Formattering af JAZ medier?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-09 19:59

Det her er lidt mystisk... Jeg skulle lige have formatteret et par jaz
medier, så jeg kunne få lagt nogle data til arkiv.

Jeg brugte derfor min G4 MDD med et Adaptec AHA-2940U2B SCSI kort, LaCie
D2 2gb drev + OS X 10.4.11, IomegaWare X 3.x installeret. SCSI kort og
drev genkendes fint. Men sætter jeg et medie i, får jeg besked om, at
det er "Read/write Protected"...

Derfor vælger jeg at formattere diskene i IomegaTools. Men her kan jeg
kun navngive 'protected' (med små bogstaver). Under fanebladet
'Protection' kan jeg ikke vælge andet end 'Read/Write Protected'.

Jeg véd, diskene ikke er låste, da der ingen problem er med at læse /
formattere / bruge dem på min G3 med Os 9.2.2. - Her siger det bare
'smut', - og så er diskene aktive og synlige på skrivebordet - undtagen
1 disk, jeg véd, er låst.

- Hvorfor mounter tomme diske ikke på skrivebordet?
- Hvorfor kan jeg ikke formattere / slette?

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 11-01-09 21:16

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 11/01/09 19.59 wrote:

> [...]
> 1 disk, jeg véd, er låst.
>
> - Hvorfor mounter tomme diske ikke på skrivebordet?
> - Hvorfor kan jeg ikke formattere / slette?

Hvorfor overhovedet bruge JAZ?
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-01-09 21:20

Peter Kiil <peter@kiil.net> wrote:

> Hvorfor overhovedet bruge JAZ?

ja .. godt spm. Jeg vil nok tage nogen gode højkvalitets DVD-DL ...
eller BluRay skiver hvis man har brug for en masse plads.

JAZ er så dødt et format at det er lidt et sats at bruge det til long
term arkivering.

/thomas

Fra : Jon

Dato : 11-01-09 22:20

> JAZ er så dødt et format at det er lidt et sats at bruge det til long
> term arkivering.

I dette tilfelle snakker vi vel i nokså bokstavelig forstand om et
zombie-format, gjør vi ikkke?

JAZz (altså musikken...) og zombies kommer jo fra lignende områder i
verden (USAs Sydstater og Karibien), og zombies er "the undead" - eller
de ikke-helt-døde døde. JAZ virker også veldig dødt, bortsett fra at
Erik holder liv i det med kunstig åndedrett og besvergelser.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-01-09 22:24

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> I dette tilfelle snakker vi vel i nokså bokstavelig forstand om et
> zombie-format, gjør vi ikkke?

Alm. 3.5" floppy er stadig 100 gange mere udbredt en JAZ ... så ja ;)

> [...]
> de ikke-helt-døde døde. JAZ virker også veldig dødt, bortsett fra at
> Erik holder liv i det med kunstig åndedrett og besvergelser.

Den sammenkædning er vist lidt langt ude .. hvad har du røget i aften ?
;)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 00:35

Thomas von Hassel wrote:

> Alm. 3.5" floppy er stadig 100 gange mere udbredt en JAZ ... så ja ;)

Tja, måske, - men langt de fleste af dem, jeg kender, der har Mac, har
også stadig enten jaz eller zip - eller begge dele. - Fx. har to af mine
5 maskiner indbygget zip drev. Godt nok har de også floppydrev, men jeg
bruger oftere enten jaz eller zip end floppy. - I øvrigt koster en pakke
3,5" DSHD disketter det hvide ud af øjnene...

Norsk rensdyrlav..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 12-01-09 06:29

> Alm. 3.5" floppy er stadig 100 gange mere udbredt en JAZ ... så ja ;)

> Den sammenkædning er vist lidt langt ude .. hvad har du røget i aften ?
> ;)

Nja - nyss tilbake fra et særdeles edruelig 80-årslag. Enig i at det er
litt far-fetched, men det er jo også JAZ for tiden.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 00:30

Jon wrote:

> I dette tilfelle snakker vi vel i nokså bokstavelig forstand om et
> zombie-format, gjør vi ikkke?

Hvis du tænker på 'click-by-death', så har jeg i den snart 15 år, jeg
har brugt både jaz og zip medier aldrig været ude for det fænomen. Og
kun _én_ gang haft et jaz medie, hvor fjederen knækkede. - Det blev uden
videre ombyttet af Iomega, selvom mediet var +10 år..-)

> [...]
> de ikke-helt-døde døde. JAZ virker også veldig dødt, bortsett fra at
> Erik holder liv i det med kunstig åndedrett og besvergelser.

Ja, eller "The Living Dead", - men jeg læser også over dem hver aften,
inden jeg går i seng.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 12-01-09 06:29

> [...]
> videre ombyttet af Iomega, selvom mediet var +10 år..-)

> Ja, eller "The Living Dead", - men jeg læser også over dem hver aften,

Det er betryggende. Det er vel ellers ikke så meget som holder liv i
dem...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 00:13

Thomas von Hassel wrote:

> ja .. godt spm. Jeg vil nok tage nogen gode højkvalitets DVD-DL ...
> eller BluRay skiver hvis man har brug for en masse plads.

både jaz og zip medier er så dejlig nemt, når det er arkiver, der
jævnligt skal opdateres men ellers bare gemmes.

BluRay har jeg ikke og vil ikke have i huset. Desuden er det
"#€"#€-hamrende dyrt at købe DVD/DL-RW og BR-RW medier, hvilket vil være
nødvendigt, hvis det er arkiver, der blot skal opdateres. - Det vil
koste halvanden bondegård + både spidsen og halen af mere end ën F16, nu
når jeg har et system med ca. 40x 2gb + 20x 1gb jaz medier og ca. 60x
250mb zip og ca. 75x 100mb zip medier.

> JAZ er så dødt et format at det er lidt et sats at bruge det til long
> term arkivering.

Det er da vist kun her i Danmark, I tror, jaz er et dødt medie. - Hvis
du/I havde sagt zip, så ville jeg nok være lidt mere enig, - Men bortset
fra det, så har jeg jaz medier, der har ligget i nu godt og vel 12 år
uden problem med at kunne læse filerne på dem...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-01-09 01:54

On 2009-01-12 00:13:07 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> 6, nu når jeg har et system med ca. 40x 2gb + 20x 1gb jaz medier og ca.
> 60x 250mb zip og ca. 75x 100mb zip medier.

Hvorfor blue-rey og hvad har du iøvrigt imod det? almindelig DVD har
langt større kapacitet end dinjaz og zip drev og koster stort set intet.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 12-01-09 04:20

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> koste halvanden bondegård + både spidsen og halen af mere end ën F16, nu
> når jeg har et system med ca. 40x 2gb + 20x 1gb jaz medier og ca. 60x

Jeg kan godt forstå at du gerne vil bruge dem til noget fornuftigt, når
de nu virker som de skal.

Det JEG tænker når jeg læser ovenstående, er om du har mere end et drev
så du kan fiske dine arkiver ud igen hvis drevet står af. Der er ikke
noget mere frusterende end at se på noget og VIDE at tingene er derinde
og de BLIVER der :)

Nu ved jeg ikke hvad du går og gemmer på, men en anden mulighed var en
USB-disk på 4.7 Gb som du kan putte ting ind på. Så en gang om måneden
brænder du en DVD-kopi og putter i mappen. Så har du også tilbage i
tiden hvis USB-disken skulle vende bunden i vejret. DVD-er kan man læse
alle vegne (altså hvis mediet er i orden).

> [...]
> fra det, så har jeg jaz medier, der har ligget i nu godt og vel 12 år
> uden problem med at kunne læse filerne på dem...

Der er intet i vejen med teknologien. Men forestil dig hvis du havde
vigtige filer liggende på 8" disketter... Der går ikke mange år førend
Jazz er lige så sjældent som disketter :)

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 12-01-09 05:38

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> så du kan fiske dine arkiver ud igen hvis drevet står af. Der er ikke
> noget mere frusterende end at se på noget og VIDE at tingene er derinde

Ja, det har jeg faktisk. - To stks. 2gb LaCie D2 drev, hvoraf den ene
stort set ikke har været brugt.

> [...]
> tiden hvis USB-disken skulle vende bunden i vejret. DVD-er kan man læse
> alle vegne (altså hvis mediet er i orden).

Det er alt muligt lige fra billeder, dokumenter, programmer, artikler
osv.osv.. - Noget vil jeg gemme 'for evigt', så det kommer allerede nu
på DVD, andet bliver så samlet, opdateret og af og til sorteret, - så
både jaz og zip medier 'cirkulerer' i systemet... - Nå ja, - så har jeg
også brugt dem i lydredigeringsfaser, når jeg har redigeret ned fra RAW
Audio til AIFF, - det passer ca. med, at der kan være 2-3 timers AIFF på
en 2gb disk, - Den kan jeg så redigere videre på på en anden maskine,
mens andet overføres/arkiveres på et nyt medie.

- Det er jo også noget hurtigere at kopiere til/fra jaz end at brænde en
DVD-RW, som er eneste reelle alternativ. - Ellers skal der investeres i
nogle 8-16x DVD-RW skiver, - og de koster altså knapper. - De 2x og 4x
RW skiver, jeg allerede har, bruger jeg næsten aldrig, - de er
simpelthen /for/ langsomme...

> Der er intet i vejen med teknologien. Men forestil dig hvis du havde
> vigtige filer liggende på 8" disketter... Der går ikke mange år førend
> Jazz er lige så sjældent som disketter :)

Iomega lavede en gevaldig bommert, da de udviklede Peerless og BlueDisk
systemet istedet for at videreudvikle jaz. Herved satte de sig
bogstavelig talt mellem to stole, og ingen af systemerne slog for alvor
igennem. Havde de derimod udviklet jaz teknologien til at diskene kunne
rumme de ca. 300gb, skiverne reelt kan rumme, så havde vi haft et
virkelig mobilt transport system - helt på linie med en ekstern 2,5" HD
- lidt i retning af, hvad de gjorde med zip ved at forøge kapaciteten
fra 100mb til 750mb.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 12-01-09 06:29

> bogstavelig talt mellem to stole,

Hm. Hvilke stoler? Chesterfield og ....?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 12:28

Jon wrote:

> Hm. Hvilke stoler? Chesterfield og ....?

Cupertino og Santa Fee.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-09 06:44

> [...]
> fra det, så har jeg jaz medier, der har ligget i nu godt og vel 12 år
> uden problem med at kunne læse filerne på dem...

Nu er det ikke selve mediets holdbarhed jeg tænker på. Det er mere
tilgængelighed af drev om f.eks. 10 år når du skal have fat i dine
arkiver igen og dit jaz drev er stået af ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 12:31

Thomas von Hassel wrote:

> Nu er det ikke selve mediets holdbarhed jeg tænker på. Det er mere
> tilgængelighed af drev om f.eks. 10 år når du skal have fat i dine
> arkiver igen og dit jaz drev er stået af ..

Mig bekendt laver både Iomega og Gene Electronics stadig både jaz og zip
drev...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-09 12:35

> Mig bekendt laver både Iomega og Gene Electronics stadig både jaz og zip
> drev...

Iomega har dem ikke i deres katalog. De andre har jeg aldrig hørt om, og
en Google søgning bliver man ikke klogere på ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 12:45

Thomas von Hassel wrote:

> Iomega har dem ikke i deres katalog. De andre har jeg aldrig hørt om, og
> en Google søgning bliver man ikke klogere på ...

Hm, hvis Iomega ikke har dem i deres katalog længere, så er det for
ganske nyligt, de har droppet det. Men jeg véd fra bekendte i USA, at
drevene stadig kan bestilles, - men de er ikke billige...

Hvad Gene angår, så forstår jeg det simpelthen ikke. - Jeg sidder med
bl.a. et eksternt USB diskettedrev fra Gene Electronics - faktisk et
drev, der både kan bruge og formattere single-sided og double-sided
disketter. - Det forrige diskettedrev, jeg havde var også et Gene drev,
men i et LaCie 'hylste'. - Så helt ukendt er det da ikke.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-09 13:11

> Hm, hvis Iomega ikke har dem i deres katalog længere, så er det for
> ganske nyligt, de har droppet det. Men jeg véd fra bekendte i USA, at
> drevene stadig kan bestilles, - men de er ikke billige...

Det er nok restlagre ...

> [...]
> disketter. - Det forrige diskettedrev, jeg havde var også et Gene drev,
> men i et LaCie 'hylste'. - Så helt ukendt er det da ikke.

Det kan være noget OEM halløj .. eller også kan det firma være død og
borte for længe siden. Who cares, vi snakker stadig om teknolgi som er
10-20 år forældet :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 15:57

Thomas von Hassel wrote:

> Det er nok restlagre ...

Muligvis...

> Det kan være noget OEM halløj .. eller også kan det firma være død og
> borte for længe siden. Who cares, vi snakker stadig om teknolgi som er
> 10-20 år forældet :)

Nu er det altså ikke mere end ca. 2 år siden, jeg købte et nyt USB
floppydrev, - og alene inden for den sidste måned har jeg kunnet sælge
ca. 10 stks., hvis jeg havde haft dem på lager. - Men bortset fra
det, så er det jo også muligt, Gene electronics er blevet lagt sammen
med andre firmaer under et helt andet navn...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-09 16:14

> [...]
> det, så er det jo også muligt, Gene electronics er blevet lagt sammen
> med andre firmaer under et helt andet navn...

Dine "kunder" og bekendte skal sørge for at komme med i det 21.
århundrede ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 16:59

Thomas von Hassel wrote:

> Dine "kunder" og bekendte skal sørge for at komme med i det 21.
> århundrede ...

Nu er det altså ikke mine 'kunder', men bare købsannoncer, jeg har set
rundt omkring på nettet og i div. nyhedsgrupper...

Men bortset fra det, - så er der ikke kommet ét eneste relevant
svar/råd/hjælp til mit oprindeligt forelagte spørgsmål...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-09 17:02

> [...]
>
> Men bortset fra det, - så er der ikke kommet ét eneste relevant
> svar/råd/hjælp til mit oprindeligt forelagte spørgsmål...

Det er afledt af at der er så få der bruger JAZ medier mere ... jeg
kender ikke nogen .. og har ikke nogen selv, så vi har svært ved at
hjælpe ..

/thomas

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-01-09 18:51

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 12/01/09 16.59 wrote:

> Men bortset fra det, - så er der ikke kommet ét eneste relevant
> svar/råd/hjælp til mit oprindeligt forelagte spørgsmål...

Måske fordi du er den sidste bruger i Danmark?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 19:41

Peter Kiil wrote:

> Måske fordi du er den sidste bruger i Danmark?

Nja, - godt nok kan jeg meget, men ligefrem dele mig i flere personer
med forskellig udseende og køn, - det har jeg godt nok endnu ikke lært.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-01-09 08:29

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 12/01/09 00.13 wrote:

> [...]
> fra det, så har jeg jaz medier, der har ligget i nu godt og vel 12 år
> uden problem med at kunne læse filerne på dem...

Jeg tror ikke jeg er stædt på Jaz-drev hos macbrugere de sidste 6-7 år. Så
jo det er dødt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-09 08:41

Peter Kiil <peter@kiil.net> wrote:

> Jeg tror ikke jeg er stædt på Jaz-drev hos macbrugere de sidste 6-7 år. Så
> jo det er dødt.

jeg har ... men kun som ting man stiller skærmen på for at få den op i
højden .. det samme med zip, dat og AIT-1 drev ;)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-09 00:01

Peter Kiil wrote:

> Hvorfor overhovedet bruge JAZ?

Fordi det er så dejlig nemt, når jeg nu har flere drev og et hav af
medier...

mvh. Erik Richard