Gammelt beton-badeværelsesgulv - gøres pæn~
Fra : Morten

Dato : 10-01-09 14:15

Hej

Jeg har et badeværelse i kælderen med et rent betongulv - det er ret ujævnt,
så mit spørgsmål går på om der er et eller andet materiale jeg kan bruge til
at "spartle" det med, så overfladen bliver pænt og glat igen? Planen er
derefter at male det.

/Morten

Fra : Henning

Dato : 10-01-09 15:54

On Sat, 10 Jan 2009 14:15:10 +0100, "Morten"
<FJERN_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>at "spartle" det med, så overfladen bliver pænt og glat igen? Planen er

Selvnivilerende spartelmasse - en ret tynd masse, som hældes ud og,
som navnet antyder, lægger sig selv jævnt.

Fra : tp

Dato : 10-01-09 15:56

> Selvnivilerende spartelmasse - en ret tynd masse, som hældes ud og,
> som navnet antyder, lægger sig selv jævnt.

- og som navnet IKKE siger : ikke HELT selvniveaulerende (det skal have lidt
hjælp), men ellers helt klart vejen at gå. Evt fliser på?

Fra : Ralph

Dato : 10-01-09 16:12

> On Sat, 10 Jan 2009 14:15:10 +0100, "Morten"
> <FJERN_post@simonsen.mail.dk> wrote:
> Selvnivilerende spartelmasse - en ret tynd masse, som hældes ud og,
> som navnet antyder, lægger sig selv jævnt.

Skal der ikke være fald på sådan et badeværelsesgulv? Er der ikke også noget
med vandsikring med en flydende gummimembran?

--
Ralph

Fra : Ralph

Dato : 10-01-09 16:40

> Skal der ikke være fald på sådan et badeværelsesgulv? Er der ikke også
> noget med vandsikring med en flydende gummimembran?

Sørme om jeg ikke havde ret:

http://www.bolius.dk/viden/fakta/materialer-og-konstruktioner/badeverelser-og-vadrum/gulve-i-badeverelser

--
Ralph

Fra : J. E.

Dato : 10-01-09 23:35

> Selvnivilerende spartelmasse - en ret tynd masse, som hældes ud og,
> som navnet antyder, lægger sig selv jævnt.

De fleste selvnivilerende spartelmasser vil ikke være egnet uden
en efterfølgende slutbelægning, så sørg for at den er tæt og
i øvrigt at afrense/affedte samt prime det gamle først.

Alt står øvrigt på posen eller medfølgende brugsanvisning.

Fra : tobi

Dato : 10-01-09 16:45

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> så mit spørgsmål går på om der er et eller andet materiale jeg kan bruge
> til at "spartle" det med, så overfladen bliver pænt og glat igen? Planen
> er derefter at male det.

LIP MULTI fliseklæb klarer opretning af nogle få (jeg har prøvet op til 5)
mm rigtig godt

(Din fremgangsmåde er naturligvis en nødløsning i strid med den
håndværksmæssige korrekte måde, men det ved du sikkert ganske udemærket)

Tom

Fra : J. E.

Dato : 10-01-09 23:38

"tobi" <ingen@jmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> LIP MULTI fliseklæb klarer opretning af nogle få (jeg har prøvet op til 5) mm
> rigtig godt

Lip kan gå op i meget tykkere lag hvis du tilsætter sand, hvilket Lip også
giver en anvisning på. Massen er lidt sværere end alm. puds at glatte, men
vil helt sikkert være en god løsning og bedre end spartelmasse.

Fra : Torben

Dato : 11-01-09 19:13

"J. E." <of.post@post.cybercity.dk> wrote in message

> Lip kan gå op i meget tykkere lag hvis du tilsætter sand, hvilket Lip også
> giver en anvisning på. Massen er lidt sværere end alm. puds at glatte, men
> vil helt sikkert være en god løsning og bedre end spartelmasse.

Hvorfor bedre end spartelmasse, det er da noget ævl, der er massere af store
industrigulve der er afsluttet med spartelmasse, der er lakeret eller malet,
hvor der kører tonstung trafik på, har til gengæld ikke hørt om gulve udført
i lip fliseklæb. Som jo også i bund og grund er en hjemmefusker løsning,
fliseklælb er lavet til at klæbe med, ikke til at rette op i.

-TT

Fra : tobi

Dato : 12-01-09 19:30

"Torben" <trp@fjerneshajq.dk> skrev i en meddelelse

>Som jo også i bund og grund er en hjemmefusker løsning,

Og det var præcis, hvad der blev efterspurgt

Tom