Brainstorm!
Fra : Armand

Dato : 11-01-09 17:02

Jeg er blevet opmærksom på at jeg fejlagtigt har regnet NSU TT for at
forekomme med bensinindsprøjtning, hvilket har fået mig til at surfe
efter hvor tidligt den almindelige borger har kunnet købe bil med
indsprøjtning.
BMW 2002Tii, der er fra min knallert-tid og forgængeren for GTi-klassen,
er fra omkring '74.
AlfaRomeo Montreal fra '72, er også med indsprøjtning, men er måske ikke
lige i hvermands-klassen :-/
Er der nogen der har bud på tidligere "hverdags-biler" med indsprøjtning??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-09 17:19

On Sun, 11 Jan 2009 17:01:53 +0100, Armand wrote:

> Jeg er blevet opm¿rksom på at jeg fejlagtigt har regnet NSU TT for at
> forekomme med bensinindspr¸jtning, hvilket har fået mig til at surfe
> efter hvor tidligt den almindelige borger har kunnet k¸be bil med
> indspr¸jtning.

Goliath GP700

The GP700 Sport appeared in 1952 with a Bosch fuel injection system. The
Sport model was produced only in very limited numbers, but shortly
afterwards fuel injection also became available on the GP700 saloon
(designated GP700 E: E stood for ´Einspritzung¡) as an alternative to the
carburetor equipped version. When the larger engined GP900 E appeared, it
was available only with the Bosch fuel injection. This is a Goliath feature
that would be taken up across the auto industry during the balance of the
twentieth century: however the fuel injected GP700 E appeared five years
before the fuel injected Mercedes-Benz 300 SL.

http://en.wikipedia.org/wiki/Goliath_GP700

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Mogens

Dato : 11-01-09 17:32

meddelelse news:1nst33ia8yjd1.ld9js6cukkab$.dlg@40tude.net...

> [...]

> however the fuel injected GP700 E appeared five years
> before the fuel injected Mercedes-Benz 300 SL.

Manden eftersp¸rger, hvornår det var muligt for den almindelige borger(!) at
k¸be en bil med benzinindspr¸jtning. Dét kan man vel n¿ppe kalde ovenstående
bilmodeller...

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-09 17:46

On Sun, 11 Jan 2009 16:31:38 GMT, Mogens wrote:

> Manden eftersp¸rger, hvornår det var muligt for den almindelige borger(!) at
> k¸be en bil med benzinindspr¸jtning. Dét kan man vel n¿ppe kalde ovenstående
> bilmodeller...

Det var netop billige biler for den almindelige borger. Der var mange
Goliath varevogne med indsprøjtning selv her i landet. Så deet.

Orla Pedersen, som selv har kigget forundret på en sådan 2 cylindret
totakter.

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 11-01-09 17:58

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Manden eftersp¸rger, hvornår det var muligt for den almindelige borger(!)
> at k¸be en bil med benzinindspr¸jtning. Dét kan man vel n¿ppe kalde

Hallo!
I 1954 var jeg chauffør på en Goliath kassevogn. Motoren var en lille
tocylindret vandkølet totakter med - så vidt jeg husker direkte -
benzinindsprøjtning.
Pumpen - mekanisk Bosch lig de små knastløse diesel brændstofpumper -
var monteret i samme hus som strømfordeler foran på blok/krumtaphus og,
formoder jeg,
aktiveret direkte af et sæt knaster på krumtappen.
Den var efter den tids forhold lidt af en sprinter, ideel til bykørsel.

M.V.H.
Palle

Fra : Mogens

Dato : 11-01-09 18:03

"Palle Bugtrup" <pacemaker@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Hallo!

Der står i linket, at det kun var sportsversionen, som havde udstyret.
At verden så IRL er anderledes ved jeg fucking da ikke noget om

Hvorfor overhovedet linke til en tekst, man efterfølgende selv tilretter:
meddelelse

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-09 19:27

On Sun, 11 Jan 2009 17:03:16 GMT, Mogens wrote:

> "Palle Bugtrup" <pacemaker@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Der står i linket, at det kun var sportsversionen, som havde udstyret.
> At verden så IRL er anderledes ved jeg fucking da ikke noget om

Vås ! Læs hele teksten:

"but shortly
afterwards fuel injection also became available on the GP700 saloon"

og

> [...]

> Det var netop billige biler for den almindelige borger. Der var mange
> Goliath varevogne med indsprøjtning selv her i landet. Så deet.

Klap lige hesten, det er altså parat viden det her

Fra : Armand

Dato : 11-01-09 23:11

Orla Pedersen skrev:
> + Palle bugtrup + Hans Paulin m.fl.!

H¿!
Verden (l¿s: nettet!) er sq lille.
Det er en korrespondance med en f¿lles bekendt fra Stenl¸se der
blotlagde min fejlopfattelse af NSU TT'ens karburering (hedder der mon
det når der ikke er karburatorer??) - For¸vrigt afledt at et andet
f¿llesskab: Snak om en Münch Mammuth

--
Armand.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-01-09 17:24

> [...]
> lige i hvermands-klassen :-/
> Er der nogen der har bud på tidligere "hverdags-biler" med indsprøjtning??

Der er en historisk gennemgang af indsprøjtning her.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_injection

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-09 17:46

On Sun, 11 Jan 2009 17:24:25 +0100, Niels Bengaard wrote:

> Der er en historisk gennemgang af indsprøjtning her.
> http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_injection

Og heri optræder den den første fejl :-/ Goliath vár først ude med endog
"ægte" direkte indsprøjtning på deres totaktere.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-01-09 18:16

Armand skrev:

> Er der nogen der har bud på tidligere "hverdags-biler" med
> indsprøjtning??

Havde selv en TT; den kørte ganske rigtigt med karbunader

Fik senere en VW 412 E, der som navnet antyder var med Einspritzung

411'eren (med bl.a. indsprøjtning) kom vist semptember 1969, jfr.:

http://kortlink.dk/66av
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : HB

Dato : 11-01-09 20:01

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Havde selv en TT; den kørte ganske rigtigt med karbunader
>
> Fik senere en VW 412 E, der som navnet antyder var med Einspritzung
>
> 411'eren (med bl.a. indsprøjtning) kom vist semptember 1969, jfr.:

Havde en kollega der havde sådan en i 80'erne. Den fulgte en BMW 318 til
dørs - Jeg var dengang overrasket over hvor kvik den VW var.

--
/HB

Fra : Mogens

Dato : 11-01-09 20:05

"HB" <HB@@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg var dengang overrasket over hvor kvik den VW var.

Datidens Seat Leon FR

Fra : HB

Dato : 11-01-09 20:09

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen

> "HB" <HB@@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Datidens Seat Leon FR

He he - Kan man måske godt sige.
Motoren var vist bagi så vidt jeg husker, så måske lidt Porsche+Seat )

--
/HB

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-01-09 20:20

HB skrev:

> Motoren var vist bagi så vidt jeg husker,

Ja, så den havde til gengæld et forgagerum, som min onkel sagde

> så måske lidt Porsche+Seat
> )

Nogen kaldte den for en folke-porsche

Med kuglekredsløb(s-styrtøj) og og et par meters tomrum forrest som vinden
kunne ruske i lå den godt på (hele) vejen når det blæste.

FDM prøvede den bl.a. på en stille dag, og i dén situation var den ikke
meget ringere end normale biler
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : HB

Dato : 11-01-09 20:31

> Ja, så den havde til gengæld et forgagerum, som min onkel sagde

> Nogen kaldte den for en folke-porsche

Syns nok jeg havde hørt det begreb før.

> Med kuglekredsløb(s-styrtøj) og og et par meters tomrum forrest som vinden
> kunne ruske i lå den godt på (hele) vejen når det blæste.

Ikke sjovt.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-01-09 20:25

"HB" <HB@@nomail.dk> wrote in news:496a420c$0$24424$ba624c82
@nntp02.dk.telia.net:

> Havde en kollega der havde sådan en i 80'erne. Den fulgte en BMW 318 til
> dørs

Næppe. 411E havde kun 80 hk, en 318'er havde næsten 100 hk. Mit bud er at
en E21 318'er var ligeså tæt på at nå 100 km/t på 10 sek, som 411E'eren var
på at bruge 20 sek. Noget med 12 sek mod 18 sek.

Fra : HB

Dato : 11-01-09 20:29

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> var
> på at bruge 20 sek. Noget med 12 sek mod 18 sek.

Er du sikker på det? Var der ikke forskel på vægten mellem de to?

--
/HB

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-01-09 02:19

"HB" <HB@@nomail.dk> wrote in

> Er du sikker på det? Var der ikke forskel på vægten mellem de to?

Helt sikker. Vægten var stortset ens.

Fra : HB

Dato : 11-01-09 20:36

> [...]
> var
> på at bruge 20 sek. Noget med 12 sek mod 18 sek.

Ok fandt lige dette:

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Type_4#Data

Det er jo en tung vogn ift. årgangen.
Min kollega havde noget dobbelt karburator på hans, så måske derfor.

--
/HB

Fra : Mogens

Dato : 11-01-09 21:18

> Min kollega havde noget dobbelt karburator på hans, så måske derfor.

He he - ser underligt ud, for den gang var 41x meget hurtig ift. andre
biler.
Dette link giver et noget andet billede:
www.vwtype3and4club.org.uk/forum/viewtopic.php?t=32
Model 0 - 60 mph Maximum speed
1969 411 17 sec. 95 mph
411/412E (1970-73) 15 sec. 98 mph
412 LS (1974) 13 sec. 100 mph

Fra : HB

Dato : 12-01-09 20:32

> "HB" <HB@@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> He he - ser underligt ud, for den gang var 41x meget hurtig ift. andre
> biler.

Især når man sad i den pga motorens placering - Ligesom gamle VW rugbrød der
føles relativt hurtige da motoren trykker en frem uden alt for megen støj -
en speciel følelse!

Ikke specielle hurtige tal

--
/HB

Fra : Mogens

Dato : 12-01-09 20:35

> Især når man sad i den pga motorens placering - Ligesom gamle VW rugbrød
> der føles relativt hurtige da motoren trykker en frem uden alt for megen
> støj - en speciel følelse!

He he, det er sgu ik' engang løwn
Jeg har kørt en del i 2 liters udgaverne af Caravelle...

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-09 20:36

"HB" <HB@@nomail.dk> skrev :

>Især når man sad i den pga motorens placering - Ligesom gamle VW rugbrød der
>føles relativt hurtige da motoren trykker en frem uden alt for megen støj -
>en speciel følelse!

Jep - og når man ramte begrænseren, sad man med femørem klistret op i
forruden - så sandeligt en specielt følelse

i det gamle rubrød ;)
--
Jan_stevns

Fra : Armand

Dato : 11-01-09 22:57

HB skrev:

> Ok fandt lige dette:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Type_4#Data
>
> Det er jo en tung vogn ift. årgangen.
> Min kollega havde noget dobbelt karburator på hans, så måske derfor.

På hans 411E??

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-01-09 23:05

Armand skrev:

> På hans 411E??

Dét havde en 1600 (typ3) fra -69 osse.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-01-09 23:07

Hans Paulin (6310) skrev:

> Dét havde en 1600 (typ3) fra -69 osse.

Overså "E"'et
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 11-01-09 23:28

--
Armand.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-01-09 02:22

"HB" <HB@@nomail.dk> wrote in

> Min kollega havde noget dobbelt karburator på hans, så måske derfor.

Ved sgutte hvad det har været for en sag Enten en 411E med
indsprøjtning eller en 412S med dobb karburator. 80 hk i det første
tilfælde, 85 hk i det sidste. Under alle omstændigheder væsentligt mindre
end de 100 hk en 318 havde.

Sad der en P-afgift i ruden på den bimmer?

Fra : HB

Dato : 12-01-09 20:29

> [...]
> indsprøjtning eller en 412S med dobb karburator. 80 hk i det første
> tilfælde, 85 hk i det sidste. Under alle omstændigheder væsentligt mindre

Det må givetvis have været en 412? da jeg husker klart at han sagde noget om
Dobbelte karb. Den var jo også fra o - 100km/t på 13 sek. iflg. linket. Hvis
det nu var nogle karb. (Weber) der kunne sluge benz som staten sluger fra
vores lønpose, så var den måske nede på 11 sek og vel omkring BMW's tid?

--
/HB

Fra : HB

Dato : 12-01-09 20:35

">
> "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

Var det din?

--
/HB

Fra : Armand

Dato : 11-01-09 22:53

Hans Paulin (6310) skrev:

> Havde selv en TT; den kørte ganske rigtigt med karbunader
>
> Fik senere en VW 412 E, der som navnet antyder var med Einspritzung
>
> 411'eren (med bl.a. indsprøjtning) kom vist semptember 1969, jfr.:

Havde selv gemt VW1600E som kaninen i hatten

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-01-09 22:56

Armand skrev:

> Havde selv gemt VW1600E som kaninen i hatten

Kendte jeg sqtte (med sprøjt), må jeg sige med røde ører - som udlært på
lageret hos VW og med en far med en 1600 (med dobbelt-kaburator)

Blev den importeret til DK?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 11-01-09 23:23

Hans Paulin (6310) skrev:

> Kendte jeg sqtte (med sprøjt), må jeg sige med røde ører - som udlært på
> lageret hos VW og med en far med en 1600 (med dobbelt-kaburator)
>
> Blev den importeret til DK?

Jeg skal ikke sige om dén jeg mener at kunne huske var en sådan eller en
411E.
Faktisk har jeg haft bildt mig selv ind at de fandtes i 1800'er og
2-liters, men dét holder ihvertfald ikke, kan jeg se

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-01-09 00:32

Armand skrev:

> Jeg skal ikke sige om dén jeg mener at kunne huske var en sådan eller
> en 411E.

Næhe...men 1600E findes da ihvertfald *som sådan*

> Faktisk har jeg haft bildt mig selv ind at de fandtes i 1800'er og
> 2-liters, men dét holder ihvertfald ikke, kan jeg se

Ikke i typ 3 imho
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Allan Bojesen

Dato : 12-01-09 19:19

> [...]
> Faktisk har jeg haft bildt mig selv ind at de fandtes i 1800'er og
> 2-liters, men dét holder ihvertfald ikke, kan jeg se

Tilbage først i firserne havde en kammerat og jeg, henholdsvis en 412E og en
412S fra -74. E'eren med sprøjt var 1.700 cm³, og S'eren med karburatorer
var 1.800 cm³.

Allan Bojesen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-01-09 21:44

> [...]
> lige i hvermands-klassen :-/
> Er der nogen der har bud på tidligere "hverdags-biler" med indsprøjtning??

Diesel og indsprøjtning går noget længere tilbage end benzinere med sprøjt.
Mener at de første alm. personvogne kom i starten af 30'erne.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport