Aflevering af brugt høreapparat
Fra : Dan Andersen

Dato : 10-01-09 19:14

Min afdødes fars høreapparat kune forhåbentlig gøre gavn i et eller andet
nødlidende land

er der nogen her i NG, der ved hvilke nødhjælpsorganisationer, der modtager
brugte apparater?

Det drejer sig iøvrigt om et OTICON apparat.

--
Med venlig hilsen - Dan Andersen
Hvad er virkeligheden i virkeligheden??

Fra : Max

Dato : 10-01-09 19:23

Hej Dan

> Min afdødes fars høreapparat kune forhåbentlig gøre gavn i et eller
> andet nødlidende land

Høreapparater er lavet til en specifik person og er ikke
sådan lige at genanvende.

--
Mvh Max

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 10-01-09 19:33

Max skrev:
> Hej Dan

> Høreapparater er lavet til en specifik person og er ikke
> sådan lige at genanvende.

Nej, det er det ikke. Det er øreproppen der det. Så jo, høreapparatet kan
godt anvendes ikke hvis der ikke fejl i det.

--

Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-01-09 19:37

Hej!

Asbjørn M. Nielsen wrote:
> Nej, det er det ikke. Det er øreproppen der det. Så jo, høreapparatet kan
> godt anvendes ikke hvis der ikke fejl i det.

Men apparatet skal om ikke andet omkalibreres til den nye ejer og
hans/hendes specifikke høretab. Det går jeg ud fra er med i processen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 10-01-09 19:45

Kim Voss Schrader skrev:
> Hej!

> Men apparatet skal om ikke andet omkalibreres til den nye ejer og
> hans/hendes specifikke høretab. Det går jeg ud fra er med i processen.

Det er rigtigt. Høreapp. findes i forskellige grader af forstærkning.

Og det jeg skrev før drejer sig om apparater hvor der bruges øreprop.
Det burde jeg have skrevet.

Der findes også alt i øret apparater hvor der er taget en afstøbning af
øret. Disse kan normalt ikke bruges af en anden person og skal kasseres
som miljøaffald (elektronik).

--

Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : -=JF=-

Dato : 10-01-09 19:23

Dan Andersen skrev:

> Det drejer sig iøvrigt om et OTICON apparat.

Er øreproppen ikke fremstillet efter en form af det øre den skal sidde?
I så fald vil den jo ikke passe nogen andre øre i denne verden.

--
Mvh. John

Life is what happens while you are busy making other plans.
John Lennon

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-01-09 19:23

Hej!

Dan Andersen wrote:
> Min afdødes fars høreapparat kune forhåbentlig gøre gavn i et eller
> andet nødlidende land
>
> er der nogen her i NG, der ved hvilke nødhjælpsorganisationer, der
> modtager brugte apparater?

Det lader til, at f.eks. Lions Club indsamler høreapparater med dét formål.

Men du kan da selv søge via Google og se om du kan finde andre, det er
slet ikke så svært. Søg på "brugt høreapparat indsamling" og se hvad der
sker :)

> Det drejer sig iøvrigt om et OTICON apparat.

Det skal nok kunne gøre gavn, ingen tvivl om det.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Dan Andersen

Dato : 10-01-09 23:33

> Hej!

Takkerfor svaret, men det LIONS link var fra 2005 v- men jeg ringer til dem
på mandag..
Jeg er selvfølgelig klar over, at audio kurver og selve indsatsen i ørerne
skal tilpasses individuelt - selvklart. Men selve elektronikken er jo dyr og
den kan jo gøre gavn andres wo!

Fra : CC

Dato : 11-01-09 02:56

"Dan Andersen" skrev i en meddelelse
> Min afdødes fars høreapparat kune forhåbentlig gøre gavn i et eller andet
> nødlidende land
>
> er der nogen her i NG, der ved hvilke nødhjælpsorganisationer, der
> modtager brugte apparater?

Inden du forære apparaterne bort tror jeg, at du skal forhører dig hos
kommunen.
I mange kommune udlevere de høreapperater til låns, og de skal derfor
afleveres efter endt brug.
Det vil jo være dumt, hvis kommunen sender en faktura på 10-15.000 til boet
efter din far

Fra : Dan Andersen

Dato : 11-01-09 10:31

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Inden du forære apparaterne bort tror jeg, at du skal forhører dig hos
> kommunen.
> I mange kommune udlevere de høreapperater til låns, og de skal derfor
> afleveres efter endt brug.
> Det vil jo være dumt, hvis kommunen sender en faktura på 10-15.000 til
> boet efter din far
>

>Ja, det er rigtigt, men boet er opgjort og kommunen har ikke sendt nogen
>regning - og desuden er det 3 år siden, min far døde - jeg er blot ved at
>rydde op i mine gemmer..
Mvh. Dan Andersen

Fra : Tomas Jensen

Dato : 11-01-09 16:34

Dan Andersen skrev:

> Mvh. Dan Andersen

1) De fleste høreapperater er udleveret af regionerne (eller amterne i
"gamle" dage), hvorfor du bør rette henvendelse til dem (høreklinikken)
ang spørgsmålet - de er formelt ejere af dem.

2) Da jeg i sommers fik nye apparater (på regionssygehuset) forlangte de
at få de gamle tilbage - adspurgt fortalte de, at de skulle destrueres
(hvilket skulle være ret kompliceret med den lille elektronik). Førhen
afleverede de dem til genbrug i 3.lande. -Det gør de ikke mere, da de
nye digitale apparater kræver specialuddannelse/-udstyr at tilpasse for
ikke at gøre mere skade end gavn.

mvh Tomas, der er glad for mine nye apparater med indbygget bluetooth

Fra : Brian Lund

Dato : 12-01-09 10:13

> [...]
> digitale apparater kræver specialuddannelse/-udstyr at tilpasse for ikke

Når nu vi er OT, jeg kunne sagtens destruere dem for et mindre beløb! De
burde sende dem til mig, jeg er sikker på jeg kan finde en tilpas stor
hammer... Og så forlange... 50 kr per apperat? :)

Brian

Fra : Max

Dato : 12-01-09 11:12

Hej Brian

> Når nu vi er OT, jeg kunne sagtens destruere dem for et mindre beløb!
> De burde sende dem til mig, jeg er sikker på jeg kan finde en tilpas
> stor hammer... Og så forlange... 50 kr per apperat? :)

Nu er det at destruere jo ikke bare at gøre den uanvendelige, som
producent er man pligtig til at sørge for at alt der kan genanvendes
i apparatet bliver genanvendt og resten deponeres eller bortskaffes
på en miljømæssig forsvarlig måde. Noget man anvender godkendte
virksomheer til, idag koster det 4,25 kr/kg plus moms og transport
at skaffe sig af med udrangeret elektronisk udstyr.

--
Mvh Max