Opvaskemaskine gør knuder...
Fra : Martin Petersen

Dato : 10-01-09 13:30

Min Electrolux ESF 6136 opvaskemaskine, melder fejlkode 30 (Beskyttelsen mod
oversvømmelse er aktiv). Manualen påstår jeg skal have en tekniker ud, men
kan det nu også være rigtigt?

Pumpen kører konstant, og hælder hurtigt en kande vand i kloakken.

Jeg har intet imod at skille den ad selv, så er der nogen der kan pege mig i
den rigtige retning?

- Martin

Fra : Jakob Griffel

Dato : 10-01-09 14:29

> Pumpen kører konstant, og hælder hurtigt en kande vand i kloakken.

Har den mon en flyder under bunden?
Min gamle Bauknecht har en plastikbakke under bunden med en flyder der
reagerer hvis der står vand i bakken pga. en utæthed et sted i maskinen. Det
får pumpen til at køre konstant for at undgå oversvømmelse.
Prøv at trække maskinen ud og se om der er vand denede...

--
Hilsen Jakob

Fra : Martin Bak

Dato : 10-01-09 14:23

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Pumpen kører konstant, og hælder hurtigt en kande vand i kloakken.
>
> Jeg har intet imod at skille den ad selv, så er der nogen der kan pege mig

Jeg ved jo ikke hvad fejlkode 30 betyder, men tænke-tænke-tænke tilbage på
mine egne oplevelser med opvaskemaskiner:
I bunden er der et kar, eller en bakke nærmest, som hvis der kommer til at
stå vand i den påvirker en flamingo-flyder, som forhindrer maskinen i at
fortsætte arbejdet.
Dette problem har jeg haft flere gange med forskellige maskiner.
Hvis du kan finde bakken, og der er vand i den, kan du jo tømme den, og så
vil det virke indtil der igen kommer vand i bakken, hvilket sikkert sker ret
hurtigt. Vandet kommer på grund af en utæthed, men jeg kan ikke lige nu
huske, om det i mine tilfælde har været slanger, spændebånd eller pumpelejer
der har været skyld i det.

Men hvis det var min maskine, så ville jeg starte med at lede efter sådan en
fejl.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 10-01-09 14:30

> "Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved jo ikke hvad fejlkode 30 betyder,

Nå nu ser jeg pludselig, at det har du jo netop skrevet. Så er jeg slet ikke
i tvivl. Det _er_ sådan en fejl som jeg har beskrevet der er problemet. Træk
maskinen ud og lokaliser bakken osv. ved at tilgå maskinen bagfra efter at
have fjernet metalkapper osv. Tøm den og start maskinen mens den står så du
kan se ind i den bagfra. Det skulle kunne give dig en chance for at se
hvorfra vandet kommer.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-01-09 14:37

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Pumpen kører konstant, og hælder hurtigt en kande vand i kloakken.
>
> Jeg har intet imod at skille den ad selv, så er der nogen der kan pege mig

Tak for svarene. Jeg går ombord. :)

- Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-01-09 17:45

> [...]
>
> Pumpen kører konstant, og hælder hurtigt en kande vand i kloakken.
>
> Jeg har intet imod at skille den ad selv, så er der nogen der kan pege mig

Fejlen er fundet. I havde ret. Bakken var fyldt. En af slangerne var revnet
(?), og jeg har udbedret skaden.

Tak for hjælpen.

- Martin

Fra : Jakob Griffel

Dato : 10-01-09 18:04

> Fejlen er fundet. I havde ret. Bakken var fyldt. En af slangerne var
> revnet (?), og jeg har udbedret skaden.

Herligt

--
Hilsen Jakob

Fra : Martin Bak

Dato : 10-01-09 18:23

> "Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev i meddelelsen

> Fejlen er fundet. I havde ret. Bakken var fyldt. En af slangerne var
> revnet (?), og jeg har udbedret skaden.
>
> Tak for hjælpen.

Det var dejligt. Og velbekomme. Usenet når det er bedst

--
Martin
www.martinbak.dk/