En Gordisk knude ?
Fra : Stig Johansen

Dato : 12-01-09 06:31

Hej alle.

Jeg har lavet et koncept, hvor jeg leverer en 'ren' tabel i HTML.
Vha Javascript har jeg lavet en funktion til at manipulere tabellen om til
en et-niveau 'collapsable view'.

Det virker også fint, men det giver noget 'flicker', da browseren først
renderer tabellen, og derefter kollapser den i onload.

For at undgå det, har jeg eksperimenteret med at sætte display='none' på
tabellen. Efter 'manipulationen' i onload sættes display=''.

Så langt så godt, men browseren ikke understøtter javascript, vil tabellen
forblive ved display='none' og dermed være usynlig.

Jeg kan ikke rigtig greje den her, men det jeg spørger om er vist:
Kan man på en eller anden måde lave CSS afhængig af om browseren understøtte
Javascript eller ej?

Jeg ved ikke om det er relevante med et eksempel, men det drejer sig om
f.eks. den nederste tabel her:
<http://w-o-p-r.dk/notes/viewexample.html>

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-01-09 07:40

Stig Johansen frembragte:
> [...]
> Javascript eller ej?
>
> Jeg ved ikke om det er relevante med et eksempel, men det drejer sig om

En redirect eller link til en anden side, der indeholder et anderledes
CSS, hvis script er disabled i browseren.
Dynamisk generering af CSS på serveren.

Man kan ikke forvente at have "interaktive" sider, hvis man disabler
scripting.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-01-09 17:01

Birger Sørensen wrote:

> En redirect eller link til en anden side, der indeholder et anderledes
> CSS, hvis script er disabled i browseren.
> Dynamisk generering af CSS på serveren.

Det har jeg lavet med '&JS=yes' hvis browseren understøtter Javascript, men
det kunne være meget rart hvis man kunne lægge det på den enkelte side.

Rart som i 'nice to have', ikke som i 'need to have'.

> Man kan ikke forvente at have "interaktive" sider, hvis man disabler
> scripting.

Hmm... hvordan skal den forstås ?
'Man' som i bruger
eller
'Man' som i dem der ikke kan lave noget uden Javascript ?

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-01-09 20:28

Stig Johansen:

> Hmm... hvordan skal den forstås ?
> 'Man' som i bruger
> eller
> 'Man' som i dem der ikke kan lave noget uden Javascript ?

Man som i bruger.
(X)HTML er statisk. I vore dage kan man lave en smule med CSS og hover.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-01-09 18:44

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> writes:

> Kan man på en eller anden måde lave CSS afhængig af om browseren understøtte
> Javascript eller ej?

Ja, indsæt et stylesheet i head vha. javascript. Det sker kun hvis
javascript virker. E.g.:

<script type="text/javascript">
document.write(
"<link rel='stylesheet' href='js-styles.css' type='text/css'>");
</script>

Eller, hvis man ikke vil dele sin CSS op, sæt en class på body:

<script type="text/javascript">
document.body.className = "jsworks";
</script>

og så sæt "jsworks" foran selectoren på de regler der kun skal gælde
med javascript:

.jsworks #mytable .hiddenrow { display: none; }

> Jeg ved ikke om det er relevante med et eksempel, men det drejer sig om
> f.eks. den nederste tabel her:
> <http://w-o-p-r.dk/notes/viewexample.html>

Jeg har ikke kigget på siden, så eksemplerne er sikkert helt ved siden
af :)

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-01-09 20:12

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> <script type="text/javascript">
> document.write(
> "<link rel='stylesheet' href='js-styles.css' type='text/css'>");
> </script>

Pure and simple.

> Jeg har ikke kigget på siden, så eksemplerne er sikkert helt ved siden
> af :)

Helt ved siden af var det nu ikke - tak for indsparket :)

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-01-09 21:12

Stig Johansen skrev:

<SNIP>

> Jeg kan ikke rigtig greje den her, men det jeg spørger om er vist:
> Kan man på en eller anden måde lave CSS afhængig af om browseren understøtte
> Javascript eller ej?

Jeg sad og tænkte på en løsning, som var afhængig af JS slået fra.

http://htmlhelp.com/reference/html40/block/noscript.html

Jeg kan ikke rigtigt se, om man kan putte CSS ind der. Ærligt, jeg har
aldrig brugt den før, så aner faktisk ikke, hvad man kan eller ikke kan.

Noget, som undrer er, at den tilsyneladende ikke kan bruges under
<head>. Her ville den ellers kunne være nyttig til alternativ indhenting
af stylesheet.

Grunden til, jeg nævner den er, jeg synes, jeg har set den nævnt før i
andre sammenhænge hvor noget lign. samme problem opstod - altså noget
bestemt skulle ske, hvis script ikke var understøttet.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-01-09 21:28

Rune Jensen wrote:

> Jeg kan ikke rigtigt se, om man kan putte CSS ind der. Ærligt, jeg har
> aldrig brugt den før, så aner faktisk ikke, hvad man kan eller ikke kan.

Det kan man ikke, men Lasse kom med løsningen.
Jeg laver bare lidt ekstra CSS i <head> med document.write

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-01-09 21:46

Stig Johansen skrev:

> Det kan man ikke, men Lasse kom med løsningen.
> Jeg laver bare lidt ekstra CSS i <head> med document.write

Jeg kan også bedre lide den løsning - virker mere logisk, fordi det er
selve scriptet som gør det, og ikke et HTML-tag.

MVH
Rune Jensen