|
| Brainstorm! Fra : Armand |
Dato : 11-01-09 17:02 |
|
Jeg er blevet opmærksom på at jeg fejlagtigt har regnet NSU TT for at
forekomme med bensinindsprøjtning, hvilket har fået mig til at surfe
efter hvor tidligt den almindelige borger har kunnet købe bil med
indsprøjtning.
BMW 2002Tii, der er fra min knallert-tid og forgængeren for GTi-klassen,
er fra omkring '74.
AlfaRomeo Montreal fra '72, er også med indsprøjtning, men er måske ikke
lige i hvermands-klassen :-/
Er der nogen der har bud på tidligere "hverdags-biler" med indsprøjtning??
--
Armand.
| |
Ukendt (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-01-09 17:19 |
|
On Sun, 11 Jan 2009 17:01:53 +0100, Armand wrote:
> Jeg er blevet opm¿rksom på at jeg fejlagtigt har regnet NSU TT for at
> forekomme med bensinindspr¸jtning, hvilket har fået mig til at surfe
> efter hvor tidligt den almindelige borger har kunnet k¸be bil med
> indspr¸jtning.
Goliath GP700
The GP700 Sport appeared in 1952 with a Bosch fuel injection system. The
Sport model was produced only in very limited numbers, but shortly
afterwards fuel injection also became available on the GP700 saloon
(designated GP700 E: E stood for ´Einspritzung¡) as an alternative to the
carburetor equipped version. When the larger engined GP900 E appeared, it
was available only with the Bosch fuel injection. This is a Goliath feature
that would be taken up across the auto industry during the balance of the
twentieth century: however the fuel injected GP700 E appeared five years
before the fuel injected Mercedes-Benz 300 SL.
http://en.wikipedia.org/wiki/Goliath_GP700
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08
| |
Mogens (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 11-01-09 17:32 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1nst33ia8yjd1.ld9js6cukkab$.dlg@40tude.net...
> The GP700 Sport appeared in 1952 with a Bosch fuel injection system. The
> Sport model was produced only in very limited numbers
> however the fuel injected GP700 E appeared five years
> before the fuel injected Mercedes-Benz 300 SL.
Manden eftersp¸rger, hvornår det var muligt for den almindelige borger(!) at
k¸be en bil med benzinindspr¸jtning. Dét kan man vel n¿ppe kalde ovenstående
bilmodeller...
| |
Ukendt (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-01-09 17:46 |
|
On Sun, 11 Jan 2009 16:31:38 GMT, Mogens wrote:
> Manden eftersp¸rger, hvornår det var muligt for den almindelige borger(!) at
> k¸be en bil med benzinindspr¸jtning. Dét kan man vel n¿ppe kalde ovenstående
> bilmodeller...
Det var netop billige biler for den almindelige borger. Der var mange
Goliath varevogne med indsprøjtning selv her i landet. Så deet.
--
mvh
Orla Pedersen, som selv har kigget forundret på en sådan 2 cylindret
totakter.
| |
Palle Bugtrup (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Palle Bugtrup |
Dato : 11-01-09 17:58 |
|
"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:K9pal.5584$U5.44985@newsb.telia.net...
>
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:1nst33ia8yjd1.ld9js6cukkab$.dlg@40tude.net...
>
>> The GP700 Sport appeared in 1952 with a Bosch fuel injection system. The
>> Sport model was produced only in very limited numbers
>
>> however the fuel injected GP700 E appeared five years
>> before the fuel injected Mercedes-Benz 300 SL.
>
> Manden eftersp¸rger, hvornår det var muligt for den almindelige borger(!)
> at k¸be en bil med benzinindspr¸jtning. Dét kan man vel n¿ppe kalde
> ovenstående bilmodeller...
>
Hallo!
I 1954 var jeg chauffør på en Goliath kassevogn. Motoren var en lille
tocylindret vandkølet totakter med - så vidt jeg husker direkte -
benzinindsprøjtning.
Pumpen - mekanisk Bosch lig de små knastløse diesel brændstofpumper -
var monteret i samme hus som strømfordeler foran på blok/krumtaphus og,
formoder jeg,
aktiveret direkte af et sæt knaster på krumtappen.
Den var efter den tids forhold lidt af en sprinter, ideel til bykørsel.
M.V.H.
Palle
| |
Mogens (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 11-01-09 18:03 |
|
"Palle Bugtrup" <pacemaker@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:496a253a$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hallo!
Der står i linket, at det kun var sportsversionen, som havde udstyret.
At verden så IRL er anderledes ved jeg fucking da ikke noget om
Hvorfor overhovedet linke til en tekst, man efterfølgende selv tilretter:
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse
Det var netop billige biler for den almindelige borger. Der var mange
Goliath varevogne med indsprøjtning selv her i landet. Så deet.
| |
Ukendt (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-01-09 19:27 |
|
On Sun, 11 Jan 2009 17:03:16 GMT, Mogens wrote:
> "Palle Bugtrup" <pacemaker@lite.dk> skrev i en meddelelse
> news:496a253a$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Hallo!
>
> Der står i linket, at det kun var sportsversionen, som havde udstyret.
> At verden så IRL er anderledes ved jeg fucking da ikke noget om
Vås ! Læs hele teksten:
"but shortly
afterwards fuel injection also became available on the GP700 saloon"
og
"When the larger engined GP900 E appeared, it
was available only with the Bosch fuel injection."
> Hvorfor overhovedet linke til en tekst, man efterfølgende selv tilretter:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse
> Det var netop billige biler for den almindelige borger. Der var mange
> Goliath varevogne med indsprøjtning selv her i landet. Så deet.
Klap lige hesten, det er altså parat viden det her
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08
| |
Armand (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-01-09 23:11 |
|
Orla Pedersen skrev:
> + Palle bugtrup + Hans Paulin m.fl.!
H¿!
Verden (l¿s: nettet!) er sq lille.
Det er en korrespondance med en f¿lles bekendt fra Stenl¸se der
blotlagde min fejlopfattelse af NSU TT'ens karburering (hedder der mon
det når der ikke er karburatorer??) - For¸vrigt afledt at et andet
f¿llesskab: Snak om en Münch Mammuth
--
Armand.
| |
Niels Bengaard (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 11-01-09 17:24 |
|
> Jeg er blevet opmærksom på at jeg fejlagtigt har regnet NSU TT for at
> forekomme med bensinindsprøjtning, hvilket har fået mig til at surfe efter
> hvor tidligt den almindelige borger har kunnet købe bil med indsprøjtning.
> BMW 2002Tii, der er fra min knallert-tid og forgængeren for GTi-klassen,
> er fra omkring '74.
> AlfaRomeo Montreal fra '72, er også med indsprøjtning, men er måske ikke
> lige i hvermands-klassen :-/
> Er der nogen der har bud på tidligere "hverdags-biler" med indsprøjtning??
>
> --
> Armand.
Der er en historisk gennemgang af indsprøjtning her.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_injection
Mvh Niels
| |
Ukendt (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-01-09 17:46 |
| | |
Hans Paulin \(6310\) (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 11-01-09 18:16 |
|
Armand skrev:
> Er der nogen der har bud på tidligere "hverdags-biler" med
> indsprøjtning??
Havde selv en TT; den kørte ganske rigtigt med karbunader
Fik senere en VW 412 E, der som navnet antyder var med Einspritzung
411'eren (med bl.a. indsprøjtning) kom vist semptember 1969, jfr.:
http://kortlink.dk/66av
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
HB (11-01-2009)
| Kommentar Fra : HB |
Dato : 11-01-09 20:01 |
|
"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
news:496a296a$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> Armand skrev:
>
>> Er der nogen der har bud på tidligere "hverdags-biler" med
>> indsprøjtning??
>
> Havde selv en TT; den kørte ganske rigtigt med karbunader
>
> Fik senere en VW 412 E, der som navnet antyder var med Einspritzung
>
> 411'eren (med bl.a. indsprøjtning) kom vist semptember 1969, jfr.:
>
Havde en kollega der havde sådan en i 80'erne. Den fulgte en BMW 318 til
dørs - Jeg var dengang overrasket over hvor kvik den VW var.
--
/HB
| |
Mogens (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 11-01-09 20:05 |
|
"HB" <HB@@nomail.dk> skrev i en meddelelse
news:496a420c$0$24424$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg var dengang overrasket over hvor kvik den VW var.
Datidens Seat Leon FR
| |
HB (11-01-2009)
| Kommentar Fra : HB |
Dato : 11-01-09 20:09 |
|
"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:Qpral.5590$U5.45133@newsb.telia.net...
>
> "HB" <HB@@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> news:496a420c$0$24424$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>> Jeg var dengang overrasket over hvor kvik den VW var.
>
> Datidens Seat Leon FR
He he - Kan man måske godt sige.
Motoren var vist bagi så vidt jeg husker, så måske lidt Porsche+Seat )
--
/HB
| |
Hans Paulin \(6310\) (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 11-01-09 20:20 |
|
HB skrev:
> Motoren var vist bagi så vidt jeg husker,
Ja, så den havde til gengæld et forgagerum, som min onkel sagde
> så måske lidt Porsche+Seat
> )
Nogen kaldte den for en folke-porsche
Med kuglekredsløb(s-styrtøj) og og et par meters tomrum forrest som vinden
kunne ruske i lå den godt på (hele) vejen når det blæste.
FDM prøvede den bl.a. på en stille dag, og i dén situation var den ikke
meget ringere end normale biler
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
HB (11-01-2009)
| Kommentar Fra : HB |
Dato : 11-01-09 20:31 |
|
"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
news:496a465f$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> HB skrev:
>
>> Motoren var vist bagi så vidt jeg husker,
>
> Ja, så den havde til gengæld et forgagerum, som min onkel sagde
>
>> så måske lidt Porsche+Seat
>> )
>
> Nogen kaldte den for en folke-porsche
Syns nok jeg havde hørt det begreb før.
> Med kuglekredsløb(s-styrtøj) og og et par meters tomrum forrest som vinden
> kunne ruske i lå den godt på (hele) vejen når det blæste.
Ikke sjovt.
> FDM prøvede den bl.a. på en stille dag, og i dén situation var den ikke
> meget ringere end normale biler
--
/HB
| |
Kent Oldhøj (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 11-01-09 20:25 |
|
"HB" <HB@@nomail.dk> wrote in news:496a420c$0$24424$ba624c82
@nntp02.dk.telia.net:
>> 411'eren (med bl.a. indsprøjtning) kom vist semptember 1969, jfr.:
> Havde en kollega der havde sådan en i 80'erne. Den fulgte en BMW 318 til
> dørs
Næppe. 411E havde kun 80 hk, en 318'er havde næsten 100 hk. Mit bud er at
en E21 318'er var ligeså tæt på at nå 100 km/t på 10 sek, som 411E'eren var
på at bruge 20 sek. Noget med 12 sek mod 18 sek.
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
HB (11-01-2009)
| Kommentar Fra : HB |
Dato : 11-01-09 20:29 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:Xns9B90CF9C2F235kentoldhoj@oldhoj.dk...
> "HB" <HB@@nomail.dk> wrote in news:496a420c$0$24424$ba624c82
> @nntp02.dk.telia.net:
>
>>> 411'eren (med bl.a. indsprøjtning) kom vist semptember 1969, jfr.:
>
>> Havde en kollega der havde sådan en i 80'erne. Den fulgte en BMW 318 til
>> dørs
>
> Næppe. 411E havde kun 80 hk, en 318'er havde næsten 100 hk. Mit bud er at
> en E21 318'er var ligeså tæt på at nå 100 km/t på 10 sek, som 411E'eren
> var
> på at bruge 20 sek. Noget med 12 sek mod 18 sek.
>
Er du sikker på det? Var der ikke forskel på vægten mellem de to?
--
/HB
| |
Kent Oldhøj (12-01-2009)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 12-01-09 02:19 |
|
"HB" <HB@@nomail.dk> wrote in
news:496a48a1$0$24433$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
>> Næppe. 411E havde kun 80 hk, en 318'er havde næsten 100 hk. Mit bud
>> er at en E21 318'er var ligeså tæt på at nå 100 km/t på 10 sek, som
>> 411E'eren var på at bruge 20 sek. Noget med 12 sek mod 18 sek.
> Er du sikker på det? Var der ikke forskel på vægten mellem de to?
Helt sikker. Vægten var stortset ens.
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
HB (11-01-2009)
| Kommentar Fra : HB |
Dato : 11-01-09 20:36 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:Xns9B90CF9C2F235kentoldhoj@oldhoj.dk...
> "HB" <HB@@nomail.dk> wrote in news:496a420c$0$24424$ba624c82
> @nntp02.dk.telia.net:
>
>>> 411'eren (med bl.a. indsprøjtning) kom vist semptember 1969, jfr.:
>
>> Havde en kollega der havde sådan en i 80'erne. Den fulgte en BMW 318 til
>> dørs
>
> Næppe. 411E havde kun 80 hk, en 318'er havde næsten 100 hk. Mit bud er at
> en E21 318'er var ligeså tæt på at nå 100 km/t på 10 sek, som 411E'eren
> var
> på at bruge 20 sek. Noget med 12 sek mod 18 sek.
>
Ok fandt lige dette:
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Type_4#Data
Det er jo en tung vogn ift. årgangen.
Min kollega havde noget dobbelt karburator på hans, så måske derfor.
--
/HB
| |
Mogens (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 11-01-09 21:18 |
|
"HB" <HB@@nomail.dk> skrev i en meddelelse
news:496a4a3b$0$24422$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Min kollega havde noget dobbelt karburator på hans, så måske derfor.
He he - ser underligt ud, for den gang var 41x meget hurtig ift. andre
biler.
Dette link giver et noget andet billede:
www.vwtype3and4club.org.uk/forum/viewtopic.php?t=32
Model 0 - 60 mph Maximum speed
1969 411 17 sec. 95 mph
411/412E (1970-73) 15 sec. 98 mph
412 LS (1974) 13 sec. 100 mph
| |
HB (12-01-2009)
| Kommentar Fra : HB |
Dato : 12-01-09 20:32 |
|
"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:wtsal.5594$U5.45208@newsb.telia.net...
>
> "HB" <HB@@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> news:496a4a3b$0$24422$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>> Min kollega havde noget dobbelt karburator på hans, så måske derfor.
>
> He he - ser underligt ud, for den gang var 41x meget hurtig ift. andre
> biler.
Især når man sad i den pga motorens placering - Ligesom gamle VW rugbrød der
føles relativt hurtige da motoren trykker en frem uden alt for megen støj -
en speciel følelse!
> Dette link giver et noget andet billede:
> www.vwtype3and4club.org.uk/forum/viewtopic.php?t=32
> Model 0 - 60 mph Maximum speed
> 1969 411 17 sec. 95 mph
> 411/412E (1970-73) 15 sec. 98 mph
> 412 LS (1974) 13 sec. 100 mph
Ikke specielle hurtige tal
--
/HB
| |
Mogens (12-01-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 12-01-09 20:35 |
|
"HB" <HB@@nomail.dk> skrev i en meddelelse
news:496b9abd$0$24433$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Især når man sad i den pga motorens placering - Ligesom gamle VW rugbrød
> der føles relativt hurtige da motoren trykker en frem uden alt for megen
> støj - en speciel følelse!
He he, det er sgu ik' engang løwn
Jeg har kørt en del i 2 liters udgaverne af Caravelle...
| |
Ukendt (12-01-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-01-09 20:36 |
|
"HB" <HB@@nomail.dk> skrev :
>Især når man sad i den pga motorens placering - Ligesom gamle VW rugbrød der
>føles relativt hurtige da motoren trykker en frem uden alt for megen støj -
>en speciel følelse!
Jep - og når man ramte begrænseren, sad man med femørem klistret op i
forruden - så sandeligt en specielt følelse
i det gamle rubrød ;)
--
Jan_stevns
| |
Armand (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-01-09 22:57 |
| | |
Hans Paulin \(6310\) (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 11-01-09 23:05 |
|
Armand skrev:
> På hans 411E??
Dét havde en 1600 (typ3) fra -69 osse.
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Hans Paulin \(6310\) (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 11-01-09 23:07 |
|
Hans Paulin (6310) skrev:
> Armand skrev:
>
>> På hans 411E??
>
> Dét havde en 1600 (typ3) fra -69 osse.
Overså "E"'et
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Armand (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-01-09 23:28 |
|
Hans Paulin (6310) skrev:
> Hans Paulin (6310) skrev:
>
>> Armand skrev:
>>
>>> På hans 411E??
>> Dét havde en 1600 (typ3) fra -69 osse.
>
> Overså "E"'et
--
Armand.
| |
Kent Oldhøj (12-01-2009)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 12-01-09 02:22 |
|
"HB" <HB@@nomail.dk> wrote in
news:496a4a3b$0$24422$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
> Min kollega havde noget dobbelt karburator på hans, så måske derfor.
Ved sgutte hvad det har været for en sag Enten en 411E med
indsprøjtning eller en 412S med dobb karburator. 80 hk i det første
tilfælde, 85 hk i det sidste. Under alle omstændigheder væsentligt mindre
end de 100 hk en 318 havde.
Sad der en P-afgift i ruden på den bimmer?
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
HB (12-01-2009)
| Kommentar Fra : HB |
Dato : 12-01-09 20:29 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:Xns9B91180F9D59Bkentoldhoj@oldhoj.dk...
> "HB" <HB@@nomail.dk> wrote in
> news:496a4a3b$0$24422$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
>
>> Min kollega havde noget dobbelt karburator på hans, så måske derfor.
>
> Ved sgutte hvad det har været for en sag Enten en 411E med
> indsprøjtning eller en 412S med dobb karburator. 80 hk i det første
> tilfælde, 85 hk i det sidste. Under alle omstændigheder væsentligt mindre
> end de 100 hk en 318 havde.
Det må givetvis have været en 412? da jeg husker klart at han sagde noget om
Dobbelte karb. Den var jo også fra o - 100km/t på 13 sek. iflg. linket. Hvis
det nu var nogle karb. (Weber) der kunne sluge benz som staten sluger fra
vores lønpose, så var den måske nede på 11 sek og vel omkring BMW's tid?
--
/HB
> Sad der en P-afgift i ruden på den bimmer?
>
> --
> Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
HB (12-01-2009)
| Kommentar Fra : HB |
Dato : 12-01-09 20:35 |
|
">
> "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:Xns9B91180F9D59Bkentoldhoj@oldhoj.dk...
>> Sad der en P-afgift i ruden på den bimmer?
Var det din?
--
/HB
| |
Armand (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-01-09 22:53 |
|
Hans Paulin (6310) skrev:
> Armand skrev:
>
>> Er der nogen der har bud på tidligere "hverdags-biler" med
>> indsprøjtning??
>
> Havde selv en TT; den kørte ganske rigtigt med karbunader
>
> Fik senere en VW 412 E, der som navnet antyder var med Einspritzung
>
> 411'eren (med bl.a. indsprøjtning) kom vist semptember 1969, jfr.:
>
Havde selv gemt VW1600E som kaninen i hatten
--
Armand.
| |
Hans Paulin \(6310\) (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 11-01-09 22:56 |
|
Armand skrev:
> Havde selv gemt VW1600E som kaninen i hatten
Kendte jeg sqtte (med sprøjt), må jeg sige med røde ører - som udlært på
lageret hos VW og med en far med en 1600 (med dobbelt-kaburator)
Blev den importeret til DK?
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Armand (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-01-09 23:23 |
|
Hans Paulin (6310) skrev:
> Armand skrev:
>
>> Havde selv gemt VW1600E som kaninen i hatten
>
> Kendte jeg sqtte (med sprøjt), må jeg sige med røde ører - som udlært på
> lageret hos VW og med en far med en 1600 (med dobbelt-kaburator)
>
> Blev den importeret til DK?
>
Jeg skal ikke sige om dén jeg mener at kunne huske var en sådan eller en
411E.
Faktisk har jeg haft bildt mig selv ind at de fandtes i 1800'er og
2-liters, men dét holder ihvertfald ikke, kan jeg se
--
Armand.
| |
Hans Paulin \(6310\) (12-01-2009)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 12-01-09 00:32 |
|
Armand skrev:
> Jeg skal ikke sige om dén jeg mener at kunne huske var en sådan eller
> en 411E.
Næhe...men 1600E findes da ihvertfald *som sådan*
> Faktisk har jeg haft bildt mig selv ind at de fandtes i 1800'er og
> 2-liters, men dét holder ihvertfald ikke, kan jeg se
Ikke i typ 3 imho
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Allan Bojesen (12-01-2009)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 12-01-09 19:19 |
|
> Jeg skal ikke sige om dén jeg mener at kunne huske var en sådan eller en
> 411E.
> Faktisk har jeg haft bildt mig selv ind at de fandtes i 1800'er og
> 2-liters, men dét holder ihvertfald ikke, kan jeg se
Tilbage først i firserne havde en kammerat og jeg, henholdsvis en 412E og en
412S fra -74. E'eren med sprøjt var 1.700 cm³, og S'eren med karburatorer
var 1.800 cm³.
Allan Bojesen
| |
Per Beer Hansen (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 11-01-09 21:44 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:496a17eb$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg er blevet opmærksom på at jeg fejlagtigt har regnet NSU TT for at
> forekomme med bensinindsprøjtning, hvilket har fået mig til at surfe efter
> hvor tidligt den almindelige borger har kunnet købe bil med indsprøjtning.
> BMW 2002Tii, der er fra min knallert-tid og forgængeren for GTi-klassen,
> er fra omkring '74.
> AlfaRomeo Montreal fra '72, er også med indsprøjtning, men er måske ikke
> lige i hvermands-klassen :-/
> Er der nogen der har bud på tidligere "hverdags-biler" med indsprøjtning??
Diesel og indsprøjtning går noget længere tilbage end benzinere med sprøjt.
Mener at de første alm. personvogne kom i starten af 30'erne.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
|
|