkelsliber, med ret store sten på skiven, den tager ved, har brugt den på
facaden engang jeg skulle have et pudslag af, men den støver. Kan købes i en
seriøs flisebutik, som mosaik hjørnet i brønshøj.

-TT

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-09 19:24

"Torben" <trp@fjerneshajq.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den på facaden engang jeg skulle have et pudslag af, men den støver. Kan
> købes i en seriøs flisebutik, som mosaik hjørnet i brønshøj.

Jeg tror den hedder en facadefræser. Kan den fåes til en almindelig
vinkelsliber, den kører da alt for stærkt ?

Brian

Fra : Martin Bak

Dato : 11-01-09 19:46

> "Torben" <trp@fjerneshajq.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror den hedder en facadefræser. Kan den fåes til en almindelig
> vinkelsliber, den kører da alt for stærkt ?

Brian overvej følgende inden du vælger metode:
Skal du have mere end blot de 3 mm. af, f.eks 10 mm som jeg foreslår, så du
er sikker på at skabet kan stå der uden at tage skade eller ressonere mod
væggen, så tænk lige på, at hvis du vælger en slibe eller fræseløsning, så
vil ALT materialet omdannes til støv. Hvis du vælger den metode jeg foreslår
så vil størstedelen komme af i brokker.
Bare lige et hint

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-09 20:02

> [...]
> fræseløsning, så vil ALT materialet omdannes til støv. Hvis du vælger den
> metode jeg foreslår så vil størstedelen komme af i brokker.

Ja jeg ved det. Jeg overvejer lige hvor meget jeg kan lukke af, og en
støvsuger på facadefræseren.

Brian

Fra : Erik Andersen

Dato : 11-01-09 22:22

> Ja jeg ved det. Jeg overvejer lige hvor meget jeg kan lukke af, og en
> støvsuger på facadefræseren.
>
> Brian
Køb en diamantslibekop (9927) hos Harald Nyborg. den koster omkring 49 kr.
og en vinkelsliber (5741) til 99 kr. hvis du ikke har en i forvejen.
Slibekoppen er fantastisk til jobbet. Har selv prøvet. MEN skaf en gammel
brugt støvsuger til at suge op med. Du risikerer at støvsugeren bliver fyldt
med fint murerstøv i motoren og det kan ødelægge den fuldstændig.
Plastic og et vådt lagen er nogenlunde til at holde støv ude, men det finder
ind alle vegne alligevel.
/Erik